۲۹۵۵۲۷
۲۵ نظر
۵۰۰۵
۲۵ نظر
۵۰۰۵
پ

دستور جدید درباره حقوق کارمندان دولت

ديوان عدالت اداري در حکمي دولت را مکلف کرد تا مابه التفاوت افزايش نرخ تورم و نرخ حقوق سال هاي ۸۹ تا ۹۳ را به کارمندان دولت پرداخت کند و اين موضوع را در حقوق بازنشستگي نيز منظور کند.

خبرگزاری مهر: کارگران می‌گویند اوضاع معیشتی کم‌درآمدها مناسب نیست و دریافتی ۹.۱ میلیون حداقل‌بگیر ماهیانه ۷۱۲ هزارتومان است، با این حال آماده چانه‌زنی و تصویب یک بسته ویژه افزایش حقوق برای سال ۹۵ هستند.

نمایندگان کارگران می گویند امسال شرایط ویژه ای برای انجام مذاکرات با دولت و کارفرمایان درباره افزایش حقوق و دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار فراهم شده است و از این رو انتظار دارند رشد مناسبی در میزان دریافتی کارگران ایجاد شود.

آنها بر این نکته تاکید دارند که سال‌ها اجرای ناقص ماده ۴۱ قانون کار و نادیده گرفتن واقعیت‌های زندگی خانوارهای کم درآمد کارگری باعث افزایش شکاف هزینه ها و درآمد مشمولان قانون کار شده و امروز میلیون‌ها نفر شاغل در کشور داریم که توان تامین هزینه های زندگی خود را ندارند و قدرت خرید آنها روز به روز کمتر می شود.

قدرت خرید برخی همچنان افت می‌کند

کارگران عقیده دارند تنها راه خروج معیشت کارگران از بن بست کسری، اجرای دقیق قانون کار و افزایش واقعی حقوق و دستمزد بیش از ۱۳ میلیون مشمولان قانون کار است. در روزهای گذشته برخی گزارش‌ها از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز آمار درباره خط فقر ۲.۵ میلیون تومانی منتشر شده است که این موضوع نشان می دهد یکبار دیگر قدرت خرید کارگران کاهش یافته است.

آخرین مصوبه ای که درباره دستمزد مشمولان قانون کار ارائه شد مربوط به اسفندماه سال گذشته است که حداقل مزد امسال ۷۱۲ هزارتومان تعیین و ابلاغ شده بود. به گفته وزیر کار، میانگین دریافتی امسال مشمولان قانون کار بین یک میلیون تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان است که این میزان دستکم ۵۰ درصد کمتر از خط فقر است.

حالا در روزهای آینده شورای عالی کار یکبار دیگر اقدام به برگزاری نشست‌هایی درباره تعیین بسته حقوقی سال آینده مشمولان قانون کار خواهد کرد و کارگران امیدوارند با افزایش‌هایی که از سوی دولت درباره حقوق و دستمزد سال آینده بازنشستگان و فوق العاده های برخی گروه‌های کارمندی اعلام شده، یک بسته حقوقی ویژه نیز برای کارگران به تصویب برسد.

به این امیدواری کارگران، یک موضوع دیگر نیز اضافه شده و آن هم رای دیوان عدالت اداری درباره لزوم جبران کسری افزایش مزد سال‌های گذشته کارمندان است. کارگران می گویند درست در مقاطعی که دیوان عدالت برای کارمندان رای صادر کرده، حقوق و دستمزد کارگران نیز بسیار کمتر از نرخ تورم تعیین شده و باید شرایط جبران آن از سوی دولت در سال های آینده فراهم شود.

متن رای دیوان عدالت درباره جبران کسری حقوق کارمندان

ديوان عدالت اداري در حکمي دولت را مکلف کرد تا مابه التفاوت افزايش نرخ تورم و نرخ حقوق سال هاي ۸۹ تا ۹۳ را به کارمندان دولت پرداخت کند و اين موضوع را در حقوق بازنشستگي نيز منظور کند.

در اين حکم آمده است: نظر به اينکه براساس ماده ۱۵۰ قانون برنامه چهارم توسعه و ماده ۱۲۵ قانون مديريت خدمات کشوري مصوب ۱۳۸۶ و بند ۲۴ قانون بودجه سال ۱۳۸۷ دولت موظف شده تا حقوق شاغلين و بازنشستگان را به ميزان تورم افزايش دهد و به موجب دادنامه هاي مختلف، مصوبات هيئت وزيران در خصوص افزايش ضريب سالانه حقوق کليه کارکنان و بازنشستگان در سال هاي ۸۶ و ۸۷ که کمتر از نرخ تورم بوده ابطال شده است و نظر به اينکه وفق دادنامه هاي شماره ۲۰۶ - ۸۸/۳/۳ و ۷۶۶-۶۱/۹/۸۸ هيئت عمومي ديوان عدالت اداري، دولت به افزايش حقوق هر سال حداقل به ميزان نرخ تورم مکلف شده است، عليهذا با اين اوصاف شکايت شاکي را وارد تشخيص داده و مستندا به موازين اشعاري و مواد ۱۲۵ و ۱۲۷ قانون مديريت خدمات و مواد ۱۰ و ۵۸ و ۶۵ قانون تشکيلات و آئين دادرسي ديوان عدالت اداري مصوب ۱۳۹۲ حکم بر الزام مشتکي عنهما به افزايش حقوق بازنشستگي شاکي در سال ۱۳۹۳-۱۳۸۹ براساس شاخص نرخ تورم اعلامي از سوي بانک مرکزي و پرداخت مابه التفاوت حاصله صادر و اعلام مي دارد راي صادره ظرف بيست روز از تاريخ ابلاغ قابل تجديدنظر در شعب محترم تجديد نظر ديوان مي باشد.

براساس آنچه که در اين حکم آمده، دولت مکلف است حقوق شاغلان و بازنشستگان را دستکم به اندازه تورم افزايش دهد و ديون خود در سال‌هاي گذشته به علت کاهش افزايش حقوق را جبران کند.

فرامرز توفیقی در گفتگو با مهر در این باره با اشاره به فاصله درآمد و قدرت خرید خانوارهای کارگری گفت: فاصله زیادی بین درآمد با قدرت خرید مردم به‌ وجود آمده که از ۲ عامل نشات گرفته است؛ یکی میزان تورم در اقلام ضروری و مصرفی خانوار بالاتر از میانگین تورم سالانه است که با ۳۰۰ و چند قلم کالا محاسبه می‌شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهارداشت: برای مثال در سال ۹۲ که میانگین حدود ۳۰ درصد اعلام می‌شد، تورم خوراکی‌ها بالای ۵۲ درصد بود اما اگر به عنوان مثال قیمت سیم‌کارت را محاسبه کنیم که هیچ تغییری ندارد، در گروه‌ هزینه‌های ضروری تورم به مراتب بالاتر از میانگین کل است.

افزایش‌های معمول مزد چاره کار نیست

توفیقی خاطرنشان کرد: عامل دوم این است که پس از اینکه این فاصله ایجاد شد، ما حتی اگر دستمزدها را سال به سال افزایش دهیم، این فاصله پُر نخواهد شد. برای مثال زمانی که تورم ۱۵ درصدی داریم، اگر فرض کنیم هزینه‌های خانوار ۳ میلیون تومان است، تورم ۱۵ درصدی یعنی ۴۵۰ هزار تومان به هزینه‌های خانوار هر ماه اضافه خواهد شد، در حالی‌ که حداقل مزد یک میلیون تومان است، یعنی اگر ۱۵ درصد افزایش دهیم، به آن معنی است که ۱۵۰ هزارتومان به دستمزدها افزوده شده است؛ بنابراین سال به سال هم اگر افزایش بدهیم این فاصله نه‌ تنها پُر نمی‌شود بلکه بیشتر نیز خواهد شد.

این مقام مسئول کارگری کشور افزود: پُر کردن این فاصله احتیاج به برنامه دارد، برای مثال در سال ۸۳ چنین مصوبه‌ای در شورای عالی کار نوشته و یک سال اجرا شد که قرار بود هرسال و تا مدت ۴ سال۱۰ درصد بیشتر از میزان تورم مزد تعیین شود تا خلأ ناشی از افزایش نیافتن مزد کارگرها در دوران ۸ ساله جنگ پُر شود، چرا که در دوران جنگ ۶ سال مزد کارگران افزایش نیافته بود.

وی ادامه داد: مقطع دوم از سال ۸۷ به بعد روی داد که سبب ایجاد شکاف دستمزد با حداقل‌های زندگی شد. توقع ما این است که دولت باید بپذیرد که حداقل‌های زندگی باید تامین شود و حاضر باشد با ما سر یک میز بنشیند و برنامه‌ریزی کند تا این خلأها پُر شود.

برای افزایش دستمزد چانه زنی می‌کنیم

عضو شورای عالی کار تصریح کرد: با این وجود، وضعیت افزایش دستمزد کارگری تا این لحظه غیرقابل پیش‌بینی است. با توجه به پساتحریم و گشایشی که در صنعت در پیش‌رو است، باید دستمزد بیشتری را برای کارگران در نظر گرفت.

به گفته توفیقی، یکی از عوامل رکود اقتصادی در چند سال گذشته کاهش قدرت خرید مردم است و زمانی که می‌گوییم جامعه کارگری یعنی حداقل ۱۳ میلیون کارگر که با احتساب خانواده‌هایشان یعنی جمعیتی حدود ۴۴ میلیون نفر و به عبارت دیگر ۵۲ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود که ۷۰ درصد این جمعیت حداقل‌بگیر هستند.

این مقام مسئول کارگری کشور بیان داشت: زمانی که ۷۰ درصد جامعه قدرت خرید ندارد، طبیعی است که شاهد رکود در اقتصاد باشیم. با توجه به جمیع جهات، هدف ما این است که امسال وضعیت بهتری را برای بخش کارگری در نظر بگیریم، چرا که اینگونه پذیرفته شده که برای افزایش بیشتر دستمزد کارگران باید چانه‌زنی کرد. امیدواریم طرف مقابل ما یعنی دولت دست از مصالح گروهی خود بردارد و به مصالح عمومی فکر کند که به‌ طور قطع مصالح خود دولت نیز در مصلحت عمومی دیده می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سود بانکی 28درصدی تاخیردرپرداخت پاداش پایان خدمت کارکنان وبویژه فرهنگیان هم باید دردستور کار دولت محترم قرارگیرد

    • علی اکبر

      آره داداش بشین برات حقوق اضافه کنه. تازه از اون جوک تر اینه که مابه التفاوت سال های قبل رو بده این دیگه از اون حرف ها است.

    • سعید

      سلام.این خبر اردیبهشت ماه هم اومد

    • بدون نام

      خدا کمک کند انشاا.. درست شود و موفق شوید

    • بدون نام

      شتر در خواب ....!

    • احمد

      فقط میدانم که همه این امیدها یعنی کشک اخرش به 800تومان تمام میشود بی خود کارگران بیچاره را امیدوار نکنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حلا خدا کند 800تومان باشد اخرش 769932تومان میشود

    • بدون نام

      هر سال همين حرفا زده ميشه اخرش در عمل هيچ كار خاصي انجام نميشه و روز به روز قشر كارگري ضعيف تر و ضعيف تر ميشه

    • طالبی

      بشنو باور نکن مگبه فکرگارگرهم هستند هرساله نزدیک عید این حرفها تکرار میشود مگر اقازادها میزارند پولی به گارگر برسد

    • سعید

      فرهنگیا دیگه شورش رو درآوردن .قرار نیست که فقط حقوق اونها اضافه بشه.پارسال هم مال اونها اضافه شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزيز خبر نداري يكي از ضعيف ترين اقشار حقوق بگير جامعه كارگران و معلمان هستند و افزايش حقوقي كه شما از آن نام ميبري براي بعضي از معلمان در حد 30 هزار تومان بوده كه واقعا خنده داره با اون همه تبليغات كه راه انداختن كه داريم حقوق فرهنگيان رو افزايش ميديم

    • یک معلم

      اره شما راست میگی یه طوری میگی پارسال واسه معلما زیاد شد انگار زندگی معلما از این رو به اون رو شد اینهمه تو بوق کرنا کردن همش 100تومن اضافه شد اون وقت در سکوت محض بعضی از کارمندان مثل بانک ونیروهای نظامی در حدودیه تومن اضافه شد حالا خوبه که معلما اعتصاب کردن والا اون صد تومن هم اضاف نمیکردن

      پاسخ ها

      • معلم

        همسر من معلم بود و پارسال 500 هزار تومان حقوقش اضافه شد.لطفا معلمان عزیز اینهمه گلایه نداشته باشند.تقریبا نصف سال که بیکار هستید.بار آموزش رو هم انداختید گردن پدر مادر ها.کمی منصف باشید...

    • علی

      باید بگویم سازمان ها در اضافه کردن حقوق نقش به سزایی دارند آنها هستند که با توجه به تورم می بایست با سازمان برنامه و بودجه به توافق می رسیدند و چون این روسا و سازمان برنامه و بودجه از اولش هم کارشان خراب است هیچگاه اقدام به ترمیم حقوق زیر دستان شان نمی کردند آنها که حقوقشان بالا بود و نیازی هم به چانه زنی نبود پس برای کی و چی باید با سازمان برنامه خودشان را درگیر می کردند گربه هم برای محض خدا موش نمی گیرد پس هر سال که می آید سازمان برنامه و بودجه و یا با پرداختن به این موضوع فقط دل کارمندان و کارگران را مورد دستاویز قرار می دهد و آنها را به یاد می آورد که حقوق شما باید چنین و چنان می شد که نشد ببخشید فقط بلدند همین را بگویند مگر آقای دکتر نوبخت و پیشنیان این پست هر سال مگر همین را نمی گفتند بلاخره ما که بازنشسته شدیم و هیچ وقت به حق حقوق خود نرسیدیم امیدواریم یکی بیاید و حق و حقوق شما را حداقل بدهد انشا الله

    • رای کارگر

      تا حقوق کارگر اضافه نشه رکود که از منفی ترین کارهای دولت روحانی هست باقی خواهد ماند وسال 96 حتما کار گران جبران میکنند

    • بدون نام

      اقای نوبخت باید پاسخگو باشه

    • بدون نام

      كاش كسي هم به فكر پرسنل ارتش بود كه دريافتي آنها حتي از دستمزد كارگران زحمتكش هم كمتره و اجازه اعتراض هم ندارند

    • دلیر

      باید واقعا یه فکری برای حقوق کمک بهیاران بکنند. کمک بهیاران خیلی زحمت می کشند.

    • سلام

      با سلام وعرض تبریک دهه فجر به همه مسؤلان وملت شریف .لطفا از مسؤلین دانشگاه علو پزشکی اهواز بخواهید تا تفاوت اشعه ای که احکانش زده شده است را بپردازند. ما بازنشستگان چشممان به این چندرقاز جهت تهیه معاش وجهیزیه و اینجور چیزاست .از مسؤلین تقاضای فریادرسی داریم.با تشکر.

    • ناشناس

      دوست عزیز چرا دروغ مینویسی؟چراگناه بی لذت انجام میدی ومینویسی به خانمت که معلمه 500هزرار اضافه شده.بنده 23 سال سابقه دارم و160هزارتومن اضافه شدوبالاترین مبلغ اضافه شده 380تومن بوده که درارگانهای دیگه بااون سابقه وامتیاز بالای 4میلیون میگیرند.ضمنا معلمها 10ماه درگیرمدارس هستندواگه 10دقیقه هم باشه همون مفیده نه مثل 90درصدبقیه کارمندان که ظاهرا دراداره درحال کارهستند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مفیده چون بچه ها را میزنن یا تحقیر میکنن .اینطوریه که الان بیشتز بچه ها عقده ای شده اند.

    • سلام

      با سلام وعرض تبریک دهه فجر به کلیه مسؤلین و ملت غیور ایران.عرض کنم که حکم تفاوت اشعه پرسنل بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی اهواز زده شده ،ولی هنوز حکم اجرا نشده است .لذا با توجه به وضعیت بازنشستگان و مخارجی همچون ازدواج فرزندان و جهیزیه وبیماری از مسؤلین محترم خواهشمند است نسبت به اجرا و پرداخت تفاوت اشعه همکاری بفرمایند.باشد که دعای این قشر که بحق (ایثارگر) هستند،بدرقه راهشان باشد.با تشکر

    • بدون نام

      با سلام .همسر من دامپزشک است وماهانه دو میلیون حقوقش است بعداز پانزده سال خدمت . ومن خودم ناراحتی قلبی دارم ومستاجر هستیم بخدا نمی دانم چطور میشه با ای حقوق خانه بخریم همه هم فک مکنن ما دروغ میگوییم واز ما انتظار دارند کمکشان کنیم دو پسر دارم .تو رابخدا تسری دامپزشکان که در سال 91 توسط مجلس تصویب شد بدهید یا برای کارمندان دامپزشکی که در مراکز استانها خدمت صادقانه انجام میدهند فکری کنید

    • یک پاسدار

      فقط دروغ ولاغیر تیر شو نظامی میخوره بچه اش یتیم میشه حقوق 15میلیونیش رو کسی دیگه میگیره

    • کارمند منابع طبیعی

      همه دروغ من 27 سال خدمت یک میلیون صد هزارتومان حقوق میگیرم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج