۳۰۰۴۸۵
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

تمجید از فروغ اتفاقی نبود

آخرین روز بهمن ماه برنامه‌ای از شبکه چهار تلویزیون روی آنتن رفت که شاید بسیاری از کارشناسان از این رسانه توقع روی آنتن فرستادن چنین برنامه‌ای را نداشتند.

روزنامه ایران: آخرین روز بهمن ماه برنامه‌ای از شبکه چهار تلویزیون روی آنتن رفت که شاید بسیاری از کارشناسان از این رسانه توقع روی آنتن فرستادن چنین برنامه‌ای را نداشتند. برنامه نقد شعر این بار به سراغ فروغ فرخزاد رفته بود، شاعری که تاکنون در تلویزیون و رسانه ملی جایگاه خاصی نداشته است. به همین انگیزه با سعید بیابانکی شاعر که کارشناس و مجری این برنامه است، گپ کوتاهی زده ایم.

آقای بیابانکی پرداختن به فروغ فرخزاد در یک برنامه زنده تلویزیونی سوژه حساسی است. چطور چنین اتفاقی افتاد؟

این اتفاق خلق الساعه و به یکباره نیفتاد. وقتی قرار شد برنامه نقد شعر را کار کنیم، در جلساتی که برای طراحی برنامه داشتیم، اشاره کردم که ما باید در این برنامه فضای باز و چالشی را ایجاد کنیم وگرنه برنامه خنثی و بی‌خاصیتی را شاهد خواهیم بود، خصوصاً که در کشورمان چند جریان شعری داریم و اگر آنها را نادیده می‌گرفتیم، اثرگذاری برنامه را از دست می‌دادیم. قرار شد که ابتدا مخاطب‌مان را جذب کنیم و بعد از ایجاد فضای مناسب به سمت و سوی اشعار افراد خاص‌تر مانند فروغ فرخزاد برویم.

نقد شعر از پاییز روی آنتن رفت؛ ابتدا با شاعران مطرحی همچون اخوان ثالث، سهراب سپهری، قیصر امین‌پور شروع کردیم و تقریباً از برنامه قیصر امین پور، نقد شعر مخاطب خودش را پیدا کرد. سوژه فروغ فرخزاد هم در طراحی ابتدایی این برنامه بود و ما منتظر مهیا شدن فضای مناسب بودیم و حتی می‌خواستیم 24 بهمن مصادف با درگذشت این شاعر برنامه را روی آنتن ببریم اما در آن تاریخ برنامه نداشتیم.

برخی معتقدند چنین برنامه ای بازارگرمی تلویزیون در ایام انتخابات بود که ایجاد یک فضای باز را به رخ بکشد همین طور است؟

این انتخاب واقعاً ربطی به انتخابات و بازار گرمی ندارد. باز هم تأکید می‌کنم که این برنامه از قبل طراحی شده بود. فروغ فرخزاد یک شاعر تأثیرگذار است، حتی تعدادی از شاعران انقلاب همچون قیصر امین‌پور و سلمان هراتی و من نیز از این شاعر تأثیر گرفته ایم؛ نپرداختن به فروغ در چنین برنامه‌ای اوج کج سلیقگی است. این فقط یک خط شکنی بسیار مهم بود که اراده جمعی می‌خواست از رئیس رسانه ملی تا سطوح پایین تر این رسانه.

معمولاً مدیران تلویزیون نسبت به چنین برنامه هایی حساسیت دارند و قبل از پخش توصیه هایی به دست اندرکاران می‌کنند. برای شما هم اینچنین بود؟

اتفاق خاصی نیفتاد حتی خودمان از قبل هم خبررسانی کردیم. قبل از برنامه فقط گفتند که حواس‌تان به حساسیت‌ها باشد.

آیا نقد شعر باز هم چنین سوژه‌های حساسی خواهد داشت؟

منتظر خط شکنی‌های دیگر از این برنامه باشید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج