۲۹۱۰۷۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

راستی ها دست‌ پُر؛ چپی ها دست به دعا!

فرشید غضنفرپور روزنامه نگار درباره وضع متفاوت دو جناح اصلی سیاسی کشور در آستانه انتخابات در روزنامه شهروند نوشت: شب‌های زمستانی تهران برای اردوگاه اصولگرایان گرم و پرجنب‌وجوش است. درسوی دیگر این کارزار انتخاباتی اما اصلاح‌طلبان تنها به امید تغییری هرچند اندک در وضع ردصلاحیت‌ها اخبار انتخابات را دنبال می‌کنند.

فرشید غضنفرپور روزنامه نگار درباره وضع متفاوت دو جناح اصلی سیاسی کشور در آستانه انتخابات در روزنامه شهروند نوشت: شب‌های زمستانی تهران برای اردوگاه اصولگرایان گرم و پرجنب‌وجوش است. عمده نامزدهایشان تأیید صلاحیت شده‌اند و دستشان برای چیدن فهرست‌های انتخاباتی باز است. درسوی دیگر این کارزار انتخاباتی اما اصلاح‌طلبان تنها به امید تغییری هرچند اندک در وضع ردصلاحیت‌ها اخبار انتخابات را دنبال می‌کنند.

اوضاع اصولگرایان در انتخابات پیش‌رو آنچنان خوب است که حالا کمپینی تحت عنوان «نهضت انصراف» به راه انداخته‌اند تا از اختلافات احتمالی پس از اعلام فهرست نهایی اصولگرایان جلوگیری کنند. به گزارش پایگاه خبری «نماینده» ارگان رسانه‌ای نزدیک به غلامعلی حداد عادل، پرویز سروری قائم‌مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در این‌باره گفته است: به منظور جلوگیری از چند دستگی نیروهای ارزشی انقلاب در پایتخت «نهضت انصراف» جهت اجماع بر نماینده‌ای اصلح را راه‌اندازی کرده‌ایم و از دیگر افراد خواهش کرده‌ایم که برای خدمت به انقلاب از حضور در انتخابات به‌عنوان کاندیدا انصراف دهند.

الیاس نادران نماینده اصولگرای مردم تهران نیز درهمین زمینه گفته است: بودن و نبودن اسم افراد در لیست انتخاباتی برای ورود به مجلس آن‌قدر حایز اهمیت نیست که حفظ وحدت اصولگرایان است، از این‌رو مجموعه اصولگرایان باید بتوانند منویات رهبر انقلاب، اصول قانون اساسی، معیشت مردم و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جامعه را برطرف کنند.

غلامعلی حداد عادل سخنگوی ائتلاف اصولگرایان نیز ضمن تأیید سازوکار شورای اصولگرایان برای ارایه فهرست واحد گفته است: با عنایت به سازوکار منطقی رسیدن به لیست نهایی در شورای ائتلاف اصولگرایان و همچنین لزوم حفظ وحدت ایجادشده، چنانچه شورای ائتلاف که شامل فقهای عظام، شخصیت‌ها و تشکل‌های اصولگرا هستند، تصمیم بگیرند تا در لیست نهایی نباشم، بی‌درنگ کناره‌گیری خواهم کرد. در مقابل نهضت انصراف اصولگرایان به نظر می‌رسد نامزدهای اصلاح‌طلب در انتخابات پیش‌رو چنان اندکند که از زمان اعلام اسامی ردصلاحیت‌شدگان اصلاح‌طلبان از طریق دولت رایزنی‌های گسترده با شورای نگهبان را آغاز کرده‌اند.

عبدالواحد موسوی‌لاری وزیرکشور دولت اصلاحات دراین‌باره به ایلنا گفته است: برنامه ما این است که از راه‌های فردی و جمعی از طریق دولت، شورای نگهبان و وزارت کشور مسأله را پیگیری کنیم، چراکه عدم تأیید صلاحیت جمعی از فعالان سیاسی و نیروهای کارآمد نظام به مصلحت انتخابات و کشور نیست و به هر شکل این مسأله باید حل شود، برای همین بزرگان نظام باید دخالت کنند و نگذارند نتیجه نهایی‌‌ همان بشود که نظر هیأت‌های نظارت است.

به گفته آقای موسوی‌لاری ردصلاحیت‌های اینچنینی به معنی نادیده گرفتن یک جریان فعال سیاسی کشور و محروم‌کردن مردم از انتخاب کاندیداهای مورد سلیقه‌شان است. این عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درعین‌ حال گفته است: همان‌طور که قبلا هم گفته‌ام، نباید خیلی به نتایج تجدیدنظر‌ها امیدوار باشیم بعید است چنین چیزی اتفاق بیفتد، ممکن است عده‌ای برگردند اما قطعا این تعداد درحدی نیست که اصلاح‌طلبان بتوانند در مواردی که فاقد کاندیدا‌ها هستند، لیست بدهند. بنابراین حتما ما در پاره‌ای از حوزه‌های انتخابیه کاندیدا‌ نخواهیم داشت.

درعین ‌حال اصولگرایان اعلام کرده‌اند که ائتلاف به لیست ٦٠نفره‌ای برای تهران رسیده است. لاله افتخاری رئیس کمیته احزاب و تشکل‌های بانوان در ائتلاف اصولگرایان به ایسنا گفته است: این افراد از بین ١٨٠ نامزد انتخاباتی معرفی‌شده به ائتلاف اصولگرایان و درپی روندی انتخاب شدند تا درنهایت طی فرآیندی و با نظر نهایی شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان لیست نهایی ٣٠نفر تهران اعلام شود.

او همچنین در زمینه این‌که اصولگرایان چگونه به این فهرست‌ها می‌رسند، گفت: ائتلاف اصولگرایان درجهت رسیدن به لیست نهایی ٣٠نفره در تهران از ٢٣ تشکل عضو ائتلاف درخواست کرد تا هرکدام لیست جداگانه ٣٠نفره‌ای از نامزدهای مدنظر خود را ارایه کند که درنهایت با حذف افراد تکراری لیست ١٥٠-١٦٠نفره‌ای تهیه شد. بعد از آن از این افراد پیشنهادی خواسته شد تا هرکدام لیست ٣٠نفره مدنظر خود را پیشنهاد بدهند که درنهایت به لیست ١٧٠-١٨٠نفری دست پیدا کردیم، بعد از آن شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان در کمیته مصادیق به دلایل مختلف و تاکیداتشان روی برخی افراد به لیست ٦٠نفره‌ رسیدند.

درمقابل وفور نعمت نامزدهای فراوان در اردوگاه اصولگرایان، اصلاح‌طلبان احتمالا مجبور خواهند بود دست خالی خود را با فهرست مشترک پر کنند. غلامعلی دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در مورد این‌که آیا حزب اعتدال و توسعه در انتخابات پیش‌روی مجلس کاندیداهای خود را در قالب لیستی واحد معرفی می‌کند یا شاهد ائتلاف این حزب با جریان اصلاحات خواهیم بود، گفته است: آن‌طور که شواهد و قرائن نشان می‌دهد، تمام اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و حتی معتدلین اصولگرا و مستقلین اعتدال‌گرا در انتخابات پیش‌رو چاره‌ای جز وحدت کلمه و ارایه لیست مشترک ندارند.

دهقان با اشاره به افرادی که از حوزه انتخابیه تهران تأیید صلاحیت شده‌اند، گفت: گرچه تا به این‌جای کار تعداد کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلب، اعتدالیون و معتدلین اصولگرا در تهران که ازسوی شورای نگهبان صلاحیت‌شان تأیید شده است، به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد، اما امیدواریم که پس از اعلام‌نظر نهایی شورای نگهبان، بتوانیم در قالب یک لیست واحد، جمعی از اعتدالیون را فراتر از یک جناح معرفی کنیم.

عضو حزب اعتدال و توسعه همچنین به وضع و تعداد تأیید صلاحیت‌‌شده‌ها در سایر حوزه‌های انتخابیه اشاره و اظهار کرد: در سایر حوزه‌های انتخابیه وضعیتی مشاهده می‌شود که گویی فقط یک گزینه برای رقابت وجود دارد. با این وجود امید دارم که با نظر اعضای محترم شورای نگهبان بتوانیم شاهد شکل‌گیری رقابتی شایسته درهمه حوزه‌های انتخابیه باشیم.

درمیان این بیم و امید اصلاح‌طلبان به تغییر رویکرد شورای نگهبان نسبت به هیأت‌های نظارت در مرحله تجدیدنظر به نظر می‌رسد که اظهارات رئیس‌جمهوری درهمایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور نیز چندان نتوانسته است تغییری در فضای به وجود آمده ایجاد کند. پس از موضع‌گیری بیشتر اصولگرایان نسبت به سخنان رئیس‌جمهوری حالا یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم گفته، ممکن است این تشکل اصولگرا به رئیس‌جمهوری تذکر بدهد.

حجت‌الاسلام محسن فقیهی با تأکید بر این‌که رئیس‌جمهوری مسئول سخنانی است که گفته است و به همین راحتی هم نمی‌شود از کنار آن عبور کرد، افزود: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز تصمیم دارد تذکری رسمی را دراین‌باره به رئیس‌جمهوری بدهد و رئیس‌جمهوری هم باید به نحوی اظهارات خود را جبران کند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: فعلا باید اظهارات ایشان را حمل بر صحت کرد، اما به ‌هرحال باید صحبت کرد و تذکر داد؛ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در راستای حمایت از شورای نگهبان بیانیه‌ای را منتشر کرده است؛ درشرایط فعلی همه باید از شورای نگهبان حمایت کنیم.

بنابراین هرچند شواهدی مبنی بر تغییر رویه در شورای نگهبان نسبت به هیأت‌های نظارت به چشم نمی‌خورد، درعین‌ حال اصلاح‌طلبان می‌توانند امیدوار باشند درمجلس دهم اقلیتی قدرتمندتر از مجلس نهم تشکیل خواهند داد. اقلیتی که شاید نتیجه حضورش بتواند راه را برای حل‌وفصل برخی سوءتفاهمات پیشین باز کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج