جاباما
۲۸۷۳۸۹
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

جان کری به ریاض می رود

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که جان کری اواخر ماه جاری میلادی، ابتدا به سوئیس رفته و از آنجا برای گفت‌وگو با مقامات عربستان و شورای همکاری خلیح (فارس)، راهی ریاض می‌شود.

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که جان کری اواخر ماه جاری میلادی، ابتدا به سوئیس رفته و از آنجا برای گفت‌وگو با مقامات عربستان و شورای همکاری خلیح (فارس)، راهی ریاض می‌شود.

«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امشب به میان خبرنگاران آمد و در خصوص مسائل مختلف از جمله گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برجام و دستگیری اساتید دانشگاه‌های ترکیه به جرم مخالفت با اردوغان سخن گفت.

کربی در خصوص حوادث امروز ترکیه متنی را از رو خواند و گفت: «گزارش‌هایی دیده‌ایم از بازجویی و دستگیری دانشگاهیان ترکیه به خاطر ابراز عقیده در خصوص درگیری های جنوب شرق ترکیه؛ این نوع اقدامات، ادامه یک روند مشکل‌ساز در ترکیه است، مقامات دولتی و قضایی ترکیه با اقدامات خود، مردم را از ادامه روند سیاسی قانونی دلسرد می‌کنند.»

سخنگو ادامه داد: «همانطور که سفیر ما در ترکیه هم امروز گفت، ابراز نگرانی معادل حمایت از تروریسم نیست؛ دموکراسی ترکیه به اندازه کافی قوی هست که بتواند ایده‌های ناراحت‌کننده را بپذیرد.»

یکی از خبرنگاران حاضر از کربی پرسید: «دقیقاً کدام بخش از دموکراسی ترکیه را قوی می‌بینید؟» سخنگو پاسخ داد: «این یک بیانیه کلی بود که خواندم.»

در ادامه جان کربی برنامه سفرهای جان کری را با خبرنگاران در میان گذاشت و گفت که جان کری، روزهای ۲۲ و ۲۳ ژانویه را در داووس سوئی خواهد گذراند و پس از آن برای مذاکره با مقامات عربستان و شورای همکاری خلیج‌فارس، به ریاض خواهد رفت. آقای سخنگو البته از واژه ای تازه‌ساز و مجعول برای اشاره به نام خلیج‌فارس استفاده کرد.

در ادامه صحبت به گزارش آژانس در خصوص اجرای برجام کشید. سخنگو گفت که نمی‌داند چه میزان از تعهدات برجامی ایران اجرا شده و اعلام این قضیه در حیطه اختیارات آژانس است ولی «ایران برای اجرای تعهداتش، خیلی سخت تلاش کرد.»

سخنگو البته مجدداً گفت که هیچ تحریمی تا زمان اعلام نتیجه راستی‌آزمایی‌های آژانس، تخفیف نمی‌یابد. جان کربی از طرف دولت آمریکا هم گفت: «ما هم آماده اجرای تعهداتمان هستیم.»

جان کربی به سوالات در خصوص برقراری نوعی رابطه بین مسئولان ایرانی و آمریکایی در سایه مذاکرات هسته‌ای پاسخ داد و گفت: «مذاکرات برای بستن راه ایران به سمت ساخت بمب اتم بود که در این راه موفق شدیم، توافق هسته‌ای هیچ گاه برای یافتن راهی برای برقراری رابطه با ایران نبود و برای برقراری چنین رابطه‌ای، برنامه‌ای نداریم.»

سخنگو ادامه داد: «مذاکرات برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران بود؛ خاورمیانه همین حالا هم تحت فشار زیادی است و البته اگر سلاح هسته‌ای در این میان نباشد، اوضاع بهتر است.»

جان کربی باز هم به بحث روابط با ایران بازگشت و گفت: «اگر محصول جنبی توافق هسته‌ای، رفتار مسئولانه‌تر ایران در منطقه باشد، از این مسئله استقبال می کنیم ولی باز هم بگویم، ما با ایران روابط دیپلماتیک نداریم. ما به صورت شفاف نمی دانیم که رفتار آنها در آینده چگونه خواهد بود؛ می‌دانیم که پس از روز اجرا هم، تهدیدی برای اسرائیل خواهند بود.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص دیگر محصولات جنبی توافق هسته‌ای گفت: «این توافق تنها برای از بین بردن توانایی ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران بود؛ این توافق برای همه دوستان ما در منطقه خوب بود و امنیت آنها را بیشتر کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج