جاباما
۲۸۸۶۰۵
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

۳۵ میلیون ایرانی تحت تاثیر آلودگی هوا

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر از مردم تحت تأثیر آلودگی هوا هستند، گفت: این موضوع هزینه‌های سنگینی را در زمینه‌های بهداشتی و اجتماعی به‌دنبال دارد.

خبرگزاری تسنیم: معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در همایش روز هوای پاک اظهار داشت: از رفع تحریم‌های ظالمانه خوشحالیم و به‌طور حتم در دوران پساتحریم فرصت‌های زیادی برای پیشرفت در موضوعات مختلف از جمله محیط زیست پدید خواهد آمد که این مهم مسئولیت ما را نیز سنگین‌تر خواهد کرد.

وی ادامه داد: در زمینه آلودگی هوا و مقابله با آن نیز دستگاه‌های متعددی نقش دارند که در دولت یازدهم اهتمام جدی در بحث محیط زیست و آلودگی هوا را داشته‌ایم که رئیس‌جمهور نیز مصوبه دولت درباره خط‌مشی کلان کشور برای مقابله با آلودگی هوا را مشخص کرده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین موضوعاتی که در دولت برای آلودگی هوا به آن توجه شده کارگروه ملی آلودگی هوا بود که بعد از مدت‌ها تشکیل شد و تاکنون ۲۳ جلسه داشته‌ایم که به‌طور متناوب ماهی یک بار این کارگروه تشکیل شده است.

ابتکار اضافه کرد: این کارگروه تشکیلاتی نیست و در آن بحث مقابله با‌‌ آلودگی هوا مد نظر قرار دارد و خوشبختانه با تمام مشکلات پیش رو کارها به‌خوبی پیش رفته است و کارنامه عملکرد دستگاه‌ها را درباره آلودگی هوا را ارائه کرده‌ایم.

وی همه دستگاه‌ها را مجاز کرد تا با سرعت برنامه‌های مقابله با آلودگی هوا را دنبال کنند و در همین باره اظهار داشت: به هیچ عنوان کوتاهی و مماشات را نمی‌پذیرم و خواستار توجه ویژه به برنامه‌ها برای کاهش آلودگی هوا هستیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست خاطرنشان کرد: ما در زمینه ارتقای کیفیت سوخت، شماره‌گذاری خودروها و صنایع آلاینده توجه لازم را داشته‌ایم و ضوابط پایش را مورد توجه قرار داده‌ایم.

ابتکار با اعلام تحت تأثیر بودن ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر از مردم در زمینه آلودگی هوا اضافه کرد: این تعداد از مردم تحت تأثیر آلودگی‌ هوا قرار دارند و به‌طور حتم هزینه‌های زیادی در زمینه بهداشت و مسائل اجتماعی به‌دنبال دارد.

وی با یادآوری افزوده شدن روزهای سالم در کلان‌شهرها گفت: میزان پیشرفت نشان می‌دهد در شهرهایی همچون اصفهان تعداد روزهای سالم افزایش پیدا کرده است و این به‌طور حتم بیانگر ارتقای استانداردها و بهبود کیفیت هواست.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست طرح کاهش آلودگی هوا را طرحی بلندمدت دانست و گفت: اگر برنامه‌ای که در سال ۷۹ شروع شده بود دولت‌ها به آن اهتمام می‌کردند وضعیت این‌گونه نمی‌شد.

ابتکار دولت‌های قبل در زمینه آلودگی هوا را مقصر خواند و گفت: ما ۲۷ ماه است که کار در جهت کاهش آلودگی هوا را شروع کرده‌ایم و دستاوردهای بی‌نظیری را کسب کرده‌ایم که از جمله آنها ارتقای کیفیت سوخت، کاهش قابل ملاحظه بنزن و بهبود صنایع آلاینده بوده است.

وی همچنین گفت: در ۸ سال دولت‌های قبل عقب‌ماندگی‌هایی را در زمینه ارتقای استانداردها شاهد بودیم که به‌دنبال رفع آن هستیم و دولت یازدهم هر ماه مصوبه‌ای در زمینه مقابله با آلودگی هوا را مد نظر دارد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اضافه کرد: برنامه دولت تدبیر و امید یک فصل بخشی و فرابخشی محیط زیست دارد که از جمله آنها می‌توان به هدفگذاری‌ها در زمینه‌های ملی و بین‌المللی اشاره کرد که کاهش گازهای گلخانه‌ای و اقتصاد کم‌کربن بخشی از آن‌هاست.

ابتکار اظهار داشت: تمامی برنامه‌های دولت در بعد محیط زیستی در برنامه ششم توسعه لحاظ شده است و در لایحه‌ای که به مجلس ارائه شده نیز نگرش محیط زیستی مورد توجه ویژه قرار گرفته است که امیدواریم نمایندگان هرچه زودتر این لایحه را در دستور کار قرار دهند.

وی به دیگر برنامه‌هایی که برای سازمان حفاظت محیط زیست در نظر گرفته شده اشاره کرد و افزود: برای نخستین بار از درآمدهای حاصل از انرژی و آب برای آلودگی هوا تخصیص داده شده که این مهم حائز اهمیت است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با توجه به مصوبه دیگر دولت برای صنایع افزود: متأسفانه از سال ۷۴ تاکنون خروجی مربوط به صنایع و آلودگی هوای آنان اصلاح نشده بود و این عقب‌ماندگی وجود داشت اما با هماهنگی وزارت صنایع و وزارت نفت برای اولین بار برای کشور مکلف شدند تا استانداردهای لازم را اعمال کنند و پایش صنایع را از این پس به حداکثر می‌رسانیم و صنایع موظفند آلودگی‌ها را در بحث سوخت خود رعایت کنند.

ابتکار اضافه کرد: صنایع موظفند واحد محیط زیست را در دستگاه خود راه‌اندازی کنند و به این موضوع در زمینه مصرف سوخت‌ها توجه نشان دهند.

وی به دوره پسابرجام و حضور سرمایه‌گذاران جدید اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاری‌های جدید و صنعتی باید به ملاحظات زیست‌محیطی و راهبردی انجام گیرد. در این دوره که شاهد توسعه پایدار خواهیم بود صنایع آلاینده امکان حضور در ایران را نخواهند داشت.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اضافه کرد: ما این سخت‌گیری را در زمینه صنایع آلاینده‌ای که خواهان حضور در ایران هستند قرار می‌دهیم و در قراردادها نیز موضوع زیست‌محیطی را مورد توجه خواهیم داشت.

ابتکار با بیان اینکه امروز مجلس لایحه هوای پاک را بعد از یک سال و اندی به‌صورت اصل ۸۵ در دستور کار قرار می‌دهد، گفت: این لایحه بسیار می‌تواند برای کاهش آلودگی هوا و مسائل زیست‌محیطی کمک کند که یکی از بندهای آن حل معاینه فنی خودروها است که در دوره‌ای به‌غلط ۵ سال به خودروها فرصت داده می‌شد که این لایحه موضوعاتی از این دست را اصلاح کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج