۲۹۱۹۵۳
۴ نظر
۵۰۱۴
۴ نظر
۵۰۱۴
پ

ماجرای اعتراض ادامه دار مردم در حکیمیه

چند هفته است که شورای شهر و مجلس شورای اسلامی هم وارد قضیه شده‌‌اند و کمیته‌ای سه‌گانه تشکیل شده تا در مورد مرکز «بهاران» در حکیمیه و «بهاران» در محله زهتابی تهران بررسی و اعلام نظر کند.

روزنامه شرق: چند هفته است که شورای شهر و مجلس شورای اسلامی هم وارد قضیه شده‌‌اند و کمیته‌ای سه‌گانه تشکیل شده تا در مورد مرکز «بهاران» در حکیمیه و «بهاران» در محله زهتابی تهران بررسی و اعلام نظر کند.

شهرداری تهران از سه‌ماه قبل برای ساماندهی معتادان متجاهر و بسیاری از آسیب‌های همراه با آنها طرحی دوساله با ١٨ مرحله را آغاز کرده تا به این شرایط نگران‌کننده تهران سروسامانی بدهد. بخشی از این طرح، بردن چند مرکز توانمندسازی معتادان بهبودیافته در نقاط مختلف تهران بود که با اعتراض شدید اهالی این مناطق همراه شده است.

چند هفته است که شورای شهر و مجلس شورای اسلامی هم وارد قضیه شده‌‌اند و کمیته‌ای سه‌گانه تشکیل شده تا در مورد مرکز «بهاران» در حکیمیه و «بهاران» در محله زهتابی تهران بررسی و اعلام نظر کند. دراین‌میان معاون شهردار تهران می‌‌گوید تصمیم نهایی با کمیته سه‌جانبه شورا و مجلس و شهرداری است اما اگر تصمیم بر جا‌به‌جایی این مرکز باشد، شهرداری جایگزینی ندارد و چون جایگزینی نیست پس فعلا و به این زودی‌ها تغییری در برنامه رخ نمی‌دهد.

مردم محلات این‌چنینی نظیر حکیمیه از اینکه در این سال‌ها جز زحمت و خسارت خدمتی را دریافت نکرده‌‌اند دلخور هستند و ترجیح می‌‌دهند مراکز بهاران با هر تعریف و اسمی در نزدیکی منازل و محله آنها نباشد.

حسین طلا، رئیس مجمع نمایندگان تهران مجلس شورای اسلامی، چندروز قبل ضمن اذعان نسبت به این نگرانی مردم محله حکیمیه، به «شرق» گفته بود که «استدلال مردم این محلات را قبول داریم و حرفشان در مورد بدنام‌شدن محله و افت قیمت مسکن قابل‌پذیرش است. مردم این محلات می‌‌گویند دختران و خانواده‌ها در محلاتی مثل «امین‌آباد» که سال‌ها با عنوانی برای بیماران روانی همراه شده هنوز دچار مشکل هستند و همین تصور غلط می‌‌تواند در مورد این محلات هم وجود داشته باشد. مردم در محله‌ای به نام «زهتابی» در منطقه ١٧ یا محله‌ای دیگر در منطقه ١٤ هم همین استدلال‌ها را دارند».

رئیس مجمع نمایندگان تهران با اشاره به جلسه هفته گذشته شهرداری، بهزیستی، نیروی انتظامی، قوه قضائیه و سایر ارگان‌های متولی که در مجلس برگزار شد، گفت: آقای هوشیار پارسیان، مسئول اقدامات شهرداری، آقای رحمت‌الله حافظی، مسئول هماهنگی با شورایاران و خانم طبیب‌‌زاده به‌عنوان نماینده از سوی مجلس برای کمیته مشترک بررسی فضای اطراف مراکز بهاران انتخاب شده‌اند. قرار شد این کمیته پس از بررسی شرایط اعلام کند که ادامه فعالیت این مراکز در آن نقاط از تهران به‌صلاح است یا می‌‌تواند صدماتی را در پی داشته باشد. در صورتی که نظرشان مبنی‌بر جابه‌جایی باشد بهزیستی باید محل جدیدی را معرفی کند.

اما حجت‌الاسلام امرودی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران، در توضیحی در مورد روند کار شهرداری تهران برای کنترل آسیب‌های اعتیاد در شهر تهران از جمله محله هرندی، گفت: در ارتباط با آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه منطقه ١٢ جلساتی با محوریت شهردار تهران برگزار و قرارگاهی تشکیل شد تا با هماهنگی دستگاه‌های متولی این برنامه‌ها اجرائی شود. چند جلسه هم به ریاست استاندار تهران به‌عنوان رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران تشکیل شد و شهرداری تهران هم برنامه‌ها و اقدامات خود را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه روند جمع‌آوری معتادان متجاهر و متردد در منطقه ١٢ و سایر مناطق تهران از حدود سه‌ماه قبل شروع شده و تا امروز مرحله سوم این طرح ١٨مرحله‌ای به پایان رسیده است، گفت: اگر امروز تعداد اندک معتادان در محله هرندی یا سایر مناطق به چشم می‌‌آید به دلیل جمع‌آوری تعداد زیادی از معتادان متجاهر است.

درعین‌حال اگرچه کمپ‌های ترک اعتیاد دوره ٢١روزه تا سه‌ماهه دارند اما ما برای اطمینان از روند ترک این افراد، مدت این دوره را بیشتر کردیم تا یقین حاصل کنیم که معتاد بهبود یافته و هر زمان مددکار به این نتیجه رسید، آنها را به مراکز بازتوانی منتقل می‌‌کنیم تا روند اطعام و اصلاح و اشتغال و توانمندی صورت گرفته و آنها میل به بازگشت به خانواده و جامعه پیدا کنند. امرودی با اشاره به جلساتی که تاکنون با نمایندگان مجلس داشته‌‌اند، گفت: در دفعات قبلی گزارش اقدامات شهرداری را طبق درخواست نمایندگان ارائه کردیم اما در جلسه اخیر با موضوع اعتراض مردم در چند محله جلسه تشکیل شد و ما هم توضیح دادیم که مراکز بهاران کمپ ترک اعتیاد نیست.

همچنین توضیح داده شد که مراکز بهاران مرکز توانمندسازی و کارآفرینی است و تنها معتادان از آن بهره نمی‌برند اما در مقطعی کوتاه تعدادی از معتادان بهبودیافته هم در آنجا مشغول به مهارت‌آموزی و کار می‌‌شوند. معاون شهردار تهران به حضور نمایندگان مردم محلات حکیمیه و زهتابی در این جلسه اشاره کرد و گفت: در این جلسه توضیحات لازم داده و در نهایت مقرر شد کمیته‌ای مشترک پس از بازدید و ارزیابی، آسیب‌زابودن یا نبودن این مراکز را اعلام کنند. در صورت اعلام آسیب‌رسان‌بودن مراکز بهاران، همین کمیته از نهادهای مربوطه درخواست خواهد کرد تا مرکز جایگزینی را معرفی کند چراکه شهرداری تمام توان خود را گذاشته و مرکز دیگری برای این اقدام ندارد.

وی تأکید کرد که ما هم مثل همه مردم نگران محلات شهر هستیم و افزود: ما هم می‌‌دانیم افراد معتاد را نمی‌توان در این محلات وارد کرد و هیچ‌گاه هم چنین قصدی نداشته‌ایم. مردم باید توجه داشته باشند که درحال‌حاضر معتادان محله زهتابی در این مرکز جمع‌آوری شده‌‌اند و جای سؤال است که اگر این مرکز نبود این معتادان را باید به کجا می‌‌بردیم؟ در مورد حکیمیه هم اگرچه آنجا معتادی ندارد اما محل مرکز بهاران حداقل سه‌کیلومتر با محل زندگی مردم فاصله دارد و در میانه تعداد زیادی از کارخانه‌ها قرار گرفته است. امرودی به قرارگرفتن مجموعه‌های خدمات اجتماعی کوثر در این محدوده اشاره کرد و گفت: اگر مردم با کارکرد و شرایط کاری مجموعه‌های کوثر و بهاران آشنا شوند متوجه خواهند شد که این مراکز آسیبی نخواهند داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که کارشناسان و حتی خود شما هم قبول دارید که تعداد معتادانی که پس از مدتی به اعتیاد برمی‌گردند، بسیار زیاد است و مردم هم از تردد همین افراد و همین احتمال نگران هستند؟ گفت: تلاش ما این است که افراد ارجاع‌داده‌شده به این مراکز کاملا بهبود یافته و با درصد خطای بسیار کم باشند. ضمن اینکه مرکز بهاران را برای کارآفرینی و توانمندسازی حدود دوهزارنفر آماده کرده‌ایم اما فعلا ٣٠٠ خانم به آنجا منتقل می‌‌شوند و باقی ظرفیت برای اهالی محل باز است.

معاون شهردار با تأکید بر اینکه اگر قرار بود این افراد آسیب‌زا باشند هیچ‌گاه آنها را در کنار مردم عادی قرار نمی‌دادیم، گفت: بهاران کمپ ترک اعتیاد نیست و تلاش ما برای کارآفرینی در این مراکز است.

البته معاون شهردار یک اعتراف ضمنی هم دارد و می‌‌گوید تصور ما بر این بود که تهران حدود ١٦هزارنفر معتاد متجاهر دارد اما تعدادی که جمع‌آوری شد به هفت‌هزارنفر هم نرسید و با حذف معتادان شهرستان‌ها تعداد بسیار کم خواهد شد. او می‌‌گوید برآوردهای آنها اشتباه نبوده است و به دلیل فصل زمستان و بسیاری مسائل دیگر آنها از تهران خارج شده‌اند.

امرودی می‌‌گوید تاکنون بیش از چهارهزار معتاد متجاهر مرد و ٥٠٠ معتاد متجاهر زن جمع‌آوری و در حدود سه‌هزار کمپ ترک اعتیاد در حال ترک هستند و افزود: پیش از این قوه قضائیه پس از بازدید و بررسی شرایط کمپ‌ها مجوز و تعداد برای جمع‌آوری معتادان در هر شب صادر می‌‌کرد و این تعداد پیش‌تر حدود صدنفر بود اما حالا قوه قضائیه بعد از مشاهده کمپ‌ها مجوزهای جدید صادر کرده است. همچنین در مورد ابعاد معتادان متجاهر شهرستان‌ها و اتباع خارجی هم دستورات لازم اتخاذ شد و تاکنون ٩٥ نفر از معتادان افغان رد مرز شده‌‌اند و معتادان شهرستان‌ها هم که حدود ٦٠ درصد کل معتادان را تشکیل می‌‌دهند، پس از ترک کامل و اطمینان از بهبودی، به شهرهای خودشان برگشت داده می‌‌شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احسان

      مطمئن باشید مردم حکیمیه بهتون اجازه نمیدن چنین کاری بکنید. تا دیروز گرفتاره معتادای خاک سفید بودیم حالا میخواهید یه مشت معتاد دیگه بریزید محله ما.
      . مرکزتون رو ببیرید خارج از شهر. مگه توی شهر جای راه انداحتن این مراکزه؟؟؟

    • احسان

      مطمئن باشید مردم حکیمیه بهتون اجازه نمیدن چنین کاری بکنید. تا دیروز گرفتاره معتادای خاک سفید بودیم حالا میخواهید یه مشت معتاد دیگه بریزید محله ما.
      اگر چنین مرکزی در حکیمیه راه بیاندازید کل ساختمان را سنگ باران میکنیم. مرکزتون رو ببیرید خارج از شهر. مگه توی شهر جای راه انداحتن این مراکزه؟؟؟

    • سید رحمت الله انصاری

      با سلام و احترام به رسانه مسئول همکار محترم طرح بهاران و سایر طرح های مشابه جهت باز پروری معتادین در تهران متاسفانه همانند سایر پروژه ها برج سازی و تراکم فروشی در مناطق مختلف تهران بسیار غیر اصولی و عواقب خوبی برای را کشوردر برنخواهد داشت در جهان امروز استانداردهای بازپروری جهانی برای معتادین با توجه به تنوع انواع مواد با انواع اختلالات روحی و امراض جسمی ناشناخته را به دنبال داشته بنابراین بایستی مکان ها و شهرک های مناسبی با تجهیزات ویژه در خارج شهرها ساخته شود
      ما اهالی شهروندان حکیمیه از شما بزرگواران رسانه درخواست داریم برای جلوگیری ازیک فاجعه خطرناک برای کلان شهر تهران با این موضوع با دقت نظر و تحلیل و تحقیقات بیشتری اعلام نظر فرمایند .
      ندای سلامت با طبیعت
      مهندس سید رحمت الله انصاری

    • سید رحمت الله انصاری

      با سلام و احترام به رسانه مسئول

      آیا میدانید اعتراض مردم حکیمیه هنوزادامه دارد؟ آیا میدانید طرح غیر قانونی و غیر استاندارد آقای قالیباف چه مصاعب و مشکلاتی برای کشور به بار خواهد آورد ؟

      آیا شما ای کارشناسان و ای مسئولین محترم وزارت بهداشت ، طرح بازپروری معتادانی که با انواع مواد ناشناخته صنعتی که به انواع بیماری های ناشناخته روانی و جسمی مبتلا هستنید را به ساده انگاری آقای شهردار میپذرید که این پدیده شوم در میانه محله های مسکونی جمع آوری و جای داده شوند ؟

      آیا شما ای کارشناسان و ای مسئولین محترم محیط زیست استانداردهای بازپروری و تجهیر شهرهای قرنطینه شده خارج شهرها میشناسید و آیا طرحی با این عظمت و پیچیده را میتوان با چند کمپ نظیر بهاران آقای قالیباف ختم به خیر کرد؟

      و اما رسانه مسئول شما میدانید چه مسئولیت خطیری به عهده دارید شمائید که میتوانید هم سرچشمه خیر و برکت و سرافرازی یک ملت و کشور باشید و یا علت سقوط و بدبختی مردم آن کشور پس بیائید با شجاعت و درایت و تیز بینی فقط حقایق و قوانین منتصب و شرایط اصول و استاندارهای لازمه ادره یک جامعه پیشرو و پیشرفته را بیان کنید

      در خاتمه به استحضار سردبیران و مدیران محترم این رسانه میرساند که روز یکشنبه بیست و پنجم بهمن بزرگترین جمع اعتراضیه مردم حکیمیه که با اتوبوس دربستی خصوصی در حال حرکت بسوی دفتر شهرداری بودند با ارعاب رانندگان اتوبوسها توسط محافظین شهردار متوقف و باوقت گذرانی و سخنرانی سراسر تکراری و احساس برا نگیز آقای امرودی معاون شهردار و سپس بدون هیچ نتیجه مشخصی جناب امرودی در میان شعارهای محکم شهروندان حکیمیه به سرعت محل را ترک کردند.

      ولی متاسفانه این برخورد توهین آمیز و مرعوب کننده شهرداری خشم مردم حکیمیه را بیشتر و افزون تر نمود بنابراین برای حرکتی منسجم تر و عظیم تر با اعتراض خود به مسئولین مافوق شهردار قالیباف آماده خواهیم شد .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج