۳۰۴۲۲
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

پوست‌‌اندازی تابستانی مرسدس

معرفی کامل نسل نو ‌مرسدس بنز GLK-Class مدل‌۲۰۱۳؛ شاسی‌بلند جمع و جوری که به تازگی از اتاق عمل طراحان مرسدس خارج شده؛ آیا این محصول توان ایستادگی در مقابل رقبای هموطن خود را دارد؟

پوست‌‌اندازی تابستانی مرسدس

هفت صبح: معرفی کامل نسل نو ‌مرسدس بنز GLK-Class مدل‌2013؛ شاسی‌بلند جمع و جوری که به تازگی از اتاق عمل طراحان مرسدس خارج شده؛ آیا این محصول توان ایستادگی در مقابل رقبای هموطن خود را دارد؟

به این جمله توجه کنید: «امروز بازار شاسی‌بلندها همچون بازار کیک وانیلی است و به زودی فروش شاسی‌بلندهای کوچک از فروش تنقلات خوراکی نیز بیشتر خواهد شد!» این جمله را «روبرت استادلر» مدیر فروش شرکت آئودی می‌گوید. اگر از چاشنی طنز ماجرا فاکتور بگیریم، به راحتی درمی‌یابیم که جمله فوق در بسیاری از بازارهای جهانی صادق است. قابل کتمان نیست که در کشورمان نیز طی چند سال گذشته تب «شاسی‌بلند سواری»، رانندگان ایرانی را فراگرفته است. انواع و اقسام خودروهای شاسی‌بلند در بازه‌های مختلف قیمتی از اصلی‌ترین گزینه‌های خریداران خودرو در ایران به شمار می‌آیند.

پوست‌‌اندازی تابستانی مرسدس

با نگاهی به وضعیت بازار شاسی‌بلندهای کشور و فاکتورگیری از «تیگوX۳۳ » چینی در محدوده ۳۰ میلیون تومانی و نمایندگان برندهای آلمانی در این کلاس که همگی قیمتی بالای ۱۵۰ میلیون تومان را بر پیشانی خود دارند، پیداست که جنگ اصلی در این نبرد در بازه قیمتی ۶۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان و در بین شاسی‌بلندهای جمع و جور یا اصطلاحا کراس اوررها انجام می‌پذیرد. جایی که در کنار دو برند پرآوازه کره‌ای یعنی هیوندای و کیا که اتفاقا با عرضه محصولاتی چون ix۳۵ و اسپورتیج برنده بلامنازع بازار شاسی‌بلندهای جمع و جور کشور هستند، اخیرا برندهای «سنگ یانگ» کره جنوبی و «میتسوبیشی» ژاپن نیز با دست پر از راه رسیده و قصد دارند با برهم زدن معادله بازار شاسی‌بلندهای کشور، سهم بیشتری از بازار را از آن خود سازند‌ اما اندکی آن‌سوتر در بازارهای اروپایی و آمریکایی در این کلاس غوغایی برپاست. ب.ام.و با مدل محبوب‌X۳، آئودی با‌ Q۳، تویوتا با Rav۴ و لندروور با مدل LR۲ برای بازار پرسود شاسی‌بلندهای جمع و جور دندان طمع تیز کرده‌اند. پس سهم مرسدس بنز در این معادله پیچیده چیست؟!

تولد یک دورگه

مدیران مرسدس بنز پس از احساس نیاز به طراحی و عرضه یک شاسی‌بلند جمع و جور با خصوصیات حرکتی نزدیک به خودروهای سدان، نخستین بار نسخه مفهومی‌(کانسپت) GLK-Class را در نمایشگاه خودرو دیترویت ۲۰۰۸ معرفی کردند. شاسی‌بلند جمع و جور مرسدس بنز روی پلتفرم سدان کوچک این شرکت یعنی نسل قبلی C-Class ساخته و پرداخته شده بود. GLK که برگرفته از عبارت آلمانی Gelandewagen Luxus Kompakt به معنای «دورگه مجلل» بود بلافاصله پس از رونمایی در دیترویت، از ابتدای سال ۲۰۰۹ روی خط تولید مرسدس بنز در دو سایت تولیدی این شرکت در شهرهای «برمن» آلمان و قاهره مصر رفت.

پوست‌‌اندازی تابستانی مرسدس

جالب آنکه این خودرو توانست در همان سال نخست تولید در آمریکای شمالی که یکی از مهمترین بازارهای هدف انواع خودروهای شاسی‌بلند به شمار می‌آید فروش ۲۱ هزار دستگاهی را تجربه کند که این امر حکایت از موفقیت محصول جدید مرسدس بنز داشت. ضمن آنکه تعداد قابل توجهی از این خودرو طی سال‌های ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۱ وارد بازار کشورمان شد و توانست بخش عمده‌ای از مشتریان X۳ و حتی لکسوس RX را به سمت خود جذب کند. در کنار طراحی خاص بدنه‌(نه الزاما زیبا) که با بهره‌گیری از خطوط شارپ از‌GLK-Class، خودرویی قوطی شکل ساخته بود، مهندسان مرسدس ۴ نوع پیشرانه مختلف برای آن در نظر گرفته بودند تا بتوانند توجه طیف وسیع‌تری از مشتریان مشکل‌پسند را به سمت این خودرو جلب کنند.

یک پیشرانه ۲/۲ لیتری‌ CDI، دو پیشرانه شش سیلندر ۳ و ۵/ ۳ لیتری و در نهایت یک پیشرانه ۳ لیتری دیزلی طیف موتورهایی بودند که وظیفه به حرکت درآوردن GLK-Class را بر عهده داشتند‌ اما به تازگی و با نزدیک شدن سال ۲۰۱۳ میلادی شرکت مرسدس بنز نسخه Facelift (بهینه سازی شده) شاسی‌بلند جمع و جور خود را معرفی کرد. بهینه‌سازی چهره ظاهری در کنار بهبودی قوای محرکه و به کارگیری جدیدترین سامانه‌های کمکی دینامیکی از مهمترین دستاوردهای GLK-Class مدل ۲۰۱۳ به شمار می‌آیند.


GLK-Class؛ لطفا به اتاق عمل!

پوست‌‌اندازی تابستانی مرسدس

بی‌شک مهم‌ترین تغییرات اعمال ‌شده روی نسخه بهینه سازی شده این‌خودرو، تغییرات ظاهری آن است. با نیم نگاهی ‌به‌ چهره‌ ظاهری GLK-Class (که اتفاقا در نسخه پیشین بیشترین انتقادها به این قسمت وارد بود) تغییراتی چون بهینه‌سازی هندسی و گرافیکی چراغ‌های جلو، بازطراحی جلوپنجره و بهره‌گیری از رکابی‌ها و سپرهای جدید را شاهد خواهیم‌بود. زبان‌طراحی چراغ‌های‌جلو در‌مدل ۲۰۱۳ ادامه‌دهنده زبان طراحی مرسدس در مدل‌های GL-Class و ML-Class است که پیش‌تر معرفی شده‌اند. این چراغ‌ها مجهز به سامانه هوشمند ILS Intelligent Light System هستند که از یک‌پروژکتور و رفلکتور و یک‌نوار باریک طیف LED تشکیل شده‌اند.

ضمن آنکه فناوری Day Light (روشنایی در‌روز) در این خودرو سبب شده تا GLK-Class هنگام روشنایی نیز جذابیت بصری و شخصیت تهاجمی‌کافی را داشته باشد. در‌کنار نمای جلو، چراغ‌های عقب این خودرو نیز از گزند تغییرات در امان نمانده و طراحان و مهندسان مرسدس بنز با بهره‌گیری از آخرین فناوری روشنایی یعنی فیبر‌نوری در‌چراغ‌های عقب‌سبب افزایش روشنایی چراغ ترمز و به دنبال آن افزایش ایمنی خودرو هنگام ترمزگیری شده‌اند. در‌کنار این تغییرات، مرسدس بنز برای نخستین بار سه نوع رینگ آلیاژی ۱۷، ۱۸ و ۱۹ اینچی را در‌فهرست آپشن‌های سفارشی این خودرو قرار‌داده که مشتریان بسته به قوای محرکه خودرو و سلیقه خود می‌توانند هر‌یک از آنها را برای خودرو خود سفارش دهند.

پوست‌‌اندازی تابستانی مرسدس

گل سرسبد این رینگ‌ها، رینگ‌های ۱۹ اینچی ساخت مهندسان AMG است که به صورت پنج پره دوبل طراحی و با بهره‌گیری از آخرین‌ روش‌های فلزکاری به شکلی کاملا سبک وزن ساخته و پرداخته شده‌اند. در‌فضای‌داخل‌کابین نیز‌شاهد تغییرات‌اندکی‌چون جایگزینی نشان دهنده‌ها با نمونه جدیدتر، جایگزینی غربیلک سه شاخه‌فرمان به‌جای غربیلک فرمان پیشین، بهینه‌سازی خروجی‌های هوای سیستم تهویه مطبوع و همچنین افزایش تنوع تریم‌های آلومینیومی‌ یا چوبی به‌کار گرفته شده در دکوراتیو داخلی خودرو هستیم. مجموعه این تغییرات سبب شده تا نسخه جدید GLK-Class از فرم بی‌روح نسخه پیشین دور شده و این خودرو چهره به‌روزتر و جذاب‌تری به خود بگیرد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا اعمال این تغییرات ظاهری در روزگاری که عقل بیشتر مشتریان به چشم‌شان است، می‌تواند GLK-Class را همچنان در‌کورس رقابت با هموطنان قلدر خود نگاه دارد یا خیر.


توانایی‌های دینامیکی

طبق اعلام مرسدس بنز، قرار است نسخه جدید GLK-Class با طیف گسترده‌تری از پیشرانه‌های دیزلی و بنزین سوز روانه میدان نبرد شود. این طیف موتورها که از پیشرانه 2/2 الی 5/ 3 لیتری تشکیل شده دارای بازه قدرتی 143 الی 302 اسب بخار هستند. قوی‌ترین‌گونه تولیدی این خودرو مدل GLK350 Blue Efficiency خواهد بود که با برخورداری از پیشرانه شش سیلندر به حجم دقیق 3498 سی‌سی می‌تواند ظرف مدت 5/ 6 ثانیه خود را از حالت سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر بر‌ساعت رسانده و پس از آن نیز سقف سرعت 210 کیلومتر بر ساعت را تجربه نماید.

پوست‌‌اندازی تابستانی مرسدس

پیشرانه این خودرو که توانایی تولید ۳۷۰ نیوتون متر‌گشتاور را نیز داراست، با دارا بودن فناوری Blue Direct یا همان‌ پاشش سوخت مستقیم توسط انژکتورهای پیزوالکتریکی و سامانه اشتعال چندمرحله‌ای داخل سیلندرها کم‌مصرف‌ترین پیشرانه این کلاس به شمار می‌آید. دیگر نسخه تولیدی این خودرو که مرسدس بنز امید فراوانی به موفقیت آن در بازارهای اروپایی دارد، مدل GLK۲۵۰ BlueTec است که دارای پیشرانه چهار‌سیلندر ۱۹۰ اسب‌بخاری است. این پیشرانه در‌سال گذشته عنوان «پربازده‌ترین پیشرانه چهار سیلندر دیزلی‌سال» را از آن خود‌كرد ‌ضمن آنکه همگی این مدل‌ها به صورت استاندارد به سامانه Start/Stop مجهز خواهند بود. قرار است شاسی ‌بلند جمع و جور مرسدس بنز همچون گذشته در دو گونه‌تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل عرضه شود که مدل‌های دو‌دیفرانسیل با پسوند ۴Matic از دیگر مدل‌ها تمییز داده می‌شوند.

پوست‌‌اندازی تابستانی مرسدس

کارکرد سامانه ۴Matic در نسخه دو‌دیفرانسیل به این ترتیب بوده که ۴۴ درصد نیروی تولیدی پیشرانه به محور جلو و ۵۶ درصد به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود که این مسئله سبب افزایش چسبندگی خودرو روی جاده می‌شود. از مهم‌ترین تجهیزات رفاهی و ایمنی GLK-Class مدل ۲۰۱۳ می‌توان به سامانه Drive Select که وظیفه مدیریت و هماهنگی دیفرانسیل و جعبه دنده را بر‌عهده دارد، سامانه بازیابی انرژی ترمز، سامانه DSR (مدیریت سرعت در سراشیبی)، سامانه حرکت بین خطوط، سامانه تشخیص خواب آلودگی راننده، سامانه کمکی پارک با دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم صوتی حرفه‌ای ساخت شرکت Harman Kardon با چنجر شش تایی و حافظه شش گیگابایتی، سامانه ناوبری فعال با صفحه نمایش لمسی و سامانه کنترل کروز هوشمند با قابلیت ترمزگیری خودکار را باید نام برد. به‌گفته مرسدس بنز نسخه بهینه سازی شده GLK-Class از تابستان امسال و با قیمت پایه ۳۶ هزار یورو روانه بازار‌خواهند شد که این رقم در‌گونه‌های قوی‌تر و فول آپشن به بیش از ۵۵ هزار یورو خواهد رسید
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عالیهههههههههههههههههههه!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج