جاباما
۲۹۶۱۹۰
۱۵ نظر
۲۱۶۲۵
۱۵ نظر
۲۱۶۲۵
پ

روی محل سوختگی خمیردندان بمالیم یا عسل؟

سوختگی، چه کم باشد و چه زیاد، می‌تواند زندگی را لااقل برای چند دقیقه و چند ساعت برای‌تان سخت کند و وقتی به مرهمی مناسب برای تسکین آن دسترسی نداشته باشید، این سختی می‌تواند تحمل‌ناپذیرتر و طولانی‌تر هم شود.

مجله سیب سبز - مهناز اسدی: کافی است تنها چند میلی‌متر از پوست‌تان بسوزد تا خوشبختی که تا همین چند لحظه پیش به‌خاطرش بال در‌آورده بودید از یادتان برود. سوختگی، چه کم باشد و چه زیاد، چه عمیق باشد و چه سطحی، می‌تواند زندگی را لااقل برای چند دقیقه و چند ساعت برای‌تان سخت کند و وقتی به مرهمی مناسب برای تسکین آن دسترسی نداشته باشید، این سختی می‌تواند تحمل‌ناپذیرتر و طولانی‌تر هم شود.

همه ما به تجربه داروهای مختلفی را برای خلاص شدن از درد و سوزش ناشی از سوختگی کشف کرده‌ایم. بعضی‌های‌مان معتقدیم قرار دادن پوست در سیب‌زمینی خام تاثیر بیشتری در برطرف کردن عوارض طاقت‌فرسای سوختگی دارد و بعضی‌های‌مان هم به هیچ چیز جز پمادهای سوختگی اعتماد نداریم. اما مجله ریدرز دایجست در یکی از مقاله‌هایش میانبرهای موثری را برای خلاص شدن از عوارض سوختگی معرفی کرده است. میانبرهایی که نه‌تنها درد و سوزش را محو می‌کنند، بلکه از پس پاک کردن نشانه‌های ظاهری سوختگی هم بر می‌آیند.
 
روی محل سوختگی خمیردندان بمالیم یا عسل؟

روی پوست‌تان خمیردندان بمالید

اگر ناگهان دچار سوختگی شده‌اید و در خانه پماد سوختگی ندارید، نگران نباشید. شما می‌توانید تاثیری مشابه پماد سوختگی را با کمک خمیردندان ایجاد کنید. برای این کار کافی است لایه ضخیمی از خمیردندان را روی قسمت سوختگی بمالید و چند ساعتی به پوست‌تان اجازه دهید زیر آن استراحت کند. اگر هم سوختگی‌تان شدید نیست، یک پنبه خیس را به کمی وانیل آغشته کنید و روی قسمت سوختگی بمالید.

وانیل هم یکی از تسکین‌دهنده‌هایی است که در این لحظه‌های سخت می‌تواند به کمک شما بیاید. در‌واقع با کمک خمیردندان شما راه‌های نفوذ هوا به پوست سوخته را مسدود می‌کنید و نمی‌گذارید جریان هوا، نمک روی زخم‌تان بمالد. بد نیست این بار که به‌خاطر حواس‌پرتی وقت آشپزی کار دست خودتان دادید، برای چند ساعت خمیردندان روی پوست سوخته‌تان بگذارید و بعد از گذشت چند ساعت و افتادن آب‌ها از آسیاب، دست‌تان را با آب خنک بشویید.

ضماد تی‌بگ بسازید

چای سیاه فقط هوشیار‌کننده و ضد‌سرطان نیست، اسید تانیک موجود در چای سیاه سوزش آزار‌دهنده پوست‌تان را هم می‌تواند از‌بین ببرد. پس اگر هیچ یک از موادی که گفته شد را در خانه ندارید، چند عدد تی‌بگ را خیس کنید و به‌جای گاز و باند، قسمت سوختگی را با آنها بپوشانید. وقتی عصاره چای به پوست‌تان وارد شود، کار خودش را می‌کند و پوست آسیب‌دیده‌تان را التیام می‌بخشد. اگر تی‌بگ در خانه ندارید از سرکه سفید کمک بگیرید.

سرکه سفید حاوی اسید استیک است و می‌تواند درد، خارش و التهاب ناشی از سوختگی را از‌بین ببرد. برای اینکه از خاصیت این ماده بهره ببرید، یک پارچه نرم و ظریف را به سرکه سفید آغشته کنید و روی قسمت سوختگی بیندازید. کار دیگری لازم نیست بکنید. این معجون التیام‌بخش خودش می‌داند با پوست آسیب‌دیده شما چه کند.

عسل درمانی کنید

شاید برای‌تان عجیب بیاید که عسل سمج و چسبنده چطور می‌تواند پوست سوخته و حساس‌تان را آرام کند اما نباید فراموش کنید که یکی از کارهای مهمی که بعد از سوختگی باید انجام دهید، محافظت از پوست‌تان در برابر عفونت‌هاست. با کمک عسل شما می‌توانید چنین مبارزه‌ای را انجام دهید. عسل نه‌تنها درد‌تان را کم و به التیام زخم‌تان کمک می‌کند، بلکه از پس مبارزه با باکتری‌های مزاحم هم بر می‌آید.

اگر عسل در خانه نداشتید، می‌توانید از کمک محلولی که حاوی چربی و پروتئین است استفاده کنید. بله، منظورمان شیر است! برای التیام دادن پوست سوخته‌تان کافی است 15‌دقیقه آن را به شیر آغشته کنید. اگر هم شیر پرچرب در خانه ندارید، چند قاشق ماست خنک را روی پوست‌تان بمالید تا هم حس بهتری پیدا کنید و هم روند ترمیم پوست آسیب‌دیده‌تان را سریع‌تر کنید.

روی سوختگی یخ نگذارید

نه! این اشتباه را نکنید و حرف کسانی که می‌گویند یخ دوای سوختگی است را نشنیده بگیرید. شاید شما هم مثل آنها تصور کنید که از‌ بین بدن نشانه‌های گرم‌ترین دمایی که پوست‌تان را تجربه کرده تنها با قرار دادنش در دمایی بسیار سرد امکان‌پذیر است اما به باور متخصصان از آنجایی که قرار دادن یخ روی پوست جریان خون در محدوده آسیب‌دیده را کند و محدود می‌کند، با قرار دادنش روی منطقه سوخته، پوست‌تان آسیب بیشتری می‌بیند.

به‌جای این کار بهتر است محدوده سوختگی را زیر آب خنکی که در جریان است، بگیرید (نه اینکه انگشت سوخته‌تان را در لیوان آب یخ قرار دهید!) البته تسکین سوختگی به این روش کمی زمان‌بر و خسته‌کننده است و برای مشاهده از معجزه آب سرد، باید منطقه سوختگی را برای حدود 20دقیقه زیر جریان آب خنک نگه دارید. شاید خودتان هم شنیده باشید که آلوئه‌ورا یکی از تسکن‌دهنده‌های موثر سوختگی است. اگر در خانه برگ آلوئه‌ورا دارید و حوصله ایستادن زیر دوش آب خنک را هم ندارید، می‌توانید شیره آن را روی منطقه سوختگی ضماد کنید تا هم درد و سوزش را تسکین دهید و هم به روند بهبود و ترمیم پوست‌تان سرعت دهید.

پوست‌تان را روغن کاری کنید

شاید پیش از این تاثیر روغن نارگیل را در ازبین بردن آسیب‌دیدگی موهای‌تان امتحان کرده باشید یا درمورد معجزه‌ای که در جوان‌سازی پوست می‌کند، شنیده باشید. اما ممکن است ندانید که این روغن یکی از مرهم‌های بی‌نظیر برای آرام کردن و مرمت پوست‌های سوخته به‌شمار می‌آید. به‌جای جمع کردن کلکسیونی از پمادها و کرم‌های مختلف که تاریخ مصرف‌شان خیلی زود می‌گذرد، همیشه یک شیشه روغن نارگیل در خانه داشته باشید. روغن نارگیل که سرشار از ویتامینE است یکی از تسکین‌دهنده‌های طبیعی سوختگی و ترمیم‌کننده‌های پوست سوخته به‌شمار می‌رود.

قبل از آنکه جای سوختگی روی پوست‌تان برای همیشه ماندگار شود، محدوده آسیب‌دیده را مرتب با این روغن چرب کنید و منتظر دیدن تاثیر خارق‌العاده‌اش در محو کردن جای سوختگی بمانید. اصلا می‌توانید تا مدتی از این روغن به‌جای کرم استفاده کنید و برطرف کردن خشکی پوست‌تان را هم به آن بسپارید.

اگر هم روغن اسطوخودوس در خانه دارید، یک قاشق چای‌خوری از آن را در یک تشت آب حل کنید و محدوده‌ای که دچار سوختگی شده را در آن قرار دهید تا دردتان کم شود و درست از همان دقایق بعد از سوختگی روند ترمیم پوست‌تان آغاز شود. شاید نتوانید روغن اسطوخودوس را مثل روغن نارگیل به‌راحتی روی پوست‌تان بمالید اما نگران نباشید. همان یک قاشق چای‌خوری روغنی که در آب ریخته‌اید می‌تواند تاثیر شگفت‌انگیزی در حفظ سلامت و زیبایی پوست‌تان بگذارد.
 
روی محل سوختگی خمیردندان بمالیم یا عسل؟

مکمل دارویی بخورید

در صورتی که پزشک‌تان مصرف مکمل‌های ویتامین را برای‌تان منع نکرده، برای درخشان کردن پوست‌تان و سرعت بخشیدن به کلاژن‌سازی‌اش از مکمل‌های ویتامین‌E و C کمک بگیرید. پوست آسیب‌دیده شما با کمک این دو ویتامین می‌تواند دوباره سالم و جوان شود. گذشته از این می‌توانید مطمئن باشید که در سوختگی هم با مصرف این ویتامین‌ها پوست‌تان پاک می‌شود. البته باتوجه به نیاز و کمبودهای بدن‌تان دوز مصرفی این ویتامین‌ها را با کمک پزشک باید تعیین کنید.

پس در این مورد خود‌سرانه به درمان دست نزنید و برای خودتان مشکل تازه‌ای ایجاد نکنید. در صورتی که پزشک به دلایل دیگری مصرف میزان بیشتری از ویتامینE را برای‌تان منع کرده، بهتر است این راه کاهش عوارض سوختگی را فراموش کنید و از توصیه‌های قبلی برای برطرف کردن مشکل استفاده کنید. نگران نباشید. توصیه‌های غیردارویی گفته شده هم به اندازه داروهایی که برای خریدشان هزینه زیادی صرف می‌کنید، می‌توانند در برطرف کردن مشکل‌تان موثر باشند و شما را از شر عوارض سوختگی خلاص کنند.

به جو پناه ببرید

تنها کاری که از جو دو سر برمی‌آید، ساختن سوپی خوشمزه نیست. جو دو سر یکی از بهترین داروهای طبیعی برای کاهش عوارض بعد از سوختگی است و گذشته از ویتامینB فراوانی که دارد، می‌تواند مرهمی مناسب برای پوست‌های سوخته باشد. برای بهره بردن از این داروی طبیعی، می‌توانید یک فنجان جو دو سر را برای 20‌دقیقه در آب وان حمام خیس کنید و بعد با همان آب دوش بگیرید. اگر هم محدوده سوختگی‌تان چندان وسیع نیست، می‌توانید جو را در یک ظرف آب خیس کنید و دست یا پای سوخته‌تان را در آن قرار دهید یا اینکه جو خیس خورده را روی پوست‌تان بگذارید تا همانجا به مرور خشک شود. جو هم می‌تواند پوست شما را التیام بخشد و هم درمان کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هیچکدام ! نمک را خیس کنید بمالید کل حرارت پوست را جذب میکنه ونمیگذاره تاول بزنه

    • سارا مرادی

      تجربه بی نظیر خودم رو میگم .
      استفاده از روغن و خمیر دندون و عسل برای هر سوختگی مناسب نیست
      بهتررررررررررررررررررررین راه برای سوختگی(حتی در موردی که سماور آب جوش روی پوست کمر و دست کسی ریخته شده بود) نمک می باشد
      شاید شنیدن اسم نمک عجیبی باشد . ولی به محض شوختن ناحیه را خیس و یه لایه نمک بپاشید . وقتی نمک خشک شد این کار رو دوباره تکرار کنید . تا ده ده بیست دقیقه اینکارو کنید
      نمک واکنش گرماگیر دارد و به محض استفاده حرارت و سوزش از بین میرود و حتی پوست قرمز هم نمیشود .

      از روزی که اینکارو میکنم نه خودم نه خانواده تاول رو تجربه نکردیم

      پاسخ ها

      • پرند

        هیچ وقت از خمیر دندان استفاده نکنید -- بهترین نمک است و بعد چرب کردن.
        خمیر دندان با موادی که دارد باعت از بین رفتن سلول میشود - و حتی سلول های اطراف محل را هم درگیر میکند و در نتیجه جای زخم باقی میماند.. هیچ گاه بر روی پوست از خمیر دندان استفاده نکنید . در ضمن پماد الفا در بازار بهترین داروی موجود میباشد با توجه به اینکه جای زخم را هم بهبود میبخشد.

    • سارا مرادی

      تجربه بی نظیر خودم رو میگم .
      استفاده از روغن و خمیر دندون و عسل برای هر سوختگی مناسب نیست
      بهتررررررررررررررررررررین راه برای سوختگی(حتی در موردی که سماور آب جوش روی پوست کمر و دست کسی ریخته شده بود) نمک می باشد
      شاید شنیدن اسم نمک عجیبی باشد . ولی به محض شوختن ناحیه را خیس و یه لایه نمک بپاشید . وقتی نمک خشک شد این کار رو دوباره تکرار کنید . تا ده ده بیست دقیقه اینکارو کنید
      نمک واکنش گرماگیر دارد و به محض استفاده حرارت و سوزش از بین میرود و حتی پوست قرمز هم نمیشود .

      از روزی که اینکارو میکنم نه خودم نه خانواده تاول رو تجربه نکردیم

    • بدون نام

      هیچی لازم نیست. فقط کافیست تا هر روغنی که در خانه دارید یا کره ، روی سوختگی بگذارید فورا سوزش آن برطرف می شود و اگر تاول را هم نترکانید بعد از مدتی آب درون آن جمع می شود و خودش در برخورد به جایی پاره می شود ولی بعد از مدتی حتی اثر سوختگی هم باقی نمی ماند . مگر این که پوست تاول را همان ابتدا بترکانید که در این صورا حتما جایش باقی خواهد ماند.

    • فرح حاجیوندی

      منهم تایید می کنم روغن عالیه اما روغن جامد چرا که روغنهای جامد ئیدروژنه می شوند و ئیدروژن برای زخمها بسیار مفید است اما بشرطی که اول زیر شیر آب بگیرید فقط چند ثانیه بعد یک لایۀ نازک روغن جامد بعد از یک دقیقه دوباره زیر شیر آب و دوباره یک لایه روغن جامد و کمی فوت نتیجه تعجب آور است نه سوزشی و نه تاولی و انشاءالله که همگی از خطرات در امان خدا باشیم .

    • مهدی

      خاستم بدونم .دکتر تمام پوست روی زخم رو کند این بهتره یا نه .پوست بودش خوب بود .عسل بهتره یا الوورا .یا پماد

    • یاسمن

      دستم با اب جوش سوخته سطحیه ولی درد داره چیکار کنم؟؟

      پاسخ ها

      • فائزه

        فقط عسل

    • اح

      با سلام
      تماما چرندیاته یکی میگه اب یکی میگه خمیر دندان یکی میگه یخ دکترها میگن اب سرد و خمیر دندان خوب نیست
      دکتر دیگه میگه اب سرد خوب نیست
      خلاصه اگه اطلاع ندارید بیخود به اشتراک نذارید
      تازگی شنیدم سیر و چای سبز
      بهترین محلول سرم تهیه کنید و در خانه نگهداری کنید

    • عاطفه

      روی دستم سوخته عسل زدم بنظرتون جاش نمیمونه؟؟؟

    • مهتاب

      دستم با اتو سوخت جاش میمونه یا نه؟؟؟
      بعدش از چی استفاده کنم؟

    • مهدی

      عجیبه که شما دارید راه حلهایی دقیقا بر ضد چیزی که متخصصین میگن پیشنهاد میکنید. استفاده از خمیردندان به شدت اشتباه هست و حتی ممکنه باعث الرژی یا مشکلات دیگر بشه و یخ هم میتونه کمک کنه. اما بهتر از همه چیز شستن محل با آب یخ و استفاده از پماد هست و خوددرمانی های بی پایه بدترین دشمن سوختگی هست.

    • آتنا

      اگه مثل من اشتباه کردید خمیردندون زدید و صورتتون سوخته برید از داروخونه پماد کالاندولا و پماد ادیب درم بخرید وبزنید.من دو روز پیش خمیردندون زدم خوابیدم بیدار شدم صورتمو شستم دیدم صورتم خشک شده وسوخته.این مدت اصلا از مواد ارایشی استفاده نکنید حتی بیرون میرید ماسک بزنید.پمادا رو کل روز رو صورتتون باشه شبم بزنید هردو رو بعد بخوابید صبح بیدار شید برید صورتتون رو با صابون بشورید و باز پماد بزنید من روز سوم خوب شد فقط یکم سرخه که فردا با پمادا میره

    • مهرنژاد

      پای پسر دوسالم با سیخ کبابی سوخته چی کار کنم.تاولشم ترکیده.فقط میخام بدونم چی بزنم ک جاش نمونه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج