جاباما
۳۰۲۱۸۲
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

انتقاد کارشناسان از یک تصمیم خودرویی

تثبیت تعرفه واردات خودرو برای سال آینده انتقاد کارشناسانی را به دنبال داشته که معتقدند این اقدام به نفع دولت و خودروسازان و به ضرر مصرف‌کنندگان است.

خبرگزاری ایسنا: تثبیت تعرفه واردات خودرو برای سال آینده انتقاد کارشناسانی را به دنبال داشته که معتقدند این اقدام به نفع دولت و خودروسازان و به ضرر مصرف‌کنندگان است.

چندی پیش اعلام شد که تعرفه واردات خودرو برای سال ‌آینده تغییری نکرده و تعرفه‌های سال جاری در سال ۱۳۹۵ نیز اعمال خواهد شد.

به این ترتیب سال‌ آینده نیز تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی معادل ۴۰ درصد و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی معادل ۵۵ درصد خواهد بود.

در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: تعرفه واردات خودرو بالا است و تثبیت آن به معنای حمایت از خودروسازان و عدم توجه به نیاز مصرف‌کنندگان است.

علی خاکساری خاطرنشان کرد: مصرف‌کنندگان از بالا بودن تعرفه واردات خودرو متضرر می‌شوند و از آن سو نیز خودروسازان به دلیل بالا بودن تعرفه واردات انگیزه‌ای برای اصلاح عملکرد خود نخواهند داشت بنابراین مانند دو دهه گذشته ایران خودرو و سایپا به صورت انحصاری خودروها را با همان کیفیت و با قیمت‌های بالا عرضه خواهند کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز درباره تاثیرات تثبیت تعرفه واردات بر قیمت خودروهای داخلی در سال آینده، می‌گوید: با لغو تحریم‌ها و برقرار شدن سوئیفت، هزینه‌های نقل و انتقال مالی و واردات مواد اولیه صنعت خودرو کاهش می‌یابد بنابراین در سال آینده شاهد کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی هزینه‌های تولید در صنعت خودرو خواهیم بود.

شهرام آزادی خاطرنشان می‌کند: البته از آن سو نیز سال آینده تورم حداقل ۱۰ درصدی وجود خواهد داشت که باعث افزایش هزینه‌هایی چون رشد قیمت مواد اولیه داخلی و دستمزد خواهد شد بنابراین در مجموع در سال آینده قیمت خودروهای داخلی ثابت مانده و تغییرات چندانی نخواهد داشت.

یک کارشناس صنعت خودرو نیز با انتقاد از عدم کاهش تعرفه واردات خودرو می‌گوید: برنده تثبیت و بالا ماندن تعرفه واردات خودرو، دولت و خودروسازان و بازنده آن، مصرف‌کنندگان هستند.

امرالله امینی ادامه می‌دهد: برخی مسوولان در سخنرانی‌های خود می‌گویند که صنعت خودرو باید رقابت‌پذیر شده و کیفیت این محصولات افزایش یابد با این حال در عمل آنچه اتفاق می‌افتد، بالا ماندن تعرفه واردات خودرو است.

وی خاطرنشان می‌کند: به نظر می‌رسد که با توجه به کاهش قیمت نفت، دولت تمایل نداشته درآمدهایش از ناحیه واردات خودرو کاهش یابد بنابراین تعرفه را کاهش نداده‌اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این اقدام به نفع دولت و خودروسازان و به ضرر مصرف‌کنندگان است!!!!! چیز تازه وعجیبی نیست در واقع اگر غیر از این بود جای تعجب داشت!

    • بدون نام

      توی برجام 1 کل جهان رو شکست دادیم. اما بعید میدونم توی برجام 2 زورشون به خاندان رانت و انحصار برسه

    • ناشناس

      صنعت متکی به رانت دولتی مانند انچه در شوروی سابق وجود داشت نتیجه ای جز شکست در بازار جهانی و اجحاف به مصرف کننده داخلی نخواهد داشت و امکان ندارد بدون رقابت و خارج کردن یک صنعت از یوغ دولتی بودن و رانت پیشرفتی داشته باشد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج