۲۹۲۸۲۳
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

خواندنی ها با برترین ها (۶۴)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدیدی درباره کورش کبیر، انتشار مصاحبه با محمدعلی سپانلو پس از چند سال توقیف، رمان فرانسوی تازه انتشار و.... آشنا شوید.

برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدیدی درباره کورش کبیر، انتشار مصاحبه با محمدعلی سپانلو پس از چند سال توقیف، رمان فرانسوی تازه انتشار و.... آشنا شوید.

شناخت کورش جهان گشای ایرانی

  • رضا ضرغامی
  • ترجمه ی عباس مخبر
  • نشر مرکز
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با برترین ها (64)

کورش در مقایسه با شاهنشاهی های پیش از خود، فتوحات اش را با خشونت و خونریزی کمتری به انجام رساند. بی تردید او می توانست خشن باشد، اما سیاست کلی او اجتناب از آسیب رساندن به افراد غیرنظامی و بخشیدن رهبران دشمن بود، و غالباً به آنها اجازه می داد پس از شکست، زندگی شاهانه ی خود را حفظ کنند. نگاه او به تمدن های باستانی، نگاهی توام با احترام و تحسین بود و این طرز فکر باعث شد که فرمانروایی ایرانیان برای بسیاری از اتباع شاهنشاهی قابل قبول باشد.

کتاب حاضر روایتی از زندگی کوروش بنیان گذار سلسله هخامنشی است. در این روایت بنای نویسنده بر این بوده است که تا حد امکان همه ی منابع موجود درباره ی کورش را از نظر بگذراند، اما کتاب را به شیوه ی رایج نوشته های دانشگاهی ننوشته و مقایسه سبک و سنگین کردن شواهد را در مرکز کار خود قرار نداده است، بلکه کوشیده تا ماجرایی داستان گونه از زندگی کورش بازگو کند که هم بر منابع تاریخی متکی باشد و هم گروه گسترده تری از خوانندگان را با خود همراه کند.

در این مسیر نوسینده برای سامان بخشیدن به روایت خود بسیاری از جریان های تاریخی موازی را هم بازگو کرده است تا کورش را در قاب زمینه و زمانه ی خود بهتر تصویر کند.


محمدعلی سپانلو (مجموعه تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران)

  • محسن فرجی، اردوان امیری نژاد
  • نشر ثالث

خواندنی ها با برترین ها (64)

در طرح تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران، پرداختن به زندگی شاعران، داستان نویسان، منتقدان و مترجمان تأثیرگذار محور کار شد آن ها که در قید حیات بودند خود مورد گفتگو قرار گرفتند و درباره ی شخصیت های درگذشته، با دوستان، خانواده، همکاران... گفتگو شد تا تصویری کامل از زندگی ایشان و شرایطی که در آن پرورده شدند به دست آید.

درباره این جلد از مجموعه تاریخ شفاهی که به زندگی زنده یاد محمدعلی سپانلو مربوط می شود باید گفت که حافظه ی کم نظیر ایشان در حفظ خاطرات و ماجراها و اتفاقات گوناگون باعث شد تا گزارشی وسیع از تاریخ ادبیات معاصر تدوین شود. گفتگو با ایشان شش سال به طول انجامید که دلایل آن یکی حافظه قدرتمند و بیان موضوعات گوناگون و گسترده بود.


چه بر سر وحشی سفید آمد؟

  • فرانسوا گارد
  • ترجمه ی مریم خراسانی
  • نشر چشمه
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با برترین ها (64)

در وحشی سفید، فرانسوا گارد چشم اندازهای مردم شناسی تازه و بدیعی ارایه می دهند و معتقد است که باید انسان و محیط زیست را از نو تعریف کرد. وی میادین جدیدی برای این پویش علمی تبیین می کند و ارتباط انسان با تمدن و دیگری را مورد کنکاش قرار می دهد و عقاید مرسوم درباره ی جوامع وحشی را به چالش می کشد. انسان های متمدن، آن طور که باید و شاید به آن معنا متمدن نیستند زندگی در جنگل هایی که هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده اند، آرام تر، دل انگیزتر و الهام بخش تر است تا جامعه تازه صنعتی شده ی دوران امپراتوری دوم فرانسه... خالق وحشی سفید ، مرزهای دنیای مرسوم را درهم می شکند و می گوید هیچ چیزی فی ذاته نقض ناشدنی نیست. ارتباط ما با دیگربودگی و استحاله ی شخصیت، هویت، تنهایی، بقا، تمایز و ادغام از دگیر بن مایه های اثر اوست.


اقتصاد تحریم نفت (جدال بر سر تجربه مصدق)

  • گروه نویسندگان
  • گردآوری و ترجمه ی بهرنگ رجبی
  • انتشارات دنیای اقتصاد
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با برترین ها (64)

این کتاب مختصر شرح مباحثه ای است میان اقتصاددانی از طیف های مختلف فکری درباره میزان توفیق تدابیری که محمد مصدق برای رویایی با تحریم نفتی حاصل از ملی کردن صنعت نفت ایران در پیش گرفت. ملی کردن صنعت نفت در ایران عملی قهرمانانه انگار شد، اما فراتر از مرزهای ایران، قدرقدرتانی جهانی آن را تهدیدی برای منافع خود و شاید مهم تر آغاز روزی می دید که می توانست همه دنیا را درنوردد و به ملی شدن منابع طبیعی در کشورهای محروم و توسعه نیافته بیانجامد. طبیعی بود که به مقابله برآیند و مهم ترین ابرازشان برای اعمال فشار، تحریم بود. حالا بیش از شش دهه بعد آن روزگار همه منازعات و نتایج و پیامدهایش، در شرایطی بسیار مشابه، مرور تجربه قبلی حتما بی فایده نیست. این کتاب؛ دربرگیرنده چهار مقاله یک پیوست تلاشی برای چنین کاری است.


راه بی پایان/ آتیشک خانه

  • ویلیام استایرن
  • ترجمه ی آرش رضاپور و افشین رضاپور
  • نشر هنوز
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با برترین ها (64)

راه بی پایان روایت طغیان فرد در برابر سیستم است، طغیانی آن چنان نومیدانه که در نهایت به خودآزاری و خودویرانگری می انجامد. اما قهرمان طاغی که امیدی به تغییر نداده تا پای جان می جنگد، بر تصمیم خود می ماند، لج می کند. و در نهایت گرچه زخمی و بی رمق و تحقیر شده، به مقصد می رسد، اما پیروز ماجراست این ماجرا البته پیروزی دیگری نیز دارد: سرهنگ، نماد سیستم که موفق شده خواسته ی خود را بر همگان تحمیل کند. نمایش نامه ی آتیشک خانه بیانیه ای علیه تفنگداران دریایی و نظامی گرید به روش امریکایی است. وقایع نمایش نامه مربوط است به بیمارستانی در جنوب امریکا در تابستان ۱۹۴۳، که در آن ترس و وحشت شخصیت اصلی از مرزهای واقعیت هم گذر می کند.

«مجله اینترنتی برترین ها» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:

Bartarinha.editorial@gmail.com

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره ۲۳۰۵۱۴۹۲ تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تشکر.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج