جاباما
۲۸۷۰۱۸
۵۰۱۶
۵۰۱۶
پ

خطر بدهی مالی را از سر ازدواج کم کنید

گفت و گو کردن درباره پول آسان نیست. این دشواری به طور عمومی در اغلب موقعیت ها وجود دارد، ولی بحث های مالی با شریک زندگی از جمله سخت ترین اقداماتی است که در چهارچوب زندگی مشترک وجود دارد.

ماهنامه معیشت: گفت و گو کردن درباره پول آسان نیست. این دشواری به طور عمومی در اغلب موقعیت ها وجود دارد، ولی بحث های مالی با شریک زندگی از جمله سخت ترین اقداماتی است که در چهارچوب زندگی مشترک وجود دارد. ملاحظات گوناگون و احتیاط باعث می شود که زوجین نتواند به سادگی و با شفافیت کامل از مسائل پولی سخن بگویند؛ غافل از آنکه نتایج حاصل از این سهل انگاری می تواند فاجعه بار باشد.

خطر بدهی مالی را از سر ازدواج کم کنید

۱- نهایت صداقت را به کار بگیرید

بدهی از جمله مقولاتی است که گاه باعث ایجاد نوعی از احساس خجالت یا سرافکندگی در فرد می شود. همین احساس انگیزه ای است که مانع طرح شفاف مساله می شود. این مساله به ویژه اگر حجم بدهی ایجاد شده بالا باشد، نمود بیشتری پیدا می کند.

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که در زمان بحث در مورد بدهی دچار شرمساری می شوید، پیوسته به خود یادآوری کنید که پنهان کردن بدهی ها می تواند عواقب بدتری داشته باشد و احساس گناهی بسیار شدیدتر از خجالت زدگی به همراه داشته باشد.

پیشنهاد اغلب متخصصان آن است که به صورت دائمی و بر اساس زمان بندی منظم، از آنچه «دارید» و آنچه «بدهکارید» با همسر خود بگویید و او را در جریان کامل مسائل قرار دهید.

این کار باعث می شود تا حجم بدهی های هر یک از زوجین مشخص شده و مسئولیت آنها معین گردد. فراموش نکنید که بدهی چیزی نیست که بتوان تا پایان عمر آن را مخفی کرد. بالاخره روزی فرا می رسد که مسائل آشکار خواهد شد و اگر با صداقت رفتار نکرده باشید، شرمساری شما شدید و عمیق خواهد بود. به علاوه طرح شفاف بدهی ها، هرچند ممکن است در ابتدا باعث رنجیدگی و تنش شود، اما یقینا در بلندمدت به احساس اعتماد متقابل کمک کرده و پایه های زندگی مشترک را مستحکم می سازد.

۲- محدودیت های قانونی را مدنظر قرار دهید

اگر در شرف ازدواج هستید، خبر خوش برای شما این است که ناچار نیستید مسئولیت بدهی های همسرتان را بر عهده داشته باشید. از این رو گرفتاری های مالی پیش از ازدواج نمی تواند وضعیت مالی شما را به مخاطره بیندازد. البته این مساله نافی همکاری و مشارکت میان شما و همسرتان نیست و همچنان می توانید برای غلبه بر دشواری ها با تمام توان کنار او باشید. با این حال، اگر از بدهی های قبلی نامزد خود آگاهی پیدا کردید، بر او خرده نگیرید و آرامش خود را حفظ کنید، چون در نهایت خطری متوجه شما نخواهد بود.

خطر بدهی مالی را از سر ازدواج کم کنید

۳- احساسات مشترک یا متفاوت درباره بدهی را شناسایی کنید

بحث درباره پول و به ویژه بدهی این قابلیت را دارد که به سرعت احساسی شده و به مشاجره بینجامد. اغلب این مشاجرات زمانی روی می دهند که شخصیت مالی دو طرف بحث با یکدیگر متفاوت باشد. به طور مثال، مرد خانه اهل ولخرجی و همسر او مقتصد و پس اندازگر باشد.

طبیعی است که در چنین موقعیتی، بحث درباره دلایل بروز بدهی و شیوه بازگرداندن آن می تواند به افزایش تنش، عصبانیت و حتی مشکلات جدی تر منتهی شود. از این رو شناسایی دقیق تفاوت ها و شباهت های موجود در نسبت با پول برای پی ریزی زندگی مالی و خانوادگی آرام و مطمئن ضروری است.

یکی از راه های موثر برای غلبه بر این مشکل، صرف زمان کافی و گفتگو درباره پول و بدهی است. می توانید در این بحث پرسش های زیر را در مقابل یکدیگر قرار دهید و با یافتن پاسخ های دقیق، شناخت مناسبی از رویکرد شریک زندگی خود نسبت به پول پیدا کنید.

• رویکرد والدین تو درباره پول یا بدهی چه بوده است؟

• آیا اتفاقات خاصی در گذشته وجود دارد که دیدگاه ات را درباره پول تغییر داده باشد؟

• چه رویکردها و دیدگاه هایی درباره پول داری که می توان برای بهبود آنها تلاش کرد؟

• ترس و امید اصلی تو درباره آینده مالی مشترکمان چیست؟

هر دو زوج باید پاسخ های صادقانه و شفافی را درباره این سوالات ارائه کنند. از این طریق، تصویر نسبتا روشنی از آنچه در ذهن هر یک از زوجین می گذرد پیش روی طرف مقابل قرار می گیرد و نه تنها حرکت مشترک و هم سو در جهت اهداف مشترک ممکن می شود، بلکه در زمان گفت و گو درباره پول یا بدهی، خطر مشاجره کاهش پیدا می کند.

خطر بدهی مالی را از سر ازدواج کم کنید

۴- برنامه ریزی کنید

حتما می دانید که برنامه ریزی کلید هر نوع پیشرفت است. در زمینه بدهی نیز، پس از آنکه صادقانه و شفاف مسائل طرح شدند، باید در اولین فرصت برای بازگرداندن بدهی ها برنامه ریزی نمایید. می توانید بدهی مشترک را در یک بخش از برنامه مورد توجه قرار دهید و بدهی خاص هر فرد را نیز بر عهده خود او بگذارید.

با آنکه تمام بدهی ها را به صورت مجموع محاسبه کرده و براساس درآمد و توانایی مالی خانواده نسبت به بازپرداخت آنها اقدام کنید. دقت برنامه ریزی شما با دانستن حداقل و حداکثر بازپرداخت ممکن ماهانه، نرخ بهره هر یک از آنها و مدت زمان بازگرداندن بدهی ارتقا پیدا خواهد کرد.

در زمان برنامه ریزی، اهداف اصلی مشترک خود (مانند خرید خودرو یا خانه) را فراموش نکنید. به طور طبیعی، تلاش برای تامین این نیازها در کنار بازپرداخت منظم بدهی ها دشوار خواهد بود و نیاز به دقت عمل زیادی دارد.

۵- بازبینی را فراموش نکنید

افراط و زیاده روی حتی در اقدامات مثبت نیز آسیب رسان خواهد بود. برای بازپرداخت بدهی ها نباید تعلل کنید، اما عجله نیز مانع بهره وری خواهد بود. براساس برنامه ریزی قبلی خود، به صورت ماهانه مبالغی را برای بازپرداخت بدهی در نظر بگیرید.

پس از گذشت چند ماه، مجددا میزان بدهی ها و نرخ بهره آنها را بررسی کنید و تغییرات احتمالی و مورد نیاز را در برنامه مالی خود اعمال نمایید. اگر در اهداف یا نیازهای خانواده نیز تغییری به وجود آمده باشد (مثلا با ورود عضوی جدید به خانواده) برنامه پیشین به تغییرات متناسب نیاز خواهد داشت تا بازپرداخت بدهی ها مانع ادامه مسیر طبیعی خانواده نشود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج