جاباما
۲۹۸۵۸۷
۲ نظر
۵۰۱۰
۲ نظر
۵۰۱۰
پ

مشکل بر سر راه افزایش حقوق ۹۵ کارمندان

سخنگوی دولت درباره بودجه ۹۵ گفت: اگر بودجه در همین سال به تصویب نرسد، قطعا افزایشی که برای بازنشستگان و کارمندان گفتیم از ابتدای سال ۹۵ عملیاتی نمی شود. امیدوارم بدون ارائه لایحه چند دوازدهم بودجه به نتیجه برسد. اگر بودجه تا هفته سوم فرودین به ما برسد، قبل از هفته چهارم می توانیم احکام و پرداختها را اجرایی کنیم.

پایگاه اطلاع رسانی دولت: محمدباقر نوبخت درباره آخرین مصوبه هیات وزیران را توضیح داد و گفت: مقرر شد در راستای اجرای سیاست انضباط مالی و تأدیه بدهی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی و بانکها، اقدامات عملی برداشته شود. به همین جهت مقرر شد هر شخص حقیقی و حقوقی که همزمان از دولت مطالبه دارد و ضمنا بدهکار است، بتوانیم این را با اوراق تسویه، تهاتر کنیم و تسویه صورت گیرد.

وی افزود: برخی از پیمانکاران می گفتند ما از دولت طلبکاریم و از بابت مالیات و برخی بدهی های دیگر تحت فشاریم. بعضا به خاطر ممنوعیت خروج از کشور به دلیل عدم پرداخت مالیات، معترض بودند از شما طلب داریم. در جلسه یکشنبه هیات وزیران با اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان مقرر شد پیمانکار یا هر شخصی که از دولت طلبکار بوده و بدهکار هم هست، این تسویه را انجام دهیم. این موضوع باعث روشن شدن تراز دولت می شود. این مسئله در سال ۹۵ هم تکرار می شود و پیش بینی می کنیم بتوانیم همه کسانی را که در این ارتباط بدهی و مطالبه دارند، تسویه کنیم.

ضمنا یکی از اقداماتی که در دو سال برنامه ششم انجام می شود، همه بدهی های دولت به بانکها از طریق اوراق مالی تسویه می شود. بانکها می گویند برخی از منابع شان درگیر مطالبات معوقه و بدهی های دولت است، به این ترتیب دولت همه بدهی خود را ظرف دو سال اول برنامه از سال ۹۵ تسویه می کند. اوراق می تواند در بازار مالی مورد خرید و فروش قرار گیرد و دولت نیز سود آن را می پردازد. تا پایان برنامه، بدهی دولت بدون اوراق به نظام بانکی به صفر می رسد.

نوبخت با اشاره به گزارش خزانه گفت: تا تاریخ ۲۲ بهمن، ۲۰ هزار میلیارد تومان برای طرحهای عمرانی پرداختی داشتیم. ۳۵۰۰ میلیارد تومان هم از بابت مهار آبهای مرزی داده شد و ۱۵۰۰ میلیارد تومان هم برای آب رسانی روستایی در حال پرداخت هستیم که سر جمع اینها ۲۵ هزار میلیارد تومان می شود. ۵ هزار میلیارد تومان دیگر به صورت اوراق تا پایان امسال عرضه می شود. ضمنا تا قبل از پایان سال، چند هزار میلیارد تومان هم به صورت نقدی بین پیمانکاران توزیع می کنیم و تا پایان امسال بیش از سال گذشته برای طرحهای عمرانی پرداختی خواهیم داشت.

وی اظهار امیدواری کرد با رشد مثبت بورس و کاهش قیمت ارز در بازار غیررسمی و کاهش سود بانکی مجموعه ای برای تحرک بخشی به اقتصاد ایجاد شود.

او رشد اقتصادی کشور را مثبت اعلام کرد و گفت: برای رشد فزاینده اقتصادی طبق پیش بینی مراجع جهانی که بین ۵ تا ۶ درصد بوده، آماده شده ایم. هفته آینده به تفصیل برنامه های اقتصادی دولت اطلاع رسانی می شود.

بودجه تصویب نشود، افزایش حقوق نداریم

سخنگوی دولت درباره بودجه ۹۵ گفت: نظر دولت این است که اگر چه مجلس با وجود حضور نمایندگان در حوزه های انتخابیه تعطیل است ولی امکان دارد با فشردگی و برنامه ریزی درست، بودجه ۹۵ را در همین سال به تصویب برساند. بودجه غیر از پیش بینی درآمدها و هزینه ها، پیامی برای بخشهای غیردولتی دارد که چه مناسباتی در سال آینده صورت می گیرد. بنابراین به مصلحت نیست بودجه چند ماه معطل باشد و فعالان اقتصادی ندانند چه سیاستهایی در پیش است.

از رئیس و برخی اعضای هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه تشکر می کنم که توافق شد از ۱۰ اسفند تا پایان امسال، کار رسیدگی به بودجه در کمیسیون تلفیق آغاز شود. برنامه زمان بندی این کمیسیون تهیه شده و امیدواریم با هماهنگی هیات رئیسه مجلس، این کار صورت گیرد. تردید ندارم در این مسئله بسیار مهم، مجلس، دولت را یاری می کند. اگر بودجه به تصویب نرسد، قطعا افزایشی که برای بازنشستگان و کارمندان گفتیم از ابتدای سال ۹۵ عملیاتی نمی شود. امیدوارم بدون ارائه لایحه چند دوازدهم بودجه به نتیجه برسد. اگر بودجه تا هفته سوم فرودین به ما برسد، قبل از هفته چهارم می توانیم احکام و پرداختها را اجرایی کنیم.

پیش بینی دولت از ترکیب مجلس آینده

نوبخت از تایید صلاحیت های جدید نامزدهای مجلس استقبال کرد و گفت: شاید بهتر این بود تعداد نامزدها بیشتر باشد. از جریانات سیاسی خبر گرفتم و آنها مصمم هستند با غیر از یاران اصلی خود در این انتخابات حضور داشته باشند. امیدواریم آنچه خیر ملت و نظام و انقلاب است با همین شرایطی که انتقاد شد، فراهم شود. تردید نداشته باشید اگر انتخابات مانند راهپیمایی ۲۲ بهمن، عظیم و افتخار آفرین باشد، پیام به خارج می دهد. پیامهایی که از مذاکره کنندگان پشتیبانی کرد و چهره واقعی جمهوری اسلامی را به جهانیان نشان داد.

او درباره رقابتی بودن انتخابات گفت: برخی از جریانات سیاسی معتقدند چهره های شاخص شان نتوانستند از شورای نگهبان تایید صلاحیت بگیرند و بدون حضور آنها باید وارد رقابت شوند. انشالله خدا کمکشان کند!

افزایش نرخ حقوق کارگران چقدر است؟

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درباره افزایش حقوق کارمندان و کارگران گفت: افزایش حقوق طبق قانون باید متناسب با نرخ تورم باشد و باید کاهش قدرت خرید کارمندان جبران شود. برای سال ۹۵ پیش بینی ما از تورم در حد ۱۱ درصد است، برای همه کارکنان دولت ۱۲ درصد افزایش حقوق در نظر گرفته شد. البته دیدگاه دولت این است ابتدا آنهایی که حقوق های کمتری می گیرند، افزایش حقوقشان بیشتر باشد تا در سنوات بعدی برنامه ششم بتوانیم حقوق همه را افزایش دهیم. برای بازنشستگانی که زیر ۱.۵ میلیون تومان حقوق می گیرند، افزایش زیادی قائل شدیم و امیدواریم اقدام مقدماتی دولت جهت ترمیم حقوقها در سالهای بعد نیز متناسب با تورم انجام شود.

برخورد با نهادهایی که مالیات نمی دهند

او درباره افزایش مالیات، به بسط پایه مالیاتی اشاره کرد و گفت: سازمان مالیاتی باید کسانی که مالیات نمی دادند را شناسایی کند و معافیت مالیاتی همه بخشها به صورت قانونی لغو شد و از همه مالیات خواهیم گرفت.

توضیح درباره کاهش سود بانکی

نوبخت درباره کاهش نرخ سود تسهیلات گفت: این اقدام قابل تقدیر است. بین نرخ سپرده و نرخ تسهیلات پیوستگی است و هر چه نرخ سپرده بالاتر رود، نرخ تسهیلات نیز بالا می رود. برای فعالان اقتصادی نرخ سود تسهیلات موجود، مانع ایجاد کرده. ما ۸۰۰ میلیارد تومان به تفکیک ۴ مبلغ ۲۰۰ میلیاردی که به ۴ بانک داده شد، بخشی از سود تسهیلات فعالان اقتصادی را به عهده گرفته ایم.

سخنگوی دولت درباره مصوبات اخیر شورای پول و اعتبار گفت: وقتی نرخ سود تورم از نرخ سود بانکی پایین آمد، مطالبه همه فعالان اقتصادی این بود که نرخ تسهیلات کاهش یابد. شورای پول و اعتبار مسئول اتخاذ سیاستهای پولی است. سیاستهای پولی در حجم تسهیلات، نرخ سود بانکی، نرخ تنزیل اسناد اعمال می شود. آقای رئیس جمهور فرمودند نرخ سود تسهیلات یا نرخ تورم نباید دستوری باشد. امکان ندارد نرخ تورم با دستور حل شود. باید سازو کار فراهم شود. این ساز و کارها در بسته ضد رکودی کوتاه مدت فراهم شد. ما در برخی بخشها نرخ تسهیلات را کاهش دادیم و ما به التفاوت سود را دولت پرداخت کرد. مثلا کارت های خرید کالا در حد ۱۰ تا ۱۲ درصد سود اعمال می شود. نرخ سود بین بانکی رفته رفته تقلیل یافت و شرایط اقتصادی فراهم شد تا نرخ سود بانکی نیز ۲ درصد کاهش یافت. این را کسی دستور نداد. بلکه بانکها به این نتیجه رسیدند نرخ سود کاهش یابد. البته برخی نرخها چسبنده است و به زور بالا می ماند. باید نظارت بانک مرکزی و سیاستهای شورای پول و اعتبار آن را قانع به همراهی با واقعیتهای اقتصادی کند.

انتقاد به محرمانه بودن اقدامات دولت

سخنگوی دولت درباره پروژه مخالفان قوه مجریه در خصوص محرمانه کردن آمار کلان کشور گفت: من هر هفته اعداد و ارقام را بیان می کنم. سایت سخنگوی دولت نیز این آمار را منتشر می کند. مجلس به همه اسناد و مدارک موجود دسترسی دارد و همکاران دولت با حضور در مجلس، مطالبی را بیان می کنند و بلافاصله اخبار و اطلاعات روی شبکه ها و سایتها می رود. بنابراین، ما هیچ چیز محرمانه ای نداریم. البته برخی اسناد طبقه بندی شده و برخی نیز هنوز تکمیل نشده است. هیچ قرارداد محرمانه ای در وزارت نفت نداریم و وزارت نفت هم باید اطلاعات خود را منتشر کند. درباره خودروی پژو هم که می گویند مسایل محرمانه است! چه زمانی معمول بوده قراردادها را روی سایت قرار دهند که اگر ما الان نگذاریم، بگویند محرمانه عمل شده؟ آمار اقتصادی را بانک مرکزی و مرکز آمار منتشر می کند. الان هم از دکتر عادل آذر سوال کردم و ایشان نیز قرار است ریز تحولات رشد اقتصادی را به رسانه ها اعلام کنند. به نظر می رسد ما خیلی شفاف عمل می کنیم و چیز پوشیده و پنهانی نداریم. هر چیزی را عرضه می کنیم قابل دفاع است. رفتار دولت عقلانی است و منطبق با نظریات علمی است و چیز پوشیده و نگران کننده ای نداریم. البته اشکالی بر نقد کردن منتقدان نمی بینیم. جایگاه منتقد، نقد است حتی اگر منصفانه عمل نکند. مشکل، رسانه هایی است که گزینشی مطالب را منتشر می کنند.

سبد کالا و خروج از تحریم سوئیفت چه شد؟

نوبخت درباره سرنوشت سبد کالا هم گفت: وعده دیگری از توزیع سبد کالا یا سبد امنیت غذایی در حال انجام است و مجموعه خاصی اهدای کالاها را انجام می دهد. درباره رفع تحریم سوئیفت نیز در مجمع عمومی بانک مرکزی روز شنبه عنوان شد که خوشبختانه فعالیت ها در سوئیفت در حال انجام است.

او توضیح داد: رئیس کل بانک مرکزی به دولت گزارش داد الان در حال برخورداری از سوئیفت است. فعالان اقتصادی نیز مبادلات مالی خود را از این طریق انجام می دهند. رئیس کل بانک مرکزی از آخرین تحولات در این حوزه مطلع است. در این تردید نیست که رفع تحریم سوئیفت از موارد مورد توافق در برجام است.

تک نرخی شدن ارز

معاون رئیس جمهور درباره تک نرخی شدن ارز توضیح داد: برای بودجه ارقام ریالی وارد می شود و برخی از دارایی های نفتی، دلار است و باید جایگزینی برای آن داشته باشیم. این نرخ هر سال محاسبه می شود که امسال ۲۹۹۷ تومان در نظر گرفتیم. ۶۷ هزار میلیارد تومان در بودجه امسال، درآمد نفت و گاز در نظر گرفته شده است که با این نرخ محاسبه شده. نرخ بازار تابع نوسانات روانی، سیاسی و حتی به مثابه دارایی است. در کشورهای دیگر اینطور نیست که ارز دارایی باشد. دولت خواهان افزایش قیمت ارز در بازار آزاد نیست. دیدیم که نرخ ارز کاهش یافت و در بین فعالان اقتصادی نیز رسما اعلام کردم سیاست دولت تضعیف پول ملی نیست. تلاش می کنیم نرخ واقعی و منطقی برای نرخ واحد ارز را دنبال کنیم. ما دنبال سرمایه گذاری خارجی در ایران هستیم و منطقی نیست پولهای خود را برداریم و در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کنیم. چنین مصوبه ای برای سرمایه گذاری در خارج از کشور در دولت نداشتیم. ما سرمایه پذیر هستیم و دیگران را به سرمایه گذاری در کشور خود ترغیب می کنیم.

ورود رئیس جمهور به رایزنی درباره تایید صلاحیتها

نوبخت درباره تلاش رئیس جمهور در خصوص رایزنی برای تایید صلاحیتها گفت: قطعا ایشان در زمان مقتضی، مطالب را بیان می کنند. ما با هم نمی نشینیم گفتگو کنیم، اگر دیالوگ داشته باشیم، مشکلات را حل می کنیم. وزیر کشور و معاون اول از سوی رئیس جمهور مامور پیگیری مسایل شدند تا ابهامات برای شورای نگهبان رفع شود و زمینه سازی برای حضور حداکثری نامزدها انجام شود. معتقدیم حضور گسترده و مستمر مردم در انتخابات باعث بهبود وضعیت کشور می شود. قطعا آقای رئیس جمهور آنچه در چهارچوب قانون امکان داشت، اقدام کردند.

وی درباره حضور شخصی دکتر روحانی در رایزنی های تایید صلاحیت برخی نامزدها گفت: هیچ کس توقع ندارد رئیس جمهور شخصا سیاستهای دولت را اجرا کند، ایشان یاران و ابزارهایی دارد که برای احقاق حق برخی از رد صلاحیت شدگان اقدام می کند. ضمن اینکه بنده ادعا نمی کنم هر کسی که تایید شده به خاطر پیگیری خاص دولت است ولی این مذاکرات هم بی نتیجه نبوده است. ضمن این که نگاه دولت این بود عده ای باید برگردند. این نگاه درست بوده و شورای نگهبان نیز گفته اشتباهات را اصلاح می کند. اجازه دهید شفاف عرض کنم که وضعیت فضای سیاسی و عرصه رقابت بین جریانات سیاسی ما این انتخابات است. عده ای می گویند با مردان و بازیگران اصلی خود وارد نشده اند و به آنها اجازه حضور داده نشده است. طرف مقابل نیز می گوید آنها شایستگی ورود نداشته اند. آنچه از طرفین شنیده می شود با تمام توان می خواهند رقابت کنند. یک تیم با مردان اصلی و تیم دیگر با مردان ذخیره. این رقابت مبارک است و انجام می شود. شخصا به عنوان یک شهروند ایرانی آرزو می کنم حق، پیروز شود و سلیقه ای که بهتر و با هزینه کمتر اهداف بیشتری را فراهم می کند در این انتخابات موفق شود.

وی با اشاره به مطالبات شرکای دولت در فعالیتهای اجتماعی گفت: ما توسعه را فقط در محدوده عرصه اقتصادی نمی بینیم. مشارکت مردم را در همه عرصه ها از جمله اقتصاد، سیاست، فرهنگ و سایر عرصه ها طلب می کنیم. مردم باید حضور داشته باشند و مشارکت کنند. دولت خواهان این است که همه عرصه ها برای فعالیت در چهارچوب قانون برای فعالان فراهم شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کارمند

      وقتی میخان اجناسو گرون کنند که منتظر تصمیم مجلس نمیمونن.زورشون فقط به قشر بدبخت کارمندو کارگر میرسه

    • mohamaad

      هروز مشکل و مشکل پشت سرمشکل سالی که نکوست از بهارش پیداست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج