جاباما
۳۰۱۳۹۹
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

موج سواری خودرویی‌ ها در بورس

بهبود اوضاع بورس تهران در دو ماه گذشته و بازدهی قابل توجه این بازار نسبت به سایر بازارها موجب شده است تا علاوه بر ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه، صنایع مختلف بورسی نیز با رشد مواجه شوند و کام سهامداران خود را شیرین کنند.

خبرگزاری ایسنا: بهبود اوضاع بورس تهران در دو ماه گذشته و بازدهی قابل توجه این بازار نسبت به سایر بازارها موجب شده است تا علاوه بر ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه، صنایع مختلف بورسی نیز با رشد مواجه شوند و کام سهامداران خود را شیرین کنند.

بهبود وضعیت بورس تهران بعد از دو سال رکود و هجوم خریداران برای خرید سهام شرکتها و نیز ورود نقدینگی جدید به این بازار موجب شد تا در کنار افزایش قیمت سهام شرکتها،اکثر صنایع بورسی با رشد قابل توجه قیمت مواجه شوند و بازدهی های خوبی کسب کنند.

به این ترتیب لغو تحریم‌های سیاسی و خوش بینی ناشی از بهبود وضعیت اقتصادی باعث شد تا بورس تهران روزهای خوبی را برای سهامداران خود رقم بزند و با افزایش قیمت ها، اندکی از زیان‌های رفته آنها را جبران کند به طوری که این بازار از دی ماه تاکنون بازدهی ۲۴ درصدی را نصیب همراهان خود کرده و با رشد بیش از ۱۶ هزار واحدی شاخص مواجه شده است.

البته در این میان برخی کارشناسان شدت رشد بورس در این مدت را هیجانی و اندکی نگران کننده می دادند و معتقدند که بازار سرمایه با جو روانی مواجه شده است زیرا هنوز اثر واقعی لغو تحریم ها در صنایع و شرکتهای بورسی مشاهده نشده است، اما عده ای دیگر جو ایجاد شده را ناشی از خوش بینی سهامداران از وضعیت آینده می‌دانند و معتقدند که بورس دیگر به دوران رکود خود برنمی گردد.

با این حال افزایش مشارکت سهامداران برای خرید سهام شرکتها و ورود سرمایه جدید به این بازار موجب شد تمام صنایع بورسی با تغییر رویه مواجه شوند و بازدهی های قابل قبولی نصیب همراهان خود کنند به طوری که بررسی‌های ایسنا از وضعیت بازدهی صنایع بورسی در یکماه اخیر نشان می دهد که از میان ۳۹ صنعت بورسی، بازدهی ۳۸ صنعت مثبت شد و تنها یک صنعت از قافله عقب ماند.

خودرویی ها صدرنشین شدند

در این میان مهم ترین صنعتی که در این مدت مورد اقبال سهامداران قرار گرفته و با رشد های خیره کننده ای مواجه شده است، صنعت خودرو است؛ این صنعت که در دوسال گذشته وضعیت نامطلوبی در بورس داشته و با افت شدید قیمت مواجه شده بود، با لغو تحریم ها و انعقاد قراردادهای جدید به یکباره مورد هجوم و توجه سهامداران قرار گرفت و رشدهای خیره کننده ای را تجربه کرد.

توجه بی سابقه سهامداران به این گروه و تشکیل صف های میلیونی برای خرید این شرکتها موجب شد تا این صنعت به لیدر بازار سرمایه تبدیل شده و در یکماه گذشته بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کند و با کسب ۵۲.۲ درصد بازدهی در یکماه در صدر جدول این گروه قرار بگیرد.

دیگر گروهی که در این مدت بازدهی چشمگیری به دست آورده است، صنعت محصولات فلزی است که با رشد قیمت شرکتهای زیرمجموعه خود توانسته بازدهی ۴۸ درصدی را در یکماه کسب کند و بعد از صنعت خودرو در رتبه دوم قرار بگیرد.

علاوه بر این صنایع، صنعت فرآورده های نفتی که شرکتهای پالایشگاهی را در دل خود دارد با وجود ابهامات متعدد این گروه از اقبال گسترده ای برخوردار شده و با کسب بازدهی ۳۷ درصدی حتی از صنایع مطرح بازار همچون صنعت بانکداری نیز پیشی گرفته است و در مقام سوم بیاستد.کارشناسان می گویند با وجود گزارش های ضعیف این شرکتها و همچنین کاهش قیمت نفت رشد این صنعت بر اساس هیجان و نوسان گیری بوده و رشد این صنعت دوامی نخواهد داشت.

در این میان صنعت رایانه نیز به شدت مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفته و با رشد قیمت مواجه شده است، افزایش تقاضا و رشد قیمت سهام این شرکتها موجب شد تا این صنعت در یکماه گذشته ۳۶ درصد بازدهی نصیب سهامداران خود کند و در رتبه چهارم قرار بگیرد.

صنعت تامین آب و برق و گاز با ۲۶ درصد، استخراج نفت با ۲۴ درصد، سایر مالی و کانه فلزی با ۲۰ درصد، سرمایه گذاری ها با ۱۹ درصد و محصولات کاغذی با ۱۹ درصد از ۱۰ صنعتی بودند که بیشترین بازدهی را در یکماه اخیر نصیب همراهان خود کردند.

علاوه بر این صنعت مواد دارویی با ۱۹ درصد، کانی غیز فلزی با ۱۹.۱ درصد، دستگاه های برقی و صنعت فنی و مهندسی با ۱۷ درصدی، فلزات اساسی و غذایی به جز قند با ۱۶ درصد به همراه صنعت زراعت از صنایعی بودند که بازدهی بیشتری از بازدهی شاخص بورس کسب کردند و مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفتند.

در این میان از صنایعی که از کمترین اقبال نسبت به دیگر صنایع برخوردار شدند می توان به صنایعی همچون قند و شکر، منسوجات، وسایل ارتباطی، شیمیایی، انتشار و چاپ، مالی، بیمه، رادیویی، انبوه سازی، ماشین آلات، محصولات چوبی و چند رشته ای صنعتی نام برد که بازدهی ۷ تا ۱۱ درصدی را کسب کردند.

صنعت بانکی از قافله عقب ماند

این در حالی است که صنعت بانکداری با وجود لغو تحریم های سوئیفت با اقبال چشمگیری مواجه نشده و به دلیل ابهامات مربوط به تحریم بانک صادرات نتوانسته چندان مورد توجه سرمایه گذاران قرار بگیرد به طوری که این صنعت در یکماه اخیر تنها ۷ درصد بازدهی به دست آورده است و از صنایع مطرح بازار عقب مانده است.

صنعت سیمان نیز از صنایعی است که به دلیل کاهش تقاضا در داخل و خارج حال و روز خوبی ندارد و در این مدت با وجود روند صعودی بورس تنها ۶ درصد بازدهی به همراهان خود داده است.

غیر از سیمان، صنعت کاشی و سرامیک، ذغال سنگ و لاستیک از صنایعی هستند که کمتر مورد اقابل قرار گرفتند و به بازدهی یک تا ۶ درصدی بسند کردند.با این حال با وجود روند صعودی بورس و رشد صنایع مختلف، تنها یک صنعت از غافله عقب مانده و زیان را در شرایط رونق بورس تجربه کرده است. به این ترتیب صنعت سایر معادن که تک سهم تامین ماسه ریخته گری را در اختیار دارد در یکماه اخیر ۱۹ درصد زیان کسب کرده و در انتهای جدول قرار گرفته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج