جاباما
۲۸۸۳۴۸
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

نسخه برای کوچولوی بدخواب

کمبود خواب یکی از بحث‌‌برانگیزترین جنبه‌‌های مراقبت از کودک است. معمولا والدین جوان، اهمیت حیاتی این موضوع را در هفته‌‌ها و ماه‌‌های اول تولد فرزندشان کشف می‌کنند. کمیت و کیفیت خواب نوزاد روی شادی و رضایت همه اعضای خانواده تاثیر می‌گذارد.

مجله سیب سبز: کمبود خواب یکی از بحث‌‌برانگیزترین جنبه‌‌های مراقبت از کودک است. معمولا والدین جوان، اهمیت حیاتی این موضوع را در هفته‌‌ها و ماه‌‌های اول تولد فرزندشان کشف می‌کنند. کمیت و کیفیت خواب نوزاد روی شادی و رضایت همه اعضای خانواده تاثیر می‌گذارد.

از روزهایی که عقب کشیدن ساعت به معنای این بود که می‌توانستی بیشتر بخوابی مدت زیادی گذشته است -حالا این کار صرفا به‌معنای ساعت‌های بیشتر مراقبت از کودک است و مثلا کودک به‌جای ساعت۷ صبح، ساعت۶ از خواب بیدار می‌شود، اما تمام اینها اصلا چیز بد و تأسف‌برانگیزی نیست- برای بسیاری از کودکان، زودتر بیدار شدن موقت بوده و ظرف چند روز خود را با آن وفق می‌دهند. شاید نتوانید برای این کار در کودک‌تان معجزه کنید، اما ما در اینجا سعی کرده‌ایم با این راهکارها، مسیر را برای شما هموارتر کنیم.

زمان مشخصی را برای خوابیدن درنظر بگیرید

اکثر متخصصان سر این مسئله متفق‌القول‌اند که نخستین قدم برای خواباندن کودک، داشتن یک زمان و برنامه‌ مشخص است. دکتر آنجلا چلمرز در این باره می‌گوید: این مسئله شامل سه کار است؛ حمام، داستان گفتن و خواب که هر روز سر ساعت مشخصی انجام شده و بعد از مدتی کودک متوجه می‌شود انجام اینها یعنی زمان خواب رسیده است.

نسخه برای کوچولوی بدخواب

کودک‌تان را ماساژ دهید

برخی والدین قویا به تاثیرات ماساژ در زمان خواب معتقدند و آن را باور دارند. در ارتباط با خواباندن کودک، وب‌سایت‌های زیادی وجود دارند که دستورالعمل‌های خوب و درستی ارائه می‌دهند اما ماساژ کودک اساسا روش مالش ریتمی و منظم بدن کودک با استفاده از دست‌ها و روغن است که باعث تحریک تولید هورمون شادی یعنی اوکسی‌توسین می‌شود.

زمان تلویزیون تماشا کردن را کم کنید

تماشای تلویزیون قبل از خواب می‌تواند در روند تولید هورمون ملاتونین در کودک اختلال ایجاد کند و باعث می‌شود دو ساعت اضافه‌تر بیدار بماند. برای مقابله با این وضعیت، سعی کنید هر چیزی مانند تبلت، لپ‌تاپ، تلفن و تلویزیون را حداقل دو ساعت قبل از خوابیدن خاموش کنید یا در زمان نزدیک خواب، استفاده از آنها را مدیریت کنید.

دمای اتاق را تنظیم کنید

دمای متعادل و مناسب اتاق برای کودک چیزی حدود ۱۶ تا ۲۰درجه سلسیوس است. گرمای زیاد می‌تواند باعث تحریک آنها شده و نگذارد به‌راحتی و در آرامش بخوابند، اما خنک و متعادل نگه داشتن دمای اتاق نه‌تنها به خواب بهتر آنها کمک می‌کند بلکه خطر سندروم مرگ ناگهانی کودک را هم کاهش می‌دهد.

جای خواب را راحت و گرم و نرم کنید

خوابیدن درست مسئله‌ای بسیار مهم است و ممکن است کودک‌تان به‌خاطر سرما از خواب بیدار شده و از نداشتن پتو شکایت کند. کیسه‌های خواب کودک این مشکل را حل می‌کند چراکه آنها هم همراه کودک حرکت می‌کنند و نمی‌گذارند کودک حین خواب مدام با پتو به خود بپیچد یا آنکه بخواهد از شر تخت خلاص شود.

برای خواباندن کودک به او غذا یا شیر ندهید

متخصصان پیشنهاد می‌دهند که حتما بین زمان غذا دادن کودک و زمان خواب او فاصله‌ای بگذارید وگرنه غذا خوردن و خوابیدن در ذهن آنها با هم ارتباط نزدیکی پیدا می‌کند.

بگذارید قان و قون کند

اصلا به این قضیه فکر نکنید که به محض آنکه کودک لباس خواب پوشید باید بخوابد. برای آنها این مسئله کاملا طبیعی است که زمانی را صرف قان و قون کردن یا استراحت کردن بگذرانند و در شرایطی که تختخواب او که پر از اسباب‌بازی‌های موردعلاقه‌اش است، می‌تواند حواسش را پرت کند، یک یا دو تا از آنها می‌تواند او را ساکت و آرام کند خصوصا آنهایی که صداهای بسیار ملایم و خوبی تولید می‌کنند.

کودک چقدر به خواب نیاز دارد؟

اگر کودک‌تان در طول روز چرت زده باشد یا نزده باشد، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که شب ۱۲ساعت بخوابد. متخصصان می‌گویند کودکان ۶ماهه به بالا باید در ۲۴ساعت حدود ۱۴ساعت بخوابند و کودکان ۱۲ماه به ۵/۱۳ ساعت خواب نیاز دارند و از ۲سالگی میزان خواب‌شان باید ۱۳ساعت باشد.

این تعداد ساعت در شب به ۱۱ تا ۱۲ساعت کاهش می‌یابد و ساعت‌های باقی‌مانده صرف خواب یا چرت‌های طول روز می‌شود. از ۳سالگی، بیشتر کودکان دیگر در طول روز چرت نمی‌زنند.

نسخه برای کوچولوی بدخواب

به علایقش توجه کنید

سعی کنید مثلا برای آنها داستان بخوانید چراکه این کار باعث تغییر ذائقه آنها شده و کمک می‌کند تا صبح هم که بیدار شدند، بخواهند کتاب بخوانند و از تخت پایین بیایند.

زمان مشخصی را برای بیدار شدن درنظر بگیرید

سعی کنید زمان مشخصی را برای بیدار شدن کودک تنظیم کنید. شاید این کار که بخواهید در آخر هفته‌ها کودک تا دیروقت بیدار بماند و از آن طرف بیشتر بخوابد، باعث شود ساعت بدنش به‌هم بخورد، بنابراین سعی کنید ساعت مشخصی را برای بیداری کودک تعیین کنید.

از اسپری غول استفاده کنید

اگر کودک شما از چیزی مثل تاریکی یا غول می‌ترسد بدترین کار این است که بخواهید آن را انکار کنید. در عوض می‌توانید یک چراغ خواب برای اتاقش بخرید. از طرفی می‌توانید خودتان یک اسپری غول درست کنید (یک بطری خالی که از آب پر شده قبل از خواب آن را به حالت اسپری می‌توانید در اطراف اتاق بزنید).

اتاق را تاریک تاریک کنید

سعی کنید تمام درزها و شکاف‌هایی را که نور از آن به داخل اتاق کودک می‌آید، کور کنید. این راه حل در اکثر مواقع واقعا جواب می‌‌دهد و باعث می‌شود کودک بیشتر بخوابد.

همیشه گوش به فرمانش نباشید

اگر کودک‌تان خیلی زود از خواب بیدار می‌‌شود و داد می‌زند، سعی کنید بلافاصله به سمتش نروید و او را از تختخوابش پایین نیاورید. اگر خیلی مودبانه این سر و صدایش را نادیده بگیرید، به احتمال زیاد سعی می‌کند تا ساعت۷ بخوابد. بعد از چند دقیقه که دوباره خوابید می‌توانید بروید و سری به او بزنید.

از همسرتان کمک بگیرید

اگر کودک‌تان عادت کرده هنگام خواب شما را کنارش ببیند، برای پایان دادن به این عادت بگذارید چند شب همسرتان کنار او بماند. این روش به‌خوبی جواب می‌دهد.

برنامه‌ریزی کنید

کودک‌ من حتی بعد از یک سالگی‌اش، دفعات زیادی در شب از خواب بیدار می‌شود و من تصمیم گرفتم کاری کنم که بیشتر بیدار بماند و با این کار از آن طرف بیشتر بخوابد اما فهمیدم که این حرکت تنها اوضاع را بدتر کرد. یک شب سعی کردم زمان خواب را کمی عقب بیاورم. احساس کردم شرایط بهتر شد و او هم برای خوابیدن از خودش تمایل نشان داد.

سعی کنید لباس خواب او را عوض کنید

اگر احساس می‌کنید کودک‌تان شب‌ها موقع خواب احساس خوبی ندارد و نمیتوانید دقیقا بگویید که مشکل از کجاست، دمای اتاق خوب و متعادل بوده و اصلا تشنه یا گرسنه نبود اما به‌نظر می‌رسید که بی‌قرار بوده و مدام وول می‌خورد، بهتر است لباسش را عوض کنید. خواهید دید که راحتی در یک لباس تا چه اندازه بر کیفیت خواب او تاثیر خواهد گذاشت.

ملافه‌اش را نو کنید

کودک‌تان وقتی در ملافه‌اش می‌پیچد در آن وول می‌خورد و بیدار می‌شود. وقتی برایش کیسه خواب می‌خرید یا او را قنداق می‌کنید، دیگر بیدار نمی‌شود و می‌تواند به‌خوبی بخوابد. به‌همین سادگی.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج