۲۹۱۶۹۱
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

وقتی تئاتر به کف خیابان می‌آید

حالا دیگر چند سالی می شود که بخش خیابانی، بخشی مهم و تأثیرگذار از جشنواره بین المللی تئاتر فجر است؛ بخش حاشیه ای که امروز دیگر «متن» جشنواره است؛

روزنامه ایران - علی غرضی: حالا دیگر چند سالی می شود که بخش خیابانی، بخشی مهم و تأثیرگذار از جشنواره بین المللی تئاتر فجر است؛ بخش حاشیه ای که امروز دیگر «متن» جشنواره است؛ آنچه در ادامه می‌خوانید، مروری است بر هشت اثر پذیرفته شده در بخش مسابقه تئاتر خیابانی سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر.

بخش ویژه‌ای که امسال جایگاه شاخصی در جشنواره تئاتر فجر دارد و نه به عنوان بخشی حاشیه‌ای که به عنوان یک بخش اصلی از سوی مسئولان و اهالی تئاتر با آن برخورد می‌شود.

وقتی تئاتر به کف خیابان می‌آید

کسی فشنگ‌ها را نمی‌شناسد

نمایش «کسی فشنگ‌ها را نمی‌شناسد» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین شفیعی کاری از کارگاه تئاتر ایران از شهرستان ورامین یکی از آثار پذیرفته شده در بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر است که در روزهای نهم و دهم بهمن‌ماه به مدت ۲۵ دقیقه ساعت ۱۸ در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

امیرحسین شفیعی درباره این اثر نمایشی گفت: این نمایش تلفیقی از سینما و تئاتر است و در کنار تصاویر نمایشی و اجرای بازیگران بخش‌هایی از فیلم‌های هالیوودی نمایش داده می‌شود. در واقع از فیلم‌های هالیوودی که خشونت را در جامعه امریکا ترویج می‌دهند علیه خودشان در این نمایش استفاده می‌کنیم.

وقتی تئاتر به کف خیابان می‌آید


نوازش جوجه تیغی

نمایش «نوازش جوجه تیغی» نوشته محمدعلی رادمنش به کارگردانی فاطمه رادمنش کاری از گروه تئاتر «نانودراما» یکی دیگر از آثار پذیرفته شده در بخش مسابقه تئاتر خیابانی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است که نهم بهمن‌ماه ساعت 17 در محوطه مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

وقتی تئاتر به کف خیابان می‌آید

فاطمه رادمنش کارگردان نمایش «نوازش جوجه تیغی» منتخب بخش خیابانی سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر، در رابطه با این نمایش گفت: داستان این نمایش در مورد کارگری است که خانواده‌اش در حال فروپاشی است و خود بیگانگی آنها را دربرگرفته است.

او درباره انگیزه خود از انتخاب این نمایشنامه بیان می‌کند: همان‌طور که در تئاترهای خیابانی پرداختن به مشکلات حائز اهمیت است در این نمایش هم ما به این امر اشاره کرده‌ایم و آنها را به تصویر می‌کشیم.


عروسک‌ها عاشق می‌شوند

نمایش «عروسک‌ها عاشق می‌شوند» کاری از گروه نمایش آوا به نویسندگی و کارگردانی سمانه موسوی از تهران یکی از آثار پذیرفته شده در بخش مسابقه تئاتر خیابانی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است که در روزهای چهارم و نهم بهمن‌ماه به ترتیب در محوطه مجموعه تئاتر شهر و باغ هنر (خانه هنرمندان ایران) در ساعت‌های 16:30 و 17 به اجرا درآمده و درخواهد آمد.

وقتی تئاتر به کف خیابان می‌آید

سمانه موسوی پیرامون ایده شکل‌گیری این نمایش گفت: دنیای امروز ما آدم‌ها رفته رفته رنگ سیاهی به خود گرفته و تلخی‌ها و سیاهی‌هایش لحظه به لحظه بیشتر می‌شود. اما در اوج این تلخی‌ها و سیاهی‌ها، همیشه معیارهایی وجود داشته که توانسته انسان را از سایر موجودات جدا کند، معیارهایی همچون گذشت و عشق که نجات بخش جهان نمایش من است.

به دنبال این بودم تا از یک سو این سیاهی‌ها را به گونه‌ای به نمایش بگذارم و از سویی دیگر آن وجه اخلاقی انسان که او را جدا کرده نیز نمایش دهم؛ چرا که نمایش از دید من زمانی شکل می‌گرفت که این سیاهی در مقابل یک سفیدی و پاکی قرار گیرد، در نهایت نیز مجموعه‌ای از این نگاه و تفکرات بود که مرا به خلق «عروسک‌ها عاشق می‌شوند» وا داشت.


خوشه برنج

نمایش «خوشه برنج» به نویسندگی و کارگردانی محسن اردشیر یکی از آثار راه یافته به بخش مسابقه تئا‌تر خیابانی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر است که در روزهای هفتم و هشتم بهمن ماه به ترتیب در ساعت‌های 17 و16:30در محوطه برج میلاد و محوطه مجموعه تئاتر شهر پذیرای علاقه‌مندان تئاتر است.

محسن اردشیر درباره ایده اولیه این نمایش گفت: کشور ما در حال حاضر به شکل عجیبی در خشکسالی به سر می‌برد؛ به طوری که روستاهای اطراف استان مازندران هم با اینکه سرسبز‌ترین استان کشور به شمار می‌آید دچار کم آبی‌هایی شده‌اند.

وقتی تئاتر به کف خیابان می‌آید

ایده شکل‌گیری این اثر هم از دغدغه من برای مسائل زیست محیطی شکل گرفت. در ارتباط با همین موضوع به این فکر افتادم که در گذشته مردم ما به هنگام بارش‌های بیش از حد، آیینی را با عنوان «مم مم شو» اجرا می‌کردند که طی آن آیین از طبیعت می‌خواستند تا از بارش‌های بی‌اندازه جلوگیری کند.

اما اکنون چیزی حدود ۲۵ سال است که دیگر این آیین اجرا نمی‌شود و ما شاهد بارش‌های آنچنانی نیستیم که نیازی به برگزاری این آیین باشد و به جای آن ما آیین «شیلونه» یا «تمنای باران» را داریم که با برگزاری این آیین از طبیعت می‌خواهیم که زمین‌های ما را از خطر خشکسالی نجات دهد. پارادوکس این دو آیین در ‌‌نهایت موجب خلق «خوشه برنج» شد.


بودن یا نبودن در میدان جنگ

نمایش خیابانی «بودن یا نبودن در میدان جنگ» به نویسندگی و کارگردانی سعید خیراللهی از شهرستان دهلران از جمله آثار پذیرفته شده در بخش مسابقه تئاتر خیابانی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است که در روزهای پنجم و ششم بهمن به ترتیب در ساعت‌های 17 و 18 در محوطه مجموعه تئاتر شهر و باغ هنر(خانه هنرمندان ایران) به اجرا در آمد.

سعید خیراللهی در رابطه با فضا و موضوع نمایش گفت: این نمایش اثر آدابته‌ای از اثر «هملت» است که ما آن را در فضای جنگی اجرا می‌کنیم. به این ترتیب داستان توسط روح چند سرباز که در جنگ کشته شده‌اند تعریف می‌شود. داستان نمایش از این قرار است که به هملت خبر می‌دهند پدرش توسط تروریست‌ها کشته شده است و او که در صدد گرفتن انتقام است بعد از مدتی متوجه می‌شود عمو و مادرش یک کارخانه بمب‌سازی راه انداخته‌اند و پدرش به وسیله همین بمب‌ها کشته شده است و...

وقتی تئاتر به کف خیابان می‌آید


خانه

نمایش «خانه» به نویسندگی و کارگردانی خداداد خدام کاری از گروه «نماد» از شهرستان اراک یکی از آثار پذیرفته شده در بخش مسابقه تئاتر خیابانی سی وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است که در روزهای ششم و هفتم بهمن ماه به ترتیب در ساعت‌های 17 و 18 در محوطه برج میلاد و محوطه مجموعه تئاتر شهر اجرا شد و امروز هم می‌شود.

وقتی تئاتر به کف خیابان می‌آید

خداداد خدام در رابطه با این اثر نمایشی گفت: این نمایش که قرار است یک دغدغه و معضل اجتماعی را با شیوه نمایش‌های ایرانی به تصویر بکشد روایتگر داستان مردی است که پس از سالیان طولانی گمشده خود را در خواب می‌بیند اما از آنجا که امکان وقوع و تعبیر آن در عالم واقع وجود ندارد تصمیم می‌گیرد تا آن خواب را به گونه‌ای بازسازی کند، بنابراین به کمک دو نفر از دوستان خود که یکی نقال و دیگری نوازنده تعزیه است، آن خواب را در عالم واقع بازسازی می‌کند تا به این وسیله رؤیای خود را تعبیر کرده باشد.


مین بال

نمایش «مین بال» نوشته سید محسن مهدویان به کارگردانی صادق حسین‌پور کاری از گروه تئاتر پژواک از شهر رشت یکی از آثار پذیرفته شده در بخش مسابقه تئا‌تر خیابانی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر است که در روزهای هفتم و هشتم بهمن، ساعت ۱۷ در باغ هنر و تئاتر شهر اجرا می‌شود. این نمایش با موضوع مقاومت با بازی بهرام نوری و محمد رسائلی اجرا خواهد شد.

وقتی تئاتر به کف خیابان می‌آید


فیگور

نمایش «فیگور» کاری از گروه «تجربه نو» نوشته اصغر خلیلی به کارگردانی مجتبی خلیلی یکی دیگر از آثار پذیرفته شده در بخش مسابقه تئاتر خیابانی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است که در روزهای هفتم و نهم بهمن ماه به ترتیب در ساعت‌های 17 و 18 در محوطه مجموعه تئاتر شهر و محوطه برج میلاد اجرا می‌شود.

اصغر خلیلی نویسنده این نمایش گفت: این اثر یک سه گانه است که نمایش «فیگور» آخرین و تکمیل‌کننده این آثار است. جهانی عاری از جنگ موضوعی است که در این تریلوژی به آن پرداخته‌ایم.

خلیلی در رابطه با اهمیت تئاتر خیابانی گفت: معتقدم نمایش خیابانی فراتر از اجرای صحنه‌ای است، تنها جنبه عام بودن و سرگرمی را ندارند. مخاطب آن گسترده‌تر است بنابراین باید از ویژگی‌های خاص و درستی برخوردار باشد تا همه بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. چراکه این نمایش‌ها به مانند کارهای صحنه‌ای نیست که تماشاگرانش از قبل و با آگاهی و شناخت به تماشای آن بنشینند. عموماً کارگردانان این حوزه می‌توانند در صحنه هم موفق عمل کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج