۲۹۰۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

تالاب شادگان جان می گیرد

معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه همه تالاب‌های کشور عقب تر از حد نرمال هستند از ساخت کانالی با همکاری وزارت نیرو برای انتقال آب کارون به تالاب شادگان خبر داد و افزود: این کانال در آستانه نهایی شدن است.

ایسنا نوشت: معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه همه تالاب‌های کشور عقب تر از حد نرمال هستند از ساخت کانالی با همکاری وزارت نیرو برای انتقال آب کارون به تالاب شادگان خبر داد و افزود: این کانال در آستانه نهایی شدن است.

مسعود باقرزاده کریمی با اشاره به اینکه تالاب شادگان تالاب بسیار پیچیده و جالبی است و دارای سه نوع است گفت: از سمت جنوب از طریق خورموسی و خوردورق به خلیج فارس متصل می‌شود. بنابراین بخشهای جنوبی تالاب تقریبا تا جاده ماهشهر تحت جریان‌های جزر و مدی و شبیه آب شور خلیج فارس است.

وی با بیان اینکه بخشهای شمالی تالاب شادگان که متشکل از جریان‌های ورودی به مارون و سیلاب‌های کارون است بخش شیرین تالاب را تشکیل می‌دهد، افزود: در حد فاصل آب شیرین و آب شور پهنه وسیعی به آب لب شور اختصاص دارد. بنابراین این تالاب از جنوب به شمال از سه نوع آب شور، لب شور و شیرین برخوردار است.

معاون امور تالاب‌های محیط زیست با اشاره به اینکه متاسفانه ورودی تالاب شادگان که منبع اصلی آن سد مارون بوده قطع شده و علاوه برآن 15 متر مکعب بر ثانیه هم که سهم آب تالاب بوده دیگر وارد تالاب نمی‌شود، اظهارکرد: کاهش سهم آبی تالاب شادگان در نتیجه سد سازی‌ها، گسترش کشاورزی و توسعه بهره برداری بوده است. از سوی دیگر سیلاب‌های کارون را نیز به دلیل سدسازی‌ها از دست داده‌ایم و دیگر رودخانه طبیعی وجود ندارد که سیلابی هم وجود داشته باشد.

ساخت کانال انتقال آب کارون به تالاب شادگان

به گفته کریمی سازمان حفاظت محیط زیست از چند سال گذشته اقدامی را با هماهنگی وزارت نیرو شروع کرده که هم اکنون در حال ایجاد کانالی هستیم تا بخشی از آب کارون را به قسمت آب شیرین تالاب شادگان منتقل کنیم که این کانال در آستانه نهایی شدن است و امیدواریم بخشی از سیلاب‌های بهاره را به این تالاب برسانیم تا بخش شیرین آن را برای همیشه آبدار نگهداریم.

زهاب‌های نیشکر دومین تامین کننده آب تالاب شادگان

معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه زهاب‌های کشت نیشکر دومین منبع تأمین کننده آب تالاب‌شادگان است، گفت:‌ این زهاب‌ها به مرور زمان خاک شور را آبشویی کرده و خاک شیرین شده است. بنابراین به لحاظ شوری، شوری چندان بالایی ندارد و اگربه بخش شیرین تالاب شادگان وارد شود خسارت زیادی در پی نخواهد داشت. بنابراین اگرچه این منبع آب شیرین مناسبی نیست ولی از خشک شدن آب تالاب شادگان جلوگیری می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه همه تالاب‌های کشور از وضعیت نرمال عقب تر هستند اظهار کرد: اما اگر بخواهیم به طور فرایندی در مورد تالاب‌ها صحبت کنیم در تالاب‌هایی چون شادگان، دریاچه ارومیه و تالاب انزلی حرکت رو به جلو است و در این راستا اقدام اجرایی، عزم دولت، داشتن برنامه، تامین اعتبار، توان اجرایی و توان کار با مردم، مولفه‌هایی است که برای احیای تالاب‌ها ضرورت دارد.

کریمی با اشاره به اینکه در تالاب‌های کشور برخی مولفه‌ها چون عزم دولت به خاطر محیط زیستی بودن آن، داشتن برنامه و تامین اعتبار وجود دارد، گفت: با وجود تامین اعتبار تخصیص اعتبار دچار اشکال است. برای مثال از کل اعتبار دریاچه ارومیه در سال گذشته، تنها 20 تا 25 درصد به آن تخصیص یافت.

معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در پایان خاطرنشان کرد: کشور ما به دلیل نداشتن تجربه کافی در این عرصه توان اجرایی لازم را ندارد زیرا جنس این کارهای اجرایی جدید است و در کشور ما تمرین نشده و تا به حال همه تجربه کشور بر سدسازی، گسترش کشاورزی و مهار آب متمرکز بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حقیقی

      شریان حیاتی تالاب شادگان ،رودخانه جراحی هستش که ضمن مشروب کردن زمین های زراعی ونخلستان های شادگان ،به تالاب منتهی می شود وان را سیراب می کند...اما حال که رود خانه ی جراحی به کانالی خشک تبدیل شده وبه تبع آن کشاورزی ودامپروری مردم به فلاکت کشیده شده ،،تالاب شادگان می خواد نباشد هم به درک

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج