جاباما
۲۹۶۷۰
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

خورش ترش با طعم آلوچه

پیش از هرچیز پیاز را ریزریز خرد کنید و آن را با مقدار اندکی روغن کنجد تفت دهید....

خورش ترش با طعم آلوچه


برترین ها: اگر در گروه افرادی هستید که در روزهای گرم تابستان دچار کلافگی و بی‌حوصلگی می‌شوید و احساس می‌کنید این موضوع می تواند روزه‌داری شما را تحت‌تاثیر خود قرار دهد، به شما توصیه می‌کنیم خورش ترش را در برنامه غذایی افطار یا سحر خود بگنجانید تا از فواید درمانی آن بهره‌مند شوید.

خورش ترش با طعم آلوچه

مواد لازم برای ۴ نفر

  • گردو: ۲۰۰ گرم
  • رب آلوچه: یك قاشق غذاخوری
  • رب انار: یك قاشق مرباخوری
  • میوه انار خشک‌شده: ۱۰۰ گرم
  • کنجد: ۱۰۰ گرم
  • پیاز: یك عدد
  • سینه مرغ: نیم کیل
  • تره: ۵۰ گرم
  • جعفری: ۵۰ گرم
  • گشنیز: ۵۰ گرم
  • نعناع: ۵۰ گرم
  • سیر: ۵۰ گرم
  • روغن کنجد: به میزان لازم
  • آب نارنج: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل: به میزان لازم

روش تهیه

پیش از هرچیز پیاز را ریزریز خرد کنید و آن را با مقدار اندکی روغن کنجد تفت دهید.


سپس سبزی‌ها را به پیاز اضافه کنید و اجازه ‌دهید برای چند دقیقه روی حرارت باقی بمانند وتفت داده شود.


گردو، کنجد و میوه انار خشک شده را درون آسیاب بریزید و آنها را به خوبی پودر کنید. سپس آنها را همراه رب آلوچه و انار به سبزیجات اضافه کنید و هم بزنید.


در این مرحله سینه مرغ را قطعه‌قطعه کرده و با نمک و فلفل مزه‌دار کنید و آنها را درون تابه با مقدار کمی روغن زیتون تفت دهید. سپس مخلوط سبزیجات را از روی حرارت برداشته و آن را به تابه مرغ اضافه کنید.


در این مرحله آب نارنج را به ظرف اضافه کرده و اجازه دهید خورش روی حرارت ملایم باقی بماند تا قوام بیابد.


به جای استفاده از آب نارنج می‌توانید از آب لیموی تازه یا آبغوره نیز استفاده کنید.


این غذا را می‌توانید با برنج سفید سرو کرده یا آن را با نان سبوس‌دار در وعده سحری یا افطار در ماه مبارک رمضان میل کنید.

نكته

استفاده از روغن کنجد در وعده‌های غذایی علاوه بر برطرف کردن خشکی پوست می‌تواند از ابتلا به بیماری آلزایمر و آب مروارید در افراد کهنسال نیز پیشگیری کند، به شرط آنکه استفاده از این روغن گیاهی از سنین نوجوانی در برنامه غذایی افراد گنجانده شود.


خورش ترش با طعم آلوچه

این غذا را با چی بخوریم؟

بهترین روش برای سرو خورش ترش آن است که آن را همراه با نان سبوس دار یا برنج برای وعده افطار سرو کنید. برای تقویت خاصیت این خورش و افزایش میزان فیبر دریافتی می توانید آن را به همراه سبزی خوردن و ترب قرمز سرو کنید. به این ترتیب در کنار دریافت فیبر موجود در گردو و آلو می توانید میزان آبرسانی به بدن را در ماه رمضان افزایش دهید.


خورش ترش با طعم آلوچه

پاکسازی روده‌ها با گردو

افرادی که با کندی عملکرد دستگاه گوارش و یبوست در ماه رمضان رو به‌رو می‌شوند با مصرف این خورش که بخش قابل توجهی از آن را گردو تشکیل داده است، می‌توانند به بهبود عملکرد روده‌هایشان کمک کرده و به این ترتیب با گنجاندن این غذا به برنامه رژیم غذایی‌شان در ماه مبارك رمضان از بروز این مشکل در همان روزهای اولیه پیشگیری کنند، اما باید مراقب باشید که زیاده‌روی در مصرف گردو موجب بروز اسهال می‌شود. میوه خشک شده و تازه انار به طور کلی طبع سرد دارد، از این رو مصرف آن در روزهای گرم تابستان به ویژه ایام روزه‌داری می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش گرمای درونی بدن داشته باشد. از این رو گنجاندن میوه خشک شده انار در خورش ترش علاوه بر اینکه به میزان فیبر موجود در غذا اضافه می‌کند، موجب کاهش احساس عطش و گرمازدگی در مصرف‌کننده نیز می‌شود. علاوه بر این وجود این میوه در خورش ترش می‌تواند داروی موثری برای افراد صفراوی مزاج که معمولا در تابستان حرارت درونی‌شان بیشتر می‌شود، باشد. این گروه می‌توانند با گنجاندن این غذا در برنامه غذایی هفتگی خود به ایجاد تعادل در میزان صفرای بدنشان کمک کنند.



خورش ترش با طعم آلوچه

فیبردرمانی کنید

یکی از مهم‌ترین موادغذایی مورد نیاز روزه‌داران مصرف سبزیجات، میوه و مغز دانه‌های گیاهی است، زیرا این مواد بیشترین فیبر مورد نیاز بدن را دارد، بنابراین گنجاندن جعفری و دیگر سبزی‌ها در این غذا می‌تواند میزان قابل ملاحظه‌ای از فیبر مورد نیاز بدن را در روزهای گرم تابستان که روزه‌دارهستیم، تامین کند. این میزان از فیبر می‌تواند آبرسانی مناسبی به سلول‌های بدن داشته باشد و مانع از خشکی سلول‌ها و افزایش نشاط و شادابی آنها شود. علاوه بر این مصرف سبزیجات تازه در وعده افطار و گنجاندن آن در برنامه غذایی می‌تواند در خنثی کردن اختلال‌هایی که به دلیل آلودگی هوا روزه‌داران را اذیت می‌کند، موثر باشد.


خورش ترش با طعم آلوچه

نسخه گیاهی برای مزاج های گرم

اگر مزاجتان گرم است و در روزهای گرم تابستان با روزه‌داری علائمی از قبیل کلافکی، بالانیامدن نفس، تلخی دهان و سرگیجه را در طول روز تجربه می‌کنید، باید مصرف نعناع را به برنامه غذایی‌تان بیفزایید. به این ترتیب می‌توانید از سبزی نعناع برای کنترل و کاهش این علائم در روزهای روزه‌داری استفاده کنید، بنابراین می‌توانید غذاهایی مانند خورش ترش را در وعده غذایی افطار یا سحر بگنجانید و از خواص درمانی آن بهره ببرید. با گنجاندن این غذا در وعده افطار می‌توانید روز بعد را بدون داشتن حس کلافگی و تلخی دهان سپری کنید.



پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مصي

      دوسش دارم......

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج