جاباما
۲۹۵۱۸۵
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

۱۰ فرمان حافظه

حفظ حافظه در سنین سالمندی

هر یک از ما ممکن است چیزهایی را هرازگاهی فراموش کنیم و به خاطر نیاوریم. اگرچه همه سالمندان دچار ضعف حافظه نمی شوند، اما به طور کلی با افزایش سن، احتمال فراموشکاری بیشتر می شود.

هفته نامه سلامت - الهه رضاییان: هر یک از ما ممکن است چیزهایی را هرازگاهی فراموش کنیم و به خاطر نیاوریم. اگرچه همه سالمندان دچار ضعف حافظه نمی شوند، اما به طور کلی با افزایش سن، احتمال فراموشکاری بیشتر می شود. البته حافظه افرادی که فعالیت فکری داشته باشند، تغییر چندانی نمی کند. این فراموشکاری هم بیشتر مربوط به حوادث اخیر است.

ما موارد مربوط به گذشته دور را خوب به یاد می آوریم اما یادمان نمی آید که مثلا یک ساعت پیش که به خانه برگشتیم، کلید را کجا گذاشتیم. حالا چطور می توانیم مشکلات ناشی از فراموشکاری را کاهش دهیم؟ این مطلب به همین پرسش پاسخ می دهد.

حفظ حافظه در سنین سالمندی

۱- از سوال کردن و گفتن اینکه «موضوعی را فراموش کرده اید» نترسید و خجالت نکشید. این تقصیر شما نیست که نمی توانید مانند گذشته همه چیز را به خاطر بسپارید. به جای ناراحتی از این وضع، پیشنهادهای ما را به کار ببندی و تغییرات مثبت آن را در تقویت حافظه تان ببینید.

۲- وسایلی را که همیشه از آن استفاده می کنید (مثل عینک و کلید)، در یک جای مشخص بگذارید؛ به عنوان مثال، داخل یک کاسه بزرگ در اتاق نشیمن.

۳- هر روز به اخبار رادیو یا تلویزیون (اخباری که دلخواه شماست و برایتان دلهره آور نیست)، گوش بدهید و آن را برای دیگران بازگو کنید.

۴- سعی کنید هر روز یک مطلب جدید یاد بگیرید و کتاب یا روزنامه بخوانید.

۵- در جمع دوستان از خاطرات گذشته تعریف کنید. از آلبوم عکس های قدیمی برای یادآوری نام افراد و خاطرات آنها کمک بگیرید. حتی خیلی خوب است که خاطرات خود را بنویسید.

حفظ حافظه در سنین سالمندی

۶- برای نوه هایتان قصه بگویید یا با آنها شطرنج بازی کنید.

۷- اول هر سال یک تقویم جیبی برای خود بخرید و تاریخ های مهم مثل تولد نوه ها، بچه ها، سالگردها، روزی که نوبت دکتر دارید، مهلت پرداخت قبض و... را در آن بنویسید.

۸- یک دفترچه یادداشت یا وایت بورد کوچک کنار تلفن تان بگذارید و همان زمان که پیغامی به شما دادند و کاری از شما خواستند، بلافاصله یادداشت کنید. سالمندانی که سواد نوشتن ندارند، بهتر است مطالب شان را با تلفن همراه ضبط کنند تا فراموش شان نشود.

۹- هرگز وعده صبحانه را فراموش نکنید. اگر روزی در خوردن صبحانه تنبلی کردید، بدانید که باید برای یک روز فراموشکاری آماده شوید. مصرف یک وعده صبحانه کامل شامل کربوهیدرات، پروتئین و کره، حافظه کوتاه مدت را تقویت می کند.

۱۰- برای تقویت حافظه تان مصرف قند، نمک و چربی را کم و مصرف میوه و سبزی تازه را زیاد کنید. مصرف میوه علاوه بر تامین ویتامین B، A، E و C در پیشگیری از اختلال حافظه نیز موثر است و کمبود این ویتامین ها می تواند باعث ضعف حافظه در سالمندان شود.

بفرمایید ساندویچ مغز!

در میان خوراکی های مختلف، مصرف برخی مواد غذایی با آثار مثبت چشمگیرتری برای سلامت مغز همراه است؛ از جمله:

حفظ حافظه در سنین سالمندی

خانواده ویتامین B

هویج، اسفناج و سیب زمینی

مغزها (فندق، بادام و تخمه آفتابگردان) و حبوبات

شیر، پنیر، تخم مرغ، ماهی و گوشت

خانواده ویتامین A

زرده تخم مرغ، ماهی و سبزی های سبز (جعفری و اسفناج)

میوه های زرد (موز، انبه، زردآلو و طالبی)، سبزی های زرد (هویج و کدو حلوایی) و میوه ها و سبزی های قرمز (گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای قرمز)

مواد غذایی حاوی ویتامین E، اسید فولیک و ویتامین C
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج