جاباما
۳۰۶۰۷۲
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

همه ضد و نقیض‌های بابک زنجانی

همان‌طور که خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کردند، بعد از بررسی‌های بسیار و برگزاری ۲۶ جلسه دادگاه، حکم اعدام برای متهم بزرگ نفتی صادر شد؛ این در حالیست که در تمامی جلسات دادگاه، ادعاها و اظهارات ضدونقیضی از جانب زنجانی مطرح شد که نتوانست دادگاه را قانع کند.

خبرآنلاین: همان‌طور که خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کردند، بعد از بررسی‌های بسیار و برگزاری ۲۶ جلسه دادگاه، حکم اعدام برای متهم بزرگ نفتی صادر شد؛ این در حالیست که در تمامی جلسات دادگاه، ادعاها و اظهارات ضدونقیضی از جانب زنجانی مطرح شد که نتوانست دادگاه را قانع کند.

سخنگوی قوه قضاییه از حکم اعدام برای متهم بزرگ نفتی و دو تن از متهمان دیگر بعد از برگزاری بیست و شش جلسه دادگاه خبر داد. جلساتی که پر از حاشیه و اظهارات ضدونقیض و بعضا ادعاهای نادرست بابک زنجانی بود. آنطور که از شواهد بر می آید، بابک زنجانی هنوز نتوانسته با نخواسته قسمتی از بدهی یا کل آن را بپردازد.

مهرماه امسال و در اولین جلسات رسیدگی به پرونده بابک زنجانی، کیفرخواست ۲۳۷ صفحه ای قرائت شد. در این کیفرخواست به اظهارات عجیب و غریب متهم اشاراتی شده بود. مثلا این که بابک زنجانی از ایجاد حساب کاربری ایمیلش در بانک خود از طرف وزارت اطلاعات خبر داده و مدعی شده که منبع ۱۵ میلیارد یورویی در خارج از کشور دارد.

در این جلسه خواهران بابک زنجانی هم در دادگاه حضور داشتند. جلسه دوم که فردای جلسه اول برگزار شد، با اعتراض بابک زنجانی همراه بود. او اوایل جلسه خطاب به قاضی پرونده از رسانه ها و صداوسیما به دلیل انتشار جزئیات کیفرخواست انتقاد کرد.

در ادامه قرائت کیفرخواست مشخص شد که یکی از اقدامات متقلبانه بابک زنجانی خرید ۱۳۸ شرکت از سازمان تأمین اجتماعی است. نماینده دادستان در این باره گفت که بابک زنجانی اعلام کرده مبلغ ۴ میلیارد یورو را به حساب تأمین اجتماعی واریز کرده است اما پیروی‌ پیگیری‌های بانک مسکن، سازمان تأمین اجتماعی و بانک مرکزی مشخص می‌شود که منابع مالی فوق غیرقابل انتقال و غیرواقعی بوده است. از حواشی جالب این جلسه، لبخندهای بابک زنجانی در هنگام طرح برخی مسائل در کیفرخواست بود.

کلاهی که متهم ردیف دوم سر بابک زنجانی گذاشت

جلسه سوم دادگاه هم با قرائت ادامه کیفرخواست همراه بود که در آن نماینده دادستان از خلق پول غیرواقعی و بدون پشتوانه متهم خبر داد و گفت که او از مسئله تحریم به نفع خود استفاده می کرده و به این شیوه سعی داشته خودش را از دست پیمانکاران رها کند. همچنین مشخص شد که بابک زنجانی برای دریافت وام از یک بانک معتبر شخصیت و شرکت مجهول می سازد و مهر این شخص را هم طراحی می کند تا بتواند با این هویت جعلی، بیش از ۸ میلیارد نزد یکی از بانک ها سپرده بگذارد.

حاشیه جالب این جلسه هم آمدن نامه بابک زنجانی به متهم ردیف دوم پرونده در کیفرخواست بود. گویا بابک زنجانی به م.ش که متعهد شده بود تمام محموله های نفتی را بفروشد و درصد بگیرد اما فقط ۴۰۰ میلیون دلار را به زنجانی پرداخت کرد نامه می نویسد و به او می گوید: شما برخلاف ظاهر خداشناستان، خداشناس نیستید. گفتید ۳۳ میلیون دلار به ایرباس داده‌اید اما من را بدهکار نگه داشتید حالا برنده ماجرا هستید و به جایی که خواستید رسیدید». در این جلسه متهم ردیف دوم دچار افت فشار شد که با آب قند، او را به حال طبیعی بازگرداندند.

اولین وعده برای بازگرداندن بدهی ۲ میلیارد و ۶۶ میلیون یورویی

پس از برگزاری جلسه سوم، بابک زنجانی به دادگاه نامه نوشت و شماره حساب فعال شرکت HK را خواست تا برای این شرکت ضمانت نامه صادر کند. البته این ادعا با واکنش وکیل شرکت نفت مواجه شد و او گفت که شرکت HK در فهرست تحریم‌های غربی‌ها قرار گرفته و اصولاً برای شرکتی که در تحریم قرار دارد، به هیچ عنوان هیچ بانکی هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد تا چه برسد به ضمانت‌نامه بدون قید و شرط.

این در حالی بود که وکلای وزارت نفت اعلام کردند که بدهی اصلی بابک زنجانی به وزارت نفت ۲ میلیارد و ۶۶ میلیون یورو است.

می‌خواستم بدهی‌ام را بدهم اما شماره حساب مشکل داشت!

جلسه چهارم دادگاه هم آغاز شد. در این جلسه بابک زنجانی در یک مقدمه و دو فصل از خود دفاع کرد. این متهم ادعا کرد که برای اثبات قدرت خارجی اش تاکنون ۱۹۶۸ میلیون یورو ضمانتنامه از یک بانک معتبر تهیه و تا دو روز دیگر تقدیم دادگاه خواهد کرد. او گفت: وکلایم می‌خواستند ۱۵۰ میلیون یورو به حساب بانک مرکزی واریز کنند اما شماره حساب مشکل دارد.

در این جلسه ادعای عجیب دیگری هم مطرح شد که بابک زنجانی گفت وضعیت او در زندان بد است و حتی کاغذ و قلم به او نمی دهند!

تکذیب ارتباط وزارت اطلاعات با بابک زنجانی

در جلسه پنجم و ششم ادعای زنجانی مبنی بر ارتباط با وزارت اطلاعات هم رد شد. قاضی صلواتی گفت: وزارت اطلاعات هر گونه ارتباط ایمیلی و یا دسترسی مشترک با شخص متهم را تکذیب کرده است.

در این جلسات این متهم به ادامه دفاع از خود پرداخت و بار دیگر گفت که می تواند بدهی هایش را پرداخت کند اما امکان آن باید از سوی دادگاه فراهم شود.

ادعای جدید بابک: همین الان ۲۲ میلیارد یورو پول نقد دارم/ دعوت شیخ اماراتی به دادگاه!

در جلسه هفتم رسیدگی به پرونده بابک زنجانی، معاون دادستان تهران از اموال او در چند کشور دیگر خبر داد و گفت: زنجانی از ابتدا جهت رد اموال فهرستی از اموال خود نوشت و به دادستانی ارائه کرد. در این لیست هیچ نامی از چاه های نفت وی در عراق و تاجیکستان و یا اموالی که وی در دو جلسه قبل دادگاه اعلام کرد نبود.

زنجانی در اواخر جلسه با ادعایی همه را متعجب کرد. او گفت: می‌خواستم آخرین روز دادگاه اعلام کنم اما چون مجبورم کردید امروز اعلام می‌کنم همین الان ۲۲ میلیارد یورو پول نقد دارم. می‌خواستم این موضوع را روز آخر دادگاه و زمانی که آقایان می‌گویند بابک زنجانی پولی ندارد، اعلام کنم، اما امروز موضوع را بیان کردم.

البته این قضیه بعدتر با واکنش مسئولین مواجه شد و افرادی مثل رییس بانک مرکزی و وزیر دادگستری دارایی ۲۲ میلیارد یورویی بابک زنجانی را کذب محض خواندند.

همچنین در این جلسه از وام ۱۵ میلیارد یورویی یکی از شیوخ امارات به بابک زنجانی سخن به میان آمد که بابک زنجانی از پاسخ به نماینده دادستان درباره او طفره می رفت.

رد ادعاهای زنجانی توسط وکیل شرکت HK

جلسه هشتم دادگاه بابک زنجانی با مشاجره ی لفظی او با وکیل بانک مسکن آغاز شد. در این جلسه بنا بود که وکیل شرکت hk اظهاراتش را بیان کند. او در ابتدای جلسه گفت: بعد از قرائت کیفرخواست ما باید به عنوان شاکی اعلام شکایت کنیم؛ اما در مقام پاسخگویی به دفاعیات بابک زنجانی باید بگویم زنجانی در دفاعیات به حواشی و مسائل جنبی پرداخته است به طوری که در صحبت‌های وی دفاع در مقابل کیفرخواست دیده نشد.

در این جلسه وکیل شرکت HK در ادامه مصاحبه های قبلی متهم که گفته بود سال‌ها تجربه مالی و بانکی دارم، من مدیریت بحران در خارج از کشور خوانده‌ام و به دنبال شرکت نفت نرفتم؛ آن‌ها به دنبال من آمدند، به ۱۵ بانک کمک کردم را رد کرد و گفت که بابک زنجانی از (م.ش) می‌خواهد که وی را به مدیران نفتی معرفی کند و (م.ش) در جلسه‌ای که با مدیران صندوق بازنشستگی برگزار می‌شود، وی را معرفی می‌کند و می‌گوید که زنجانی درخارج از کشور دارایی دارد و خواستار خرید نفت است.

خرید هفت دکل نفتی از طریق ارتش چین در سال ۸۸ و ادامه ماجرای شیخ حشر

در جلسه نهم هم بابک زنجانی به ادامه بیان ادعاهایش پرداخت و گفت: سال ۸۸ هفت دکل نفتی را از طریق ارتش چین از یک شرکت امریکایی خریدم. او همچنین مدعی شد که معاون یک وزارتخانه با هماهنگی وزیر نامه ای را به آقای "ش" ارسال کرد که این نامه از طریق ایمیل امن به من ارسال شد. در آن نامه عنوان شده بود چون SCT تنها روزنه نظام است هیچ یک از اسنادش در جایی ثبت نشود.

جلسه دهم دادگاه هم به دفاعیات بابک زنجانی گذشت. او گفت که بارها به تامین اجتماعی نامه زده که پولشان را بدهند و چک ها را پس بگیرند و این اتفاق نیفتاده. در این جلسه دوباره پای شیخ حشر پیش کشیده شد و بر خلاف اظهارات قبلی متهم که می گفت او را به دادگاه می آورد، گفت که او شخصیتی سیاسی و مهم است و نمی تواند بیاید و شاید قید پولش را بزند. در این جلسه همچنین بابک زنجانی حکم توقیف اموال بانک مسکن را رو کرد.

بابک زنجانی خودش حرف‌های خودش را رد کرد!

در جلسه یازدهم دادگاه بابک زنجانی ادعای خودش در مورد دارایی هایش را رد کرد و گفت:گفته بودم ۲۲ میلیارد یورو در حسابم دارم. از حسابم ۱۰ میلیارد یورو کم شده است و در حال حاضر ۱۲ میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو در حسابم دارم. همچنین او درباره بانک مالزی و شرکت یوروسف اوکرایت توضیحاتی داد.

در جلسه دوازدهم دادگاه، مسئله ملک ایران زمین مطرح شد و بابک زنجانی مدعی شد که این ملک را در سال ۸۸ از بانک الف از زیرمجموعه های یکی از نهادهای امنیتی خریداری و برای اصل زمین ۲۸۰ میلیارد تومان پرداخت کرده است.

وکیل شرکت نفت: بابک زنجانی ما را فریب داد

در جلسه سیزدهم نماینده ۵ بانک در دادگاه حضور داشتند و جلسه چهاردهم هم به مشاجره لفظی بین نماینده دادستان و بابک زنجانی و همچنین اعتراض وکیل شرکت نفت به دروغگویی های این متهم نفتی گذشت.

وکیل شرکت نفت گفت: برخی اوقات ما نمی‌توانیم در مقابل دروغ های اقای زنجانی بایستیم و جواب دروغ های او را ندهیم. پیمانکاران ما مشکل نقدینگی دلار و یورو داشتند وگرنه که ما در داخل وون و ریال داشتیم.

در انتهای جلسه قاضی صلواتی گفت: آقای زنجانی برای بار آخر به شما هشدار میدهم که قبل از صدور حکم دادگاه مبلغ بدهی خود به وزارت نفت را پرداخت کنید.

وکیل زنجانی: بدهکار بودن موکلم نشان دهنده مجرم بودنش نیست

در جلسه پانزدهم و شانزدهم وکیل بابک زنجانی به دفاع از موکلش پرداخت و گفت: این موضوع که مطرح شده موکلم با سوء‌استفاده از تحریم‌ها انتظار یک شکار خوب را می‌کشیده و تحریم‌ها همان شکار مناسبی است که موکلم از بدو آن منتظرش بوده تا اموال بیت‌المال را غارت کند، درست نیست.

البته این ادعا توسط وکیل شرکت نفت رد شد و گفت که خیلی ها بودند که در ایام تحریم نفت فروختند و تنها کسی که مشکل ایجاد کرده همین بابک زنجانی بوده است.

در جلسه شانزدهم وکیل بابک زنجانی برای چندمین بار مدعی شد که به لحاظ علمی، فنی و ماهیتی اظهار نظرهای کارشناسان بانک مرکزی دارای ایرادات اساسی است. وکیل متهم نفتی ادعایی را در خصوص جعلی نبودن پیام‌های سوئیفتی مطرح کرد و گفت که موکلش هیچ گاه پیشگام همکاری با شرکت نفت نبوده است.

در این جلسه وکیل بابک مدعی شد که یک سال و نیم اجازه دیدار با متهم را نداشته که این هم توسط قاضی صلواتی رد شد. در جلسه هفدهم دادگاه هم نماینده دادستان دفاعیات متهم را سراسر توهین دانست و به این امر اعتراض کرد. او بابک زنجانی را سلطان جعل نامید و در همین جلسه بود که وکیل متهم درخواست برائت از دادگاه داد.

در جلسه هجدهم دادگاه به اتهامات متهم ردیف دوم که در زمان صدور حکم مشخص شد به اعدام محکوم شده رسیدگی شد. او استاد دانشگاه لندن، دکترای اقتصاد، دارای تابعیت مضاعف ایرانی انگلیسی، بدون سابقه کیفری و ساکن انگلیس بوده است. این متهم گفت که بابک زنجانی را نابغه می دانسته و به خود اجازه دخالت در کارهای او را نمی داده است.

برگزاری دادگاه بدون حضور بابک زنجانی

جلسه نوزدهم هم به رسیدگی به اتهامات متهم ردیف دوم اختصاص داشت. او گفت که هیچ وقت فردی صاحب نفوذ نبوده و بابک زنجانی را به وزارت نفت معرفی نکرده است. متهم ردیف دوم در رابطه با اتهام پولشویی گفت: معامله ای که نه کثیف و نه مجرمانه بوده است مصداق پولشویی نیست و چون نفت از نظر ایران معامله ای کثیف نیست بنابر این مصدر پولشویی در اینجا مصداق ندارد.

در این جلسه قاضی صلواتی مکررا به مهدی شمس هشدار داد که از پرداختن به مباحث علمی بپرهیزد چرا که دادگاه کلاس درس نیست.

رو شدن اسناد تازه توسط قاضی صلواتی/ متهم ردیف سوم: پرونده‌سازی کردید

در جلسه بیستم قاضی صلواتی اسناد تازه ای رو کرد و مشخص شد که زنجانی چگونه با وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد آشنا شده است. البته مهدی شمس، متهم ردیف دوم این که او واسطه آشنایی بوده را شدیدا تکذیب کرد.

در جلسه بیست و یکم متهم ردیف سوم هم حضور داشت. او حمید فلاح، متولد ۱۳۴۰، بازنشسته ، دارای مدرک دکترای صنایع، متاهل و دارای سه فرزند با تابعیت ایران و بدون سابقه کیفری و ساکن تهران است. او ادعا کرد که دادگاه پرونده و سندسازی کرده که قاضی صلواتی به او تذکر داد. از حواشی این جلسه، اشک ریختن زنجانی در جریان دادگاه بود.

جلسه بیست و دوم هم به دلیل پاره‌ای مسائل غیرعلنی برگزار شد.

درگیری زنجانی با متهمان ردیف دوم و سوم

در جلسه بعد، حمید فلاح، متهم ردیف سوم گفت: در تشکیلات زنجانی هیچ جایگاه تشکیلاتی نداشتم وعضو غیر موظف هیات مدیره بودم وارتباط من با زنجانی فقط قالب دوستی داشت.

بابک زنجانی هم در جواب ادعاهای او گفت که هیچ وقت آقای فلاح را به زندان نینداختم. فلاح یک سند ۵۰ میلیاردی داد که جعلی از آب درآمد و به زندان افتاد. من سند بردم و وی را از زندان درآوردم، اقای فلاح چطور ادعا می‌کند که من او را به زندان انداخته‌ام؟

ادامه جلسه هم به افشاگری قاضی صلواتی از منابع دریافتی فلاح از بابک زنجانی گذشت؛ کادوی یک میلیاردی زنجانی به مناسبت عروسی دختر فلاح، ویلای ۵ میلیاردی، فروش سهام بانک FIIB به مبلغ ۴ میلیون ۶۸۲ هزار یورو، بنز S۵۰۰، یک باب ویلا در جزیره کیش،یک باب ویلا به ارزش ۵ میلیارد در شهرک غرب...

باز هم مهلت به زنجانی برای پرداخت بدهی

جلسه بیست و چهارم دادگاه با دفاعیات وکیل متهم ردیف سوم آغاز شد. او گفت که دریافتی های موکلش از زنجانی ربطی به پرونده ندارد. قاضی صلواتی پی در پی به او تذکر می داد که از توهین به دادگاه بپرهیزد.

وکیل شرکت نفت هم در ادامه جلسه ادعاهای بابک زنجانی را نادرست خواند و گفت: قبل ازاینکه پرونده با دادگاه بیاید،حتی هنگامی که پرونده در دادسرا بود و قبل از شکایت ونبال وصول مطالبات شرکت نفت بوده ایم. هربار با عکس العمل های منفی زنجانی مواجه شدیم. تمام وعده های زنجانی عملی نشد. موضوع استمهال که وکیل آقای زنجانی مطرح کردند امیدواریم موجب اطاله دادرسی نشود. او خواست که بابک زنجانی بدهی هایش را نقدی پرداخت کند. در این جلسه دادگاه با درخواست وکیل بابک زنجانی موافقت کرد و یک ماه به او برای بازپرداخت مهلت داد.

بابک بدهی هایش را نداد/ درخواست اشد مجازات برای متهمان

در جلسه بیست و پنجم دادگاه مشخص شد که استمهال فایده نداشته و بابک زنجانی هیچ کدام از بدهی هایش را نداده.

در جلسه آخر هم دفاعیات وکلای هر سه متهم انجام شد و قاضی صلواتی از ختم جلسات رسیدگی خبر داد و گفت که به زودی حکم صادر خواهد شد.

دروغ آخر بابک زنجانی درباره اموالش

روز آخر دادگاه، زنجانی ادعایی را مطرح کرد که فردای آن روز وکیل شرکت نفت آن را دروغ خواند. وکیل شرکت نفت درباره اظهارات بابک زنجانی در بیان آخرین دفاعیاتش مبنی بر اینکه شخصی به نام هندی اموال وی را در امارات به نام خودش کرده است گفت: متاسفانه روز گذشته بابک زنجانی مسئله‌ای را مطرح کرد مبنی بر اینکه شخصی به نام هندی اموال زنجانی را در دبی به نام خودش کرده است که این مطلب که هم خلاف واقع و هم دروغ بود. این فرد مسئول دریافت مطالبات وزارت نفت شد. او از آغاز مقدمات فروش اموال بابک زنجانی خبر داد و گفت که هماهنگی های لازم انجام شده است. در این فاصله از سوی وکیل بابک زنجانی اعلام شد که درخواست آزادی او در دست بررسی است. و در همین رابطه به آملی لاریجانی نامه نوشت.

چند روز بعد با موافقت دادستان انقلاب اسلامی و شرکت ملی نفت ایران، برخی دارائیهای بابک زنجانی برای تسویه بخشی از بدهیهای وی به شرکت ملی نفت ایران، به مزایده گذاشته شد. که البته وکیل شرکت نفت می گوید مزایده این اموال جز دردسر برای آن ها چیزی ندارد.

هنوز تکلیف بدهی ها مشخص نشده بود که محسنی اژه ای در نود و سومین نشست خبری با اصحاب رسانه از صدور حکم پرونده بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده فساد نفتی در دادگاه بدوی خبر داد و گفت: دادگاه بدوی این سه متهم را مفسد فی الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده است.

طبق این اعلام، علاوه بر بابک زنجانی، متهم ردیف دوم و ردیف سوم هم به اعدام محکوم شدند. این حکم، علاوه بر واکنش رسانه های خارجی ، واکنش وکیل بابک زنجانی را هم در پی داشت. او گفت که این حکم بدوی است و امکان تجدیدنظر وجود دارد.

آخرین اظهارنظر زنجانی: آیا واقعا مفسد فی‌الارض هستم؟

وکیل متهم بزرگ نفتی گفت که بابک زنجانی در آخرین اظهارات خود بعد از شنیدن حکمش از او پرسیده که آیا واقعا مفسد فی‌الارض است؟

وکیل او از تلاش بابک زنجانی برای بازپس دادن بدهی هایش خبر داد و گفت که صرف نظر از رای دادگاه، او دستور داده که با جدیت اموال به کشور بازگردد و بدهی‌ها به شرکت نفت تسویه شود.

تا این لحظه، هیچ‌کدام از بدهی‌های بابک زنجانی پرداخت نشده است و قطعا وکلای این سه متهم نفتی در تلاش برای برگرداندن حکم دادگاه خواهند بود. باید دید که این متهم بزرگ نفتی هم به سرنوشت مه‌آفرید خسروی دچار خواهد شد یا خیر.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مگر جرمش این نیست که از بیت المال خورده وبیت المال یعنی حق مردم ، پس اگر این دادخواهی است مردم از قوه قضائیه میخواهند اول اعترافات زنجانی را بصورت علنی وزنده بشنوند بعد حکمش اجرا بشود .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج