جاباما
۳۰۴۲۷
۲۵ نظر
۵۱۴۱
۲۵ نظر
۵۱۴۱
پ

دور اروپا در ۷۰ روز با خودروی شخصی!

آقای سروش مطهر، يکي از علاقه‌مندان جهانگردي و خودروهاي دو ديفرانسيل است.پیرامون سفرهای ایشان با خودروی شخصی به بیش از ۲۰ کشور دنیا و سپس در مورد خودروی ایشان که یک دستگاه میتسوبیشی پاجروی گروه بهمن است بحث خواهیم کرد.


دور اروپا در 70 روز با خودروی شخصی!


برترین ها: به سراغ آقای سروش مطهر، يکي از علاقه‌مندان جهانگردي و خودروهاي دو ديفرانسيل رفته ایم تا در گفت و گویی صمیمی دو روایت متفاوت را مورد بررسی قرار دهیم. در ابتدا به بخش اول بحث خواهیم پرداخت که پیرامون سفرهای ایشان با خودروی شخصی به بیش از ۲۰ کشور دنیاست. سپس در مورد خودروی ایشان که یک دستگاه میتسوبیشی پاجروی گروه بهمن است در حیطه فنی بحث خواهیم کرد. همانطور که در ابتدا بیان شد می خواهیم در قدم اول درباره سفرهای متعدد ایشان به دیگر نقاط دنیا آن هم با خودرویی صحبت کنیم که توسط یک خودروساز وطنی به بازار ارائه شده است. ناگفته پیداست که سفر با خودرو آن هم در شرایط مختلف و به مدت طولانی مهارت ها و تجربیات بسیاری را حاصل می کند. این گفت و گو شاید مجالی باشد برای استفاده خوانندگان گرامی از این تجربیات گران‌بها.

دور اروپا در 70 روز با خودروی شخصی!

چطور شد که به فکر سفر کردن با خودروی شخصی آن هم به خارج از کشور افتادید؟

خب این روحیه سفر کردن و ماجرا جویی را من خودم از بچگی داشتم. یادم هست در دوران کودکی یک دوچرخه داشتم که اگر با آن دو تا خیابان آن طرف تر را مي رفتم و برمی گشتم یک احساس جالب به من دست می داد و فکر می کردم یک دنیای جدید را کشف کردم. ضمن اینکه مثلا بعد ها که موتور سیکلت ۱۲۵ تریل خریدم در قبل از انقلاب که مدام در مسیر اصفهان زاهدان در رفت و آمد بودم چون دانشجوی زاهدان بودم.اتفاقا با همین موتور بیشتر ایران را گشتم ولی اصل جریان از همین سفرهای ایران گردی آب می خورد.

چه چیز باعث شد به فکر سفر به خارج از کشور با خودروی شخصی بیفتید؟

در واقع همان شور و علاقه ایی که گفتم و این نکته مهم که سفر با خودروی شخصی نوعی ماجراجویی هم هست.چون شما باید همه سفر را مدیریت کنید و از همه مهم‌تر اینکه اختیار و انتخاب در سفر با شماست.

برنامه ریزی سفرتان چگونه بود؟

واقعیت این است که در ابتدا ما تصمیم داشتیم به چین سفر کنیم و تا آنجا که من می دانم کسی قبلا این کار را نکرده بود.این سفر به دلیل اینکه مقررات چین بسیار سخت گیرانه بود و سفارت چین هم علیرغم مراجعات من به ما پاسخی نداد و منتفی شد. با توجه به اینکه چین نشد و قبلا هم چند باری با خودرو به ترکیه سفر کرده بودیم تصمیم گرفتیم به اروپا سفر کنیم.

دور اروپا در 70 روز با خودروی شخصی!

مسیرها را چگونه انتخاب کردید؟

ما چندین ماه از طریق اینترنت نقاط دیدنی اروپا را جستجو کردیم. من از تمام این نقاط نقشه تهیه کردم و دست آخر این نقاط را به هم وصل کردیم و در اصل یک خط سیر درست کردیم. در ابتدا از ترکیه وارد یونان شدیم و بعد هم فضای شینگین اروپا. یک نکته مهم در انتخاب مسیر اینکه ما مسیر را طوری انتخاب کردیم که از اتوبان نباشد چون اتوبان چیزی برای دیدن ندارد.

برای خروج خودرو از کشور چه مراحلی را طی کردید؟

خوشبختانه این کار ساده است.هر کسی چنین نیتی دارد می تواند به کانون جهانگردی و اتومبیل رانی مراجعه کند. در آن‌جا گواهی نامه بین المللی دریافت می کند. بعد خودرورا برای چک کردن باید به گمرک ببرید و در صورت مناسب بودم شرایط پلاک بین المللی یا ترانزیت دریافت می کنید.

همه این‌ها در یک روز انجام می شود.نکته مهم اینکه خودروی شما باید یا به نام شما باشد و یا از کسی که خودرو به نام اوست وکالت نامه با ذکر موضوع داشته باشید.

با توجه به اینکه سفر شما بسیار طولانی بود،خودروی خود را چگونه آماده کردید؟

خب این مسئله خیلی مهم است.من به تعمیرگاه مرکزی مراجعه کردم و بعد از مطرح کردن نیتی که داشتم از آن‌ها خواهش کردم همه چیز را چک کنند. ضمن اینکه یک پک از لوازم اصلی مثل شمع و وایر و تسمه وچند قطعه دیگر از تعمیرگاه تهیه کردم تا در سفر لنگ نمانیم. همینطور همه تعمیرگاه های مجاز میتسوبیشی را در مسیر سفرمان سرچ کردم و ادرس آن‌ها را داشتم.

دور اروپا در 70 روز با خودروی شخصی!

کمی در مورد وسایلی که در سفر به همراه داشتید توضیح دهید؟

خب این وسایل چند دسته است و بسیار زیاد.اما مثلا جعبه کمک های اولیه و یخچال و مقداری ابزار فنی مورد نیاز خودرو و GPS که نقشه های جدید مسیر را داشته باشد فقط بخش کوچکی از آن‌ها بود.

کمی در مورد امنیت سفر توضیح دهید؟

خب همه این اطلاعات در اینترنت هست ولی در اروپا امنیت بسیار خوب بود حتی اروپای شرقی مثل صربستان. مشکل در شهرهای بزرگ بود که در همه جای دنیا مثلا ساعت ۳ نیمه شب نباید از کوچه پس کوچه ها رد شد.

برخورد مردم دیگر کشورها با شما چگونه بود؟

بسیار صمیمی به‌خصوص ما با مردم محلی زیاد برخورد داشتیم و همه خوب بودند.

دور اروپا در 70 روز با خودروی شخصی!

از برخورد با مردم خاطره خاصی دارید؟

در یک دهکده کوهستانی در ایتالیا وارد یکی از کمپ سایت ها(اقامت گاهی برای مسافران که امکانات مناسبی دارد) شدیم و چادر را بنا کردیم وتازه نشسته بودیم که چادر کناری ما که چند جوان ایتالیایی بودند و اصلا انگلیسی بلد نبودند ما را به شام دعوت کردند. جالب بود که ما هم ایتالیایی بلد نبودیم ولی شاید ۳ ساعت باهم می گفتیم و می خندیدیم بدون اینکه زبان یکدیگر را بلد باشیم.

آیا اسپانسر هم داشتین؟

بله جیب خودمان!هر چند ما نوعی سفیر فرهنگی بودیم ولی حمایتی از ما نشد.

با توکه سفر شما به اتفاق خانواده انجام شده می خواهم چند سوال از همسر شما بپرسم.خانم مطجه به اینهر در سفرهای طولانی کمی کار آشپزی سخت است شما چگونه با این مشکل برخورد کردید ؟

خب من مایحتاجی مثل حبوبات و برنج را از ایران آورده بودم. حتی سبزی موردنیاز را در ایران خشک کرده بودم و همراه داشتیم اگر مثلا ظهر غذای کنسروی میخوردیم شب حتما من غذای پختنی درست می کردم. سفر سختی های خودش رو دارد. مثلا یادم هست در کوه‌های مونبلان سوئیس دو روز باران بارید و همه لباس ها خیس بود. من حتی بند رخت هم همراه داشتم که بند را در ماشین بستیم و رخت‌های خیس را پهن کردیم البته سخت بود ولی حالا یک خاطره شیرین است.

دور اروپا در 70 روز با خودروی شخصی!

هزینه های سفر را چگونه مدیریت کردین؟

ما باید براورد می کردیم که مثلا در سفر اروپا (سفر دوم) بیش از ۷۰ روز سفر هستیم. به همین دلیل باید در هر لحظه می‌دانستیم که چقدر هزینه کردیم و چقدر باقی مانده است. به همین منظور من با نرم افزار اکسل یک جدول طراحی کردم و آن را پرینت گرفتم و هم زمان نرم افزار را هم به همراه داشتم. ضمن اینکه در این جدول هزینه های خوراک و سوخت و... از هم جدا بود و در هر روز می شد هزینه ها را رصد کرد.

در بحث اسکان در کشورهای مختلف چگونه عمل می کردید؟

ما علاوه بر بحث کمپ سایت ها که می تونستیم در آنجا چادر بزنیم و از امکانات کمپ استفاده کنیم، از کچ سلفینگ هم استفاده کردیم. در مورد کمپ سایت‌ها تا فراموش نکردم بگویم که در یک کمپ سایت امکاناتی مثل برق، آب گرم، حمام و... بود و شما با پرداخت مثلا ۴۵ یورو همه امکانات را برای یک شب استفاده می کردید در صورتی که مثلا اگر قرار بود به هتل برویم باید حدود ۳۵۰ یورو هزینه می کردیم.

در مورد کچ سلفینگ بیشتر توضیح دهید؟

سایت هایی در اینترنت هست که شما می توانید با عضویت در آن‌ها از کچ سلفینگ استفاده کنید. به این صورت که شخصی از یک کشور دیگر وارد ایران می شود و ما از او میزبانی می کنیم البته بیشتر برای بحث اسکان و او در سایت کچ اگر ما میزبان خوبی بوده باشیم از ما تشکر می کند و مطلب می نویسد. این در واقع می شود اعتبار ما. وقتی ما به دیگر کشورها می رویم دیگران از ما میزبانی می کنند و این چرخه ادامه دارد. اتفاقا یک بار از یک مرد روسی در ایران میزبانی کردیم که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

خاطره ایی هم از کچ سلفینگ دارید؟

خانم مطهر:من یادم هست در یکی از کمپ های آکروپولیس یونان یک خانواده آلمانی بودند که من برای آن‌ها آش رشته درست کردم و خیلی خوششان آمد. ما دوماه بعد که به همان کمپ برگشتیم من باز هم آش رشته درست کردم و این خانواده که دوباره به این کمپ آمده بودند از روی بوی آش رشته مارا پیدا کردند. یک بار هم در فرانسه برای کسی که مارا کچ کرده بود با چیزهایی که از ایران آورده بودم قرمه سبزی درست کردم که رسم ایرانیان را نشان بدهیم. ما حتی ترشی هم داشتیم!

آقای مطهر پاجروی شما در سفر چطور عمل کرد،آیا با مشکل خاص فنی روبه رو نشدین؟

میتسوبیشی پاجروی ما مدل ۸۶ و از پاجروهای گروه بهمن است. انصافا در این حدود ۱۶۰ هزار کیلومتری که با آن در شرایط مختلف رانده ام هیچ مشکلی تا به حال نداشته. البته من تمامی دستورات کمپانی را مو به مو عمل کرده ام.

آیا در سفرها با تغییر قوانین راهنمایی و رانندگی در کشورهای مختلف با مشکلی روبه رو نشدید؟
اغلب قوانین شبیه به هم است. مثلا در سالیان قبل که به قبرس رفتیم باید میدان را از چپ می پیچیدیم که من از راست پیچیدم و همه بوق می زدند! در کل در اروپا رانندگی بسیار راحت تر است چون همه قوانین را رعایت می کنند.

در سفر دوم گویا همسفر هم داشتید؟

بله یکی از آشنایان با تویوتا لندکروزر همراهمان بود. در کل همسفر خوب باعث می شود از سفر بیشتر لذت ببرید.

آقای مطهر در پایان اگر صحبتی باقی مانده بفرمایید؟

فقط چند نکته به دوستانی که قصد سفر دارند. همیشه همسفر خوب انتخاب کنید تا از سفر لذت ببرید و اینکه با هزینه کم هم می توان سفر کرد باید راهش را یافت. در آخر از مسافران عزیز می خواهم خودشان را از جنس طبیعت بدانند و آن را آلوده نکنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • 120

      رفتن دور اروپا عشق و حال کنند, اسپانسر و حمایت مالی یعنی چی؟!!!!

    • علی اصغر خشکباری

      من این مطلب را در مجله تخت گاز خواندم کلا مجله جالبی بود به بازدیدکنندگان هم توصیه میکنم بخوانند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بابا آخه خیلی گرونه مطالبشم 25% خوبه اونم با ترحم

    • parviz

      سلام به همه بزرگواران
      من با خانواده در عید 92 قصد مسافرت
      به اروپا با خودروی شخصی را دارم
      عزیزانی قصد همسفر بودن داشته باشند
      به من ایمیل بزنند تا هماهنگی لازم انجام
      گیرد.

      پاسخ ها

      • مرتضی

        salam ghorban
        bandeh dar hale barresi safar ba khodro shakhsi ro daram va donbale hamsafar migardam. age momkene barnameh safaretoon ro tozih bedin.

    • mehrdad

      dameshoon garm

    • محمدرضا

      کارجالبی انجام داده اند
      آیا فقط 70 روزه میشه رفت بیشتر باشه چی ؟
      مثلا 5یا 6ماه؟

    • موسوی

      سلام
      من قصدسفر دور رو اروپارا دارم چطوری میتونم با آقای سروش مطهر که تجربه سفر رودارند یا دوستان دیگری که سفر رفتند تلفن تماسی داشته باشم

    • موسوی

      سلام مجدد
      خواهش میکنم اگرکسی تجربه شخصی مسافرت با خودرو شخصی با خانواده دوراروپا روداره تلفن تماسی رو به من بده

    • موسوی

      نظر دوستان چیه که چندتا ماشین با هم درسهردوراروپا با هم باشند؟

    • سعید

      سلام.من عاشق سفرباخودروهستم .چندباری فقط ارمنستان باخودروشخصی ام رفتم.حال تصمیم دارم زمینی اروپا بروم.کسی میتواند محبتی کند راهنمایی کند.باتشکر

    • نرگس

      سلام،من و همسرم تصمیم داریم شهریور ماه 94 سفر دور اروپا به مدت یکماه بریم،لطفاً اگه براتون ممکن باشه شماره تماستون رو به ادرس ایمیل بنده بفرستید تا از تجربیات مفیدتون در سفرمون استفاده کنیم.

      پاسخ ها

      • محمدمدار

        با سلام
        بنده نيز تصميم به رفتن به دور اروپا رو دارم منتها دو تا مورد هست که هنوز برام حل نشده يک اينکه از کدوم کشور برای ويزا اقدام کنیم دوم اينکه دو نفر هزينه ها بالا خواهد بود اگه 4 نفر باشه هزينه ها کمتر خواهد شد

    • لیلا

      سلام. برای اولین بار قصد گرفتن شینگن رو دارم. همسفرم ویزای مولتی یکساله بونان رو داره. تا الان که تحقیق کردم بهم بیش از دو هفته ویزا نمیدن. راستش ما هم قصد مسافرت به اروپا با خودروی شخصی به مدت دو ماه را داریم. به صورت پروژه ای کار می کنم که چند ماه است بیمه ام رد نمی شود. تردید و ریجکت یونان را دارم. آیا شما می توانید بفرمایید به چه طریق ویزا دریافت کردید؟

    • فروز

      من و همسرم قصد سفر به دور اروپا با ماشین را داریم ... کسانی که تجربه داشته اند لطفا درباره ی هزینه ی سفر گرفتن ویزای شینگن واتوموبیل مورد نظر توضیح دهند

    • شهره

      سلام وعرض ادب من و خانواده ام هم قصد سفر به دور اروپا رو داریم از شما عزیزانی که این سفر رو تجربه کردید خواهش میکنم شماره تماستون رو برای من هم ایمیل کنید تا اطلاعات کافی رو بتونم ازتون بگیرم ممنون میشم که من رو هم راهنمایی کنید باتشکر

    • محمد





      سلام من دعوتنامه دارم واسه آلمان.خیلی دوست دارم با ماشین خودم برم.ماشین سمند فکر میکنید میشه باهاش رفت؟یا اصلا گمرک اجازه میده؟ممنون میشم راهنمایی کنید.با تشکر

      پاسخ ها

      • مسافر زمینی

        سلام، با قانون الان میشه تا ماشین 20 ساله فارق از نوع ماشین ترانزیت کرد، فقط بدون لوازم سمند هیچ را پیدا نمیکنی، اگه خواستی بری حتما دیسک و صفحه،فولی سر میل لنگ،تسمه بزرگه،بلبرینگ تسمه ها،سیم کلاج،پمپ بنزین،سنسور دورموتور،کویل،با خودت ببری.البته اینا مهمه بقیشم از مکانیک بپرس.ولی حتما دیسک و صفحه یادت نره.

    • ایمان

      سلام عرض ادب و ممنون از مطالب خوب و جالب شما من به همراه خانواده تصمیم گرفتیم و 3 ماه دیگه قصد سفر زمینی داریم همه چی بر قرار کردم ولی نمیتوانم سایت کمپ هارو داخل کشور های مختلف پیدا کنم لطفا اگر سایت مشخصی دارد معرفی کنید. سپاس گزارم

      پاسخ ها

      • مسافر زمینی

        در مورد سفر با اروپا اگه سوال بود در خدمتم.

    • روزبه برفی

      سلام ، ما تجربه ۴ بار سفر به دور اروپااز ایران با اتومبیل شخصی را داشتیم ، سال آینده تصمیم گرفتیم از دوستانی که تمایل دارند در این سفرها همراهمون باشن و ضمنا شرایط این سفر را هم دارن دعوت کنیم ، می خواستم جهت اطلاع رسانی و ثبت نام داوطلبان کمکون کنید .
      میتونید از طریق ایمیل
      texelectronic@yahoo.com با من در ارتباط باشید . ممنون
      روزبه برفی

    • بدون نام

      زمان سفر رو اعلام بفرمایید

    • پوریا مریوانی

      سلام وقت بخیر
      من میخام به فرانسه سفر کنم با ماشین شخصی پژو ۴۰۵ لطفا هر کسی اطلاعات داره راهنمایی کنه در همه زمینه ها ، تاحالا با ماشین خودم ،فقط به عراق سفر کردم ولی چون از شهر ما تا عراق کلا یک ساعت هم نمیشه خیلی جدی نگرفتم و هیچ مشکلی پیش نیومد ولی برای سفر دور اروپا حدودا ۱۶۰هزار کیلومتر راهه ، اونجا میتونم دیسک و صفحه ، لنت ، روغن و ... رو عوض کنم ؟؟؟

    • احمد اردیانی

      باسلام وعرض ادب.بسیار عالی،،اگه لطف کنید چگونگی ومراحل دریافت ویزا با ماشین شخصی(بعد از کاپوتاژ)به اروپا روبفرمائید واینکه کدوم کشور راحتتر ویزا میده

    • رجیمی 2

      نگفتن چقدر خرجشون شده . چند میلیون آب میخوره با خود روشخصی 10 کشور اروپایی؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج