۳۰۱۰۰۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

تفاوت فاحش فرمت‌ های فایل RAW و JPEG

بسیاری از عکاس‌های حرفه‌ای، عکاسی با فرمت RAW را برتر از فرمت کم حجم JPEG دانسته و استفاده از آن را ترجیح می‌دهند.

zoomit.ir - مرتضی منیری: احتمالا می‌دانید که عکاسی با فرمت RAW برای بسیاری از عکاسان، بهتر از فرمت JPEG است. اما احتمالا از دلیل اصلی برتر بودن فرمت RAW آگاهی کافی ندارید. همراه ما باشید تا دلیل حقیقی را شرح دهیم.

تفاوت فاحش فرمت‌ های فایل RAW و JPEG

بسیاری از عکاس‌های حرفه‌ای، عکاسی با فرمت RAW را برتر از فرمت کم حجم JPEG دانسته و استفاده از آن را ترجیح می‌دهند. اما به احتمال قوی، بسیاری از افراد مبتدی و حتی برخی از عکاس‌های حرفه‌ای از علت واقعی و دقیق این انتخاب، اطلاعاتی کافی در دست ندارند. مشاهده‌ی تصویر زیر، می‌تواند در این زمینه به کاربران کمک کند.

تفاوت فاحش فرمت‌ های فایل RAW و JPEG

آستین پاز در پتاپیکسل اقدام به ارائه‌ی اثبات تصویریِ تفاوت این دو فرمت کرده است. او به سادگی پس از بستن سرپوش لنز در دوربین Canon ۷۰D، اقدام به گرفتن دو عکس کاملا سیاه، در هر دو فرمت RAW و JPEG کرد. سپس برای مشاهده‌ی میزان نویز، نوردهی هر دو تصویر را به طور مصنوعی در نرم‌افزار فتوشاپ آشکارسازی کرده و توسعه داد. نتیجه این کار تصویری است که در مقاله مشاهده کردید. دو تصویر موجود در بخش سمت چپ عکس، مربوط به فرمت RAW و دو تصویر سمت راست، متعلق به فرمت JPEG است. تصاویر سیاه همان عکس‌های ویرایش نشده هستند که تصاویر ویرایش شده‌ی آن‌ها در زیرشان قرار دارد.

همان‌طور که می‌بینید، فرمت JPEG دارای نویز بسیار زیادی نسبت به فرمت RAW است. به گفته‌ی پاز، تصاویر پایینی هیچ شباهتی به هم ندارند. فرض کردن این که، هر دو تصویر پایینی، همان تصاویر سیاه بالایی هستند تقریبا غیرممکن است! این تصویر قطعا عکاس‌هایی را که استفاده از فرمت JPEG را ترجیح می‌دهند، به فکر فرو خواهد برد. در فرمت JPEG و در صورت نیازمندی به انجام فرآیندهای اضافی روی تصاویر، سایه‌های موجود در عکس نسبتا متناقض و بی‌رنگ خواهند شد. در نقطه‌ی مقابل، فرمت RAW دارای نویز بسیار یکنواخت در سراسر طیف‌ها خواهد داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج