جاباما
۳۰۵۵۲۳
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

فاجعه همین نزدیکی‌ هاست

ورزشگاه از صدایش لرزید؛ دود غلیظی از زمین بلند شد و هوا را کدر کرد. باز هم ترقه، باز هم تکرار کارهای خطرناک.

ایران ورزشی: ورزشگاه از صدایش لرزید؛ دود غلیظی از زمین بلند شد و هوا را کدر کرد. باز هم ترقه، باز هم تکرار کارهای خطرناک. حوالی دقیقه ۹ مسابقه وقتی علیپور پشت مدافعان تراکتورسازی صاحب موقعیت شد و شوتش را به تور دروازه اخباری دوخت، یک تماشاگر - به عبارت درست‌تر تماشاگرنما - به خیال اینکه پرسپولیس گل اول را زد، ترقه (به اصطلاح عامیانه نارنجک دست‌ساز) را از طبقه دوم به سمت زمین پرتاب کرد، غافل از اینکه کمک داور مسابقه پرچم خود را به نشانه کرنر بالا برده است. همزمان با این اتفاق، یک تماشاگرنمای دیگر هم اقدام به شیرین‌کاری مشابهی کرد و ترقه‌اش را از طبقه دوم پرتاب کرد اما قدرت دست او کم بود و ترقه در میان تماشاگران طبقه اول فرود آمد.

خدا رحم کرد فاجعه‌ای رخ نداد و آسیب‌ جانی متوجه تماشاگران آن بخش نشد. یادمان نرفته چند سال پیش در بازی تیم ملی ایران و کره شمالی (وقتی برانکو مربی تیم ملی بود) اقدام یک تماشاگرنما و پرتاب ترقه که زیر پای بازیکن کره شمالی منفجر شد، چه تبعات سنگینی برای ما به دنبال داشت. تازه در آن مسابقه حادثه جانی متوجه بازیکن کره شمالی نشد اما AFC ما را در بازی بعدی مرحله مقدماتی جام جهانی مقابل قطر از داشتن تماشاگر محروم کرد. بعد از آن بود که سختگیری‌های پلیس و نیروهای امنیتی شدت گرفت و رسانه‌‌ها در تقبیح آن اتفاق، به شدت موضع گرفتند و برای مدتی پرتاب ترقه در ورزشگاه‌ها جمع شد تا سال‌ها بعد در بازی پرسپولیس - سپاهان (که قطبی سرمربی سرخپوشان بود) پرتاب ترقه در ورزشگاه فولادشهر اصفهان فاجعه آفرید. سرباز نگون‌بخت نیروی انتظامی که برای برقراری امنیت به ورزشگاه آورده شده بود، با اصابت ترقه به سرش بینایی خود را از دست داد. ماجرای سرباز احمدی سر و صدای فراوانی به پا کرد و باعث شد تا سال‌ها شاهد تکرار چنین مسائلی در ورزشگاه‌ها نباشیم.

در لحظه درگیری سینا عشوری و محسن بنگر، پرتاب ترقه با شدت بیشتری تکرار شد. این بار یکی از ترقه‌ها به تلق پشت نیمکت تراکتورسازی خورد تا بازیکنان ذخیره این تیم به وسط زمین بدوند. پرتاب نارنجک چند هفته‌ای است که با رایگان شدن بلیت بازی‌ها و حضور تماشاگران در طبقه دوم ورزشگاه آزادی دوباره رواج پیدا کرده، ولی در این بازی شدت بیشتری داشت و تماشای این صحنه‌ها ناراحت‌کننده بود.

این اتفاق تلخ در حالی رخ داد که مدیران امنیت یوفا هم در ورزشگاه حضور داشتند. آنها قرار است فردا کارگاهی آموزشی درباره ایمنی و امنیت ورزشگاه‌ها برگزار کنند. هر چند سفر آنها ماهیت نظارتی ندارد، ولی با دیدن این صحنه‌ها قطعا تصاویر خوبی از فوتبال ایران در حافظه آنها ثبت نخواهد شد.

این هفته همچنین قرار است علی کفاشیان برای جلسه درباره تعیین وضعیت میزبانی ایران به جلسه AFC برود. رسانه‌های عربستانی در روزهای گذشته علیه فوتبال ایران جوسازی زیادی کردند و پخش شدن تصاویر این بازی در آستانه این جلسه حساس قطعا به نفع فوتبال ما نیست. در شرایطی که کاهش قیمت بلیت به عنوان راهکاری برای کشاندن دوباره تماشاگران به ورزشگاه استفاده می‌شود، بی‌توجهی به مسائل امنیتی می‌تواند کارکرد منفی داشته باشد و تماشاگران را از ورزشگاه فراری بدهد. انتظار می‌رود که افزایش تعداد تماشاگران به قیمت بی‌توجهی به تدابیر امنیتی تمام نشود، چرا که اهمیت دومی قطعا کمتر از اولی نیست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج