۲۹۸۳۷۲
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

سفر ایرانی‌ ها آسان می‌شود

خبرهای خوب برای گردشگری ایران یکی یکی از راه می‌رسند؛ نمونه اش آخرین اتفاق در این باره، یعنی لغو روادید سفر به گرجستان و برعکس. شش روز پیش که وزارت خارجه گرجستان خبری را روی سایتش قرار داد که پیام خوبی برای ایرانی‌ها داشت: «٢٦ بهمن ماه جاری، ایرانی‌ها می‌توانند بدون نیاز به دریافت ویزا، به کشور گرجستان سفر کنند.»

روزنامه شهروند: خبرهای خوب برای گردشگری ایران یکی یکی از راه می‌رسند؛ نمونه اش آخرین اتفاق در این باره، یعنی لغو روادید سفر به گرجستان و برعکس. شش روز پیش که وزارت خارجه گرجستان خبری را روی سایتش قرار داد که پیام خوبی برای ایرانی‌ها داشت: «٢٦ بهمن ماه جاری، ایرانی‌ها می‌توانند بدون نیاز به دریافت ویزا، به کشور گرجستان سفر کنند.»

و این یعنی بعد از سه سال که دولت گرجستان به دلیل تحریم ها، برنامه لغو ویزا با ایران را به حالت تعلیق درآورده بود، آن را از ۱۵ فوریه یعنی ٢٦ بهمن، بار دیگر به صورت کامل اجرایی خواهد کرد و این یعنی ایرانی‌ها از روز گذشته به بعد می‌توانند بدون نیاز به دریافت ویزا به گرجستان و به ویژه پایتخت وسوسه انگیزش، تفلیسِ تاریخی سفر کنند و ٤٥ روز در این کشور اقامت داشته باشند.

اجرای برنامه لغو ویزا میان ایران و گرجستان به دیدار هفته گذشته «دیوید ژالاگانیا»، معاون وزیر خارجه گرجستان و «عباس طالبی‌فر»، سفیر ایران در تفلیس برمی گردد؛ دیداری که تصمیمی در آن نهایی شد که از این بعد می‌تواند تاثیر زیادی در گردشگری رو به رکود گرجستان و البته ایجاد مقصد جدید و جدی تری برای سفر ایرانی‌ها داشته باشد. در این دیدار که دوشنبه ۱۹ بهمن امسال انجام شد، سفیر ایران در تفلیس ومعاون سیاسی منطقه ای وزارت امور خارجه گرجستان، یادداشت رسمی برای اجرای مجدد لغو روادید برای اتباع ایرانی برای سفر به گرجستان از تاریخ ۲۶ بهمن به سفیر ایران تحویل داده شد.

اما این برای نخستین بار نیست که در یکی دو ماه گذشته، موضوع لغو روادید برای سفر ایرانی‌ها به یک کشور خارجی خبرساز می‌شود؛ ایران و روسیه هم در ماههای گذشته روزهای پرخبری را درباره سفر مردمشان به این دو کشور و احتمال لغو روادید سفر، گذرانده اند. نخستین بار این سفیر ایران در روسیه بود که از آمادگی ایران برای لغو یک طرفه روادید گردشگران روس خبر داد و بعد از آن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت که به شرط اقدام متقابل روس‌ها، این روند می‌تواند ظرف یک هفته طی شود. بعد از آن و هفته گذشته بود که «مسعود سلطانی‌فر»، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت که «پیشنهاد لغو روادید بین ایران و روسیه به مراجع ذی‌صلاح ارسال شده است و وزارت خارجه و دولت جمهوری اسلامی با این لغو تدریجی روادید موافق هستند.»

این را اگر کنار خبری بگذاریم که آن را هم چند روز پیش «مسعود سلطانی‌فر»، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد، شاید بشود گفت گردشگری پر رکود ایران در سالهای گذشته این روزها دارد جان تازه ای می‌گیرد: «ویزای فرودگاهی برای اتباع ١٩٠ کشور و در هفت فرودگاه ایران صادر می‌شود. در قالب این طرح، ویزای ٣٠ روزه برای مسافران صادر می‌شود و این مدت تا ١٥ روز هم قابل تمدید است.»

استانبول برویم یا تفلیس

گرجستان کشوری است در ناحیه قفقاز اوراسیا به پایتختی تفلیس و در خط اتصال اروپای شرقی و آسیای غربی. این کشور از شمال با فدراسیون روسیه، از شرق با جمهوری آذربایجان، از جنوب با ارمنستان و از جنوب غربی با ترکیه هم مرز است و در غرب هم کنار دریای سیاه قرار دارد. در یک دهه گذشته، گرجستان به یکی از اهداف گردشگران ایرانی تبدیل شد و یکی از دلایل علاقه ایرانیان نیاز نداشتن به دریافت ویزا بود اما بعد از آن گرجستان در سال ۲۰۱۳، برنامه لغو روادید با ایران را به صورت یک طرفه، متوقف کرد.

حالا اما کارشناسان گردشگری می‌گویند با اجرای مجدد موافقتنامه لغو روادید بین دو کشور که از تابستان ٩٢ دولت گرجستان آن‌ را متوقف کرده بود، به بهبود روابط اقتصادی و گردشگری بین دو کشور کمک زیادی می‌کند. از طرف دیگر و با توجه به حوادث تروریستی و انفجار بمب در شهرهای ترکیه و به وجود آمدن ناامنی در این کشور، این روزها ایرانی‌ها که مشتری پر و پاقرص چندین ساله سفر به ترکیه اند، برای سفر و به ویژه با نزدیک شدن تعطیلات نوروز، کمی برای سفر به این کشور شک کرده اند. از طرف دیگر اخیرا کنسول جمهوری اسلامی ایران در ترکیه اعلام کرده است که‌ با توجه به افزایش اقدامات ترویستی و ناامن بودن مسیرهای مرزی در خاک ترکیه از سفر غیرضروری به این کشور پرهیز یا از مسیر هوایی به این کشور تردد کنند و در صورت انتخاب مسیر زمینی حتما از گمرک بازرگان و در ساعات روز وارد خاک ترکیه شوند.

حالا و با لغو دوباره صدور روادید برای سفر به گرجستان از دیروز، این ایرانی‌ها و به ویژه کاربران شبکه های اجتماعی اند که درباره اینکه این روزها ترکیه مقصد بهتری برای سفر است یا گرجستان، با هم بحث می‌کنند. مثلا «نیما» در این باره و در قسمت نظرات خبر مربوط به این موضوع نوشته است: «هورا هورا دمتون گرم عجب كشور توپي خيلي عاليه كشور پيشرفته و خوبيه». کاربر دیگری هم در این باره در قسمت نظرات «خبرآنلاین» نوشته: «واقعا سفر به ترکیه خطرناکه. همش نگران جوون هایی هستم که مقصد ماه عسلشون ترکیه است. واقعا باید آگاه شوند. همه خبرها رو دنبال نمی کنند.» اینها هم نظرات دیگری است که از دیروز کاربران اینترنتی در این باره نوشته اند: «ترک‌ها خیلی روی گردشگری سرمایه‌گذاری کردن و امکاناتشون از گرجستان خیلی بهتره. گرجستان زیبا هست، اما آپشن های استانبول، آنتالیا و بقیه شهرهای توریستی ترکیه رو نداره.»، «این کار باعث خراب شدن بازار ترکیه می‌شود» و «گرجستان جایگزین خوبی بجای ترکیه می‌تواند باشد.»

«اردشیر اروجی»، کارشناس گردشگری هم در گفتگو با «شهروند» در این باره می‌گوید: «لغو روادید برای سفر به گرجستان تاثیر زیادی بر گردشگری ایران می‌گذارد ولی مهم‌تر از همه اینها محیط اجتماعی آن کشور است و خدماتی که آن کشور به مسافران ارایه می‌کند. یعنی صرفا لغو روادید جاذبه ایجاد نمی کند بلکه محیط اجتماعی و خدمات و سرویس دهی تاثیر زیادتری در سفرها دارد. درباره گرجستان، قیمتها را هم دیدم که تقریبا پایین است و می‌تواند در ایام نوروز خیلی از ایرانی‌هایی که به ترکیه می‌رفتند را جذب کند و سفرهای ترکیه را به سمت خودش بکشد ولی نمی‌تواند جایگزین ترکیه باشد. چون گردشگری ترکیه خیلی پیشرفته است و وضعیت اجتماعی آن خیلی بهتر از گرجستان است.»

او ادامه می‌دهد: «درباره روسیه هم هنوز لغو روادید نشده است ولی در صورتی که بشود باز هم به محیط اجتماعی آنها بستگی دارد. اینکه آیا برخورد روس‌ها با ایرانی‌ها خوب خواهد بود؟ خدمات آنها خوب خواهد بود یا نه؟ اگر این دو مساله وضعیت اجتماعی و ارایه خدمات مناسب باشد لغو ویزا برای جذب گردشگر کمک زیادی می‌کند. از طرف دیگر برداشته شدن مشکلاتی که قبل از برجام بود، روابط حسنه ای را بین کشورهای دیگر با کشور ما برقرار می‌کند و جاذبه های گردشگری این کشورها تاثیر مثبتی می‌گذارد اما باز هم آن بستگی به محیط اجتماعی و کیفیت ارائه خدمات و با توجه به قیمت آنها خواهد داشت. اگر این موارد مناسب باشد، بعد از برجام نحوه برخورد مردم کشورها با ایرانی‌ها متفاوت خواهد بود.»

او می‌گوید: «از طرف دیگر دیروز اعلام کرده اند که سفر برای دفاتر خدمات گردشگری اقساطی شود. این خیلی خوب است ولی به شرط اینکه اجرایی شود و این موضوع هم نشود مانند کارت سفر. باید زودتر اعلام می‌شد تا ساز و کارش هم اعلام شود. مردم الان به دفاتر گردشگری مراجعه می‌کنند و آنها می‌گویند هنوز ساز و کار درستی به ما گفته نشده. خیلی خوب بود به جای اینکه ایرانی‌ها بروند گرجستان یا در این ناامنی بروند ترکیه، بروند ایران را ببینند. سازمان گردشگری باید هتل‌ها را با قیمت خوب و با امکانات و سیستم حمل و نقل به مردم و به طور اقساطی به قشر متوسط و متوسط به پایین ارایه کند ولی این کار را زودتر انجام می‌داد تا ما بتوانیم روی آن برنامه ریزی کنیم تا ایرانی‌ها بین گرجستان و ترکیه و دوبی و مالزی سرگردان نشوند.»

تزریق روح تازه به گردشگری ایران

موضوع لغو روادید برای سفر ایرانی‌ها به بعضی کشورها و مردم دیگرکشورها به ایران اما حالا موضوع بحث کارشناسان گردشگری و اقتصادی هم قرار گرفته است؛ کسانی که معتقدند این موضوع به گردشگری و وضع اقتصادی ایران کمک زیادی می‌کند. «عباس پیرمرادیان»، رئیس هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی یکی از آنهاست. او می‌گوید که موضوع سفر ٣٠ روزه و بدون ویزای مردم ١٩٠ کشور به ایران، دسته گلی است که دولت آقای روحانی و سازمان میراث فرهنگی به اقتصاد کشور تقدیم کرده است: «لغو روادید دو جنبه و شکل دارد. یک وجه کلی در ارتباط با وجهه یک کشور و روادیدی که با دیگر کشورها دارد. برای من راهنما این نکته مهم است که هرچه کشورها با ایران لغو روادید داشته باشند نشانه اعتبار ماست.

ما از این موضوع استقبال می‌کنیم. ایران و گرجستان قبلا لغو روادید داشتند ولی به دلیل موضوعات سیاسی لغو شد و حالا این موضوع خوب و مثبت است.» او ادامه می‌دهد: «درباره سفر به ترکیه موضوعاتی پیش آمده و به دلیل وجود نداشتن امنیت صحبتی شده که مردم حتی الامکان به این کشور نروند. سازمان میراث فرهنگی هم توصیه ای در این باره کرده است. از طرف دیگر ارتباط ریلی ایران و ترکیه قطع است.

از طرف دیگر اخیرا اعلام شده طرفه مردم ١٨٠ کشور دنیا ویزای ٣٠ روزه می‌توانند از ایران بگیرند. در این ارتباط مهم این است که ١٨٠ کشور دنیا بدون ویزا به ایران می‌توانند بیایند. این در گردشگری ایران بسیار تاثیر دارد. لغو ویزا برای جنبه عمومی مملکت بسیار مثبت و تاثیرگذار است، در گردشگری هم بسیار مهم است ودر گردشگری به سوی ایران باز خواهد شد. لغو روادید بسیار بسیار مثبت است و این آبی روی آتش رکود گردشگری است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایکاش به تمام کشورها بدون ویزا میشد سفر کرد اینم خوبه گرجستان آذربایجان انشالا روسیه همین همسایه ها رم راحت کنند خیلی عالیه ممنون اینم یه اتفاق مهمه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج