جاباما
۳۰۳۱۶۹
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

ناباروری چه تاثیری بر روابط جنسی دارد؟

یکی از هیجان‌انگیزترین دوران زندگی زناشویی، دوران بچه‌دار شدن است. اما برای برخی زوج‌ها که دچار ناباروری و تحت درمان هستند، بچه‌دار شدن می‌تواند قضیه را برعکس کرده و مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

مجله سیب سبز: یکی از هیجان‌انگیزترین دوران زندگی زناشویی، دوران بچه‌دار شدن است. اما برای برخی زوج‌ها که دچار ناباروری و تحت درمان هستند، بچه‌دار شدن می‌تواند قضیه را برعکس کرده و مشکلاتی را به همراه داشته باشد. مبارزه با ناباروری، زوج‌ها را با چالش‌های متعددی روبه‌رو می‌کند. صرف‌نظر از اینکه ناباروری‌تان را چگونه حل می‌کنید، این مسئله می‌تواند در رابطه شما با همسرتان خللی ایجاد کند.

اگر مراقب نباشید و احتیاط نکنید فشار فیزیکی، مالی و عاطفی ناشی از ناباروری می‌تواند بر رابطه شما با همسرتان تاثیر منفی بگذارد. طی آخرین آمارهای مو‌سسه HealthyWomen مشخص شد که مسئله ناباروری بر روابط عاطفی و جنسی یک‌چهارم از زنان اثرات منفی می‌گذارد. خبر خوب این است که حدود یک‌سوم زنان در همین آمار اظهار داشته‌اند که تلاش‌هایی که برای درمان ناباروری داشتند، توانسته تاثیر خوبی بر رابطه با همسرشان داشته باشد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این باره داشته باشید که ناباروری چه تاثیری بر روابط شما دارد، این مقاله را از دست ندهید.

ناباروری چه تاثیری بر روابط جنسی دارد؟

تحقیقات چه می‌گوید؟

در تحقیقی که موسسه HealthyWomen انجام داده است، حدود سه‌چهارم زنان معتقدند که همسرشان در دورانی که برای درمان ناباروری سپری می‌کرده‌اند، بسیار حامی و پشتیبان آنها بوده است. به‌علاوه ۹۰درصد از زنانی که درمان‌های مربوط به ناباروری را پشت‌سر گذاشتند همچنان با همسر خود زندگی می‌کنند و زندگی‌شان را حفظ کرده‌اند.

آنهایی هم که از همسرشان جدا شده‌اند اعلام کرده‌اند که درمان ناباروری دلیل اصلی جدایی‌شان نبوده است. در ادامه نکات و اطلاعاتی ذکر شده که به شما و همسرتان کمک می‌کند تا ۹۰‌درصد بتوانید رابطه‌تان را حفظ کرده و بدون در‌نظر گرفتن نیاز به بچه‌دار شدن، نه‌تنها رابطه‌تان را سالم بلکه قوی‌تر و محکم‌تر کنید.

از سرزنش بپرهیزید

تصور کنید که همسر شما به‌خاطر کم بودن تعداد اسپرم‌ها، نابارور بوده یا آنکه اندومتروز شما یکی از لوله‌های رحمی را مسدود کرده است. به هرحال شما یک زوج نابارور هستید و باید آن را بپذیرید. به‌راحتی می‌توان تقصیر را گردن یکدیگر انداخته و با فریاد بگویید: مقصر تویی! اما واقعیت این است که مهم نیست چه کسی در این بازی سرزنش کردن نقش اصلی را دارد، باید بدانید که هر دو به یک اندازه در این مورد درگیرید. وقتی نابارور هستید آیا واقعا مهم است که مقصر چه کسی است؟

باید بدانید که این مسئله چیزی است که شما کنترل زیادی روی آن نداشته‌اید. شاید برای تغییر چند مورد کوچک که زمانی می‌شد آنها را کنترل کرد، دیر باشد مانند تلاش برای باردار شدن زمانی که جوان‌تر بودید. گذشته تمام شده و بهتر است دیگر به آن فکر نکنید. ‌واقعیت همان چیزی است که امروز با آن روبه‌رو هستید؛ بچه‌دار شدن برای هر دوی شما نسبت به بسیاری از زوج‌های دیگر کار دشوارتری است.

بهتر است به زمان حال تمرکز کنید و به‌دنبال راه‌حل باشید. برای آنکه کمتر یکدیگر را سرزنش کنید یا کاری کنید که این اتفاق نیفتد، همسرتان را از این مسئله مطمئن کنید که هر دو در این رابطه مقصر بوده و نقش داشته‌اید. به‌خاطر بیاورید که نسبت به همسرتان چه فکری می‌کردید، چرا او را دوست دارید و چرا دوست دارید بچه داشته باشید. سعی کنید نسبت به عجز و خشم خود به‌صراحت با هم صحبت کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد زوج‌هایی که احساسات‌شان را مخفی می‌کنند احتمال بروز مشکلات مربوط به فشار ناشی از ناباروری در آنها بیشتر است. با مشکل ناباروری در قالب یک مسئله گروهی روبه‌رو شوید. این یعنی با هم به پزشک مراجعه کنید، با هم با عوارض جانبی آن مبارزه کرده، در کنار هم سختی‌ها را پشت سر بگذارید و خبرها و اتفاقاتی را که برای‌تان پیش آمد با دوستان و خانواده‌تان سهیم شوید.

سعی کنید رابطه‌تان را سالم و خوب نگه دارید

روش‌هایی برای حفظ یک رابطه سالم و مصون نگه داشتن آن از فشار‌های مخرب ناشی از ناباروری وجود دارد که عبارتند از:

به خودتان بپردازید

به‌خاطر داشته باشید که ابتدا شما دو نفر بودید پیش از آنکه بچه‌ای در کار باشد. حتی اگر بچه‌دار هم شوید، این هر دوی شما هستید که باید رابطه خوب و سالمی با هم داشته باشید پیش از آنکه بخواهید پدر و مادر خوبی شوید.

ناباروری چه تاثیری بر روابط جنسی دارد؟

درباره چیزی غیر از ناباروری صحبت کنید

در مکالمات عاطفی هیچ یک از شما حق ندارد درباره بچه، ناباروری، درمان‌های دارویی، فرزندخواندگی یا چیزهایی در این باره که قرار است انجام دهید، صحبت کند.

خودانگیختگی را به رابطه زناشویی‌تان بازگردانید

با همسرتان رابطه زناشویی داشته باشید بی‌آنکه هدف‌تان باردار شدن و به‌دنیا آوردن بچه باشد. این بدان معناست که از قبل از رابطه جنسی، حین آن و بعد از آن درباره باروری و باردار شدن صحبت نکنید یا تلاش کنید به همسرتان بگویید حضورش چقدر برای شما پراهمیت است و داشتن فرزند یا نداشتن آن خللی در جنس عاطفه و محبت شما نسبت به او ایجاد نمی‌کند.

با یکدیگر ورزش کنید

ورزش یکی از عوامل فوق‌العاده برای از‌بین بردن استرس است. می‌توانید ورزش‌هایی مانند تنیس، دوچرخه‌سواری و دیگر فعالیت‌های فیزیکی توام با نشاط و سرگرمی را همراه با هم انجام دهید. این کار نه‌تنها باعث مقاوم‌تر شدن بدن‌تان می‌شود، بلکه به شما کمک می‌کند بتوانید عمیق نفس بکشید و این کار برای تمرینات ریلکسیشن و تمرکز شما بسیار مفید است. پیاده‌روی هم گزینه بسیار مناسب و آسانی است؛ یادتان باشد که حین پیاده‌روی‌ دستان یکدیگر را بگیرید.

به تفاوت‌ها احترام بگذارید

باید بدانید در مواجهه با یک موقعیت واحد، هر یک از شما به شیوه‌های گوناگونی برخورد می‌کنید. تنها به این دلیل که شوهر شما درباره ناباروری گریه نکرده یا برای چند ساعت حرف نمی‌زند به معنای این نیست که آزار نمی‌بیند یا اذیت نمی‌شود. مردان در بدترین شرایط از مشکل دوری کرده و در عین حال بسیار زودرنج می‌شوند.

پس به‌خاطر داشته باشید که نحوه روبه‌رو شدن او با مشکل متفاوت از شماست. نباید او را به بی‌تفاوتی متهم کرده و روابط عاطفی خود را خراب کنید.

از عوامل بیرونی هم کمک بخواهید

حتی اگر مطمئن هستید که پیوند عاطفی شما و همسرتان از پس مشکلات مربوط به توفان ناباروری بر می‌آید، بهتر است با یک روانشناس خانواده صحبت کنید. از طرفی می‌توانید به یک گروه حمایت‌کننده از افرادی که دوره‌های درمان ناباروری را سپری می‌کنند، ملحق شوید. استفاده از تجربیات کسانی که قبلا این مراحل را تجربه کرده‌اند می‌تواند کمک‌تان کند تا بهتر با این موضوع کنار بیایید.

ناباروری چه تاثیری بر روابط جنسی دارد؟

انتظار و بی‌قراری برای باردار شدن

فرقی نمی‌کند که ناباروری شما به‌تازگی تشخیص داده شده یا مدت‌هاست که تحت‌درمان هستید؛ بی‌قراری مداوم آشناترین لغت برای چنین موقعیتی است. انتظار مداوم برای رسیدن به آرزوی‌تان ممکن است هر دوی شما را بی‌قرار کند و بخواهید زودتر به نتیجه برسید.

به‌علاوه باید بدانید که ناباروری زنان را بیش از مردان تحت‌فشار قرار می‌دهد خصوصا اگر مرد بیش از حد به بچه‌دار شدن علاقه نشان دهد. این موضوع که زن نمی‌تواند زایش داشته باشد، فشار روانی زیادی ایجاد می‌کند که انتظار باردار شدن به آن اضافه می‌شود؛ یعنی فشار و بی‌قراری دو برابر. همین موضوع باعث می‌شود که استرس زیادی را تجربه کرده که خود مشکل را چند برابر خواهد کرد.

تحقیقات نشان داده‌اند زنانی که هورمون استرس کمتری در بدن‌شان ترشح می‌شود، خیلی زودتر از زنانی که استرس زیاد دارند، نتیجه موردنظر را به‌دست می‌آورند، بنابراین لازم است بر فشارهای ناشی از بی‌قراری کنترل بیشتری داشته باشید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج