جاباما
۲۹۹۱۱۹
۵۲۵۰
۵۲۵۰
پ

وارن بافت؛ بزرگترین بخشنده تاریخ

سومین میلیاردر جهان، سیزدهمین فرد قدرتمند جهان، دومین فرد ثروتمند آمریکا در سال ۲۰۱۵ کسی است که به «الهام بخش اوماها» یا «جادوگر اوماها» یا همچنین «حکیم اوماها» معروف است.

هفته نامه آسیا:

دارایی

72 میلیارد و 700 میلیون دلار

سمت

مدیرعامل شرکت هلدینگ چند ملیتی آمریکایی به نام Berkshire Hathaway

سن

85 shg

منبع سرمایه

کمپانی Berkshire Hathaway

محل سکونت

شهر اوماها، ایالت نبراسکا

وضعیت تاهل

همسر اولش فوت کرده و مجددا ازدواج کرده

تعداد فرزند

سه

تحصیلات

کارشناسی مدیریت بازرگانی در دانشگاه نبراسکا لینکلن؛ کارشناسی ارشد اقتصادی در دانشگاه کلمبیا


جایگاه بافت در لیست های فوربس

سومین میلیاردر جهان، سیزدهمین فرد قدرتمند جهان، دومین فرد ثروتمند آمریکا در سال ۲۰۱۵ کسی است که به «الهام بخش اوماها» یا «جادوگر اوماها» یا همچنین «حکیم اوماها» معروف است. مدیر سرمایه گذاری و یکی از ثروتمندترین و محترم ترین تجار جهان.

وارن بافت (Warren Buffett) یک تاجر، سرمایه گذار و خیر آمریکایی و برترین سرمایه گذار در تمام جهان است. بافت رییس، مدیرعامل و بزرگترین سهامدار کمپانی برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway) است.

بافت به طور متوالی در رده بندی ثروتمندترین افراد جهان قرار گرفته است. وی در سال ۲۰۰۸ ثروتمندترین فرد جهان بود که در لیست رده بندی فوربس رتبه نخست را کسب کرد. مجله تایم (Time) نیز در سال ۲۰۱۲به او لقب تاثیرگذارترین فرد جهان را داد. او همچنین برای پایبندی که نسبت به ارزش سرمایه گذاری دارد و همچنین صرفه جویی شخصی که به رغم ثروت عظیمش می کند شناخته شده است.

وارن بافت؛ بزرگترین بخشنده تاریخ

بافت، نیکوکار برجسته ای است که خود را متعهد کرده ۹۹ درصد از ثروت خود را وقف امور بشردوستانه و در وهله اول بنیاد گیتس کند. او همچنین در زمینه های سیاسی نیز فعال است؛ به طوری که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ حمایت خود را از نامزد دموکرات، هیلاری کلینتون (Hillary Clinton) اعلام کرد.

زندگینامه

وارن ادوارد بافت (Warren Edward Buffett) در ۳۰ آگوست سال ۱۹۳۰ در شهر اوماها واقع در ایالت نبراسکلا به دنیا آمد. وی از سنین جوانی توانایی و اشتیاقی که در تجارت داشت را از خود بروز داد. پدر بافت، هوار (Howard)، کارگزار بورس و همچنین عضو کنگره ایالات متحده آمریکا بود. مادر او، لیلا استال بافت (Leila Stahl Buffet) خانه دار بود. وی دومین فرزند خانواده بود و فقط دو خواهر دیگر داشت. وارن تحصیلات خود را در مدرسه ابتدایی رز هیل (Rose Hill) آغاز کرد. پدر او در سال ۱۹۴۲ در اولین دوره از چهار دوره کنگره ایالات متحده انتخاب شد که همین موضوع باعث نقل مکان آنها به واشنگتن دی سی شد.

وارن پس از رفتن به واشنگتن دی سی دوره ابتدایی خود را به پایان رساند و وارد مدرسه آلیس دیل (Alice Deal) شد. او در سال ۱۹۴۷ از دبیرستان وودرو ویلسون (Woodrow Wilson) فارغ التحصیل شد. بافت از همان اوایل دوران کودکی مهارت ها و علاقه وافری به امور مالی و تجارتی از خود نشان داد. یکی از اولین سرمایه گذاری های تجاری بافت، فروش آدامس، بطری های کوکاکولا یا مجله های هفتگی بود که به در خانه ها می رفت و آنها را می فروخت. او همچنین در فروشگاه مواد غذایی پدربزرگ خود نیز کار می کرد.

وارن بافت؛ بزرگترین بخشنده تاریخ

در حالی که هنوز در دبیرستان مشغول تحصیل بود از طریق پخش روزنامه، فروش توپ های گلف و تمبر و همچنین فروش لوازم جانبی خودرو و سایر وسایل، درآمدزایی می کرد. دوستان و آشنایان درباره استعداد وی می گویند: این پسر جوان در ریاضی اعجوبه ای بود که می توانست به صورت ذهنی اعداد بزرگ را با یکدیگر جمع کند. او این استعداد را گاه و بیگاه در سال های بعدی زندگی اش نشان داد.

وارن در کودکی اش به کارگزاری دلالی بورس پدرش می رفت و آنجا روی تخته سیاهی که قیمت های سهام روی آن نوشته می شد با گچ خط می کشید. او در سن ۱۰ سالگی طی سفری که به شهر نیویورک داشت از بورس اوراق بهادار نیویورک بازدید کرد. او در سن ۱۱ سالگی اولین سرمایه گذاری خود را انجام داد. او سه سهام از شرکت Cites Service خریداری کرد که قیمت هر سهم ۳۸ دلار بود. قیمت سهامی که بافت خرید به سرعت کاهش یافت و به قیمت ۳۷ دلار رسید اما وارن سرسختانه سهام خود را نگه داشت تا زمانی که قیمتش به ۴۰ دلار رسید.

البته او سهامش را با سود کمی فروخت زیرا پس از اینکه بافت سهامش را فروخت قیمت آن به ۲۰۰ دلار افزایش یافت و وی از فروش سهامش ابراز تاسف و پشیمانی کرد. او بعدها از این تجربه به عنوان درس اولیه ای برای یادگیری، صبر و شکیبایی در سرمایه گذاری یاد کرد. بافت در سن ۱۳ سالگی اولین کسب و کار خود را با روزنامه فروشی و فروش بلیت های مسابقه اسب سواری آغاز کرد. او در همان سال، اولین اظهارنامه مالیاتی خود را پر کرد و مدعی شد که دوچرخه اش از مالیات ۳۵ دلاری معاف است.

پدر بافت در سال ۱۹۴۲ به عنوان نماینده مجلس در کنگره آمریکا انتخاب شد و خانوده اش به فردریکسبورگ در ویرجینیا نقل مکان کردند که بتوانند به محل پست جدید او نزدیکتر باشند. بافت دوره دبیرستان را در مدرسه وودرو ویلسون در واشنگتن دی سی گذراند و در آنجا نیز همچنان به برنامه ریزی برای روش های جدید درآمدزایی خود ادامه داد. زمان تحصیل در دبیرستان، وارن و یکی از دوستانش یک میز بازی Pinball دست دوم را به قیمت ۲۵ دلار خریدند. آنها این میز بازی را در یک آرایشگاه گذاشتند و در عرض چند ماه با سودی که از آن دستگاه به دست آوردند توانستند ماشین های بازی دیگری بخرند. بافت پیش از اینکه تمام دستگاه هایش را به قیمت ۱۲۰۰ دلار بفروشد، در مکان های مختلف سه ماشین بازی داشت.

وارن بافت؛ بزرگترین بخشنده تاریخ

وارن در سن ۱۵ سالگی از طریق توزیع روزنامه های واشنگتن پست ماهانه بیش از ۱۷۵ دلار درآمد داشت. او در دوره دبیرستان در کسب و کاری متعلق به پدرش سرمایه گذاری کرد و با پول آن توانست یک مزرعه ۴۰ هکتاری بخرد که کشاورزی آن را اجاره کرده بود. او این زمین را در سن ۱۴ سالگی با یک هزار و ۲۰۰ دلار از پس اندازش خریداری کرد. بافت در سال ۱۹۴۷ به رغم علاقه ای که به تمرکز بر سرمایه گذاری های تجاری خود داشت به دلیل فشارهای پدرش برای تحصیل در زمینه تجارت وارد دانشکده وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا شد. با این حال زمانی که کالج را به پایان رساند، پس انداز شاهانه ای (چیزی بیش از ۹۰ هزار دلار امروزی) برای آن دوره داشت.

وارن دو سال در آن دانشگاه درس خواند و به انجمن برادری آلفا سیگما فی (Alpaha Sigma Pi) پیوست. سپس به دانشگاه نبراسکا در لینکلن رفت و در ۱۹ سالگی با مدرک لیسانس مدیریت بازرگانی فارغ التحصیل شد. او در ابتدا در آزمون ورود به دانشکده بازرگانی هاروارد پذیرفته نشد اما پس از آن تحت تاثیر کتاب بنجامین گراهام (Benjamin Graham) در سال ۱۹۴۹ به نام «سرمایه گذار باهوش» در دانشگاه بازرگانی کلمبیا ثبت نام کرد که بتواند در آنجا تحت نظر اقتصاددان و سرمایه گذار مورد تحسین خود درس بخواند. او در سال ۱۹۵۱ مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد را از این دانشگاه کسب کرد. بافت همچنین در موسسه مالی نیویورک نیز حضور داشت.

او پس از اخذ مدرک کارشناسی در سال ۱۹۵۱، به مدت سه سال اوراق بهادار شرکت فالک - بافت را می فروخت و سپس به مدت دو سال به عنوان یک تحلیلگر در شرکت گراهام - نیومن برای استاد راهنمای خود کار می کرد. بافت در سال ۱۹۴۹ با سوزان تامپسون (Susan Thompson) آشنا شد که این آشنایی منجر به ازدواج آن دو در سال ۱۹۵۲ شد. آنها سه فرزند به نام های سوزی، هوارد و پیتر دارند. البته این زوج از سال ۱۹۷۷ جدا زندگی می کردند اما تا ماه جولای سال ۲۰۰۴ که سوزان بافت فوت کرد همچنان به صورت رسمی زن و شوهر بودند.

دختر آنها سوزی، در شهر اوماها زندگی می کند. او عضو هیات مدیره سازمان Girls است. این سازمانی غیرانتفاعی است که عمده فعالیتش بر افزایش اعتماد به نفس دختران متمرکز است. سوزی همچنین از طریق بنیاد Susan A. Buffet اقدام به انجام امور خیریه می کند. وارن در سال ۲۰۰۶، در روز تولد ۷۶ سالگی خود، با همدم دیرینش آسترید منکز (Astrid Menks) ۶۰ ساله ازدواج کرد. آسترید از زمانی که سوزان در سال ۱۹۷۷ بافت را ترک کرد و به سان فرانسیسکو رفت با او زندگی می کرد.

وارن بافت؛ بزرگترین بخشنده تاریخ

بافت همچنان در خانه خود در محله داندی مرکزی در شهر اوماها زندگی می کند. او این خانه را در سال ۱۹۵۸ به قیمت ۳۱ هزار و ۵۰۰ دلار خرید که البته این قیمت تنها بخشی از قیمت خرید یک خانه در این روزهاست. او همچنین یک خانه در ساحل لاگونا، کالیفرنیا دارد که ارزش آن ۴ میلیون دلار است. او در سال ۱۹۸۹ پس از اینکه حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار از درآمد کمپانی برکشایر را خرج جت خصوصی خود کرد، آن را غیر دفاع نامید. این رفتار وی در واقع نقض فاحشی از تمام سرزنش های گذشته او از خریدهای گزاف سایر مدیران بود که حتی تاریخچه استفاده او از وسایل نقلیه عمومی را زیر سوال برد.

بافت در سال ۱۹۵۶ در زادگاه خود یعنی اوماها شرکت بافت (Partnership LtdBuffett) را تشکیل داد. او با استفاده از تکنیک هایی که از گراهام آموخته بود، توانست در شناسایی شرکت هایی که ارزش کمی برایشان در نظر گرفته شده بود موفق باشد و تبدیل به یک میلیونر شد.
یکی از این سرمایه گذاری های پر ریسکی که بافت به آن ارزش داد، شرکت نساجی به نام برکشایر هاتاوی (Hathaway Berkshire) بود. او در اوایل دهه 60 میلادی شروع به جمع آوری سهام آن شرکت کرد و تا سال 1965 توانست کنترل شرکت را به عهده بگیرد. وی با نظارت بر رشد این شرکت چند ملیتی که در زمینه رسانه، بیمه، انرژی و صنایع غذایی و آشامیدنی هلدینگ بود، تبدیل به یکی از ثروتمندترین های جهان و نیکوکاری مشهور شد.

امپراطوری اقتصادی و تجاری

با وجود موفقیتی که بافت در شرکت خود یعنی Buffett Partnership Ltd داشت اما در سال 1969 به عنوان موسس این شرکت تصمیم به انحلال آن گرفت که بتواند تمام تمرکز خود را بر توسعه برکشایر هاتاوی بگذارد. وی بخش تولید نساجی آن شرکت را از رده خارج کرد و به جای آن با خرید دارایی هایی در رسانه (واشنگتن پست)، بیمه (GTEICO) و نفت (Exxon) آن شرت را گسترش داد.

وارن بافت؛ بزرگترین بخشنده تاریخ

«الهام بخش اوماها» با موفقیت های بی اندازه ای که داست، مخصوصا با خرید بانک برادران سالمون (Salomon Brothers، بانک سرمایه گذاری در وال استریت) در سال ۱۹۸۷ که گرفتار رسوایی شده بود، حتی توانست سرمایه گذاری های به ظاهر ضعیف را نیز بسیار سودآور کند.

به دنبال سرمایه گذاری قابل توجهی که برکشایر هاتاوی در کوکاکولا انجام داد، بافت از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۶ مدیر این شرکت شد. او همچنین در شرکت هلدینگ بازارهای جهانی سیتی گروپ، شرکت هلدینگ گراهام و شرکت ژیلت به عنوان مدیر خدمت کرد.

بافت در فوریه ۲۰۱۳ همراه با یک گروه سهام خصوصی به نام ۳G Capital شرکت غذایی Heinz را به قیمت ۲۸ میلیارد دلار خریداری کرد. اضافات بعدی که به برکشایر هاتاوی الحاق شدند شامل باتری سازی Duracell و گروه غذایی Kraft است که در سال ۲۰۱۵ با کمپانی Heinz ادغام شدند و سومین شرکت مواد غذایی و آشامیدنی بزرگ شمال آمریکا را تشکیل دادند.

فعالیت های اخیر و اقدامات بشردوستانه

بافت در سال ۲۰۰۶ طی اعلامیه ای بیان کرد که تمام ثروت خود را به خیریه خواهد بخشید. او قصد دارد ۸۵ درصد از آن را به بنیاد خیریه ملیندا و بیل گیتس بدهد. این کمک مالی به بزرگترین کمک خیریه در تاریخ ایالات متحده آمریکا تبدیل شد. بافت و گیتس همچنین در سال ۲۰۱۰ اعلام کردند کمپینی را تشکیل دادند که تعهد می کند افراد ثروتمند بیشتری را استخدام کند که به امور بشردوستانه کمک کنند. بافت در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که پزشکان سرطان پروستات وی را تشخیص دادند. او در ماه جولای همان سال شروع به اشعه درمانی کرد و تا ماه نوامبر درمان خود را با موفقیت به پایان رساند اما این مشکل سلامتی تاثیر کمی بر روند رشد این میلیاردر ۸۰ ساله دارد و هنوز نتوانسته جلوی قرار گرفتن او را در بالای جدول میلیاردرهای فوربس بگیرد.

منابع: Wikipedia، Forbes و Biography
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج