۳۰۰۹۴۴
۸ نظر
۵۰۰۴
۸ نظر
۵۰۰۴
پ

بازار مسکن تکان می خورد؟

وزیر راه و شهرسازی از رشد شاخص‌های خرید و فروش مسکن در ۳ تا ۴ ماه گذشته در کشور خبر داده و امیدوار است آثار فعالیت‌های انجام شده در این حوزه در سال ۹۵ آشکار شود و همگی شاهد آن باشیم.

نامه نیوز: بررسی آمارهای رسمی از معاملات صورت گرفته از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران در فصل پاییز نشان می دهد تعداد معاملات خرید نسبت به پاییز ۹۳ ، ۱۱.۴ درصد کاهش یافته است.

این اتفاق در حالی رخ داده است که بازار مسکن در دو سال اخیر در رکود بوده و کاهش حجم معاملات و همچنین افزایش تقاضا برای اجاره مسکن دو عاملی هستند که رکود در بازار مسکن را تایید می کنند.

بررسی ها نشان می دهد این رکود نسبت به سال رکودهای روی داده در بخش مسکن از عمق بیشتری برخوردار باشد؛ به طوری که نرخ رشد سرمایه‌گذاری در بخش مسکن (سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های شروع شده توسط بخش خصوصی) در طی سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ با کاهش کم‌سابقه‌ای مواجه شده است و تعداد واحدهای مسکونی در پروانه‌های ساختمانی علاوه بر دو سال مذکور در سال ۱۳۹۴ نیز دارای رشد منفی قابل توجهی است.

اما در این شرایط کارشناسان وضعیت بازار مسکن در سال آینده را پیش بینی کرده اند. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این رابطه گفته است بحث مسکن به شدت به حوزه تقاضا و حوزه تقاضا به کل اقتصاد کلان کشور وابسته است که ما در حال حاضر شاهد آثار خروج تدریجی مسکن از این وضعیت هستیم. این تصور که کسی می‌تواند تقاضای بزرگی را در حوزه مسکن به صورت منتزع از کل ساختار اقتصاد داشته باشد، تصوری منطبق با واقعیت نخواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی از رشد شاخص‌های خرید و فروش مسکن در ۳ تا ۴ ماه گذشته در کشور خبر داده و امیدوار است آثار فعالیت‌های انجام شده در این حوزه در سال ۹۵ آشکار شود و همگی شاهد آن باشیم.

علاوه بر این برخی کارشناسان معتقدند با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، شاهد شور و هیجان در همه بخش ها و حتی بخش مسکن هستیم و ممکن است عده ای با این طرز فکر که قیمت ها در سال ۹۵ بالا خواهد رفت اقدام به خرید مسکن کنند که البته بسیار کم دامنه و سطحی است.

به اعتقاد کارشناسان از نیمه دوم سال آینده آثار اجرای برجام را شاهد خواهیم بود، البته این به شرطی است که کارها آنگونه که مسوولان عنوان می کنند انجام شود، سرمایه گذاری خارجی صورت بگیرد و مشکل اشتغال برطرف شود و به پشتوانه آن بخش مسکن نیز از رکود خارج شود.

کارشناسان معتقدند در سال آینده قطعا در بخش مسکن افزایش قیمت نخواهیم داشت، حتی ممکن است تورم معکوس نیز داشته باشم زیرا میزان نقدینگی در این بخش کم است و میزان عرضه چند برابر تقاضای موثر است، به علاوه تعداد افرادی که زیر بار بدهی های کلان هستند رو به افزایش است و ممکن است این افراد اقدام به فروش واحدهای مسکونی خود با قیمت کمتر کنند، بنابراین ممکن است در سال آینده با قیمتی کمتر از سال جاری روبه رو شویم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شما با هر روش تحلیل اقتصادی بازار مسکن ایران بخصوص شمال تهران را تحلیل بفرمایید از هیچ سیگنال افزایشی تا تابستان 96 خبری نیست ولی با توجه به روشهای مختلف تحلیلی بین تابستان 96 تا اخر سال 96 افزایشی بالاتر از 50 درصد شاهد خواهیم بود.
      با توجه به سود دهی بازارهای موازی پس از رفع تحریمها بهتر است ابتدا در بازارهایی مانند بورس سرمایه گذاری کرد و پس از کسب سود منطقی و نه طمع لز بازار خارج و وارد بازار مسکن شد تا شانس خرید بهتر در این بازار با توجه به بالا رفتن نقدینگی را داشته باشید. زمان مناسب جهت این کار پاییز 95 می باشد.

    • بدون نام

      عده ای با این طرز فکر که قیمت ها در سال 95 بالا خواهد رفت اقدام به خرید مسکن کنند !!!!!!!!!این عده خاص از کجا پیدا شدند ؟!!!

    • بدون نام

      کارشناسان یا کارشناس نیستند یا اطلاع ندارند که هزینه های ساخت مسکن اعم از خرید امتیاز اب، برق، گاز...جواز ساخت، مصالح، ابزار و...هر روز گران تر از دیروز میشود.در چنین شرایطی چطور قیمت پایین می اید؟با این حرفها غیر کارشناسی فقط توقع مردم بالا میرود و پس از مدتی به علت کمبود عرضه مسکن با یک تورم حداقل 50 درصدی در بخش مسکن مواجه خواهیم شد.

    • Malek

      بله همينطوره ،سال اينده هم مسكن تكون نميخوره اوونهايي كه ميلياردر هستند و نشستند تا مسكن دوباره دقيقه اى بالا بره ، بهشون بگم با اين خيالات خوش باشيد

    • رضا

      اين كاهش قيمت در حد سه تا پنج درصد همين الان شروع شده،و در بعضي شهرستانها حتي تا بيش از ١٠٪كاهش قيمت در شش ماه اخير در ميانگين قيمت منطقه اي مسكن وجود دارد، در حقيقت بازار سوداگري مسكن عمرش به پايان رسيد ،مثل بازار سوداگري ماشين كه ١٥سال پيش تمام شد.

    • ایرانی

      ** مسکن نمی خریم **

      بازار مسکن ایران به طور کامل سقوط کرده و در رکود ابدی فرو رفته است!

      اینها سزای ظلم بساز و بفروش ها و دلالان مسکن و صاحبان املاک و صاحبخانه هاست!

      به زودی قیمت مسکن در ایران به زیر یک میلیون تومن هم خواهد رسید

      مردم دیگر پول ندارند شکمشان را سیر کنند چه برسد به خرید مسکن!!!!!!!!!!

      مسکن در ایران نابود شده است

      ان شائ الله به زودی شاهد نابودی کامل کسانی خواهیم بود که خون این مردم رو توی شیشه کرده اند

      دیگر در خواب هم نمی توانید رنگ مشتری را ببینید

      شما محکوم به نابودی هستید!!!

      پاسخ ها

      • user

        ایرانی جان امیدواریم
        خدا صدای دلت رو بشنوه

    • بدون نام

      داشتن مسکن مستقل چیز دیگه ای است نمی دانی بدان
      کاتن خواب نیازی به مسکن ندارد
      نه خانواده دارد و نه قدر مسکن می داند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج