۲۸۹۲۲۷
۲ نظر
۵۶۴۱
۲ نظر
۵۶۴۱
پ

کشتی گیرانی که بازیگر شدند

تقریبا اوایل دهه ۳۰ از همان زمانی که سینما رونق گرفت و بازارش داغ شد ورزش را هم درون خودش کشید. اغلب داستان‌های فیلمفارسی‌ها طبق فرهنگ لوطی‌های محله‌ها نوشته می‌شد.

همشهری ۶ و ۷ - سعید نیک اختر: تقریبا اوایل دهه ۳۰ از همان زمانی که سینما رونق گرفت و بازارش داغ شد ورزش را هم درون خودش کشید. اغلب داستان‌های فیلم فارسی‌ها طبق فرهنگ لوطی‌های محله‌ها نوشته می‌شد.

پیرو محتوای فیلم ها، اولین خصوصیت یک بازیگر از نظر مخاطب، داشتن قوای جسمانی بالا و‌اندام عضلانی بود. دور، دور قهرمانان پرورش‌اندام و کشتی گیرها بود و آنها که ته چهره خوبی هم داشتند خوش شانس‌تر از بقیه بودند. حالا چه بهتر که مردم این قهرمانان را در تلویزیون و بر پرده سینما ببینند.

کشتی گیرانی که بازیگر شدند

این موج قبل از انقلاب با فیلم‌های بزن بزن و پلیسی شروع شد ولی بعد از انقلاب و با شروع جنگ نسبتا فروکش کرد. بعد از پایان جنگ و رونق سینما و تلویزیون، کم کم پای ستاره‌های ورزش هم به این حیطه باز شد.‌ به همین بهانه به کارنامه کشتی گیرانی که پا به قاب تصویر گذاشتند نگاه می‌کنیم.

ایلوش خوشابه

در دهه ۴۰ قهرمان پرورش‌اندام که لقب آقای ایران را گرفته بود، شانس این را داشت در زمانی که فیلم‌های حماسی- تاریخی روی بورس بود توسط دکتر کوشان وارد دنیای بازیگری شود. ایلوش که ترک تبار و اهل ارومیه بود، اولین امیر ارسلان سینمای ایران را بازی کرد و بعد از آن در قزل ارسلان و بیژن و منیژه هم هنرنمایی کرد.

کشتی گیرانی که بازیگر شدند


حبیب الله بلور

مربی کشتی گیران بزرگی همچون تختی، حبیبی، موحد و فردین بعد از دوره‌ای خانه نشینی و کناره گیری از کشتی و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مالی به پیشنهاد شاگردش محمدعلی فردین وارد عالم بازیگری شد. تیم ملی کشتی آزاد ایران برای اولین بار با سرمربی‌گری بلور در مسابقات جهانی یوکوهاما 1961 به عنوان قهرمانی رسید.

کشتی گیرانی که بازیگر شدند


امامعلی حبیبی

دارنده مدال طلای کشتی جهان و المپیک، در فیلم ببر مازندران به کارگردانی ساموئل خاچیکیان بازی کرد. داستان فیلم، برداشتی از زندگی خود حبیبی بود. بعدها هادی عامل بارها از این اسم در گزارش هایش استفاده کرد. امامعلی تا اواخر دهه 40 در فیلم‌های سینمایی جهنم سفید۳۴۷، آدم و حوا و فیلم رام کردن مرد وحشی بازی کرد.

کشتی گیرانی که بازیگر شدند


حسین ملاقاسمی

‌کشتی گیری بود که به خاطر شباهت چهره‌اش به جیم براون؛ بازیگر سیاهپوست آمریکایی، با فیلم مرد و نامرد وارد سینما شد. اما بعد‌ها با پذیرش نقش نوچه در فیلم« آقای لر به شهر می‌رود» از سینما خارج شد.

کشتی گیرانی که بازیگر شدند


علیرضا لرستانی

در دوران افول کشتی ایران یکی از بهترین‌ها در دو رشته فرنگی و آزاد بود. دارنده پنج مدال آسیایی است و در فیلم افسانه دمرل به کارگردانی یدالله صمدی ایفای نقش کرد.

کشتی گیرانی که بازیگر شدند


خلیل عقاب

91 ساله را امروز خیلی‌ها با سیرک و حیوانات دست آموزش می‌شناسند. جالب است بدانید او کشتی گیر بود و در ورزش های باستانی شهرت خاصی داشت. دهه 40 در هفت فیلم سینمایی بازی کرد که مهم‌ترین آنها سال 43 در فیلم شکوفه‌های امید بود.

کشتی گیرانی که بازیگر شدند


علیرضا حیدری

کشی گیر آزادکار و نایب رئیس کمیته فدراسیون کشتی با وجود فعالیت زیادی که داشت سال گذشته وارد دنیای بازیگری شد. حیدری در 40 سالگی در فیلم محمدرضا آهنج به نام من یک ایرانی ام بازی کرد. او برای این نقش مجبور شد 18 کیلو وزن کم کند.

کشتی گیرانی که بازیگر شدند
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      محمدعلی فردین.رضا بیک ایمانوردی چی؟اون عکس هم فکر نکنم عکس حبیب الله بلور باشه

    • امین

      چرا فردین و نگفتی.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج