جاباما
۲۹۷۵۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

حواشی پخش سخنان هاشمی عمدی بود؟

بعد از شش سال، آیت الله هاشمی رفسنجانی در تلویزیون مستقیم با مردم سخن گفت. با این که در همین سخنان، آیت الله هاشمی ابراز خشنودی کرد که صدا و سیما امکان گفتگو و تبلیغات مستقیم برای همه کاندیداهای محترم مجلس خبرگان فراهم آورده است. اما برخی حواشی و برخی نا هماهنگی های به وجود آمده، شائبه ایجاد کرده است. این حواشی با واکنش مخاطبان مواجه شد.

پایگاه خبری انتخاب: بعد از شش سال، آیت الله هاشمی رفسنجانی در تلویزیون مستقیم با مردم سخن گفت. با این که در همین سخنان، آیت الله هاشمی ابراز خشنودی کرد که صدا و سیما امکان گفتگو و تبلیغات مستقیم برای همه کاندیداهای محترم مجلس خبرگان فراهم آورده است. اما برخی حواشی و برخی نا هماهنگی های به وجود آمده، شائبه ایجاد کرده است.

این حواشی با واکنش مخاطبان مواجه شد. به صورتی که در شبکه های اجتماعی مختلف مجازی واکنش های بسیاری به این ناهماهنگی صدا و سیما نشان داده شده است.

موضوع از این قرار است که بنا به اعلام صدا و سیما قرار بود که سخنرانی آیت الله هاشمی در شبکه استانی تهران پخش شود. در میان مردم این شائبه ایجاد شده بود که شبکه تهران همان شبکه ۵ قدیم است. اما گویا منظور از شبکه استانی تهران شبکه ای است که کمتر از یک ماه پیش در دستگاه های دیجیتالی و ماهواره ای قرار گرفته و بیشتر به شبکه (HD) معروف بوده است.

گویا تنها یک ماه است که این شبکه تبدیل به شبکه استانی تهران شده است. اما تا چند ساعت قبل از آغاز سخنرانی هاشمی هیچ توضیح مشخصی در این مورد داده نشده بود. ناگهان تنها چند دقیقه مانده به شروع ساعت سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در شبکه های اجتماعی موجی راه افتاد که به مردم بگویند فرکانس اصلی این شبکه روی دستگاه های دیجیتالی چند است؟ و چگونه می توانند سخنرانی را ببینند.

در حالی که بسیاری از مخاطبان شبکه ۵ سیما را نگاه می کردند و منتظر آغاز سخنرانی بودند. همین موضوع باعث سردرگمی مخاطبان شد. درنهایت نیز بسیاری از مخاطبان در پایتخت و شهرهای استان تهران نتوانستند سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی را ببیند. همین موضع باعث آن شد که شائبه عمدی بودن این اقدام از طرف صدا و سیما بیشتر قوت بگیرد.

برخی براین نظر هستند که شاید این نا هماهنگی به عمد صورت گرفته است. نکته عجیب دیگر این است که بنا به گزارش های مردمی، در استان های مختلف کشور تا صبح جمعه ۲۳ بهمن این کانال اچ دی که به اسم استان تهران بوده است، روی دستگاه های دیجبتال قابل رویت بوده است. اما درست از چند ساعت قبل از شروع سخنرانی آیت الله هاشمی ناگهان این کانال در استان های دیگر سراسر کشور قطع شده است.

از طرف دیگر با مقایسه متن کامل سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی با سخنان ایشان که از تلویزیون پخش شد نشان از سانسور بخش هایی از سخنان او دارد.

به صورتی که حمید رضا سلیمانی مشاور رسانه ای آیت الله هاشمی که همراه ایشان برای ضبط برنامه به استادیو صدا و سیما رفته بود در روایتی که از حاشیه های ضبط برنامه نوشته است، تاکید کرده است که قرار بود ۱۸ دقیقه وقت برای سخنرانی آیت الله هاشمی در نظر گرفته شود و کارگردان در ۱۰ دقیقه و ۵ دقیقه آخر علامت بدهد تا آیت الله سخنان خود را تنظیم کند.

اما با گذشت پس از ۲۱ دقیقه خبری از علامت کارگردان نبود. به نظر می رسد این هم برای آن بوده که بعدا خود صدا و سیما در مرحله تدوین برخی از سخنان را سانسور کند.

همین موضوعات دست به دست هم داد که در شبکه های اجتماعی مجازی انتقادات جدی نسبت به رویه صدا وسیمای سرافراز بیان شود. بعلاوه، برخی از فعالان رسانه ای در شبکه های مجازی موجی در همراهی آیت الله هاشمی راه انداختند و تکه هایی از سخنرانی وی را به صورت عکس، تصویر، صدا و نوشته پخش کنند.

حتی درخواست بازپخش این سخنرانی را از صدا و سیما داشته باشند. به نظر می رسد در دنیای کنونی که انقلاب ارتباطات رخ داده است رسانه های "مین استریم" و بزرگ نمی توانند به هر صورتی که بخواهند با مخاطب برخورد کنند. چون مخاطب دیگر مثل ده سال گذشته منفعل نیست. با ابزار های ساده و تکنولوژی های جدید رسانه ای می تواند پیام مورد بنظر خود را پخش کند. در حقیقت، در انتخابات خبرگان و مجلس پیش رو نیز کار اصلی با رسانه های خرد و شبکه های اجتماعی خصوصا شبکه های موبایلی است.

اگر مخاطبان احساس کنند که رسانه های بزرگ مثل صدا و سیما واقعا رسالت حرفه ای و ملی خود را انجام نمی دهند فضایی ایجاد می شود که موج ها و کمپین های رسانه ای خرد و مردمی پیامی درست در مقابل این رسانه ی بزرگ راه بیاندازند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درودبرهاشمی
      حمایتت میکنیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج