۲۹۸۶۲
۲ نظر
۵۰۴۲
۲ نظر
۵۰۴۲
پ

رازهای شناخت شخصیت کودکان از طریق نقاشی

نقاشی نیز مانند سایر توانایی‌های ذهنی و عملكردهای كودك، تابع مستقیمی از سن، شرایط محیطی، نوع ارتباطات درونی و بیرونی خانواده، حساس بودن و پاسخگو بودن محیط نسبت به نیازهای ذهنی و روانی كودك و ویژگی‌ها و گرایشات كلی شخصیتی كودك است.

رازهای شناخت شخصیت کودکان از طریق نقاشی


برترین ها: نقاشی نیز مانند سایر توانایی‌های ذهنی و عملكردهای كودك، تابع مستقیمی از سن، شرایط محیطی، نوع ارتباطات درونی و بیرونی خانواده، نوع محركات ارایه شده به كودك، متناسب بودن این محركات با سطح شناختی كودك، حساس بودن و پاسخگو بودن محیط نسبت به نیازهای ذهنی و روانی كودك و ویژگی‌ها و گرایشات كلی شخصیتی كودك است. در تحلیل نقاشی، باید این نكته را در نظر داشت كه می‌توان حالات روانی و احساسی كودك را از میان اجزای نقاشی استنباط كرد، اما این در شرایطی است كه كودك، با آزادی و به دلخواه خود و نه به اصرار اطرافیان، دست به قلم ببرد.

رازهای شناخت شخصیت کودکان از طریق نقاشی

در این نقاشی می‌توان به‌خوبی، آمیزه‌ای از دقت، خلاقیت و استعداد را مشاهده كرد. طراحی دقیق برگ‌ها و لباس‌های مترسك، نشان‌دهنده دقت و توجه كودك به جزییات است. هم‌چنین حالت كشیدن چشم‌های مترسك، بازگوی همین حقیقت است كه كودك، نگاهی دقیق به اطراف خود دارد، نسبت به اتفاقات اطراف خود، كنجكاوی نشان می‌دهد و تمایل دارد كه از تمام وقایع و مسایل، آگاه باشد.

گل آفتابگردان، نماد سرزندگی و امید است. كودك، با استفاده از رنگ‌های مختلف برای ترسیم گل آفتابگردان، نشان می‌دهد كه خواهان دوری از یكنواختی در محیط است.


رازهای شناخت شخصیت کودکان از طریق نقاشی

كودك، شخصیت مثبتی دارد و ملایم و آرامش‌طلب است. ممکن است كودك، رابطه كمی با محیط اطراف خود داشته باشد. باید درصدد بود از راه‌های مختلف، از جمله بازی‌های گروهی نظارت شده و بهبود كیفیت روابط با والدین، به‌خصوص مادر و دیگران و تاثیرگذاری كودك در جمع، عزت نفس و روابط اجتماعی كودك را افزایش داد.

نیازهای كودك، در خانواده و به‌طور كامل و به‌موقع برطرف می‌شود، اما نكته‌ای كه می‌توان به آن توجه كرد، این است كه احتمال دارد كودك، خواسته‌ای داشته باشد كه برای ابراز آن، دچار مشكل است یا به‌طور آشكار نمی‌تواند آن را عنوان كند.


رازهای شناخت شخصیت کودکان از طریق نقاشی

استفاده از رنگ‌های گرم و روشن در نقاشی، نشان‌دهنده روحیه شاد كودك است. تسلسل وقایع رخ داده، یعنی پریدن گربه روی لبه حوض برای شكار ماهی‌ها و افتادن گلدان گل روی زمین، نشان می‌دهد كودك، از نظر استدلال روابط منطقی و رشد شناختی- عینی، در سطح خوبی قرار دارد؛ اما خطاهایی نیز وجود دارد، از قبیل پوشانده شدن قسمتی از درخت توسط حوض كه از نظر منطقی اشتباه است؛ به علت این‌كه درخت، از حوض بالاتر قرار دارد كه این خطا به علت عدم وجود تفكر انتزاعی، در این سن، طبیعی است. درخت با تنه قوی و شاخه‌های پُر و سرسبز، نشان‌دهنده جاری بودن احساس امنیت در زندگی كودك و داشتن عزت نفس است.


رازهای شناخت شخصیت کودکان از طریق نقاشی

نقاشی كودكان، حدود سن سه سالگی، تركیبی از خطوط درهم و اشكال نامنظم و تكامل نیافته است. به‌مرور، ترسیم‌های آن‌ها، شكل منسجم‌تری به خود می‌گیرد. این نقاشی، علاوه‌بر تایید نظریه مراحل ترسیمی، نشان‌دهنده خلاقیت و قدرت تعمیم كودك در محیط است.

برای كودك سه ساله، ترسیم اجزای صورت رسم شده در یكی از دایره‌ها، نشان‌دهنده رشد شناختی بالای كودك، نسبت به سطح معمول آن در هم‌سالانش است. تمرینات افزایش قدرت توجه و تمركز، برای این كودك، می‌تواند موجب استفاده بیش‌تر از توانایی‌های ذهنی و شناختی او شود.





پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • fereshteh71

      واقعا دنیای بچه ها زیباست.مثل خودشون:)

    • مریم

      ممنون جالبه ..من هنوز پسرم سه سالش تموم نشده.....ولی خیلی خوب میتونه خورشید .درخت و یه دایره که توش چشم گذاشته بکشه

      خیلی خیلی به استعدادش امیدوارم...ایم مقاله هم مفید بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج