۲۹۰۷۳۹
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

داعش، نسخه اروپایی هم داره!

سال هاست که هر چه ترور و وحشت آفرینی و خشونت در این سو و آن سوی دنیا اتفاق می افتد، یکی از گروه های افراطی با ادعای مسلمانی بلافاصله مسئولیت آن را به عهده می گیرد و برای هم کیشان خود رسوایی و بدنامی رقم می زند.

هفته نامه چلچراغ - مریم عربی: سال هاست که هر چه ترور و وحشت آفرینی و خشونت در این سو و آن سوی دنیا اتفاق می افتد، یکی از گروه های افراطی با ادعای مسلمانی بلافاصله مسئولیت آن را به عهده می گیرد و برای هم کیشان خود رسوایی و بدنامی رقم می زند. همین باعث شده خیال کنیم غرب دیگر دوران جنگ های صلیبی و خشونت قرون وسطایی را پشت سر گذاشته و حداقل در قیاس با گروهک های نوظهور به ظاهر مسلمان، متمدنانه تر عمل می کند.

با این حال، در همین چند سال اخیر، انواع واکنش های افراطی از طرف گروه ها و مجامع مسیحی و یهودی و حتی واتیکان اتفاق افتاده و دنیا را نسبت به آینده بشر نگران کرده است. تا حالا دلمان خوش بود که اگر افراط گری، بی عدالتی یا ظلمی در دنیای مدرن به اسم مسیحیت اتفاق می افتد، فقط به محکوم کردن های لفظی و بایکوت های گاه و بی گاه تولیدات سینمایی و محصولات فرهنگی خلاصه می شود، اما چند وقتی است که انگار تنه اروپایی های تندرو به تروریست های داعش خورده و برای اعلام موجودیت، به خشونت های عریان تری روی آورده اند.

داعش، نسخه اروپایی هم داره!

چشم در برابر چشم

در حالی که هر چند روز یک بار، عده ای در گوشه ای از دنیا قربانی خشونت طلبی داعش می شوند، گروهی از مسیحیان افراطی راه حل تازه ای را برای مقابله با این گروه تندروی اسلام گرا در پیش گرفته اند؛ راه حلی از جنس خشونت های خانمان برانداز داعش با چاشنی تهدیدهای وحشت آوری که از بازگشت دوره خشونت دوران جنگ های صلیبی خبر می دهد. جنایت های داعش و پیامدهای ناگوار آن برای غرب- مثل بحران مهاجران- چنان کارد را به استخوان مسیحیان افراطی مغرب زمین رسانده که تصمیم گرفته اند به همان خشونت مرگ بار داعش رو بیاورند و همه مسلمانان را به تدریج قلع و قمع یا به قول خودشان «ذبح» کنند.

داعش اروپایی با الهام از نام گروه تروریستی داعش که همان «دولت اسلامی عراق و شام» است، عنوان «دولت مسیحی اورشلیم و کانا» را برای خود انتخاب کرده است. روزنامه دیلی اکسپرس در گزارشی این گروه افراط گرای مسیحی را این طور معرفی کرده است: «دولت مسیحی اورشلیم و کانا بعد از اعلام موجودیت در اروپا، نامه ای تهدیدآمیز را خطاب به مسلمانان منتشر کرده و آن را به مسجدی واقع در شهر مولنبیک بلژیک ارسال کرده است. در این نامه اعلام شده که این گروه در واکنش به جنایات گروه تروریستی داعش، همه مسلمانان را خواهد کشت. در متن نامه تاکید شده: «هیچ مسجد و هیچ مسلمانی از این به بعد امنیت نخواهد داشت. همه شما ذبح می شوید و روح تان به پروردگارمان باز خواهد گشت.»

مسجد محل ارسال نامه یکی از اماکن کلیدی برای مسلمانان اروپایی است و روزانه تعداد زیادی مسلمان برای عبادت و تبادل نظر به این مسجد مراجعه می کنند. خبرها حاکی از آناست که نامه های مشابه دیگری هم به چند مسجد دیگر در این منطقه ارسال شده است. هر چند تهدیدهای داعش اروپایی هنوز عمل نشده، اما همین اعلام موجودیت این گروه هم ترس زیادی را به دل مسلمانان اروپا انداخته است.

از خودآزاری تا دیگرآزاری

داعش اروپایی درست مثل داعش خاورمینه از ابزار شبکه های اجتماعی برای ایجاد رعب و وحشت در جوامع استفاده می کند. تا به حال چند ویدیو از این گروه منتشر شده که شاید به خوش ساختی و باکیفیتی ویدیوهای داعش نباشد، اما در تهدید و وحشت آفرینی چیزی کم از تولیدات همتای خاورمیانه ای خود ندارد.

در یکی از ویدیوهای منتشر شده از این گروه که با عنوان «بمباران آشیانه داعش» روی یوتیوب قرار گرفته و واکنش های فراوانی را هم در پی داشته، انهدام یکی از مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه به نمایش در می آید. عکس هایی هم که از اعضای این گروه افراطی منتشر شده، سربازان عضو این جنبش را در لباس شوالیه هایی با نقاب های طلایی و نقره ای رنگ همراه با علامت بزرگ صلیب و با جلیقه های ضدگلوله بر تن نشان می دهد.

داعش، نسخه اروپایی هم داره!

اعضای این جنبش با زره ها و کلاه خودهای مهیبشان و با شعار «دئوس وولت» به معنای «خدا {آن را} می خواهد.» به مسلمانان دنیا اعلام جنگ کرده اند؛ شعاری که در زمان اعلام جنگ صلیبی یکم توسط پاپ اوربان دوم در سال ۱۹۰۵ میلادی توسط مردم سر داده شد. این شعار هم چنین به فرقه مقبره مقدس اورشلیم که یک فرقه کاتولیک شوالیه گری در غرب است، اشاره دارد.

دئوس وولت به همراه عبارت «درود بر مریم» روی لوگوی این گروه تروریستی اروپایی هم نقش بسته است. به نظر می رسد این گروه تروریستی غربی حداقل در طراحی لباس و لوگو به شدت از فرقه شوالیه گری «معبد خورشیدی» بهره گرفته است؛ فرقه ای که ۵۳ نفر از اعضای اصلی آن به صورت دسته جمعی هم زمان در فرانسه و کانادا خودکشی کردند. آن ها عقیده داشتند که روح مردگانشان در نهایت به سیاره ای دیگر منتقل می شود.

اعضای این فرقه بعد از بستن پیمان خودکشی، دست به خودسوزی و سایر روش های فجیع خودکشی می زنند. ظاهرا شوالیه های فرقه معبد خورشیدی با همه خشونتشان به دیگرآزاری اعتقادی نداشتند، اما شکل مدرن و ارتقا یافته این فرقه عملا یک گروهک تروریستی است که اعتقادات مذهبی دستمایه ارتکاب جرایم خشونت بار و وحشیانه قرار می دهد. گذشته از این، اقدامات اعضای این فرقه عمدتا ناموجه و غیرسیاسی بود، اما داعش اسلامی- آن طور که از ویدیوهای تهدیدآمیزش برمی آید- در تلاش است تا به باورهای دینی و آیینی اش رنگ و بوی سیاسی بدهد.

غرب و افراط گرایی؟!

بسیاری از کارشناسان بین المللی دلیل اصلی شکل گیری گروه های افراطی مسیحیان را عملکرد نادرست و گاه ناعادلانه رسانه های خارجی در انتشار اخبار مربوط به داعش می دانند؛ موضوعی که باعث شده داعش به عنوان نماینده مسلمانان معرفی شود و از طرفداران این دین چهره هایی خشن و تجاوزگر در اذهان عمومی جوامع غربی ترسیم کند. بعد از بالا گرفتن جنایت های داعش هر روز یک سیاستمدار و سلبریتی در رسانه های پرمخاطب ظاهر شده و با اظهارنظرهایی از سر احساس و عواطف یا از سر بدخواهی، همه مسلمانان دنیا را با یک چوب رانده است.

از نظر تعدادی از رسانه های بین المللی، تعداد زیادی از مسلمانان هستند که خشونت های داعش را تایید می کنند و آن را تنها راه مقابله با اسلام ستیزی جوامع غربی می دانند. حاصل این تفکر، موج گسترده اعتراضاتی شده که در آلمان و سایر کشورهای پذیرنده پناه جویان مسلمان، بر ضد پناه جویان به راه افتاده است.

کار به جایی رسیده که نشریه جنجالی شارلی ابدو که به خاطر ترور روزنامه نگارانش از داعشی ها دل پری دارد، با انتشار کاریکاتوری به «آیلان کوردی» کودک سه ساله سوری که سال گذشته در سواحل ترکیه غرق شد و تصویر جسدش در ساحل میلیون ها بار در شبکه های اجتماعی دست به دست شد، توهین می کند.

این واکنش تند در اصل در اعتراض به جیب بری و مزاحمت و آزار جنسی ده ها زن در شب سال نو در کلن آلمان انجام شده که از قضا همه متجاوزان مسلمان و مهاجر بوده اند! حالا حل این معما که چطور در شلوغی شب سال نو، گروهی همه مسلمان که تعداد آن ها به ده ها نفر می رسد، به فکر می افتند که به صورت دسته جمعی در ایستگاه مرکزی پرازدحام شهر کلن به جمعیت زنان حمله کنند و آن ها را مورد تعرض و سرقت قرار دهند، به دغدغه اصلی پلیس آلمان تبدیل شده است. این موضوع هر قدر هم که غیرواقعی و سازمان دهی شده به نظر برسد، به هر حال همه پناهندگان را مورد سوءظن عمومی قرار داده و در نهایت روی سیاست های دولت آلمان در پذیرش پناه جویان تاثیرگذار بوده است.

اروپایی یا خاورمیانه ای؛ مسئله این است

در حالی که بسیاری از جوامع غربی، بحران های خاورمیانه و سیاست های نادرست دولت های این منطقه را عامل ظهور پدیده شومی مثل داعش می دانند، آمارها از حقیقت دیگری حکایت دارند که نتیجه را تا حدی به نفع مردم خاورمیانه تغییر می دهد. روزنامه فرانسوی لوفیگارو در گزارشی اشاره کرده که دست کم یک سوم از اعضای گروه تروریستی داعش را مردم ساکن کشورهای اروپایی تشکیل می دهند. عضویت گسترده اتباع اروپایی در این گروه تروریستی می تواند پیامدهای ناگواری برای کشورهای اروپایی داشته باشد و احتمال تکرار وقایعی مثل فاجعه پاریس را بیشتر کند.

داعش، نسخه اروپایی هم داره!

برخی بر این باورند که اسلامی به اسم آن در پاریس عملیات تروریستی صورت گرفته، هیچ یک از مذاهب اسلام حتی تفاسیر بنیادگرایانه آن را هم در بر نمی گیرد و در واقع اسلامی جدید است برخاسته از حومه های فقیرنشین اروپا. این اسلام محصول بحران هویت جوان ها، خشم و عقده های انباشته شده از حاشیه نشینی نادیده گرفته شدن و هم چنین برخاسته از دار و دسته های اوباش خیابانی اروپا و حتی آمریکاست؛ نسل جدید مسلمانان فرانسه که عمدتا به خاطر ملاحظات مالی در حاشیه شهرها ساکن هستند، فرانسه را با لهجه غلیظ عربی صحبت می کنند و به زبان رپ که زبان رسمی سیاه پوستان آمریکاست، حرف می زنند.

در یک کلام مرام و مسلک آن ها بیش از آن که اروپایی باشد، به گنگ های خیابانی آمریکایی شباهت دارد؛ همان جوانان موتورسواری که روز و شب را در خیابان ها سر می کنند و به خرید و فروش مواد مخدر مشغول هستند، سرتاپایشان را با خال کوبی پوشانده اند و همدیگر را برادر (bro) خطاب می کنند. کارشناسان، اسلام برخاسته از این گروه های اجتماعی را اسلام بانیلو یا حومه شهری می نامند.

تروریسم و معنابخشی به زندگی

تعدادی از کارشناسان تاریخ تروریسم نظریه جالبی را مطرح کرده اند که نشان می دهد اعضای اروپایی داعش با حضورشان در خط مقدم نبرد تروریستی این مبارزه را رادیکالیزه تر و خشن تر می کنند. گفته می شود که داوطلبان خارجی داعش، ستیزه جوتر و مقاوم تر هستند و ایدئولوژیک تر به قضیه نگاه می کنند. اکثر تروریست های خارجی عضو داعش بین ۱۸ تا ۲۹ سال سن دارند و اغلب آن ها از سبک زندگی و عاداتی پیروی کرده اند که آن ها را در برابر ایده های بنیادگرایانه آسیب پذیرتر می کند.

این جوانان دسته ای از جامعه هستند که یا مشکلات مالی دارند یا به دلایلی از سوی جامعه خود طرد شده اند. تعدادی از آن ها درواقع چیزی برای از دست دادن ندارند و پیوستن به داعش به زندگی آن ها معنا می دهد. عده ای دیگر هم هستند که به زندگی عادی و رفاه مادی پشت پا زده اند و به دنبال یک جایگزین ایدئولوژیک مناسب برای این مفاهیم از دست رفته هستند.

داعش، نسخه اروپایی هم داره!

آن ها با حضور در داعش فرصت این را پیدا می کنند که بخشی از اعتقادی باشند که به زندگی شان معنا می دهد. از سوی دیگر، تبلیغات گسترده داعش در جونان توهم قدر و منزلت ایجاد می کند. با تماشای ویدئوهای تبلیغاتی این گروه تروریستی، این احساس به جوانان دست می دهد که قرار است کار بزرگی انجام دهند و در جامعه مقبولیت و اهمیت پیدا کنند.

سوزان سکوتر، روان شناس مشهور آلمانی، در مقاله ای در سایت دویچه وله آلمان درباره زنان اروپایی عضو داعش نوشته است: «تعداد زیادی از زنانی که به داعش می پیوندند، زنان اروپایی هستند. ۱۰ درصد از این زنان اروپایی کمتر از ۱۸ سال سن دارند. تعداد این زنان آن قدر زیاد است که یگانی متشکل از زنان در مقر داعش تشکیل شده است. تحقیقاتی که روی نوشته ها و برون ریزی های احساسی این زنان انجام شده، نشان می دهد که اصلی ترین دلیل پیوستن زنان اروپایی به داعش جست و جو برای عشق است.»

حضور در خط مقدم نبردهای داعش شاید در ابتدا برای جوانان اروپایی- چه زن و چه مرد- جنبه ماجراجویی داشته باشد، اما در نهایت به باوری قوی تبدیل می شود که روح و روانشان را متحول می کند. شاید روزی برسد که از همه آن چه به زندگی شان معنا داده، دل زده و ناامید شوند، ولی تا آن زمان امیدوارانه مبارزه می کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج