جاباما
۳۰۳۰۷
۵۰۲۸
۵۰۲۸
پ

مقایسه فنی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با مزدا ۲

امروز می توان با ۲۵ میلیون تومان تیپ فول پژو ۲۰۶ را خرید اما اگر سقف مبلغ خرید را تا ۴۰ میلیون تومان بالا ببریم، چه اتفاقی رخ می دهد؟ باز هم ۲۰۶ در معادلات حاضر است!

مقایسه فنی پژو 206 تیپ 5 با مزدا 2

کسب و کار: امروز می توان با 25 میلیون تومان تیپ فول پژو 206 را خرید اما اگر سقف مبلغ خرید را تا 40 میلیون تومان بالا ببریم، چه اتفاقی رخ می دهد؟ باز هم 206 در معادلات حاضر است!

در یکی دو دهه اخیر و با افزایش روزافزون تولید انواع خودرو و به دنبال آن افزایش تصاعدی ترافیک های شهری و آلودگی های زیست محیطی، طراحی و عرضه خودروهای کوچک و کم مصرف به یکی از دغدغه های جدی خودروسازان صاحب سبک و معتبر جهان تبدیل شده است.

مقایسه فنی پژو 206 تیپ 5 با مزدا 2

این موضوع را نه فقط در استراتژی خودروسازان آسیایی بلکه در روش و منش جدید خودروسازان مطرح جهان نیز می توان مشاهده کرد. در کشورمان نیز پس از اجرای فاز نخست قانون «هدفمندسازی یارانه ها» و واقعی شدن قیمت سوخت مفاهیمی چون میزان مصرف سوخت و ارزش محصولات کم مصرف به عناصری تاثیرگذار در میان مشتریان انواع خودرو مبدل شدند.

از همین رو چند سالی می شود که بازار خودرو کشورمان میزبان محصولات کوچکتر و کم مصرف تری در بازه های مختلف قیمتی بوده و مشتریان ایرانی که سالیان سال معتقد به اصل «هر چه بزرگتر، بهتر» بودند اکنون رویکرد متفاوتی را در قبال خودروهای کوچک شهری در پیش گرفته اند.

مقایسه فنی پژو 206 تیپ 5 با مزدا 2

به این ترتیب محصولات کوچکتر که عمدتا در کلاس هاچ بک های کوچک شهری قرار می گرفتند، به گزینه های محبوب داخلی مبدل شده و توانستند نقش تعیین کننده ای را در بازار خودرو ایفا کنند.

صرف نظر از اعضای سنتی بازار در این کلاس یعنی پراید هاچ بک (با نام جدید ۱۱۱) و پژو ۲۰۶ چند صباحی می شود که خودروهای مطرح و خوشنام دیگری نیز وارد گود شده و تنور رقابت در میان بازار هاچ بک ها را حسابی داغ کرده اند. یکی از این تازه واردها مزدا ۲ است.

مزدا ۲ چه حرف هایی برای گفتن دارد؟

نسل فعلی مزدا ۲ که نسل سوم آن به شمار می آید در سال ۲۰۰۸ میلادی رونمایی شد و در همان سال عنوان «خودرو سال آمریکا» را از آن خود ساخت. این خودرو با ابعادی کوچکتر نسبت به رقبای خود در میان خودروهای سگمنت A و B که اصطلاحا با عنوان SubCompact شناخته می شوند قرار می گیرد. داستان عرضه مزدا ۲ در ایران به سال ۸۸ و نمایشگاه خودرو تبریز در آن سال بازمی گردد.

مقایسه فنی پژو 206 تیپ 5 با مزدا 2

گروه خودروسازی بهمن (عرضه کننده محصولات سواری مزدا ۲ در ایران) را در بین کارخانجات خودروسازی سبک کشور باید یک استثنا دانست که تولیدات این شرکت همواره از به روزترین خودروهای ساخت داخل به شمار می آیند. پس از موفقیت فراتر از انتظار نسل پیشین مزدا ۳، سازنده وطنی محصولات مزدا در ایران که عطش بازار کشور به محصولات جمع و جورتر را احساس می کرد، تصمیم به عرضه محصول ارزان قیمت مزدا در کلاس هاچ بک شهری گرفت و بدین ترتیب مزدا ۲ نخستین بار در نمایشگاه خودرو تبریز رونمایی شد.

طراحی ظاهری مزدا ۲ را باید گل دقیقه اول این خودرو به رقبا دانست. مزدا ۲ دارای شکل و شمایلی جذاب، فمینیستی و جوان پسند است که به راحتی می تواند طیف وسیعی از مشتریان را بدون در نظر گرفتن فاکتور قیمت به سمت خود جذب کند.

مزدا ۲ برخلاف هیوندای i۲۰ دارای جذابیت بصری بوده که این جذابیت در مقیاس کوچکتری به فضای داخل کابین و دکوراتیو داخلی این خودرو نیز کشیده شده است. با آنکه چیدمان کنسول میانی مزدا ۲ بی شباهت به طراحی داخلی مزدا ۳ نیست اما کیفیت متریال به کار گرفته شده در این قسمت چنگی به دل نمی زند.

پیشرانه در نظر گرفته شده برای نسخه عرضه شده مزدا ۲ در کشورمان پیشرانه کوچک ۱/۵ لیتری با دو میل سوپاپ است که توانایی تولید بیشینه قدرت ۱۰۲ اسب بخار را داراست. این پیشرانه هر اسب بخار قدرت تولیدی را به رقم ناامیدکننده ۱۰/۳۴ کیلوگرم از وزن مزدا ۲ اختصاص می دهد.

این موضوع زمانی به چشم می آید که بدانیم پیشرانه رقیبی چون هیوندای i۲۰ هر اسب بخار قدرت تولیدی را به ۳۱/۹ کیلوگرم از وزن خودرو اختصاص می دهند. خصوصیات دینامیکی مزدا ۲ همانگونه که انتظار می رود مبتنی بر خصوصیات حرکتی اسپورت با چاشنی هیجان است. هر چند که تنها ۱۰۲ اسب بخار توانایی به چالش کشیدن دیگر رقبای این خودرو را ندارند اما تجربه رانندگی با مزدا ۲ متفاوت از هر تجربه دیگری در بین رقبای هم ردیف این خودرو است.

سیستم تعلیق مزدا ۲ کاملا سفت و خشک بوده و در حین حرکت کوچک ترین ناهمواری های جاده را نیز برای سرنشینان خواهد شمرد! با آنکه شاید این ویژگی چندان خوشایند رانندگان میانسال نباشد، اما فراموش نکنیم هستند کسانی که تنها به خاطر همین خصوصیات قید محصولات نرم و آرامی چون پژو ۲۰۶ یا هیوندای i۲۰ را می زنند و با پرداخت هزینه بیشتری سراغ «فولکس گل» و مزدا ۲ می روند.

مقایسه فنی پژو 206 تیپ 5 با مزدا 2

مزدا ۲ در کشورمان با دو سطح تجهیزاتی متفاوت تحت عنوان تیپ یک و ۲ به فروش می رسد که از تجهیزات اضافه تیپ ۲ می توان به سامانه ESP، رینگ های آلیاژی، روکش طرح دار صندلی ها و سراگزوزهای آبکاری شده اشاره کرد. از ویژگی های فنی مزدا ۲ که بگذریم، داستان تکراری بدقولی در بحث قیمت گذاری و جهش قیمت محصولات داخلی در مورد این خودرو نیز تکرار شد.

با آنکه در بدو ورود مزدا ۲ به بازار صحبت از قیمت ۲۶ الی ۲۹ میلیون تومانی آن بر سر زبان ها بود اما امروز و پس از چند مرحله افزایش قیمت رسمی و غیررسمی، این خودرو در بازار آزاد با قیمت ۴۱ میلیون تومانی معامله می شود.

آیا خرید مزدا ۲ به صرفه است؟

در کل مزدا ۲ خودرویی کاریزماتیک، خوش چهره و با میزان مصرف سوخت مناسب است اما سوال اصلی اینجاست که وقتی می توان با قیمتی کمتر از ۲۰ میلیون تومان پژو ۲۰۶ ای را خرید که هم قد و قواره مزدا ۲ بوده و تقریبا همان کاری را می کند که مزدا ۲ می کند، چرا باید چک ۴۰ میلیون تومانی بابت خرید مزدا ۲ کشید؟!

مقایسه فنی پژو 206 تیپ 5 با مزدا 2

پاسخ ساده است؛ زیرا با آنکه می توان گوشی تلفن همراه ایرانی G۱ با سیستم عامل «آندروید» را با قیمت ناقابل ۳۰۰ هزار تومانی خریداری کرد ولی در بازار تلفن همراه، چه سر و دست هایی که برای انواع HTC Sensation با قیمت بیش از ۸۵۰ هزار تومانی شکسته نمی شود!

پس شما نیز اگر سقف مبلغ خریدتان رقم ۲۰ میلیون تومان را نشان می دهد که هیچ، اما اگر برای خرید خودرو ۴۰ میلیون تومان کنار گذاشته اید ولی وسوسه خرید محصول ارزان تر و پس انداز ۲۰ میلیون تومان باقی مانده شما را رها نمی کند این ضرب المثل را فراموش نکنید که «هر چقدر پول بدهی، همانقدر آش خواهی خورد!»

هر چند با مرور جدول مقایسه مشخصات تکنیکی و حرکتی مزدا ۲ و رقیب خوش فروش آن در ایران درمی یابیم به رغم اختلاف قیمت ۲۰ میلیون تومانی، نسخه ۶/۱ لیتری ۲۰۶ به هیچ عنوان نقش یک «از پیش بازنده» را نخواهد داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج