۲۸۸۰۸۳
۵۰۵۰
۵۰۵۰
پ

نمک روی زخم خودت نپاش

از همان لحظه ای که از خواب بیدار می شوید و حسی می کنید روز بدی را پیش رو دارید، انگار منتظر هستید زمین و زمان دست به دست هم دهند تا حال شما را خراب تر کنند.

ایران +، ضمیمه روزنامه ایران - ملیحه مهدوی: اسمش را «شانس بد» می گذارید یا یکی از موارد «قانون مورفی»، بعضی روزها هیچ چیزی مطابق میل و خواسته تان پیش نمی رود. از همان لحظه ای که از خواب بیدار می شوید و حسی می کنید روز بدی را پیش رو دارید، انگار منتظر هستید زمین و زمان دست به دست هم دهند تا حال شما را خراب تر کنند. در این روزهای ابری شما چطور چالتان را بهتر می کنید؟

در روزهایی که حال و حوصله تان سر جایش نیست، حتی ریختن کمی چای روی لباستان ممکن است شما را از کوره به در ببرد. در این مواقع از این چهار اشتباه زیر به شدت پرهیز کنید.

نمک روی زخم خودت نپاش

قربانی فرض کردن خود

در لحظاتی که ناراحت و بدخلق هستید جملاتی مثل: «چرا این اتفاق باید برای من بیفتد؟»، «چرا این اتفاق برای شخص دیگری نیفتاده است» و یا «شرایط من خیلی ناعادلانه است» و... را هرگز به زبان نیاورید.

واکنش هنگان عصبانیت

هرگز در زمان هایی که ناراحت و یا عصبانی هستید به صورت واکنشی به شرایط اطراف پاسخ ندهید. هرگونه عکس العملی را به بعد از آرام شدنتان موکول کنید.

سرزنش کردن خود

خودتان را بابت کاری که انجام داده اید یا اتفاقی که برایتان افتاده سرزنش نکنید. از گفتن این جمله بپرهیزید: «فقط یک فرد کودنی مانند من می تواند این اشتباه را انجام دهد.»

افسردگی

بعضی از افراد در دوره ای از زندگی نوعی افسردگی و ناامیدی را تجربه کرده اند که به خوبی آن را پشت سر گذاشته اند. در اوقاتی که اتفاق بدی برایتان می افتد به هیچ وجه خودتان را به شرایط گذشته برنگردانید.

نمک روی زخم خودت نپاش

تسلیم شدن

در شرایط سخت و بحرانی وقتی حال و حوصله چیزی را ندارید و به شدت تحت تاثیر موضوعی خاص هستید هرگز به خودتان نگویید که این شرایط ارزش مقاومت و مبارزه کردن را ندارد. زود تسلیم نشوید و برای ادامه مسیر و یا حل مشکل قدم بردارید.

یک انتخاب دیگر

یادتان باشد وقتی نوع تفکر و دیدگاه خود را نسبت به موضوعی تغییر دهید متفاوت تر با مسائل رو به رو خواهید شد. قبل از هر چیز بپذیرید که نگرانی، ناامیدی، افسردگی، شکست و یا هر موضوع ناراحت کننده دیگر، فقط برای شما اتفاق نمی افتد و همه افراد زمانی در زندگی با مشکلاتی مشابه این دسته و پنجه نرم نرم کرده اند.

تک بعدی به شرایط اطرافتان نگاه نکنید. همیشه انتخاب های بهتر دیگری وجود دارد. به جای اینکه به موضوعاتی فکر کنید که کنترلی بر آنها ندارید، تمرکز خود را بر روی چیزی بگذارید که قادر به تغییر و یا اصلاح آن هستید. تنها با این دیدگاه در شرایط سخت حالتان از چیزی که هست بدتر نخواهد شد.

این نکته را به خاطر داشته باشید که عمل کردن و قدم برداشتن قدرت و انگیزه ایجاد می کند. به جای رکود و نگرانی بهتر است قدیمی برای بهتر شدن اوضاع بردارید. دست به علم زدن، شرایط جدید و انتخاب های متفاوتی را برایتان خلق می کند. وقتی در شرایط خسته کننده و دلگیری قرار گرفتید بهتر است به جای اینکه نقش یک فرد منفعل را بازی کنید با آگاهی از شرایط خود دست به راهکارهایی منطقی و کارآمد در جهت تغییر روحیه تان بزنید.

با چشم سوم نگاه کنید

اگر خلق و خویتان بابت موضوعی به هم ریخته است و شرایط و آدم های اطراف را دلیلی بر شدت گرفتن وضعیت ناراحت کننده تان می دانید قبل از هر چیز بهتر است از دیدگاه یک شخص بیرونی به خود و شرایطتان نگاه کنید. هر اتفاقی، چه خوب و چه بد، همراه با احساساتی است که افراد آنها را تجربه می کنند و گاه همین احساسات باعث می شود حالتان بدتر شود. از دیدگاه یک شاهد عینی و شخص بیرونی روی شرایط و وضعیت روحی خود متمرکز شوید تا بهتر بتوانید کنترل خود و امورتان را به دست بگیرید. خلق و خوی بهم ریخته، احساس کسالت، بدتر شدن شرایط و خلاصه هر چیزی را که باعث بدتر شدن روحیه تان شده، به صورت یک «مانع» ببینید که باید بر آن غلبه کنید؛ چیزی شبیه یک معمای قابل حل.

هرگز تابع احساسات هیجانی منفی نشوید و در هر موضوعی درس و تجربه ای را که باید از آن بگیرید، برای خودتان پررنگ کنید. نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و به دنبال اصلاح وضعیت موجود باشید. این را به خاطر داشته باشید تا زمانی که خودتان نخواهید و به کسی اجازه ندهید، هیچ کس نمی تواند شما را دلگیر، ناراحت و یا عصبی کند.

زندگی را همانند سفری بدانید که در آن باید رشد کنید و ناراحتی و شکست را بخشی از این سفر بزرگ بدانید. با داشتن چنین دیدگاهی کمتر تحت تاثیر احساسات منفی خود قرار خواهید گرفت و محتاطانه تر واکنش هایتان را هدایت خواهید کرد. همه چیز زودگذر و موقتی است حتی حس بدی که الان دارید.

نمک روی زخم خودت نپاش

وقتی تنهابودن سم است

دکتر محسن ایمانی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس: یکی از تکنیک هایی که می تواند در شرایط سخت و بحرانی به افراد کند کند، «خود آرام سازی» است. برای مثال «ریلکسیشن» یکی از این موارد است که در مواقع استرس زا و پرتنش می تواند حال افراد را بهتر کند. در این روش فرد ماهیچه های خود را از پا تا سر منقبض و منبسط می کند، به این صورت که باید پنج ثانیه عضلات را منقبض و ۱۰ ثانیه منبسط کند. این حرکت باعث ایجاد حس آرامش در بدن فرد می شود. همچنین نفس های عمیق در شرایطی که افراد دچار تنش و یا حالت روحی بدی شده اند یکی دیگر از تکنیک های خود آرام سازی است که می تواند مانع بدتر شدن شرایط روحی فرد شود.

اما توصیه روانشناسان همیشه بر پیشگیری است تا درمان. علت بیشتر اضطراب ها به دلیل وجود افسردگی است بنابراین افراد قبل از اینکه دچار حالات روحی بد و ناخوشایند شوند بهتر است اقداماتی را در جهت رفع افسردگی انجام دهند.

بعضی از افراد در برابر شرایط ناخوشایند و یا انتظارات دیگران واکنش های خشونت آمیزی از خود نشان می دهند. در این شرایط بهتر است از محیطی که باعث ایجاد خشم می شود، دوری کرد. برای مثال مکان را به بهانه ای ترک کرد تا آن حالت خشم از بین برود. گاهی اوقات، سکوت کردن، همدلی کردن با روحیات و حالات فردی که از او ناراحت و یا عصبانی شده ایم و یا حتی خوردن یک لیوان آب می تواند مانع بروز رفتارهای پرخاشگرانه شود. جالب است بدانید بروز پرخاشگری و یا عصبانیت در آدم های گرسنه یا آدم های خسته بیشتر است. اگر در این موارد پیشگیری هایی انجام شود راحت تر می توان شرایط را کنترل کرد.

اما یادمان باشد در شرایطی که ناراحت و دلخور هستیم تنهایی نمی تواند چندان راهگشا باشد و چه بسا ممکن است باعث افسردگی شود. ارتباط با افراد، خصوصا دوستان نزدیک می تواند تاثیرگذار باشد. در این مواقع حتی دردل کردن می تواند باعث پالایش ذهنی شخص شده و به نوعی او را آرام تر کند. گاه شنیدن حرف ها و صحبت های یک دوست می تواند مانع افسردگی و بدتر شدن شرایط شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج