۳۰۱۰۶۳
۹ نظر
۵۰۴۶
۹ نظر
۵۰۴۶
پ

هنرمندان: ما هم رأی می دهیم!

دو انتخابات بزرگ در روز جمعه پیش رو داریم، انتخاباتی که هنرمندان نیز هم پای مردم شروع به جمع آوری رأی کرده اند و به نفع کاندیداهای مورد تاییدشان دست به کار شده اند؛ اتفاقی که دمدمای انتخابات می افتد و تنور انتخابات را داغ می کند.

روزنامه سینما: دو انتخابات بزرگ در روز جمعه پیش رو داریم، انتخاباتی که هنرمندان نیز هم پای مردم شروع به جمع آوری رأی کرده اند و به نفع کاندیداهای مورد تاییدشان دست به کار شده اند؛ اتفاقی که دمدمای انتخابات می افتد و تنور انتخابات را داغ می کند. برخی از هنرمندان روی خواسته های فردی و هنرمندانه شان تاکید دارند و برخی دیگر درباره دلایل رأی دادن شان به صورت عمومی توضیح داده اند. هر کدام از هنرمندان اما به سبک و سیاق خود دست به کار شده اند. برخی ویدئوهایی را منتشر کرده اند در حمایت از فهرست مورد علاقه شان و برخی دیگر ترجیح داده اند به گفتگوهای مطبوعاتی دست بزنند. صفحات اینستاگرام و گروه های تلگرامی اما بیشترین تاثیر را در میزان دست به دست شدن نظرات هنرمندان دارند.

دو روز پیش، وقتی شبکه خبر درباره حال و هوای انتخابات در کشور گزارشی پخش کرد، در آن گزارش توضیح داد که جدال انتخاباتی در تهران و سایر شهرهای بزرگ پا گرفته است. این جدال در میان حرف های هنرمندان نیز به وضوح دیده می شود. آنها نیز از طرفدارانشان می خواهند تا به فهرست مورد تاییدشان رأی دهند.

هنرمندان: ما هم رأی می دهیم!

رخشان بنی اعتماد یکی از هنرمندانی است که در این زمینه صحبت کرده است: «رأی دادن ما نه گفتن به انحصارطلبی است. از نمایندگان واقعی زنان حمایت می کنیم. فراموش نکنیم، با رأی به فهرست کامل ۱۶ و ۳۰ نفره پای صندوق رأی برویم.»

کارگردان فیلم های «خون بازی» و «گیلانه» و «قصه ها» از دلایلش نیز برای شرکت در انتخابات سخن گفته است: «هر رأی، نماد مطالب پاسخ نگرفته ملت است. پس ما رأی می دهیم. ما رأی می دهیم چون هستیم. با شرکت در انتخابات مانع می شویم که نمایندگان غیرواقعی به مجلس راه پیدا کنند.»

بحث شرکت در انتخابات یا عدم شرکت در انتخابات یکی از بحث های رایج در شبکه های اجتماعی است، به همین خاطر به نظر می رسد جمع پر تعدادی از هنرمندان، ترجیح داده اند لیست کاندیداهای مورد علاقه شان را منتشر کنند و از رأی دادن بنویسند: «من هم رأی می دهم.»، اسلوگانی است که آنها به اشتراک گذاشته اند.

هنرمندان: ما هم رأی می دهیم!

حمید فرخ نزاد، پیمان قاسم خانی، ترانه علیدوستی، الهام کردا، مهناز افشار، ریما رامین فر، مازیار میری و ... از این دست هنرمندان هستند. با این وجود از همین فهرست هم اگر بخواهیم مثال دیگری بیاوریم، باید به دومین پست اینستاگرامی ترانه علیدوستی اشاره کنیم که با انتشار متنی از یکی از روزنامه نگاران، تاکید کرده است که حتما در انتخابات شرکت می کند.

هنرمندان دیگری نیز در این میان دلایل خود را برای شرکت در انتخابات به زبان آورده اند. نخستین کسی که تنور انتخابات را میان هنرمندان داغ کرد و گفته هایش در زمینه شرت در انتخابات دست به دست می چرخید، رضا کیانیان بود. گفته های کیانیان، زودتر از دیگر هنرمندان در اینستاگرام و گروه های تلگرامی منتشر شد.

او در صفحه شخصی اش نوشت: «رأی ما در انتخابات مجلس شورای اسلامی تاثیرگذار است.» او در پست خود تلاش کرد تا به کسانی که دلایلی برای رأی ندادن به زبان می آورند، پاسخ هایی جامع و کامل بدهد. سعی کرده است از زبان مردم استفاده کند و در این میان دلایل خویش برای شرکت در انتخابات را نیز به زبان آورده است.

هنرمندان: ما هم رأی می دهیم!

این جمله ها را بخوانید: «اگر معتقدیم جامعه نیازمند آزادی افکار و به رسمیت شناختن حقوق همگان است، در انتخابات اعلام حضور کنیم تا هر فکر و اندیشه به اندازه وزنش عرض اندام کند. بی تفاوتی، معنایی جز فرار از مسئولیت و سپردن اختیار به غیر ندارد.» اینها نیز جملاتی است که حسین پاکدل نوشته و از شرکت در انتخابات پیش رو حمایت کرده است.

نوع دیگری از این جملات را امیرمهدی ژوله در صفحه اینستاگرامش نوشته است. نویسنده طنزپرداز با اشاره به برنامه ای که این روزها گل کرده است، توضیح می دهد: «از آنها نباشید که با رأی ندادن باعث می شوند آدم هایی نالایق به جاهای مهم راه یابند.»

هنرمندان: ما هم رأی می دهیم!

یکی از هنرمندانی که در زمینه انتخاباتت صحبت کرده و دلایلش را به صورت کامل توضیح داده، فرشته طائرپور است: «جریان های متعدد و مختلفی تلاش می کنند تا امثال من رأی ندهند. من به سهم خود اجازه نمی دهم کسی یا جریانی حق رأی دادن را از من سلب کند. حتما با ذکر «یا محول الحول و الاحوال» به پای صندوق رأی خواهم رفت و تمام و کمال به دو لیست ۳۰ و ۱۶ نفره رأی خواهم داد.»

اما پست اینستاگرامی و انتشار متن در گروه های تلگرامی، تنها راه اظهار نظر هنرمندان برای شرکت در انتخابات نبوده است. مجید مظفری، بازیگر سینما و مدیر کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر، با انتشار یک ویدئو به حمایت از کاندیداهای مورد علاقه اش پرداخته است. او در این ویدئو می گوید: «سلام، سلام بر ایرانیان پاک و پاک نیت، سربلند همچون دماوند و جاری همچون ارس! می دانید برای چه می خواهیم رأی بدهیم؟ من که می دانم، شما هم حتما می دانید؛ برای ایرانی سربلند.»

هنرمندان: ما هم رأی می دهیم!

مهناز افشار تازگی ها بیشتر از آن که در اینستاگرام فعال باشد، نظرهای شخصی اش را از طریق توئیتر به اشتراک می گذارد که در نوع خودش هنرمندی پیش رو به حساب می آید. او پس از حمایت از فهرست مورد علاقه اش، نوشته است: «امیدوارم آنچه که نباید نشود.» با این وجود، آنچه این پیام توئیتری را متفاوت می کند، هشتگی است که مهناز افشار انتخاب کرده، هشتگی با عنوان «دعوا ندارم». بازیگر سینمای ایران با این هشتگ به طرفدارانش عنوان کرده که حق ابراز عقیده را برای خودش در نظر گرفته و دلیلی برای مجادله نمی بیند چون به نظر می رسد برخی از افراد نیز آماده اند تا هنرمندانی که مردم را به دعوت به شرکت در انتخابات کرده اند، آزار دهند و با آنها بحث های بی راه می کنند، بحث هایی که البته معمولا بی جواب می ماند.

احمد مسجدجامعی هر چند جزو جامعه هنرمندان حساب نمی شود اما یکی از کسانی است که هنرمندان برایش احترام زیادی قائل هستند و حرفش را می پذیرند. عضو شورای شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفته است: «بیش از همه ضرورت مشارکت فعال در انتخابات را حس می کنیم. به واقع هیچ کس نیست رأی ندهد. رأی ندادن هم نوعی رأی دادن به کسانی است که این چندصدایی را نمی پسندند و ما که برای بهبود وضعیت جامعه تلاش مشترک و تاریخی داریم و برای پیشرفت ایران کوشش می کنیم، برای سربلندی فرهنگ مان تلاش مشترکی می کنیم. طبعا باید در این مقطع حساس بیش از همیشه در انتخابات ورود پیدا کنیم و دیگران را هم تشویق کنیم که در این انتخابات سرنوشت ساز شرکت کنند.»

هنرمندان: ما هم رأی می دهیم!

نیکی کریمی و مازیار میری نیز از هنرمندانی هستند که مردم را به شرکت فعالانه در انتخابات تشویق کرده اند. دلایل شان را خیلی کوتاه به زبان آورده اند و تاکید می کنند که رأی دادن راهی است برای رسیدن به ایرانی بهتر و آبادتر اما اگر بخواهیم از فعال ترین هنرمندان در این زمینه مثال بیاوریم، باید نام لیلی رشیدی را بنویسیم که با حضور در جمع انتخاباتی یکی از فهرست ها، حمایتش را اعلام کرد.

البته همیشه سه نفر از هنرمندان از شرکت مردم در انتخابات حمایت می کنند و این حمایت را به صورت علنی به زبان می آورند. تا به امروز لیلا حاتمی و علی مصفا به عنوان دو هنرمند همیشه در صحنه درباره انتخابات صحبتی نکرده اند اما نفر سوم، بهمن فرمان آرا، در روزهای پایانی بهمن ماه گفتگویی با روزنامه اعتماد انجام داد و در آن گفتگو توضیح داد: «ما یک حق انتخاب داریم و همین مهم است. من مخالف قهر کردن هستم، مخالف نادیده گرفتن این حق و رأی ندادن. قهر کردن و از ماجراها خود را بیرون کشیدن، ره حل یک جامعه سالم و دموکراسی خواه نیست.»

هنرمندان: ما هم رأی می دهیم!

در ادامه این گزارش کوتاه آمده است: «برنده و بازنده انتخابات، برای بهمن فرمان آرا در رأی دادن و دغدغه ای به نام «انتخابات» چندان مهم نیست. مهم، استفاده از «رأی» است و این که از فرصت قانونی و حق شهروندی خود استفاده کند.»

آخرین لحظه های پیش از نوشتن این گزارش، حبیب رضایی نیز با انتشار یک ویدئو، از حضور در انتخابات سخن گفت: «من رأی می دهم تا بودنم خاصیتی داشته باشد. من رأی می دهم برای ماندن روی نقشه جغرافیا و ...»

هنرمندان: ما هم رأی می دهیم!

هنرمندانی که برای بهارستان تلاش می کنند

در میان کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، نام سه هنرمند نیز دیده می شود. محمود عزیزی،ابراهیم داروغه زاده و مهرداد فرید. این سه نفر در این مدت و از زمانی که برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شده اند، در جمع های مختلفی از آینده انتخاباتی شان گفته اند.

مهرداد فرید گفته است: «اهالی فرهنگ و هنر ما سال هاست از فقدان نماینده ای که بتواند واقعا حقوق قانونی آنها را پیگیری کند، رنج برده اند و من اگر وارد مجلس شوم سعی خواهم کرد نماینده واقعی همین طیف باشم.»

هنرمندان: ما هم رأی می دهیم!

از سوی دیگر محمود عزیزی نیز روز یکشنبه در جمع هنرمندان پیشکسوت گفته بود: «لازم است در این فرصت تاریخ ساز شرکت کنیم و همین انگیزه است و ایجاب می کند که در انتخابات حضور داشته باشیم.» او آرزو کرد جمعیت هنرمندان در خانه ملت برای احیای مطالبات هنرمندان حضور داشته باشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دل و دماغش نیست

    • بدون نام

      شما جای کی شام خوردین

    • بدون نام

      هنرمند !!شما خودتون کی هستید ک بخاید برا بقیه هم تبلیغ کنید

    • سپیده

      همه ما رای می دهیم

    • بدون نام

      سلام.خوشبختانه هنرمندان الگوی من نیستن که حالا با توصیه هاشون رای بدم یا ندم. چرا هنرمندای عزیز فک میکنن نظرشون خیلی مهمه؟

    • رضا

      انتخاب کاندیدا ، به انتخاب من نه توسط من ! ♥

    • بدون نام

      رای؟؟

    • rembo

      من یه سوال دارم...تورو خدا جوابمو بدین
      خوب بریم رای بدیم....
      اگه بریم مگه چی میشه؟
      اگه نریم چی میشه؟
      چرا تو کشوری که داریم زندگی می کنیم به قوانینش احترام نمی ذاریم؟

    • بدون نام

      چرا تو دوره های قبل ساکت بودید!!؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج