جاباما
۲۹۴۱۸۹
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

بازی های ویدیویی ذهن را تقویت می کنند

امروزه بازی‌های ویدئویی مورد توجه بسیاری از افراد در سنین مختلف قرار گرفته است، بطوری که ممکن است در طول شبانه‌روز زمان زیادی را به آن اختصاص دهند.

وب‌سایت آی تی رسان: امروزه بازی‌های ویدئویی مورد توجه بسیاری از افراد در سنین مختلف قرار گرفته است، بطوری که ممکن است در طول شبانه‌روز زمان زیادی را به آن اختصاص دهند. همین باعث شده تا گروه‌های تحقیقاتی زیادی در سراسر دنیا به بررسی بازی‌ها و تاثیر آن بر عملکرد مغز و اعصاب بپردازند. گروه نوروگیم نیز به عنوان یکی از تیم‌های تحقیقاتی ایرانی به بررسی تاثیرات بازی ویدئویی فیفا ۲۰۱۵ پرداخته است.

بازی های ویدیویی ذهن را تقویت می کنند

مغز انسان فرمانده بدن است و هر اتفاقی که در سیستم مغزی انسان بی‌افتد نهایتا منجر به بروز یک رفتار در انسان می‌شود و هر رفتار ما بازخوردی از عملکرد سیستم عصبی مرکزی است. در بازی‌های ویدئویی مهم‌ترین و موثرترین بخش از بدن که درگیر بازی می‌شود و بازی بر آن اثر می‌گذارد سیستم عصبی است. بنابراین در کنار بازی‌های ویدئویی باید به سیستم عصبی فرد بازی‌کننده و نهایتا رفتارهایی که از آن ایجاد می‌شود توجه کنیم.

با توجه به اهمیت این موضوع، گروه نوروگیم در کنگره علوم اعصاب سال ۹۳ کاری تحقیقاتی در همین زمینه را با عنوان مقایسه تاثیرات بازی ویدئویی فیفا ۲۰۱۵ بر تغییرات عملکرد شناختی و هورمونی در داوطلبان دختر و پسر جوان به انجام رسانید.

در این بازی بازیکن‌های دختر و پسر با میانگین سنی ۲۰ سال شرکت کردند و بازی بصورت دونفره انجام شد. در ابتدای بازی فرم مشخصات شخصی و اطلاعات عمومی توسط بازیکن‌ها پر گردید و همچنین قبل و بعد از بازی نمونه‌های بزاق (سنجش میزان هورمون استرس (کورتیزل) از افراد گرفته شد و افراد تست PASAT را قبل و بعد از بازی جهت سنجش فعالیت شناختی (سلامت عمومی شناختی، سرعت پاسخگویی، توجه ممتد و خستگی ذهنی) انجام دادند.

نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که بازی‌های ویدئویی می‌توانند سیستم استرسی و ادراکی-شناختی افراد را تحت تاثیر قرار دهند همچنین نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که استرس اولیه در اثر بازی‌های ویدئویی توانمندی‌های ذهنی مثل توجه و سرعت پردازش و قدرت تصمیم‌گیری را بالا می‌برد که می تواند نشان دهنده اثر مثبت بازی‌های ویدئویی باشد ولی وقتی که بازی‌ها بصورت طولانی مدت استفاده می‌شوند، استرس حاصل از آن بصورت مزمن می‌شود که توانمندی‌های ذهنی را در فرد بازیکن مختل می‌کند.

از طرف دیگر در این مطالعه مقایسه سیستم استرسی و ادراکی-شناختی بین دو جنس بر این نکته می‌تواند تاکید کند که این تغییرات می‌تواند تا حدودی وابسته به جنس باشد. بنابراین باید به این نکته توجه کنیم که تاثیر بازی‌های ویدئویی فقط مختص به یک جنس خاص نبوده بلکه در هر جنس با توجه به فیزیولوژی آن جنس می‌تواند تاثیرات مثبت و منفی بر سیستم عصبی، رفتاری و شناختی آن فرد بگذارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج