جاباما
۳۰۰۴۱
۵۱۲۸
۵۱۲۸
پ

بازی ها و اسباب بازی های خطرناک کودک شما

هر سال تعداد زیادی از كودكان به‌دلیل انجام دادن بازی‌های خطرناك دچار حادثه می‌شوند و حتی كار بعضی از آنها به چند روز بستری شدن در بیمارستان می‌كشد.

بازی ها و اسباب بازی های خطرناک کودک شما


برترین ها: هر سال تعداد زیادی از كودكان به‌دلیل انجام دادن بازی‌های خطرناك دچار حادثه می‌شوند و حتی كار بعضی از آنها به چند روز بستری شدن در بیمارستان می‌كشد.

بازی ها و اسباب بازی های خطرناک کودک شما

شاید باورتان نشود اما هر چیز ساده‌ای مانند اسباب‌بازی‌ها، آب، شیر و حتی هوا باعث مرگ تعدادی از كودكان در هر سال می‌شود. آمارها نشان می‌دهد؛ تقریبا ۶ درصد از كودكان، بازی بسیار خطرناك كشیدن یك كیسه پلاستیكی روی صورت و حبس كردن نفس را امتحان كرده‌اند. متاسفانه در سال ۲۰۰۷، ۸۲ كودك بین ۶ تا ۱۹ سال فقط به‌دلیل انجام این بازی و رقابت كردن با دوستان‌شان برای حبس كردن نفس جان خود را از دست داده‌اند.

اگر والدین می‌خواهند فرزندان خود را از انجام این بازی‌ها بازدارند، باید در مرحله اول علت جالب بودن اینگونه حركات خطرناك برای كودكان را درك كنند. به این ترتیب می‌توان به راحتی علاقه بچه‌ها را به سمت بازی‌های بی‌خطر متوجه شد و هر سال از تعداد زیادی از حوادث ناگوار پیشگیری كرد. همان‌‌طور كه می‌دانید، خطر كردن بخشی از زندگی همه انسان‌ها را تشكیل می‌دهد و هیجان ناشی از آن برای همه حتی كودكان جالب است. اگر مشاهده كردید كه كودكتان در حال انجام یكی از این بازی‌هاست، در مرحله اول سعی كنید خونسردی خود را حفظ كنید و آرام باشید. خوشبختانه كودكان معمولا این بازی‌ها را انجام نمی‌دهند و فقط گاهی اوقات این رفتارهای پرخطر از آنها دیده می‌شود. اگر شما ناگهان با كودكتان برخورد كنید و از كوره در بروید، ممكن است فرزندتان تصمیم بگیرد این كار را به دور از چشمان شما انجام دهد كه در این صورت عواقب كار ممكن است بسیار بدتر شود.

در ادامه سعی می‌كنیم بعضی از بازی‌های خطرناك را كه معمولا كودكان علاقه زیادی به انجام آنها دارند به شما معرفی كنیم، تا خود را برای پیشگیری از آنها آماده كنید.


چقدر می‌تونی نفست رو نگه داری؟

بعضی از كودكان دوست دارند تا جایی كه ممكن است نفس خود را نگه دارند تا احساس سرگیجه و بی‌حالی موقت به آنها دست بدهد. حتی دیده شده كه تعدادی از نوجوانان این كار را تا لحظات آخر قبل از بیهوش شدن ادامه می‌دهند تا این احساس را تا نهایت خود تجربه كنند.

برای انجام این كار كودكان از كمربند، طناب، كیسه پلاستیكی و حتی دست استفاده كرده و نفس خود را به‌طور كامل حبس می‌كنند. یكی از خطرات جدی انجام این بازی‌ها وارد شدن آسیب مغزی در اثر كم شدن میزان اكسیژنی است كه به سمت این عضو بسیار مهم بدن در جریان است. خوشبختانه راه‌هایی هست كه از طریق آن شما می‌توانید متوجه شوید، فرزندان​تان دست به انجام این بازی می‌زنند. برای مثال ظاهر شدن قرمزی یا جراحت در پوست اطراف گردن، قرمز شدن چشم‌ها، سردردهای مداوم و حواس‌پرتی از نشانه‌های معمول انجام این بازی در بین كودكان است. معمولا كودكان این بازی را برای نشان دادن قدرت و توانایی خود در نگه داشتن نفس انجام می‌دهند اما بعضی مواقع این علل انجام این بازی‌ها جدی‌تر است.

آمارها نشان می‌دهد، كودكان افسرده، ناامید، كودكانی كه احساس می‌كنند به آنها توجه كافی نمی‌شود یا نمی‌توانند فعالیت‌های معمولی زندگی خود را به درستی انجام دهند، این بازی‌ها را برای جلب توجه انتخاب می‌كنند. اگر مشاهده كردید فرزندتان به این بازی علاقه دارد و به انجام آن اصرار می‌ورزد، حتما با یك روانشناس مشورت كنید.


با یك نفس برو بالا

یكی دیگر از بازی‌هایی كه معمولا در بین كودكان دیده می‌شود، رقابت بر سر نوشیدن حجم زیادی از مایعات است. برای مثال آنها با هم شرط می‌گذارند كه بتوانند یك بطری كامل نوشابه را در یك نفس بنوشند یا یكباره یك شیشه كامل شیر را سربكشند. مشخص است كه با انجام این كار باید منتظر ظهور علائم بیماری بود. معده انسان این توانایی را ندارد كه یكباره وارد شدن حجم زیادی از مایعات مانند شیر را مدیریت كند. به همین دلیل این كار می‌تواند خود را با علائمی مانند استفراغ، اسهال، دل درد و ورم معده نشان دهد.


دهنت چقدر جا داره؟

شاید در نگاه اول این بازی بامزه به‌نظر بیاید اما می‌تواند نتایج فاجعه باری به همراه داشته باشد. كودكان ممكن است با هم مسابقه بگذارند كه هر كدام می‌توانند چه تعداد تكه كوچك غذایی را در دهان خود جای دهند. این غذاها معمولا اندازه كوچكی دارند و می‌توانند هر چیزی از چیپس و پفك گرفته تا میوه را شامل شوند. در طول دهه‌های گذشته این نوع بازی‌ها باعث مرگ تعدادی از كودكان شده كه با این كار مسیر تنفسی خود را مسدود كردند و اطرافیان آنها نیز نتوانستند هیچ كاری برای نجات جان آنها انجام دهند.


بازی‌های كامپیوتری

شاید بسیاری از والدین تصور كنند، سرگرم شدن با كامپیوتر، مطمئن‌ترین بازی برای كودكان باشد اما متاسفانه اینطور نیست. به تازگی محققان متوجه شدند، مغز كودكانی كه ساعت‌های زیادی خود را با بازی‌های كامپیوتری سرگرم می‌كنند به مرور زمان آسیب دیده و حتی ممكن است باعث ابتلای آنها به فراموشی موقت شود. اعتیاد به بازی‌های كامپیوتری اتصالات داخل مغز را غیرفعال كرده و به‌طور خلاصه بسیاری از توانایی‌های آن را مختل می‌كند. بعضی از كودكان در سال بیش از ۲ هزار ساعت به صفحه مانیتور خیره می‌شوند و با این كار به بسیاری از قسمت‌های بدنشان از چشم‌ها گرفته تا مفاصل و ستون فقرات آسیب وارد می‌كنند.


رقابت ادویه‌ای

البته این بازی چندان معمول نیست اما دیده شده كه بعضی از كودكان و نوجوانان بر سر خوردن ادویه‌ تند مانند دارچین، فلفل و مانند آن بدون مصرف آب رقابت می‌كنند. بعضی مواقع این كار باعث بروز سرفه‌های شدید شده و حتی كار به استفراغ كردن هم می‌رسد. از عوارض خطرناك‌تر این​گونه بازی‌ها می‌توان به اختلالات ریوی، جمع شدن مایعات در داخل شش‌ها و ابتلا به ذات‌الریه اشاره كرد.


5 اسباب بازی خطرناك اما پرطرفدار

عینك‌های پلاستیكی

تحقیقات محققان ایالات‌متحده نشان می‌دهد، میزان مواد شیمیایی موجود در این عینك‌ها بسیار زیاد است. بعضی از نمونه‌های این عینك‌ها تا ۴۲ برابر حد مجاز دارای فتالیت‌ها هستند. با اینكه استفاده از فتالیت‌ها از سال ۲۰۰۸ در اسباب‌باز‌ی‌ها ممنوع شده است ولی هنوز هم بسیاری از كارخانه‌ها به خصوص كارخانه‌های چینی به استفاده از این مواد در محصولات خود ادامه می‌دهند. فتالیت‌ها می‌توانند باعث به هم ریختن تعادل هورمونی در بدن شوند و همچنین عوارض زیادی به همراه داشته باشند.

تیله و توپ‌های كوچك

از سال ۱۱۹۰ تا‌كنون ۶۹ كودك در ایالات متحده در اثر بلعیدن این گوی‌های بسیار كوچك خفه شده و جانشان را از دست داده‌اند. این توپ‌ها برای كودكان زیر ۳ سال نباید قطر كوچك‌تر از ۴/۵ سانتی‌متر داشته باشد، زیرا به راحتی می‌تواند هنگام بلعیده شدن مسیر تنفسی كودك را مسدود كند.

بادكنك

با اینكه بادكنك‌ها یكی از محبوب‌ترین اسباب‌بازی‌های كودكان به حساب می‌آید، اما از سال ۱۹۹۰ تا‌كنون عامل مرگ ۸۶ كودك زیر ۸ سال بوده‌ است. بادكنك‌ها بعد از تركیدن به تكه‌های كوچكی تقسیم می‌شود كه درصورت وارد شدن به دهان ممكن است باعث خفگی كودكان شود.

تفنگ‌ها

تفنگ‌ها، یكی از اسباب‌بازی مورد علاقه بیشتر كودكان به حساب می‌رود، اما متاسفانه بیشتر آنها طوری ساخته شده‌ كه صداهای بلندی تولید می‌كند. كودكان نیز علاقه دارند بچه‌های دیگر را غافلگیر كنند و به همین دلیل تفنگ را در نزدیك گوش آنان به صدا درمی‌آورند. در این حالت ممكن است پرده گوش كودك صدمه دیده و باعث ناشنوا شدن یك گوش به‌طور كامل شود. نمونه‌های دیگری از این تفنگ‌ها كه گلوله‌های كوچك شلیك می‌كند نیز بسیار خطرناك و حتی باعث كوری كودكان هم شده‌ است.

لیزر

اگر لیزرها به‌مدت زیادی به چشم تابانده و به دفعات زیادی تكرار شود، اثرات مخربی روی چشم می‌گذارد. با تابیده شدن لیزر بر چشم كودك ممكن است شبكیه چشم آسیب دیده و كودك لكه‌های سفیدی را روی اجسام مشاهده كند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج