۲۹۰۸۸
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

هشدار پلیس درباره موسسات مشاوره وام

به گفته پلیس، این شرکتهاي به ظاهر قانونی در بعضی قراردادهاي خود حق شکایت از مشتریان را سلب میکنند و این افراد تمام دارایی خود را از دست میدهند.

هشدار پلیس درباره موسسات مشاوره وام
هفت صبح: سرهنگ مهرداد امیدی، رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی اعلام کرد: «در بخش خصوصی و دولتی موسسات مالی و بانکها را داریم که برای به دست آوردن سود اقدام به دادن وام یا خدمات میکنند پس منطقی نیست که این موسسات واسطه هایی را ایجاد کنند.

هر فردی میتواند به بانک مراجعه کند و با شرایط اعلام شده وام بگیرد. البته در برخی مواقع ممکن است این مشاورهها به واسطهگری بین گیرنده و دهنده وام تبدیل شود. شاید برخی از این مراکز قانونی کار کنند اما افرادی ممکن است در قالب مراکز ارائه وام یا مشاوره اقدام به سوءاستفاده، ارتشاء و دریافت رشوه کنند.»

به گزارش خبرگزاری مهر، امیدی با بیان اینکه در برخی موارد ممکن است وقتی فردی سندش را در اختیار این مراکز قرار میدهد تا ضامن وام شده یا زندانی را آزاد کنند از سند سوءاستفاده شود به همین دلیل مردم باید مراقب بوده و عواقب این کار را ببینند.

هشدار پلیس درباره موسسات مشاوره وام

اگر فرد زندانی به زندان باز نگردد یا اقساط قسط عقب بیفتد صاحب سند مسئول است. رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی با بیان اینکه ممکن است در این موسسات سوء استفادههای دیگری شود، گفت: در برخی از این شرکتها قراردادهای یک جانبه بسته میشود.

به عنوان مثال فرد وام گیرنده باید ۳۰ درصد از مبلغ وام را به این موسسه واگذار کند که این اقدام منطقی نیست و در مواردی ممکن است هیچ پولی گیر فرد نیاید و سند و زندگی خود را از دست بدهد. متاسفانه در مواردی مشاهده شده است در قراردادهایی که در این مراکز بسته شده است افراد حق شکایت را از خودشان سلب میکنند. به همین دلیل فرد دیگر حق شکایت کیفری ندارد و تمام دارایی خود را از دست میدهد.

وام میگیریم، ضامن میشویم

برای آنکه با نحوه کار این شرکتها آشنا شوید باید بدانید این قبیل واسطهها دو فعالیت عمده در زمینه تهیه وام انجام میدهند. این موسسات یا برای شما وام تهیه میکنند یا برایتان ضامن کارمندی پیدا میکنند تا وامتان را تهیه کنید. در اکثر موارد این موسسات هر دو کار را با هم انجام میدهند و باید هم وام و هم ضامن را از آنها بخواهید.

این قبیل شرکتها با روابط خود وامهایی را به عنوان کارآفرینی، فنی و حرفهای و... تهیه میکنند و سپس آنها را به مشتریان خود میفروشند! اکثرا این شرکتها برای وامهای بالای ۳۰ میلیون تومان کار میکنند و به این ترتیب هم درصدی از مبلغ وام (۱۵ تا ۳۰ درصد) را به عنوان حقالزحمه تهیه وام دریافت میکنند و بابت هر ضامن این وامها، مبالغی را طبق عرفی که در ادامه گزارش توضیح داده شده را دریافت میکنند.

وامهای متفاوت، ضامنهای مختلف

روال معمول قیمت کارمزد به ازای هر ضامن کارمند، چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مبلغ وام است. حتما میپرسید این اختلاف پنج درصدی به چه علت است؟ در ادامه گزارش با قوانین (!) مرسوم این شرکتهای غیرقانونی آشنا میشوید.

۱. حداقل کارمزد برای دریافت وامها ۱۰ درصد مبلغ وام به ازای هر کارمند است و بعید به نظر میرسد کمتر از این مبلغ پیدا کنید. نکته جالب هم آن است که فقط وامهای ۱۰ میلیون تومانی و پایینتر شامل چنین درصدی میشود! یعنی به ازای ۱۰ میلیون تومان وام باید يك میلیون تومان آن را جیرینگی به حساب این شرکتها بریزید. اگر هم وامهای بالاتر بخواهید که اوضاع سختتر هم میشود.

۲. بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان حقالزحمه شما حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد مبلغ وام به ازای هر کارمند میشود. تازه بسته به نوع وامتان و توافقی که با شرکت مورد نظر انجام میدهید، باید چیزی در حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان را به عنوان پیش پرداخت از جیب مبارک هزینه کنید.

۳. وامهای بین ۲۰ تا ۳۰ میلیونی هم چیزی در حدود ۱۲ تا ۱۴ درصد برایتان آب میخورد. پیش پرداخت هم تا ۵۰۰ هزار تومان میرسد.

۴. وامهای بالای ۳۰ میلیونی. از این جای کار به بعد دیگر ماجرا وارد فاز سختتری میشود و هر شرکت و کارمندی حاضر نمیشود ضامن شما شود. توافق بر سر قیمت نهایی زمانی صورت میگیرد که شما با مدارکتان بروید پای میز مذاکره و چانهزنی را شروع کنید! در این موارد چون قیمت وامها سنگین است کارمندان کمتری حاضر هستند تضمین شما را بدهند و به همین دلیل مبلغ کارمزد هم بالا میرود.

چه ضمانتی می دهید؟

به جز حقالزحمه، مطمئنا باید مبالغ یا مدارکی را به عنوان تضمین نزد این شرکتها قرار دهید تا آنها مطمئن باشند وامتان را پرداخت میکنید و ضامن شما دچار مشکل نمیشود.

به طور معمول باید سفته یا چکی به اندازه کل مبلغ وام را به عنوان ضمانت در اختیار این شرکتها قرار دهید. البته اگر مبلغ وامتان بیشتر باشد در مواردی ۱۲۰درصد مبلغ وام را به عنوان ضمانت دریافت میکنند. برخی موسسات هم با چانه زنیها و ترفندهای مختلف حاضر هستند از شما سند ملک یا خودرو را به عنوان ضمانت دریافت کنند.

بانک با بانک فرق دارد

زمانی که با این موسسات صحبت میکنید، اولین سوالی که از شما میپرسند این است که وامتان را از کدام بانک گرفتهاید؟ تفاوت هر بانکی چیست که این موسسات چنین سوالی را از شما میپرسند؟ این ماجرا دو دلیل عمده دارد. برخی بانکها و موسسات علاوه بر ضامن کارمندی با گواهی کسر از حقوق، از شما چک کارمندی هم درخواست میکنند.

در چنین شرایطی اوضاع برای اینگونه موسسات سختتر میشود و به تبع آن هزینههای شما هم بالاتر میرود. نام بانکها و موسساتی که چک کارمندی طلب میکنند مشخص است و به این ترتیب آنها در همان ابتدا تعیین میکنند که چه مقداری باید از شما حقالزحمه بگیرند. دلیل دیگر هم آن است که در اکثر بانکها و موسسات دو ضامن و برخی هم یک ضامن از شما میخواهند، همین نکته هم باعث میشود که اگر بانک شما دو ضامن بخواهد حدود نیم تا یک درصد به حقالزحمه هر ضامن اضافه میشود!

چند میگیرند ضامن می شوند؟

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که کارمندان از این موسسات چقدر میگیرند تا ضمانت وام دهندههای مردم را بدهند. مهمترین عامل در این زمینه توافق کارمندها و موسسات است.

هر کدام که زورشان بیشتر بچربد مبلغ بیشتری از حقالزحمه را نصیب خود میکنند. به طور کلی اما عرف این است که از مبلغ حقالزحمه دریافت شده از وام گیرندگان، حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد آن نصیب کارمند ضامن میشود و بقیه آن سهم مدیران شرکتها و موسسههای واسطه است .
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج