۲۹۸۲۵۱
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

افشای دوستی عمیق پاپ سابق و یک زن

انتشار نامه‌ای به یک فیلسوف زن آمریکایی-لهستانی، جنبه کمتر دیده شده‌ای از پاپ ژان پل دوم را افشا کرد.

خبرگزاری ایسنا: انتشار نامه‌ای به یک فیلسوف زن آمریکایی-لهستانی، جنبه کمتر دیده شده‌ای از پاپ ژان پل دوم را افشا کرد.

گفته می‌شود دوستی پاپ سابق ژان پل دوم با آنا ترزا تیمنیکا، فیلسوف آمریکایی - لهستانی به سال ۱۹۷۳ و زمانی بر می‌گردد که ژان پل هنوز کاردینال "کارل جوزف ویتولا" بود. این دوستی با تماس تیمنیکا با ویتولا درباره یکی از کتب فلسفی کاردینال آغاز شده است. مدت کوتاهی پس از آغاز این ارتباط نامه نگاری بین دو طرف آغاز می‌شود؛ نامه‌هایی که لحن کاردینال در ابتدا بسیار رسمی است و رفته رفته با عمیق‌تر شدن دوستی صمیمانه‌تر می‌شود.

این نامه‌ها را تیمنیکا در سال ۲۰۰۸، شش سال پیش از مرگش به کتابخانه ملی لهستان فروخته است. از برخی از این نامه‌ها می‌توان برداشت کرد که فیلسوف آمریکایی ما احساساتی عمیق را نسبت به ژان پل تجربه می‌کرده است.

در یکی از این نامه‌ها به تاریخ سپتامبر ۱۹۷۶ پاپ در پاسخ به یکی از نگاره‌های تیمنیکا نوشته است: ترزای عزیز من، من هر سه نامه تو را دریافت کردم. تو درباره این نوشته‌ای که در حال فروپاشی هستی اما من جوابی برای این کلمات نمی‌یابم.

ویتولا در ادامه نامه‌اش وی را "هدیه‌ای از طرف خداوند" می‌نامد. طی این نامه‌ها همچنین افشا شده است که پاپ یکی از ارزشمندترین دارایی‌هایش را که یک مجسمه بوده به تیمنیکا هدیه کرده است.

ویتولا پس از رسیدن به مقام پاپ طی نامه‌ای برای دوست آمریکایی‌اش می‌نویسد: من پس از مراسم برایت نامه می‌نویسم که دوستی و همکاری ما باید ادامه داشته باشد. قول می‌دهم در این مرحله از سفر زندگی‌ام همه چیز را به خاطر بسپارم.

کاردینال ویتولا که پس از پاپی نام ژان پل دوم را برای خود برگزید، چندین دوست زن دیگر نیز داشته است؛ یکی از آنها واندا پولتاوسکای روانشناس است که دهه‌ها با پاپ نامه نگاری می‌کرد. اما نامه‌های وی به تیمنیکا به مراتب احساسی‌تر و گاهی در بردارنده درگیری با معنای رابطه آنها بوده است.

ژان پل دوم در سال ۲۰۰۵ و پس از ۲۷ سال عنوان داری مقام پاپی درگذشت و پس از ۹ سال در سال ۲۰۱۴ عنوان "مقدس" نیز به نام وی اضافه شد. واتیکان برای انتساب این عنوان مهم معمولا تمامی نامه‌های عمومی و علنی فرد را بررسی می‌کند اما هنوز مشخص نیست که آیا این نامه‌های ژان پل نیز در این فرآیند بررسی شده‌اند یا خیر. با این حال بسیاری از جمله کتابخانه ملی لهستان تاکید می‌کنند که این نامه‌ها تنها بیانگر یک "دوستی عمیق و منحصر به فرد" و نه چیز بیشتری هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوب افشا بشه. مگه چیزی گرانبهاتر و ارزشمندتر از "عشق پاک" هم تو دنیا پیدا میشه؟
      اگر عاشق نمیشد باید تو انسان بودنش شک می کردیم.

    • بدون نام

      انسان بسیار والایی بودن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج