کشف پنج سیاره داغ شبیه مشتری

ایسنا: محققان دانشگاه کیل در انگلستان پنج سیاره جدید شبیه مشتری را کشف کردند که دارای ویژگی‌های مشابه با بزرگترین سیاره منظومه شمسی هستند و در فاصله بسیار نزدیک به ستاره میزبان خود در حال گردشند.

کشف پنج سیاره داغ شبیه مشتری

این سیارات تازه کشف شدهWASP-۱۱۹ B، WASP-۱۲۴ B، WASP-۱۲۶ B، WASP-۱۲۹ B و WASP-۱۳۳ B نام دارند.

به گفته محققان، دوره‌ تناوب مداری این سیارات ۲.۱۷ تا ۵.۷۵ روز است و جرم آن‌ها در حدود ۰.۳ تا ۱.۲ برابر جرم مشتری، با شعاع بین یک تا برابر۱.۵ شعاع مشتری است.

WASP-۱۱۹ B - که جرم آن ۱.۲ برابر جرم مشتری بوده و دوره تناوب مداری آن ۲.۵ روز است، یک مشتری داغ معمولی است.

ستاره میزبان این سیاره دارای جرم مشابه خورشید است اما بر اساس دمای موثر و چگالی آن، بسیار قدیمی‌تر به نظر می‌رسد.

WASP-۱۲۴ B، با جرم کمتر از مشتری (۰.۶ جرم مشتری)، دارای دوره مداری ۳.۴ روز و ستاره مادر بسیار جوان است.

WASP-۱۲۶ B کم جرمترین سیاره ای است که توسط محققان کشف شده است. این سیاره دارای گرانش سطحی کم و یک ستاره میزبان روشن است.

به گفته محققان اندازه WASP-۱۲۹ B ، مشابه به سیاره مشتری بوده و دارای طولانی‌ترین دوره تناوب مداری است. گرانش سطح آن نیز بالاتر از دیگر سیارات شناخته شده به عنوان مشتری‌های داغ است.

WASP-۱۳۳ B دارای کوتاه‌ترین دوره تناوب مداری در میان سیارات فراخورشیدی است که توسط محققان شناسایی شده است.

این سیاره کمی بزرگتر از عظیم‌ترین سیاره منظومه شمسی بوده و جرم آن ۱.۲ برابر جرم مشتری و شعاع آن ۱.۲ برابر شعاع آن است.

این یافته‌ها در مجله arXiv منتشر شده است.