جاباما
۲۸۹۷۲۳
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

سرنوشت کارتن خواب های بوستان هرندی

چندماهی از جمع آوری ۴ هزار کارتن خواب معتاد منطقه هرندی می گذرد و دیگر اثری از آن ها نیست اما رییس شورای شهر معتقد است امکان بازگشت کارتن خواب ها به آن منطقه وجود دارد.

خبرآنلاین: چندماهی از جمع آوری ۴ هزار کارتن خواب معتاد منطقه هرندی می گذرد و دیگر اثری از آن ها نیست اما رییس شورای شهر معتقد است امکان بازگشت کارتن خواب ها به آن منطقه وجود دارد.

پاییز امسال بود که در پی نارضایتی مردم و بعد از بازدید چند نماینده مردم تهران در شورای شهر از منطقه هرندی، تلاش برای جمع آوری کارتن خواب های معتاد این منطقه آغاز شد.

اما قبل از اجرای عملی، برنامه ریزی هایی برای ساماندهی این افراد از سوی شهرداری و شورای شهر صورت گرفت به طوری که معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران با حضور در شورای شهر، بسته فرهنگی طرح انضباط شهری در منطقه ۱۲ را ارائه کرد و جزئیات آن را توضیح داد.

حجت الاسلام امرودی در این باره گفت که در طرح انضباط شهری کارشناسان شهرداری تهران به صورت خانه به خانه نسبت به شناسایی آسیب‌ها اقدام کردند و بالا بودن جمعیت بی سواد، بیکاری و همچنین افزایش فقر در این منطقه از مهمترین بررسی‌های این منطقه بوده است.

او گفت که که به دلیل مشکلات این محله شاهد مهاجرت مردم این منطقه به سایر محلات بوده‌ایم.

او از آماده شدن کمپی در منطقه چهار برای زنان کارتن خواب خبر داد و گفت که مردان کارتن خواب نیز در مراکزی به نام بهاران مستقر خواهند شد. در این کمپ ها مهارت و حرفه به این افراد آموزش داده می شود و با مهارت به جامعه باز خواهند گشت.

اقدام پیش دستانه مردم و حمله به کارتن خواب ها

هنوز شورای شهر و شهرداری برای جمع آوری کارتن خواب ها به نتیجه درستی نرسیده بودند که یک روز صبح تعدادی از اهالی محله هرندی با استفاده از چوب به سمت معتادان پارک هرندی حمله کردند و چادرهای آن ها را آتش زدند.

عابد ملکی، شهردار منطقه ۱۲ در تشریح این اتفاق گفت: حوالی ساعت ۱۱ صبح روز گذشته تعدادی از اهالی محله هرندی که حدود ۳۰ الی ۴۰ نفر می‌شدند، با استفاده از چوب، به سمت معتادان پارک هرندی رفته و آنها را به سمت جنوب پارک که کمی دورتر از منازل مسکونی بود هدایت کردند.

او ادامه داد: پس از انتقال معتادان به انتهای پارک، برخی از اهالی محل نسبت به آتش زدن چادر و وسایل آنها اقدام کردند.

این اقدام مردم نشان می داد که واقعا شرایط بحرانی شده و مردم منطقه از دیدن این صحنه ها به ستوه آمده اند.

آغاز جمع آوری رسمی کارتن خواب ها

یک ماه پس از این اتفاق بالاخره رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت که با راه‌اندازی مرکز خاورشهر جمع آوری مردان کارتن خواب از سطح شهر و ساماندهی آنها در هفته جاری انجام می‌شود.

او ادامه داد: بر اساس اطلاعات واصله از معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، اقدامات موثری در زمینه جمع آوری زنان کارتن خواب از سطح شهر تهران صورت گرفته است که می توان به جمع آوری حدود ۴۵۰ نفر از این افراد از سطح شهر تهران و ساماندهی در مراکز متعدد طی هفته گذشته اشاره کرد.

حافظی با بیان اینکه خوشبختانه نواقص و مشکلات کمپ شفق مرتفع شده است، افزود: زنان کارتن خواب جمع آوری شده در مجموعه شفق اسکان یافتند. البته ۱۰۰ نفر از این افراد اعتیاد نداشتند که به مددسراها منتقل شدند و مددسراهای موجود در سه نوبت این افراد را پذیرا هستند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران همچنین گفت: ۱۸ نفر از افراد جمع آوری شده دوجنسیتی هستند که به بهزیستی معرفی شدند و مقدمات نگهداری از این افراد فراهم شده است، البته انتظار داریم سازمان بهزیستی نسبت به درمان آنها نیز اقدام لازم را انجام دهد.

حافظی با اشاره به راه اندازی مرکز اتحاد در منطقه ۴ شهر تهران در آینده نزدیک، گفت: مرکز سعیدآباد نیز بزودی مجوز ماده ۱۶ را کسب خواهد کرد. همچنین مرکز خاورشهر نیز برای جمع آوری مردان کارتن خواب و ساماندهی آنها آماده شده است و در هفته جاری جمع آوری مردان کارتن خواب نیز انجام می شود.

پاکسازی کامل محله

چند روز بعد دیگر در محله هرندی خبری از کارتن خواب ها نبود و این منطقه به طور کامل پاکسازی شد. معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران در این باره گفت: در طرح جمع آوری کارتن خوابها از محله هرندی و سایر نقاط پایتخت سه هزار نفر از مردان و ۵۰۰ نفر از زنان کارتن خواب، معتاد و متجاهر جمع آوری شدند.

امرودی خاطرنشان کرد که طرح جمع آوری کارتن خواب ها در سطح شهر تهران مرحله به مرحله انجام می شود که در مرحله بعدی نیز پیش بینی می شود دو هزار تا سه هزار نفر معتاد و کارتن خواب متجاهر در سایر نقاط شهر تهران با همکاری نیروی انتظامی جمع آوری شوند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: زنان کارتن خواب در سطح تهران پس از جمع آوری به مراکز و کمپ های ترک اعتیاد منتقل شدند و با توجه به دیدار کارشناسان از این مراکز روند بهبودی این افراد قابل توجه است.

خطر بازگشت کارتن خواب ها به منطقه هرندی

اما امروز رییس شورای شهر تهران در گفتگویی هشدار داد که اگر سیکل موجود بسته نشود باز شاهد بازگشت کارتن خواب ها خواهیم بود. او گفت: ۴ هزار کارتن خواب معتاد از بوستان هرندی و سطح منطقه جمع آوری شدند، اما اگر سیکل موجود بسته نشود، باز شاهد بازگشت کارتن خواب‌ها خواهیم بود.

مهدی چمران ادامه داد: با همکاری شهرداری تهران و دستگاه‌های ذی‌ربط بوستان هرندی به خوبی ساماندهی شد و طی چند مرحله حدود ۴ هزار کارتن خواب از سطح منطقه و بوستان جمع آوری و برای ترک و آموزش در اختیار مراکزی قرار گرفتند که معاونت فرهنگی شهرداری به این منظور آماده سازی کرده است.

رئیس شورای شهر تهران با توضیح حضور گسترده کارتن خواب ها در بوستان هرندی، گفت: بیش از ۶۰ درصد کارتن خواب ها شهرستانی هستند؛ آن‌ها از شهرستان‌های مختلف برای کار می آیند تهران و چون پارک شهید هرندی نزدیک ترمینال است و آنها هم جایی برای اقامت ندارند، آنجا ساکن می‌شوند.

او ادامه داد: از سوی دیگر چون این جوانان مهاجر کاری ندارند و نمی‌توانند کاری پیدا کنند، با وجود معتادان ساکن در بوستان، معتاد می‌شوند و خودشان به کاروان آنها می پیوندند.

رئیس شورای شهر تهران گفت: با وجود ساماندهی بوستان هرندی، چون به اصطلاح، راه آب هنوز بسته نشده و سیکل مشکل دار عدم اشتغال در شهرستان ها همچنان باز است، به عقیده من بار دیگر شاهد حضور کارتن خواب ها در بوستان هرندی و سطح منطقه خواهیم بود.

چمران گفت: البته در طرح معاونت اجتماعی شهرداری، پیش‌بینی‌های لازم برای بازگرداندن معتادان شهرستانی بعد از ترک و کارآفرینی شده است.

این هشدار رییس شورای شهر تهران زنگ خطری برای مسئولین فرهنگی اجتماعی شهرداری بود تا با برنامه ریزی های بهتر و دقیق تر راه را برای بازگشت پدیده کارتن خوابی به بوستان و محله هرندی ببندند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج