۳۰۰۵۰۳
۲۲ نظر
۵۰۱۳
۲۲ نظر
۵۰۱۳
پ

احتمال افزایش ۱۰۷ هزار تومانی دستمزد ۹۵

با اعلام نرخ تورم بهمن ماه به میزان ۱۱.۸ درصد که ملاک اصلی شورای عالی کار در تعیین میزان افزایش حداقل مزد سال آینده است، رشد پایه حقوق‌ها در سال ۹۵ رقمی بین ۸۴ تا ۱۰۷ هزار تومان خواهد بود.

خبرگزاری مهر: با اعلام نرخ تورم بهمن ماه به میزان ۱۱.۸ درصد که ملاک اصلی شورای عالی کار در تعیین میزان افزایش حداقل مزد سال آینده است، رشد پایه حقوق‌ها در سال ۹۵ رقمی بین ۸۴ تا ۱۰۷ هزار تومان خواهد بود.

به زودی و در هفته های آینده بسته جدید حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار برای اجرا در سال ۹۵ به تصویب شورای عالی خواهد رسید. در سال‌های گذشته، معمولا افزایش‌های سالیانه بیشتر از نرخ تورم نبوده و در مواقع بسیاری نیز اختلاف چشمگیری با این نرخ داشته است.

از اینرو، سال‌ها عدم اجرای دقیق قانون در شورای عالی کار باعث شده تا سطح دریافتی نیروی کار با میزان افزایش هزینه ها تناسبی نداشته باشد و در واقع میزان دریافتی بیشتر نیروی کار شاغل در بازار کار ایران، امروز کمتر از ۵۰ درصد هزینه های ماهیانه را پوشش می دهد.

نمایندگان کارگری در روزهای اخیر برخی محاسبات و بررسی ها پیرامون وضعیت هزینه ها و معیشت خانوارهای کم درآمد کارگری کشور را اعلام کرده اند که گزارش ها حاکی از ارقامی بین ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان به عنواه هزینه ماهیانه یک خانوار حدود ۴ نفره حکایت دارد.

چالش افزایش حداقل دستمزد

موضوع تعیین حداقل دستمزدها در طول سال‌های گذشته به یکی از مهمترین مباحث چالش برانگیز و در عین حال بن بستی در مذاکرات تعیین حقوق و دستمزد سالیانه بیش از ۵۰ درصد کل شاغلان در بازار کار ایران تبدیل شده است. از سویی نمایندگان کارگری مرتبا از سختی در زندگی نیروی کار سخن می گویند و کارفرمایان نیز از ناچاری و ناتوانی در ترمیم واقعی حقوق‌ها.

دولت در این بین، سال‌هاست نقشی در تقویت قدرت معیشت خانوارهای کارگری و شاغلان تحت پوشش قانون کار نپذیرفته و دستکم اقدامات موثری هم به منظور بهبود وضعیت کارفرمایان و در نتیجه تاثیرگذاری آن در پرداختی ها به نیروی کار انجام نداده است. بنابراین، دستمزدها هنوز هم در سطح پائینی تعیین و به اجرا در می آید.

حداقل دستمزد امسال مشمولان قانون کار از سوی شورای عالی کار، تنها ۷۱۲ هزارتومان تعیین شده است. مقامات وزارت کار می گویند دو سال پیاپی است که دولت افزایش سالیانه دستمزدها را بالاتر از نرخ تورم در نظر می گیرد، ولی سخنی درباره اینکه آیا مجموع دریافتی های نیروی کار می تواند تامین کننده معیشت و مخارج باشد، در میان نمی آید.

هر چند دولت از افزایش‌های قابل توجه در حقوق و دستمزد سال آینده بازنشستگان و همچنین تقویت پرداخت فوق العاده ها به برخی گروه های شغلی زیر مجموعه دستگاه های دولتی سخن به میان آورده، اما در گوشه و کنار زمزمه می شود حداقل دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار به میزان نرخ تورم خواهد بود.

پیش‌بینی افزایش حقوق سال ۹۵ مشمولان قانون کار

البته وزیر کار عنوان کرده افزایش حقوق کارگران در سال آینده قطعا بالاتر از نرخ تورم است، بنابراین حال که نرخ تورم پایان بهمن ماه امسال از سوی مرکز امار ایران به میزان ۱۱.۸ درصد اعلام شده، نمی توان انتظار داشت افزایش حقوق‌ها برای سال آینده حتی به میزان رشد امسال آن نیز باشد.

برای سال‌جاری شورای عالی کار، افزایش حداقل دستمزدها را برای تمامی سطوح حقوقی ۱۷ درصد در نظر گرفته بود ولی حالا با نرخ تورم ۱۱.۸ درصدی، احتمالا در نهایت باید افزایش ۱۵ درصدی حداقل دستمزد سال آینده را پیش بینی کرد. پس یک احتمال قوی این است که حداقل دستمزدها از ۷۱۲ هزار تومان به ۸۱۹ هزار تومان برسد.

حال اگر تنها نرخ تورم پایان بهمن ماه که ملاک اصلی شورای عالی کار برای تعیین افزایش حداقل دستمزد در روزهای آینده در نظر گرفته می‌شود، میزان افزایش حداقل مزد سال آینده تنها ۸۴ هزار تومان خواهد بود. البته به این ارقام احتمالا افزایش هایی در بخش بن نقدی کارگران، حق مسکن و حق سنوات نیز افزوده می شود که در میزان حق اولاد متاهلان نیز تاثیرگذار است.

در صورتی که شورای عالی کار نتواند بیش از نرخ تورم، دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار را افزایش دهد؛ رشد دستمزدها به میزان همان ۱۲ درصدی خواهد بود که دولت برای کارمندان در لایحه بودجه پیشنهاد کرده است. دست بالا، افزایش حداقل حقوق سال آینده دو سه درصدی بیشتر از نرخ تورم فعلی می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مگه اون سالایی که 30 40 50 60 درصد تورم بود حقوقا اینقد رشد داشت که الان باید به نرخ تورم باشه؟ مگه اون سالی که دلار 3 برابر شد حقوقا هم 3 برابر شد؟ با همه این حرفا خدا کنه که بیکار نشیم. اینم از تدبیر و امید. اونم از پاک دستان. اون یکی هم از اصلاحات. اونورترم از سازندگی. ...

    • کوتنا

      این همه شعار دادن که باید معیشت یک خانوار تامین بشه و چند ساله کارگرا به حق خودشون نرسیدن نتیجش شد حداکثر 107 هزار تومن
      واقعا احسنت به انصافتون
      به دریا رفته میداند مصیبتهای دریا را...

    • مهدی

      جمع کنید بابا

    • بدون نام

      مسخزه کردن با این افزایش میخوان از تولید ملی حمایت کنن!!!!!!!!!!!!!!بجه کارگرها دچار سو تغذیه شدن-کااااااآش توی ایران زندگی نمیکردیم -35 سال دارم هنوز ازدواج نکردم به خاطر شرایط مالی-چرا مسولان نظام به فکر قشر کارگر نیستن

    • بدون نام

      خدا وکیلی یازده درصد تورم داریم یا هفتاد درصد شیر در عرض چند روز دویست تومان رفته روش

    • حسین

      زحمت کشیدن واقعا مسولین.من یه سوال داشتم میخواستم ای بدونم این مسئول خودش میتونه با ماهی 800 تومن زندگی کنه

    • بدون نام

      واقعا یعنی الان نرخ تورم 11.8 درصد!!!!!!!! بر پدر دروغ گو.......................

    • بدون نام

      این که اینقدرجلسه وشور مشورت نمیخواست از اول هم معلوم بود که همه این جلسات وگفتن اینکه باید بین00 2/5تا 3/200 یعنی کشک وامید بی خودی به کارگران دادن

    • علی

      باسلام
      پس اون موقع که میگفتید 40 % افزایش برای حقوق سال 1395 انجام میشه و ما حقوق کمتر از 1 میلیون تومان نداریم چییییییی شد . بابا زود پز هم تا یه موقع ظرفیت داره .......

    • بی نام

      عجبا که چه راحت در خصوص تورم دروغ ها گفته میشود و عجبا که شرمنده ای در میان مسئولین محترم دیده نمیشود .

    • ایرانی

      همین کارهای شما باعث رکود مسکن و خودرو شده و ان شائ الله مسکن و خودرو برای همیشه در این مملکت نابود خواهند شد
      به امید پروردگار

    • ملت

      چرا نگاه نميشه امسال بيشترين مالياتو قشر حقوق بگير دولتي پرداخت كرده،چجوري افزايش ماليات يك دفعه ٤٠٪رشد داشت ولي هيچوقت نميشه حقوق ٤٠٪زياد بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      نه بابا چرا این قد ول خرجی از جیب سرمایه دارا میکنین بعدشم ضرب المثلی هست که میگه یه ده آباد به از صد تا شهر خرابه ینی چی؟؟؟ ینی اینکه این شندر غاز اضافه نکنین که یه نفر یهو بیاد چند هزار میلیارد تومان از یه خراب شده ای اختلاس که لذتشو ببره ما هم بشینیم خبر دادگاهشو که مثل سریال میمونه هی ببینیم مثلا دادگاه چهل و هفتم متهم ب ز که اخرشم میفهمن که اصلا اختلاصی نبوده بنده خدا پول بابای خودش بوده بهش تهمت زدن

    • مهدی

      چرا الکی خط میدی هنوز که چیزی معلوم نیست
      چرا کسی به فکر کارگرها نیست
      برفرض مثال که براساس نرخ تورم باشه پس تورم سالهای قبل چی ؟چه کسی باید محاسبه کند؟
      این نماینده های کارگرها چه کسایی هستند؟ اصلا"اگر اینها نباشند چه اتفاقی میفته؟اخه بی انصافها شماها با این حقوق می توانید یکماه دووم بیاورید. بدونید که اون دنیا باید جواب پس بدهید.

    • lmajid

      با سلام
      لطفا به مسئولين حترم عرض نمايم كه واقعا به فكر كارگر جماعت باشيد و با افزايش حقوق اساسي اين قشر مهم و زحمتكش را ساپرت نماييد واقعا سخت است با حقوق هاي 800 تا 900 هزار توماني سركرد.
      انشا
      ءالله بيشتر توجه شود و اينكه تورم و اقتصاد از نظر قشرز كاگر سنگين مي باشد يعني اينكه تورم در حدي است كه قشر زحمتكش كاگر نمي تواند امورات را بگذراند.
      واقعا كارگري كه ازدواج كرده يا اينكه در شرف زادواج مي باشد و خانه ميخ واهد اجاره كند و مخارج را در بيارود با اين حوق ها خت مي باشد بگذراند خواهشا حق مسكن و حق خوار را به خوبي افزايش شود كه عدالت اسلامي در ايران اسلامي اجرا شود.
      اشاءالله
      در پايان بگويم كه قشر زحمتكش كارگر جماعت هم نياز به تفريح و سفر دارد. وقي در جامعه قشر پايين هم به رفاهيات معمول برسد به حدي كه نياز مند شديد نباشد به حي كه بتواند ازدواج نمايد . و يا اينكه تشكبل خانواده مستقل بدهد.
      بدون اينكه دنبال شغل هاي كاذب برود.
      بايستي با فازايش حقوق اين دسترسي به انجام برسو. كيزا دوستان هم اشاره كرده وبد كه وقتي به فكر افزايش حقوق كارگر جماعت نباشيم از ان طرف اختلاس هاي زياد به وجود مي ايد كه به ضرر جامعه و احاد ملت و ...... مي باشد .
      انشا
      ئاله كه جلوي ظلم و فساد و اقتصادي واخلاقي گرفته شود و تمامي قشر جامعه با حداقل حقوق ها و با اكثريت حقوق در حد خوبي زندگي را بگذرانند.

    • مهری

      نماینده دولت وکارگر ی چسز سوری هست فقط حرف حرف کارفرماس.

    • ela

      وااااااااااااااااااای حالا با صدو هفت تومان چیکار کنم ؟؟؟؟؟ چه چیزا که میتونم باهاش بخرم

    • عدالت

      اولین ریئیس جمهوری که فقط چهار سال حکومت میکند همین بهبود معیشت مردم خواهد بود سال 96 حتما جبران خواهیم کرد باز یک سال سخت و طاقت فرسا خدایا خودت به دادمون برس

    • ناشناس

      باسلام
      داداشه من انصاف مگه هست آقایان مدیر آقایان نماینده کارگری ودولت که به فکر من وشما نیستن وقتی حقوق آن چنانی میگیرن اصلا چرا افزایش حقوق رو ملاک تورم میزارن پس چرا وقتی تورم 40 درصدی داشتن حقوق 40 درصد افزایش نداشت پس اون طلب 35 درصدی کارگران که دولت یازدهم اول کار میگفت کجاست آقا مردم وسر کار گذاشتن ما باید بمیریم واسه تعداد خاص اصلا کی میگه این نرخ ها رو که اعلام میکنن درسته

    • شرفی

      دولت تدبیر کاری کرد که در سال ۹۶ به کلی از صحنه سیاست محو شود .

    • بدون نام

      فقط میتونم بگم انشاالله یه روزی برسه که شماهایی که وعده های الکی به مردم میدین بخاطر نون شبتون دستتون رو جلوی این مردم دراز کنید

    • بدون نام

      واقعا که واقعا خجالت بکشید ملت با 107 هزار تومن چیکار کنن آخه ......

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج