جاباما
۲۸۸۲۲۹
۳۱ نظر
۹۷۴۶
۳۱ نظر
۹۷۴۶
پ

پیشانی برآمده می‌خواهید یا اتوکشیده؟!

وقتی وارد مطب می‌شوم او را می‌بینم که همراه خانم میانسالی روی صندلی انتظار نشسته است. چهره‌ای معمولی دارد. از آنها که نمی‌توانی بگویی زیباست و در عین حال که زشت هم نیست.

مجله سیب سبز - سارا میرشجاعی: می‌گویند سرنوشت آدم‌ها را از پیشانی‌شان می‌شود، خواند؛ اصلا از خود کلمه هم مشخص است، می‌گویند «سر» نوشت. یعنی کسی که پیشانی بلندی دارد، می‌گویند بختش بلند است و خلاصه همه‌جوره بخت و سرنوشت را به پیشانی گره می‌زنند. اما حالا پیشرفت علم کاری کرده که حتی به پیشانی هم نمی‌توان اعتماد کرد. هستند افرادی که این روزها به پیشانی بلند و بخت بلند و این حرف‌ها کاری ندارند و می‌خواهند در پیشانی‌شان دست ببرند.

بله، پیشانی بلند از قدیم قشنگ بوده اما کسانی هستند که می‌خواهند با عمل جراحی پیشانی را کوتاه کنند. علم و تکنولوژی هم که منوی آزاد دارد و هر نوع خواسته انسان را برآورده می‌کند. جراحی پیشانی عملی است که شاید حتی اسم آن را نشنیده باشید اما در تهران کسانی هستند که برای این جراحی به مطب متخصصان زیبایی مراجعه می‌کنند. صحبت‌های کارشناسانه دکتر علیرضا شهاب‌الدین، متخصص جراحی را درباره این جراحی و عوارض احتمالی‌اش بخوانید.

حکایت جراحی پشت جراحی

وقتی وارد مطب می‌شوم او را می‌بینم که همراه خانم میانسالی روی صندلی انتظار نشسته است. چهره‌ای معمولی دارد. از آنها که نمی‌توانی بگویی زیباست و در عین حال که زشت هم نیست. کنارش می‌نشینم و به بهانه اینکه من هم می‌خواهم عمل جراحی انجام دهم با او همکلام می‌شوم. نزدیک ۴۵‌ساله و مجرد است و برای کوتاه کردن پیشانی آمده است. خودش می‌گوید: «‌قبل از همه چیز احساس کردم بینی بزرگی دارم که صورتم را خیلی زشت کرده است.

پیشانی برآمده می‌خواهید یا اتوکشیده؟!

چند سال پیش جراحی بینی را انجام دادم. اگرچه بینی‌ام کوچک شد اما وقتی جلوی آینه می‌ایستادم راضی نبودم؛ به‌نظرم چانه‌ام بیش از اندازه دراز به نظر می‌رسید. تصمیم گرفتم چانه‌ام را عمل کنم. بعد از عمل چانه، به‌نظرم پیشانی‌ام هم زیادی بلند است و می‌خواهم پیشانی‌ام را کوتاه‌تر کنم.» بین صحبت‌هایش چندبار از من می‌پرسد: «به‌نظرت عمل بینی و چانه‌ام خوب بوده؟ بینی‌ام قشنگ شده؟» و من هربار در جوابش می‌گویم: « بله، به‌نظرم خیلی قشنگ شده‌ای. جراحی خوبی داشته‌ای.» اما او هربار با اصرار و نوعی ناامیدی خاص می‌گوید: «اما به‌نظر خودم خیلی خوب نشده.

دلم می‌خواست بهتر و قشنگ‌تر از این می‌شد؛ راضی نیستم.» خانمی که کنارش نشسته و می‌گوید مادرش است میان صحبت‌های‌مان می‌پرد و با ناراحتی و نارضایتی می‌گوید: «از دستش خسته شده‌ام؛ هر روز باید در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های مختلف باشم تا جراحی جدیدی انجام دهد. از وقتی پدرم فوت کرد و املاک او به من رسید در حال خرج کردن برای جراحی‌های مختلف او هستم. تا به حال ۸۰میلیون تومان برای جراحی بینی، چانه، تزریق ژل لب و گونه و چه و چه پرداخته‌ام.

حالا هم که عمل جدید پیشانی.» و با خشم سر خود را برمی‌گرداند. چند دقیقه دیگر کنارشان می‌نشینم که ببینم از تصمیم خود پشیمان می‌شود یا نه. منشی نام دختر را صدا می‌زند و او مصمم به اتاق جراحی می‌رود. نزدیک یک ساعت پشت در اتاق می‌نشینم تا نتیجه جراحی را بدانم. او را از اتاق جراحی بیرون می‌آورند، حال چندان مساعدی ندارد. مادرش به من می‌گوید: «دعا کن این بار دیگر عمل کردن سر و صورت، از سرش بیفتد.»

جراحی پیشانی با چه هدفی انجام می‌شود؟

دکتر شهاب‌الدین درباره عمل پیشانی می‌گوید: عمل جراحی پیشانی یکی از روش‌‌های لیفت ناحیه پیشانی و ابرو است و این عمل بیشتر برای این مورد به کار می‌رود. به‌طور طبیعی وقتی سن بالاتر می‌رود چروک پیشانی و افتادگی ابرو و... اتفاق می‌افتد که برای کسانی که قصد عمل زیبایی دارند از عمل جراحی پیشانی برای لیفت کردن استفاده می‌شود.

با این روش پوست ناحیه پیشانی و ابرو بالا کشیده می‌شود. اما این عمل برای کسانی که اصرار دارند پیشانی خود را کوتاه کنند نیز به‌کار می‌رود که البته روش روتین و رایجی نیست و کمتر انجام می‌شود. فقط برای کسانی که واقعا به این عمل جراحی نیاز دارند، ممکن است این کار را انجام دهیم. به‌طور کلی جراحی کوتاه کردن طول پیشانی یک عمل خاص است که بسیار به‌ندرت انجام می‌شود و اگر فردی اصرار زیاد برای این جراحی داشته باشد آن را انجام می‌دهیم. اما در هر صورت فردی که خواهان این جراحی است باید از عوارض آن آگاه باشد تا بتواند تصمیم درستی بگیرد.

جراحی پیشانی چطور انجام می‌شود؟

برای انجام عمل پیشانی پوست سر را از ناحیه خط رویش مو برش سراسری داده، پوست پیشانی را آزاد می‌کنیم. پوست پیشانی را بالا می‌کشیم، اضافی پوست را بر می‌داریم و به محل جدید بخیه می‌کنیم. این عمل باعث می‌شود که پوست صاف شده، کشیده شود و ابرو بالاتر برود. این روش برای کسانی مناسب است که هدف‌شان لیفت کردن است. از همین روش برای کسانی که به‌طور مادرزادی پیشانی بسیار بلند و غیر‌طبیعی دارند هم استفاده می‌شود اما یک تفاوت وجود دارد.

ممکن است فرد جوانی مراجعه کند و شاکی باشد که پیشانی بسیار بلندی دارد و نیاز به اصلاح دارد، چون چین و چروک زیادی وجود ندارد نیازی نیست که پوست پیشانی بالا کشیده شود. می‌توان از روش دیگری استفاده کرد که در آن پوست سر را از پشت آزاد می‌کنیم. یعنی از وسط سر پوست را آزاد کرده و در‌واقع پوست سر را (به‌جای پیشانی) می‌کشیم و به جلو می‌آوریم. در این حالت خط رویش مو پایین‌تر می‌آید و پیشانی کوتاه می‌شود.

عوارض جراحی پیشانی را بشناسید

دکتر شهاب‌الدین معتقد است: انجام این جراحی صرفا برای کوتاه کردن پیشانی است که به‌دلیل عوارض جانبی، آن را توصیه نمی‌کنیم. او عوارض جراحی پیشانی را این‌طور توضیح می‌دهد:

باقی ماندن جای زخم: اولین عارضه این است که خط برش که از محل رویش مو است همیشه کاملا باقی می‌ماند و دیده می‌شود که اگر فرد جوان باشد بالطبع مشکلات زیبایی برایش بیشتر خواهد بود.

بی‌حسی پوست سر: مشکل دیگری که در پی این جراحی به‌وجود خواهد آمد این است که پوست ناحیه‌ای که مورد جراحی قرار گرفته (یعنی از محل رویش مو تا جایی که پوست از سر جدا شده) بی‌حس خواهد شد. زیرا این برش باعث قطع شدن اعصاب پوستی این ناحیه می‌شود. این موردی است که شاید بسیاری از افراد از آن بی‌اطلاع باشند و بعد از عمل متوجه شوند، بنابراین سرما، گرما، بریدگی سطحی، ضربه یا آسیب و... در این ناحیه از پوست حس نخواهد شد که حس نکردن همین‌ها ممکن است باعث آسیب‌های دیگری شود.

ریزش مو: درباره این عمل خاص، بلند کردن پوست سر به خودی خود می‌تواند در خونرسانی به این ناحیه مشکل ایجاد کرده و باعث ریزش مو در کل ناحیه جلوی سر شود.

خونریزی و عفونت: مثل هر عمل جراحی دیگری غیر از عوارض مربوط به بیهوشی، خونریزی یا عفونت محل جراحی نیز وجود دارد.

فشار در محل بخیه: اگر این عمل توسط پزشکی که جراح پلاستیک نیست و تخصص کافی ندارد انجام شود ممکن است به شیوه کاملا درستی انجام نشود و عوارض بیشتری به‌همراه داشته باشد. مثلا ممکن است پوست سر بیش از حد کشیده شود، به زور دو محل جدید را به هم رسانده باشد و در محل بخیه فشار وارد شود که این کشش احتمال باز شدن زخم و ریزش مو را بیشتر می‌کند. مهم‌تر از اینها کشش و فشار زیاد باعث می‌شود که جای برش و زخم پهن‌تر از حالت عادی باقی بماند و به لحاظ زیبایی مشکل بیشتری ایجاد شود. اگر در جراحی موفق جای زخم به قطر یک‌ میلی‌متر باشد، در این حالت دو تا سه میلی‌متر قطر خواهد داشت.

پیشانی برآمده می‌خواهید یا اتوکشیده؟!

چقدر باید هزینه کنید؟

هزینه عمل در بیمارستان‌های مختلف و برای پزشکان مختلف، متفاوت است. از طرفی چون عمل زیبایی است بیمه‌ها هزینه را متقبل نمی‌شوند. لیفت پیشانی در مراکز دولتی حدود ۵تا ۶میلیون و در مراکز خصوصی تا ۱۰میلیون تومان هزینه دارد. اگر لیفت لازم نباشد و فقط پایین آوردن خط رویش مو باشد هزینه‌ها کمتر خواهد بود.

به مشکلات پوستی توجه کنید

برای عمل لیفت اگر فرد در سنین بالا باشد و چین و چروک در صورت داشته باشد، می‌توان این عمل را انجام داد. اما برای عمل کوتاه کردن پیشانی شرایط سنی خاصی وجود ندارد و فقط رسیدن به بلوغ کافی است، چون در سنین رشد نباید برشی ایجاد کرد زیرا جای آن بیشتر باقی خواهد ماند و باعث ایجاد مشکلاتی در محل رویش مو خواهد شد. کسی که سن رشد را گذرانده خط رویش مویش مشخص شده، اجزای صورت شکل گرفته و می‌تواند این کار را انجام دهد. اینکه فرد بتواند جراحی را تحمل کند، کافی است اما کسانی که بیماری پوستی دارند باید مراقب باشند زیرا ممکن است مشکل‌شان شدیدتر شود.

آیا نیاز دارید پیشانی‌تان کوتاه شود؟

دکتر شهاب‌الدین نیاز واقعی به این جراحی این‌طور توضیح می‌دهد: عدد خاصی وجود ندارد که بگوییم کسی که طول پیشانی‌اش عدد خاصی است باید آن را بلند‌تر یا کوتاه‌تر کند. افراد ممکن است به‌دلیل وسواس و حساسیت زیاد تصور کنند که پیشانی بلندی دارند اما در حقیقت باید بین اجزای صورت هماهنگی و تناسب وجود داشته باشد. برای تعیین تناسب بین اجزای صورت، سه ناحیه را باید در‌نظر گرفت.

از چانه تا خط زیر بینی، از خط زیر بینی تا بین دو ابرو و از بین دو ابرو تا خط رویش مو. اگر این سه قسمت صورت تقریبا هم‌اندازه باشد صورت متناسب است و نیازی به جراحی وجود ندارد که در اکثر افراد هم همین‌طور است. اما اگر فاصله بین دو ابرو تا خط رویش مو از دو قسمت دیگر بسیار بیشتر باشد، فرد به کوتاه کردن پیشانی نیاز دارد که افراد بسیار کمی واقعا به این عمل نیاز دارند. در این صورت هم باز تاکید می‌کنم که این عمل را به‌دلیل شرایط خاص و عوارضی که دارد توصیه نمی‌کنم. این افراد اگر به کوتاه کردن پیشانی اصرار دارند، می‌توانند از کاشت مو استفاده کنند.

جایگزین جراحی چیست؟

در حال حاضر در دنیا برای کسی که نیاز به لیفت ندارد و فقط به‌دنبال کوتاه کردن پیشانی است از این عمل جراحی بسیار کم استفاده می‌کنند. برای کوتاه کردن پیشانی بیشتر از کاشت مو و پایین آوردن خط رویش مو استفاده می‌کنند که عوارض کمتر و نتیجه مطلوب‌تری دارد. به‌علاوه اینکه در روش کاشت مو، جای برش روی پیشانی باقی نمی‌ماند.

با «فوق‌تخصص جراحی پلاستیک» مشورت کنید

دکتر شهاب‌الدین توصیه می‌کند: در حال حاضر بسیاری از اعمال زیبایی را پزشکانی انجام می‌دهند که جراح پلاستیک نیستند اما در تبلیغات عنوان «جراح پلاستیک» را قید می‌کنند. باید توجه داشته باشید که جراح عمومی برای اینکه تخصص خود را جراح پلاستیک قید کند، به لحاظ قانونی منعی ندارد. اما به‌هرحال یک جراح عمومی با نکات و ریزه‌کاری‌های جراحی پلاستیک آشنایی تخصصی و دقیق ندارد، مثلا درباره عمل پیشانی دیده شده که به‌دلیل عدم تخصص پزشک، ابروها نامتقارن بوده و در جای خود نیست، برش مناسب نبوده و به‌طور کلی نتیجه رضایت‌بخش نبوده است، بنابراین کسی که تصمیم به جراحی پیشانی دارد، حتما باید با پزشکی که عنوان «فوق‌تخصص جراحی پلاستیک» دارد، مشورت کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مونا

      یا ابرفرض
      اخه چراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

    • بدون نام

      ديگه ذهن بشر تا كجا رفته؟؟ اصلا فكر نميكردم كسي پيشاني رو كوتاه كنه! حالا بلند يه چيزي!

    • بدون نام

      در خوشبینانه ترین حالت ، چند سال عمر داریم ، می ارزد

    • گلسا

      من پیشونیم کوتاس دمه خودم گرمممممممممممممممم

    • سحر

      من خيلي پيشانيم بلنده وگرده

    • merry

      یعنی پیشونی کوتاه ها خوش بخت نمیشن؟؟؟

    • انا

      اینا که تمام معیاراشون سلبریتی هان اکثرشون پیشونی های بلنذی دارن والا من میرم میبینم یه عالمه ادم اومدن موهاشونو لیزر کنن پیشونی شون بلند شه !!!!!!!

    • انا

      اینا که تمام معیاراشون سلبریتی هان اکثرشون پیشونی های بلنذی دارن والا من میرم میبینم یه عالمه ادم اومدن موهاشونو لیزر کنن پیشونی شون بلند شه !!!!!!!

    • ریحان

      پیشونی من خیلی بلند خخخخخ هی بهم عباسی میزنند بازم خخخخخ

    • صفورا

      منم پیشانی گرد و بلندی دارم اصلا خوشم نمیاد و خیلی دوست دارم عمل کنم البته خیلی ها میگن بهت میاد و اصلا جلف نیست،خیلی دوست دارم عمل کنم ولی از عوارضش میترسم

    • صفورا

      منم پیشانی گرد و بلندی دارم اصلا خوشم نمیاد و خیلی دوست دارم عمل کنم البته خیلی ها میگن بهت میاد و اصلا جلف نیست،خیلی دوست دارم عمل کنم ولی از عوارضش میترسم

    • جواد

      سلام من پیشونیم بلنده ولی بد تر از اون این ک من پیشونیم چن سال پیش ضربه خورده و باد کرده لطفا راهنماییم کنین بگین چیکار کنم

    • Reyhan

      واقعا ارزش نداره پیشونی منم بلنده در حدی نیس ک ضایع باشه ولی استانداردم نیس از طرفی موهای پیشونیم یکمی ریختن تو فکرش بودم عمل کنم اما با وجود این همه عوارض ارزش نداره

    • رامین

      من جلو سرم یه ذره ای ریخته ولی تابلو نیست, ولی چون تاچندماه پیش قرص ترامادورمصرف میکردم صورتم خیلی لاغرشده دراز دیده میشه. خیلی حساس, شدم میگم پیشونیم بزرگ دیده میشه. کمک کنین ایاباید برم مو بکارم, یاصورتم که چاغ بشه بهترمیشه.

    • بدون نام

      نمیشه گفت پیشانی بلند قشنگ‌تره یا کوتاه.بستگی به خود فرد داره من خودم صورتم گرده و پیشانی بلد خیلی بهم میاد.ولی در خد استاندارد بلنده.من چهره ای که خدا بهم داده راضیم.خدایا شکرت به خاطر نعمت سلامتی.

    • Hozan

      دوستان منم پیشونیم بلند بود از عوارض این جراحی میترسیدم بخاطر همین مو کاشتم ، خیلــــــی پشیمونم ،و خواهش میکنم ازتون هیچ وقت این کارو نکنید مخصوصا دخترها، چون اولا هیچ وقت مثل موی طبیعی پرپشت و نزدیک بە هم نیست، اون دستگاهی کە پوست سر رو سوراخ میکنە تا مو توش کاشتە بشە،یک میلیم سایزشە ، یعنی فاصلە بین یە سوراخ تا سوراخ دیگە میشە ۲ میلیم، اگە بخوای پرپشت بشە باید دو تا سە بار مو بکاری کە فاصلە هر بار حداقل باید ٦ ماە باشە، حالا بجز کچل کردن ناحیە پشت و جلوی سر، بعدشم حتی اگر سە بار کاشتید و موهاتون پرشت شد باز هم قشنگ نیست ، چون اون موها همیشە وز وزی و جوری هستن، یعنی زاویە رشد مو یک دست نیست، یکیش رو بە پاین رشد میکنه یکیش رو بە بالا یکیش رو بە راست ، هیچ وقت حالت همە موها بە یک طرف نیست، انگار موی زیر بغلە، اینا هم یە طرف، جای سوراخهای کە مو توش کاشتە شدە هیچ وقت صاف نمیشە مثل پوست سر طبیعی صاف نیست، انگار جای جوش ترکیدەاست یا جوش جوشیە، در کل اصلا از این وضع راضی نیستم و میخوام برم اون ناحیەای کە مو کاشتم ببُرم و بدوزم شاید بهتر بشە

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقن من هم کاری که شما کردید و کردم و خیلی خیلی پشیمونم انقدر افسرده شدم‌نمیدونم چیکار کنم؟

      • م

        الکی واسه دیگران نسخه نپیچید
        ین همه آدم که کچلن مو میکارن و راضین اونوقت واسه خط
        رویش مو ک خیلی کم ترن و ب چشم نمیاد مشکل ایجاد شه؟
        خیلی از اشناهای ما کاشتن و راضین
        شما جای بدی رفتید و احتمالا به خاطر ارزونی بوده

    • ماريا

      مرسي منم دوستم خانمه تصميم داره بره كاشت مو بكنه تا پيشونيش بلند شه اما بعد از خواندن پشبموني شما منصرف شد

    • زهرا

      سلام اقای دکترمیشه ادرسو شماره مطبتونو برا مشاوره بهم بدین؟؟

    • مهسا

      من پیشونیم یک سطح نیست ینی صاف نیس از نزدیک معلوم نیس ولی از دور تو اینه کاملا معلومه باید چکار کنم

    • محمد

      اتفاقا پیشونی بلند خیلی قشنگه مال منکه به صورتم میاد

    • زری

      پیشونی منم بلنده و اصلا دوسش ندارم.

    • بی نام

      من الان رو پیشونیم دوتا جای زخم سوختگی هست خیلی کوچیک هستن مثل جای جوش کسی نظری داره چجوری اون ها رو محو کنم

    • بدون نام

      بگید

    • بدون نام

      بدون عمل نمیشه پیشونی کوچیک کرد راه حل نداره

    • ارزووو

      چیکار کنم پیشونیم کوتاه و صاف بشهه

    • بدون نام

      خب هم عمل کردن پیشانی بد بود هم کاشت مو پس هیچ راهی نیست یعنی ؟

    • لیلی

      جای بدی رفتی موهات رو کاشتی که خرابش کردن وگرن اینطور نیست.در ضمن برای جراحی پیشانی عوارضی که گفته اول هر جراحی هست مثلا عفونت خب هر جراحی این عوارض رو داره ولی با داروها و استراحت خوب میشه.این حرفها برای اینه که شماها رو بترسونن.دکتر خوب کارش و خوب انجام میده و نتیجه هم خوب میشه. من با بعضی عملها موافقم که حداقل یه عمر حسرت نمیخوری ولی فقط دکتر خوب و کار خوبش خیلی شرطه

    • بدون نام

      من پیشانیم کوتاهه و باد کرده انگار میخواستم ببینم باید چیکار کنم

    • امینی

      من یه عمره باپیشونیم درگیرم همیشه ناراحت که جرابزرگه وچراخدا چندتا تارنوی اصافی نزاشته روپیشونیم وهمیشه اعتمادبنفسم پایین بوده وعکس وفیلم اصلا نمیکیرم چون بدعکس میفتم کمکم کنید چکارکنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج