جاباما
۲۹۱۳۴
۴ نظر
۵۰۰۷
۴ نظر
۵۰۰۷
پ

بیوگرافی تام کروز؛ اعجوبه سینمای تجاری

تام کروز در سوم ژوئیه ۱۹۶۲ در سیراکیوز از شهرهای مرکزی ایالت نیویورک ایالا‌ت‌متحده به دنیا آمد. نام کامل او توماس کروز ماپوتر چهارم ( Thomas Cruise Mapother IV) است.

بیوگرافی تام کروز؛ اعجوبه سینمای تجاری


برترین ها: تام کروز در سوم ژوئیه ۱۹۶۲ در سیراکیوز از شهرهای مرکزی ایالت نیویورک ایالا‌ت‌متحده به دنیا آمد. نام کامل او توماس کروز ماپوتر چهارم ( Thomas Cruise Mapother IV) است. پدرش مهندس برق و مادرش معلم بود. خانواده آنها در اصل ریشه‌ آلمانی، انگلیسی و ولزی دارند.

بیوگرافی تام کروز؛ اعجوبه سینمای تجاری

تام ۳ خواهر به نام‌های ماریان، لی آن و کاس دارد. لی آن کار تبلیغات تام کروز را بر عهده دارد. زندگی آنها هیچگاه در مکان ثابتی نبوده و خانواده آنها به شهرهای گوناگونی مهاجرت کردند. بنابر گفته تام کروز، او تا پایان دوره دبیرستان، در ۱۵ مدرسه مختلف درس خوانده است. تام ۱۲ساله بود که والدینش از هم جدا شدند. او و خواهرش تحت سرپرستی مادرشان قرار گرفتند و در سال‌های بعد در شهرهای گوناگونی ساکن شدند. تام مدتی آموزش مذهبی دید و قصد داشت کشیش شود اما از این کار صرف‌نظر کرد و در نهایت در سال ۱۹۸۰ از دبیرستانی در نیوجرسی فارغ‌التحصیل شد.


موفقیتی که از مدرسه نشات گرفت

تام کروز در سال‌های دبیرستان در یک فیلم موزیکال از طرف مدرسه شرکت کرد و مورد تحسین قرار گرفت. همین مسئله باعث شد به بازیگری علاقه مند شود. نخستین بازی جدی او، تنها یک سال پس از به پایان رساندن دوره دبیرستان در سال ۱۹۸۱، در فیلم «عشق بی‌پایان» اتفاق افتاد. تا سال ۱۹۸۶ در چند فیلم بازی کرد که چندان شهرتی برایش نداشت. اما در این سال او به عنوان بازیگر اصلی فیلم «تاپ گان» برگزیده شد. داستان این فیلم حادثه‌ای در مورد آموزش خلبانان هواپیماهای شکاری در ارتش ایالات متحده بود. این فیلم پرفروش‌ترین فیلم سال ایالات‌متحده شد و برای تام کروز شهرت فراوانی به همراه آورد.

او در سال ۱۹۸۹ به همراه داستین هافمن در فیلم «مرد بارانی» بازی کرد که این فیلم نامزد 8 جایزه اسکار شد. اما تام یک سال بعد توانست برای نخستین بار نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم «متولد چهارم ژوئیه» شود. در همین سال بود که با بازی در فیلم «روزهای تندر» با نیکول کیدمن آشنا شد و بعدها با او ازدواج کرد. تام کروز در سال ۱۹۹۶ به عنوان تهیه‌کننده و بازیگر نقش اول در فیلم «ماموریت غیرممکن» حاضر شد. «چشمان کاملا بسته» به کارگردانی استنلی کوبریک با حضور تام کروز و نیکول کیدمن در نقش یک زوج ثروتمند نقطه عطف دیگری در آثار هنری تام کروز به حساب می‌آید. این فیلم در سال ۱۹۹۹ اکران شد. قسمت دوم فیلم ماموریت غیرممکن در سال ۲۰۰۰ اکران شد و سومین فیلم پرفروش سال شد. تام کروز در سال ۲۰۰۲ در فیلم «گزارش اقلیت» ساخته استیون اسپیلبرگ بازی کرد. 2 سال بعد فیلم «جانبی» یا «کلترال» از او به نمایش درآمد که جوایز متعددی به همراه داشت. یک سال بعد در فیلم پرفروش «جنگ دنیاها» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ نقش‌آفرینی کرد. در سال ۲۰۰۶ سومین بخش از فیلم «ماموریت غیرممکن» روی پرده رفت که مانند 2 قسمت قبلی فروش بالایی داشت. او در سال ۲۰۰۷ در فیلم «شیرها برای بره‌ها» بازی کرد. علاوه بر بازیگری، تام کروز از سال ۱۹۹۶ به عنوان تهیه‌کننده در تعدادی از فیلم‌های سینمایی مشارکت کرده است. او از سال ۲۰۰۶ تاکنون به همکاری با پائولا واگنر، صاحب شرکت فیلمسازی «یونایتد آرتیستز» پرداخته است.


پیشنهاد ازدواج بر فراز برج ایفل

تام کروز در سال ۱۹۸۷ با میمی راجرز بازیگر اهل ایالات‌متحده ازدواج کرد. میمی باعث آشنایی او با آیین مذهبی فرقه ساینتولوژی شد. این زوج در سال ۱۹۹۰ از هم جدا شدند. در همین سال هنگام بازی در فیلم «روزهای تندر» با نیکول کیدمن، بازیگر استرالیایی آشنا شد و مدتی بعد با او ازدواج کرد. این ازدواج ۱۱ سال دوام یافت. آنها دو کودک را به فرزندی پذیرفتند. در سال ۲۰۰۱ در حالی که نیکول سه ماهه باردار بود از یکدیگر جدا شدند که این مسئله موجب شد نیکول کودک مذکور را سقط کند. برخی نیز معتقدند دلیل جدایی او از نیکول ناتوانی نیکول کیدمن در بچه‌دار‌شدن بوده است. در سال ۲۰۰۵ با کیتی هولمز، بازیگر اهل ایالات متحده آشنا شد و مدتی بعد بر فراز برج ایفل به او پیشنهاد ازدواج داد. مراسم عروسی آنها در دسامبر ۲۰۰۶ در براچیانو ایتالیا برگزار شد. پیش از آن در ماه آوریل همان سال نخستین فرزند آنها به دنیا آمد که نام فارسی - عبری «سوری» را برای او برگزیدند. سوری نخستین فرزند تام و کیتی است و سومین فرزند تام کروز به حساب می‌آید. البته این روزها خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسد. گویی عمر این ازدواج ۶ ساله به پایان رسیده است.


جوایز

او تاکنون 3 بار نامزد جایزه اسکار شده و ده‌ها جایزه مهم دیگر از جمله 3جایزه گلدن‌گلوب را به دست آورده است. او با بازی در فیلم «تاپ گان» (۱۹۸۶) به شهرت جهانی رسید و از آن زمان بیش از 2 دهه است که همچنان فعالانه در فیلم‌های گوناگون حاضر می‌شود. همنچنین تام كروز ۲ بار برنده جایزه سینمایی ام‌تی‌وی و یك بار برنده جایزه ساترن و جالب‌ اینكه ۷ بار هم نامزد دریافت جایزه ساترن شده است.


برخی فیلم‌های تام کروز

عشق بی‌پایان (۱۹۸۱) از دست دادن آنها (۱۹۸۳) کسب و کار پرمخاطره (۱۹۸۳) تمامی حرکات دست (۱۹۸۳) تاپ گان (۱۹۸۶) رنگ پول (۱۹۸۷) مرد بارانی (۱۹۸۸) متولد چهارم ژوئیه (۱۹۸۹) روزهای تندر (۱۹۹۰) دور و دورتر (۱۹۹۲) موسسه حقوقی (۱۹۹۳) مصاحبه با خون آشام (۱۹۹۴) ماموریت غیرممکن (۱۹۹۶) جری مگوائر (۱۹۹۶) ماگنولیا (۱۹۹۹) آسمان وانیلی (۲۰۰۱) گزارش اقلیت (۲۰۰۱) جانبی (۲۰۰۴) شیرها برای بره‌ها (۲۰۰۷) وثیقه (۲۰۰۹) شوالیه و روز(۲۰۱۰) پروتکل شبح(۲۰۱۲)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ooo

      yani enghad pire??? 50 ssaaaalllll??!!!!

    • sara

      ای کاش وقتی پنجاه ساله شدی این اظهارنظریادت باشه کوچولو!

      پاسخ ها

      • Sadaf

        ye zare adabam khub chizie. inja vase nazar dadane na tohin khanum!!! baratun vaghean moteassefam.

    • شمه

      سلام فیلم چشمان کاملا بسته رو از کجا میتونم بیارم؟؟؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج