جاباما
۲۹۴۴
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

درباره تغییر مناسبتی لوگوی گوگل

شاهکار دیگری از گوگل

لوگوی گوگل به مناسبت های گوناگون تغییر چهره می دهد؛ از بازی های رایانه ای گرفته تا آثار ونگوگ و تلسکوپ فضایی هابل...

صفحه ساده گوگل برای همه ما آشنا است: صفحه سفیدی که یک کادر جست و جو دارد و یک لوگوی رنگارنگ، نسخه ابتدایی این لوگوی رنگارنگ را سرگی برین، یکی از بنیانگذاران گوگل با استفاده از نرم افزاری رایگان طراحی کرد. در این نمونه اولیه می توانیم اثری از موفق ترین شرکت های آن دوران را ببینیم؛

رنگ های حروف گوگل از رنگ های لوگو ویندوز مایکروسافت گرفته شده بود و علامت تعجب انتهای آن را از لوگوی سایت یاهو الهام گرفته بودند. این لوگو تا 30 می سال 1999 باقی ماند و پس از آن بود که علامت تعجب حذف شد و حروف گوگل اندکی لاغرتر شدند.


شاهکار دیگری از گوگل

لوگوی گوگل به مناسبت نوروز ۱۳۸۸


از 5 می سال 2010 سایه زیر لوگوی گوگل همیشه هم به این شکل نبوده است. اگر دقت کرده باشید، در مناسبت های گوناگون، لوگوی گوگل مطابق آن مناسبت تغییر می کند. این لوگوهای مناسبتی و موقت را با نام «دودل» می شناسند (این واژه را دو دل نخوانید بلکه بر وزن گوگل تلفظ می شود).

در سال ۱۹۹۸ دو بنیانگذار گوگل، یعنی لری و سرگی، برای اینکه توجه خودشان را به جشنواره سالانه «مرد سوزان» که در صحرای نوادا برگزار می شود نشان بدهند، نماد خطی این جشنواره را در وسط حرف o دوم گوگل طراحی کردند. حدود یک سال بعد، لری و سرگی از یکی از همکاران خود به نام دنیس هوانگ خواستند که به مناسبت جشن ملی فرانسه یک دودل طراحی کند. نتیجه کار راضی کننده بود و از اینجا بود که دودل گوگل آغاز شد و سعی کرد هیچ مناسبت مهمی را از دست ندهد. دنیس هوانگ نیز رسماً مدیریت دودل های گوگل را برعهده گرفت.

در ابتدا این طرح ها فقط در مهم ترین تعطیلات رسمی به کار گرفته می شد اما به مرور در بسیاری از مناسبت ها و سالگردها، از بازی های زمستانی گرفته تا فرود مریخ نشین ها به کار رفت. به مرور درخواست برای دودل های گوگل برای مناسبت هایی در سراسر جهان بیشتر و بیشتر شد.



شاهکار دیگری از گوگل

لوگوی گوگل به مناسبت نوروز۱۳۹۰


ساختن دودل ها اکنون زیرنظر یک گروه شامل ۶ طراح با استعداد انجام می شود. این گروه در هر سال بیشتر از ۳۰۰ طرح برای سایت گوگل امریکا و بیشتر از ۷۰۰ طرح برای سایت های گوگل در سایر کشورهای جهان طراحی می کنند. گروه معینی در گوگل مسئولیت جست وجو در میان مناسبت ها را در میان تعداد بسیار زیادی منبع برعهده دارند. ایده های طرح هر مناسبت را، هم اعضای گوگل و هم مردم عادی ارایه می دهند و سپس ایده های نهایی از بین این ایده ها انتخاب و به طراحان سپرده می شوند.

گوگل اعلام کرده است که می داند این مناسبت ها اکنون کامل نیستند و بسیاری از موضوعات مهم در این بین از دست می روند، اما این قول را داده است که به مسیری برود که این اشکال برطرف شود. مردم برای پیشنهاد دادن مناسبت ها می توانند نامه ای به نشانی proposals@goolge.com بفرستند. البته طبیعی است که تعداد نامه ای که این گروه در روز دریافت می کند
فوق العاده زیاد است و خودشان اعلام کرده اند که به همین علت نمی توانند پاسخ تک تک فرستندگان را بدهند اما قول داده اند که تمام مواردی که به دستشان می رسد را بررسی خواهند کرد. کسانی که دودل طراحی می کنند و می خواهند آن را به گوگل پیشنهاد بدهند هم باید آن را به همان نشانی بفرستند.

برخی از خلاقانه ترین دودل هایی که تاکنون طراحی شده اند عبارت اند از: روز جهانی عدد پی، بارش شهابی بر ساوشی، سالگرد اختراع رادیو و سالروز تولد لئورنادو داوینچی. به همت ایرانیان، در نوروز چند سال اخیر، دودل های نوروزی نیز به جمع سایر سالگردها افزوده شده است. برای دیدن همه دودل هایی که تاکنون طراحی شده اند می توانید به نشانی www.google.com/logos سر بزنید.

گاهی اوقات لوگوهای گوگول از طرحی ساده فراتر می روند و به فایلی چندرسانه ای تبدیل می شوند. مثلاً یکی از دودل ها، تلویزیون هایی را نشان می داد که تصاویرشان متحرک بودند. یکی از خلاقانه ترین دودل ها به بازی PacMan مربوط بود که زمینه اصلی این بازی کلاسیک را به شکل حروف گوگل نشان می داد و امکان بازی کردن هم در آن وجود داشت. تازه ترین شاهکار آن، گیتاری است که می توانیم با نشانگر ماوس، سیم های آن را به صدا دربیاوریم و نتیجه هنرنمایی خودمان را ثبت کنیم و دوباره بشنویم یا به سایت خودمان منتقل کنیم.

منبع: روزنامه هفت صبح

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج