۲۹۶۵۶۲
۱ نظر
۵۰۱۲
۱ نظر
۵۰۱۲
پ

دل کندن از پراید چرا سخت است؟

در حال‌که برخی خودروسازان کشور تکلیف خود را با شرکای تجار شان روشن کرده‌اند گروه خودروسازی سایپا هیچ گونه خبری مبنی بر مذاکرات این شرکت برای یافتن شرکای جدید منتشر نکرده گویی که در این رابطه برنامه‌ای ندارد.

اقتصادنیوز نوشت: در حال‌که برخی خودروسازان کشور تکلیف خود را با شرکای تجار شان روشن کرده‌اند گروه خودروسازی سایپا هیچ گونه خبری مبنی بر مذاکرات این شرکت برای یافتن شرکای جدید منتشر نکرده گویی که در این رابطه برنامه‌ای ندارد.

دومین خودروساز بزرگ کشور که طی ماه‌های اخیر سهم خود به لحاظ تعدادی و ارزشی را در بازار خودرو کشور از دست داده و جای بیشتری برای خودروسازان چینی باز کرده، در سکوتی خبری به سر می‌برد و هنوز برنامه‌های خود را برای پساتحریم اعلام نکرده است. گویی این شرکت هنوز باور نکرده که تحریم‌ها لغو شده از این رو کماکان به تولید پراید به عنوان سمبل خود ادامه می‌دهد.

سایپا طی سال‌های ۸۴ تا ۹۴، پس از آنکه پیکان از رده خارج شد توانست با افزایش تیراژ پراید عملا بزرگترین خودروساز کشور شود و به لحاظ تعدادی سهم بالاتری از بازار خودرو را به نام خود رقم زند. مدیران وقت سایپا با کسب درآمدهای سرشار از محل فروش پراید آینده نگری به خرج ندادند و به ارتقای محصولات خود و یافتن شرکای جدید فکر نکردند بلکه در مقطعی با به کارگرفتن مدیرانی کم تجربه و سیاسی این شرکت را به پاتوق تصمیم گیری‌های سیاسی و غیر اقتصادی تبدیل کرده و برخی منابع آن را در جهت برنامه‌های اقتصادی دولت وقت به کار گرفتند.

این شرکت در دولت نهم و دهم به لحاظ مدیریتی نتوانست در کنار درآمدهای سرشار از محل فروش پراید و وفور درآمدهای نفتی طرح‌هایی برای توسعه تعریف کند و در همان حدی که بود ماند. دلیل آن نیز این بود که سازمان گسترش وقت چون ۶۰ درصد سهام سایپا را در اختیار خود داشت حداکثر سود را از این شرکت دریافت می‌کرد و عملا اجازه نمی‌داد تا سایپا از منابع داخلی خود به سرمایه‌گذاری جدیدی بپردازد و خطوط تولید خود را توسعه دهد.

حال سایپا به جز تولید پراید و ساخت تعدادی خودرو با برند خود به نام تیبا تخصص دیگری در خودروسازی کسب نکرده و عملا نتوانسته خود را به عنوان یک خودروساز صاحب سبک مطرح کند.

امروز نیز که در دوره لغو تحریم‌ها به سر می‌بریم اگر چه مدیریت جدید سایپا در دوره‌ای سخت این شرکت را مدیریت کرد و توانست انضباط مالی خوبی در این شرکت ایجاد کند اما با توجه به قطع ارتباط سایپا با برخی رسانه‌ها و بسته شدن درهای این شرکت به روزی خبرنگاران سوال‌های زیادی در خصوص استراتژی سایپا در پساتحریم پیش روی خبرنگاران قرار گرفته که شاید با پاسخ به آن اقدامات این شرکت نیز در خصوص یافتن شرکای جدید و ارتقای سطح تولید مشخص شود.

با این حال آنچه از برآیند اقدامات صورت گرفته سایپا در پساتحریم به دست می‌آید این موضوع را هویدا می‌کند که گویی این شرکت برنامه خاصی برای یافتن شرکای جدید و انعقاد قراردادهای بزرگ و طولانی مدت ندارد یا اینکه در این رابطه سکوت کرده و می‌خواهد بدون حاشیه اقدام به عقد قراردادهای جدید کند یا اینکه برنامه‌ای در این باره ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بله وقتی پراید ۵تومنی ۲۰تومن میفروشند نباید دنبال شرکای خارجی باشند

      جان ومال مردم بدرک

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج