۳۰۴۳۴۹
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

نحوه فعالیت مراکز درمانی در نوروز

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی وزارت بهداشت ضمن تشریح برنامه‌های اورژانس کشور ویژه تعطیلات نوروز، از به‌کارگیری بیش از ۴۰۰۰ دستگاه آمبولانس، ۱۸ هزار نیروی امدادی و ۱۹ فروند بالگرد هوایی در قالب طرح امداد نوروزی وزارت بهداشت خبر داد و چگونگی فعالیت مراکز درمانی دولتی و خصوصی در نوروز را تشریح کرد.

خبرگزاری ایسنا: رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی وزارت بهداشت ضمن تشریح برنامه‌های اورژانس کشور ویژه تعطیلات نوروز، از به‌کارگیری بیش از ۴۰۰۰ دستگاه آمبولانس، ۱۸ هزار نیروی امدادی و ۱۹ فروند بالگرد هوایی در قالب طرح امداد نوروزی وزارت بهداشت خبر داد و چگونگی فعالیت مراکز درمانی دولتی و خصوصی در نوروز را تشریح کرد.

دکتر امین صابری‌نیا در تشریح برنامه سلامت نوروزی وزارت بهداشت، گفت: برنامه امداد نوروزی امسال از ساعت هشت صبح ۲۶ اسفند ماه آغاز و تا هشت صبح روز ۱۵ فروریدن سال ۹۵ ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این برنامه در وزارت بهداشت به عنوان "طرح سلامت نوروزی ۹۵" نام‌گذاری شده است، افزود: بر این اساس ستادی در وزارت بهداشت تشکیل شده که باید متناسب با این ستاد، با مسوولیت رییس دانشگاه، دبیری معاونت درمان دانشگاه‌ها و دبیرخانه مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی، در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز تشکیل شود.

یک‌چهارم مراکز درمانی بخش خصوصی فعال باشند

صابری‌نیا ادامه داد: با توجه به اینکه عموما در تعطیلات نوروز سال‌های گذشته، با تعطیلی بخش خصوصی از جمله مطب‌ها، درمانگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها مواجه بوده‌ایم، از این بخش خواسته شده که با هماهنگی نظام پزشکی در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها، حداقل یک‌چهارم بخش‌های خصوصی بتوانند در روزهای اجرای طرح سلامت نوروزی فعال باشند تا عملا ارائه خدمات‌مان به شکل معمول دچار مشکل نشود.

مشکلات بهداشتی و درمانی را به ۱۴۹۰ و ۱۵۹۰ اطلاع دهید

وی از راه‌اندازی مراکزی به نام "EOC" یا مراکز هدایت عملیات و بحران در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: کار آنها این است که در ایام نوروز ۹۵، حوزه سلامت را پایش کنند و در صورتی که به انجام اقدامی فوری نیاز بود، بلافاصله برای آن اقدام شود. البته این مراکز عموما با مراکز درمانی و بهداشتی سروکار دارند نه با مردم عادی. بنابراین در صورتی که مردم عادی دچار مشکل شدند با شماره‌های ۱۴۹۰ و ۱۵۹۰ تماس بگیرند، اما در مواردی که مراکز درمانی احساس کنند که مشکلی در ارائه خدمات وجود دارد، بلافاصله می‌توانند با کمک گرفتن از این مراکز، مشکل را حل کنند.

صابری‌نیا با اشاره به حجم زیاد مسافرت‌های نوروزی در ایام نوروز بویژه در شهرها و جاده‌های اصلی، ادامه داد: بر این اساس توصیه شده تا همه آمبولانس‌های اورژانس‌های ۱۱۵ در حاشیه جاده‌ها مستقر شده و در معرض دیده مردم باشند، تا اگر مردم دچار مشکل شدند یا به توصیه‌های بهداشتی و درمانی نیاز داشتند، به این مراکز مراجعه و مشکل خود را برطرف کنند.

به کارگیری بیش از ۴۰۰۰ آمبولانس در طرح سلامت نوروزی

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور، از به کارگیری ۴ هزارو ۹۷۰ دستگاه آمبولانس اورژانس ۱۱۵ و مراکز درمانی در طرح سلامت نوروزی خبر داد و گفت: همچنین فعالیت ۲ هزارو ۱۵۸ پایگاه اورژانس برای این ایام در نظر گرفته شده که ۸۳۳ مورد آن در شهرها و ۱۳۲۵ مورد آن در جاده‌ها مستقر می‌شوند.

صابری‌نیا با بیان اینکه در نوروز ۹۳، پنج فروند بالگرد داشتیم که تعداد آن در نوروز ۹۴ به ۱۸ فروند رسید، اظهار کرد: امسال تعداد این بالگردها به ۱۹ فروند برای خدمت‌رسانی در ایام نوروز می‌رسد که ارائه خدمت را در محورهای مواصلاتی و مناطق صعب‌العبور انجام می‌دهند. همچنین ۵۷ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۳۰ دستگاه موتور آمبولانس را برای طرح نوروزی سال ۹۵ فعال و در مبادی ورودی و خروجی شهر‌ها ۲۹۷ ایستگاه سلامت را راه‌اندازی کرده‌ایم. همچنین دو فروند شناور دریایی در شهرهای جنوبی استان هرمزگان، بنادر و جزیره قشم فعال شده‌اند و در مواقع لازم ارائه خدمت را انجام می‌دهند.

نحوه کار مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی در ایام نوروز

وی با بیان اینکه در این طرح جمعا ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی را با احتساب اضافه کار در طول طرح نوروزی ۹۵ به کار می‌گیریم، افزود: علاوه بر این وزیر بهداشت دستور دادند که فعالیت مراکز شبانه‌روزی بهداشتی و درمانی روستایی و شهری در ایام عید نوروز مانند روزهای عادی باشد و حتی اعطای مرخصی نیز بر اساس ضوابطی داده می‌شود و باید به گونه‌ای باشد که ارائه خدمات دچار مشکل نشود. در غیر این صورت مرخصی‌ها لغو می‌شوند. حال در مواردی که مراکز بهداشتی و درمانی غیر شبانه‌روزی باشند، بنا شده که در تمام ساعاتی که قبلا خدمت‌رسانی می‌کردند، طبق روال عادی پزشک را داشته و ارائه خدمات را در دستور کارشان قرار دهند.

صابری‌نیا با بیان اینکه تهیه و توزیع مطالب آموزشی و اطلاع‌رسانی، در مبادی ورودی و خروجی شهرها و حتی ایستگاه‌های سلامت‌ در فرودگاه‌ها، اماکن پر تردد مانند ایستگاه‌های راه‌آهن و ترمینال‌های مسافربری بویژه در مراکز استان‌ها را در دستور کار قرار دادیم، گفت: همچنین طرح بسیج سلامت نوروزی که مربوط به بحث‌های بهداشت محیط و محل‌های تهیه و توزیع مواد غذایی و آشامیدنی‌ است، از اول اسفند آغاز شده و همچنان در نوروز هم ادامه می‌یابد.

چگونگی کار متخصصین مقیم در بیمارستان‌ها

وی افزود: در زمینه چگونگی کار متخصصین مقیم در بیمارستان‌ها، تاکید شده که کار آنها طبق روال گذشته و مانند آنچه که در طرح تحول سلامت مشخص شده، ادامه می‌یابد. بویژه تاکید داریم که این کار در تعطیلات عید و طرح سلامت نوروزی به‌ گونه‌ای باشد که دچار مشکل نشویم و مانند روال گذشته خدمت‌رسانی کنیم. یعنی همان‌گونه که در بهمن ماه خدمات ارائه می‌دادیم در ایام عید نیز به همین صورت باشد.

فعالیت ۱۰۰ درصدی بخش‌های ویژه در نوروز ۹۵

صابری‌نیا همچنین اظهار کرد که اقدامات متخصصین خاصی مانند متخصصین طب اورژانس، بیمارستان‌هایی که نیازمند خدمات تخصصی مانند متخصصین مغز و اعصاب، جراحی عمومی و حتی بیمارستان‌هایی که تک تخصصی هستند، در نوروز به گونه‌ای انجام شود که ارائه خدمات دچار مشکل نشوند. همچنین فعالیت ۱۰۰ درصدی بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها، مانند بخش‌های ‌آی‌سی‌یو، ان‌آی‌سی‌یو و پی‌آی‌سی‌یو در دستور کار قرار گرفته است. بنابراین با توجه به اینکه احتمالا ترددها و بیماری‌ها در این ایام بیشتر است، ظرفیت بخش‌های ویژه ما نباید کاهش یابد و ما باید از این فرصت استفاده کنیم تا بتوانیم خدمات‌مان را به طور کامل انجام دهیم.

کلینیک‌های ویژه و بخش‌های دندانپزشکی در نوروز فعالند

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور به نحوه کار کلینیک‌های ویژه در نوروز اشاره و اظهار کرد: عموما مردم در سال‌های گذشته نارضایتی‌هایی را از نحوه کار کلینیک‌های ویژه ابراز می‌کردند. بر این اساس امسال تاکید شده که حتما فعالیت کلینیک‌های ویژه مخصوصا در رشته‌های بالینی خاص مانند داخلی، زنان، اطفال، جراحی عمومی و روانپزشکی در دستور کار قرار گیرد. همچنین بخش‌های دندانپزشکی که یکی از چالش‌های مردم در تعطیلات است، طبق دستور وزیر بهداشت به روسای دانشگاه‌ها تاکید شده که این کار به نحو احسن انجام شود و همان بخش‌هایی که پیش از تعطیلات فعال بوده‌اند، در ایام تعطیل نیز به فعالیت‌شان ادامه دهند.

صابری‌نیا با بیان اینکه به طور کلی امسال رویکرد وزارت بهداشت به این سمت است که توانمندی و قابلیت ارائه خدمات در حوزه سلامت تحت‌الشعاع تعطیلات قرار نگیرد، ادامه داد: در این زمینه روسای دانشگاه‌ها مسوولیت مستقیم دارند تا نظارت‌های لازم را انجام دهند. همچنین مدیران و روسای بیمارستان‌ها نیز وظیفه دارند، اقداماتی انجام دهند که واقعا ارائه خدمات در ایام نوروز ۹۵ مطابق روزهای عادی باشد.

چگونگی تامین دارو در ایام نوروز

وی درباره چگونگی تامین دارو در تعطیلات نوروز ۹۵، گفت: در زمینه تامین دارو، در ایام اجرای طرح سلامت نوروزی، اولویت وزارت بهداشت ارائه خدمات از سوی داروخانه‌های شبانه‌روزی است. همچنین این مراکز باید در مبادی ورودی و خروجی شهرها اطلاع‌رسانی لازم را به همشهریان و مسافران داشته باشند که کدام داروخانه‌ها قابلیت ارائه خدمات دارند.

صابری‌نیا با بیان اینکه ما هماهنگی خوبی با ارگان‌های دخیل در طرح امداد نوروزی از جمله پلیس، راه و ترابری، هلال احمر و... داشته‌ایم، گفت: نشست‌های ما در این زمینه از دو ماه گذشته آغاز شده و امیدواریم بتوانیم خدماتی را که شایسته مردم است، به آنها ارائه کنیم.

و اما توصیه‌های نوروزی به مردم

وی در ادامه توصیه‌هایی را به مردم ارائه داد و افزود: چند نکته مهم وجود دارد که مردم باید به آنها توجه کنند. بر این اساس یکی دغدغه‌های ما در ایام تعطیلات نوروز، درباره مسیرهایی است که به طور مرتب در آنها تردد صورت می‌گیرد. بنابراین مردم حتما قبل از حرکت، مسیرها را کارشناسی کنند و از جاده‌هایی که ظرفیت لازم برای انجام مسافرت را دارند، اطلاع یابند.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور همچنین گفت: همچنین مردم از ورود به جاده‌هایی که با آنها آشنایی قبلی ندارند، بویژه در ساعات پایانی شب خودداری کنند و در صورت بروز سانحه ضمن حفظ خونسردی و جلوگیری از اضطراب، با ارگان‌ها امدادی و شماره ۱۱۵ برای فراخوانی آمبولانس و ۱۱۰ برای فراخوانی پلیس تماس بگیرند. بر این اساس توجه داشته باشند که شماره ۱۱۵ در ایران بدون نیاز به پیش شماره استفاده می‌شود و به اولین مرکز مربوط به فوریت‌های پزشکی وصل خواهد شد. سپس در این مراکز کارشناسی می‌کنند که با توجه به نوع حادثه و تعداد مصدوم کدام یک از آمبولانس‌های ما اعم از زمینی یا هوایی اعزام شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج