جاباما
۳۰۶۴۳۶
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

قیمت انواع آجیل در روزهای پایانی سال

در روزهای پایانی سال بازار آجیل و خشکبار که با افزایش تقاضا همراه شده، در مقایسه با قیمت ماه‌های گذشته در بیشتر اقلام با ثبات نسبی همراه بوده است و در میان اقلام مختلف، تخمه ژاپنی بیشترین افزایش قیمت را داشته است.

خبرگزاری ایسنا: در روزهای پایانی سال بازار آجیل و خشکبار که با افزایش تقاضا همراه شده، در مقایسه با قیمت ماه‌های گذشته در بیشتر اقلام با ثبات نسبی همراه بوده است و در میان اقلام مختلف، تخمه ژاپنی بیشترین افزایش قیمت را داشته است.

انواع آجیل که در روزهای پایانی سال که با افزایش تقاضا رو‌برو شده است قیمت‌های متنوعی در بازار دارد و برخی اقلام از جمله تخمه ژاپنی به کیلویی بیش از ۴۰ هزار تومان رسیده است.

همچنین قیمت پسته درجه یک که این روز‌ها بحث‌هایی در خصوص افزایش قیمت آن در رسانه‌ها مطرح و عنوان شده که قیمتش به کیلویی ۹۰ هزار تومان رسیده است، در حال حاضر در مغازه‌های مرکز شهر کیلویی ۶۵ هزار تومان عرضه می‌شود و پسته فندوقی که جزو پسته‌های درجه دو به حساب می‌آید کیلویی ۴۸ هزار تومان قیمت دارد.

به گفته برخی فروشندگان، قیمت‌ انواع آجیل در روزهای پایانی سال تغییر چندانی نداشته است و به گفته آن‌ها به دلیل تولید و عرضه کافی این محصولات، دلیلی برای افزایش قیمت وجود نداشته است.

یکی از فروشندگان درباره اینکه قیمت پسته در برخی نقاط شهر افزایش پیدا کرده و برخی صحبت از عرضه پسته کیلویی ۹۰ هزار تومان در شهر می‌کنند، گفت که چنین قیمت‌هایی وجود ندارد اما در برخی مغازه‌ها ممکن است قیمت پسته به ۷۰ هزار تومان برسد.

به گفته این فروشنده بعد از رفع تحریم‌ها صادرات پسته به شکل راحت‌تری انجام می‌شود و در حدود یک ماه اخیر صادرات پسته ایران افزایش یافته است، برای همین این موضوع تا حدی بازار داخل را تحت تاثیر قرار داده و باعث شده که در برخی نقاط قیمت پسته افزایش یابد.

از طرف دیگر به گفته رمضان روئین‌تن - مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی - تولید انواع محصولات خشکباری اعم از پسته، گردو، بادام، فندوق و غیره به بیش از ۸۱۰ هزار تن در سال جاری رسیده است که سرانه تولید این محصولات ۱۰ کیلوگرم، سرانه مصرف پنج کیلوگرم و سرانه صادرات نیز پنج کیلوگرم به ازای هر ایرانی است؛ به گونه‌ای که از این میزان تولید حدود ۴۰۰ هزار تن صادر و مابقی آن در داخل به مصرف می‌رسد.

همچنین در میان انواع بادام که از دیگر اقلام اصلی آجیل محسوب می‌شود، بادام خام گران‌ترین و بادام زمینی ارزان‌ترین به حساب می‌آید.

در میان اقلام آجیل، پسته فندوقی ۴۸ هزار تومان، آجیل چهار مغز ۶۹ هزار تومان، بادام خام ۶۴ هزار تومان، بادام شور ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان، بادام منقی خام ۴۸ هزار تومان و بادام زمینی ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود.

همچنین تخمه ژاپنی که نسبت به قیمت شب یلدا افزایش پیدا کرده است در حال حاضر کیلویی ۴۴ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. از سوی دیگر هر کیلوگرم تخمه هندوانه ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، تخمه کدو کیلویی ۳۲ هزار تومان و هر کیلوگرم تخمه آفتاب گردان ۱۶ هزار تومان در مغازه‌های سطح شهر قیمت دارد.

در میان سایر اقلام آجیل توت خشک درجه یک کیلویی ۸۵ هزار تومان، گردو درجه یک ۶۰ هزار تومان و انجیر ۵۸ هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین در بین اقلام ارزان‌تر آجیل نخودچی ۱۳ هزار تومان و کشمش ۱۴ هزار تومان قیمت دارد.

در مجموع نشانه‌ها از بازار آجیل و خشکبار حاکی از ثبات نسبی قیمت‌ها در فاصله کمتر از دو هفته به پایان سال است.

انواع آجیل (هر کیلوگرم )

متوسط قیمت

پسته درجه یک

۶۵ هزار تومان

پسته فندوقی

۴۸ هزار تومان

آجیل چهار مغز

۶۹ هزار تومان

بادام خام

۶۵ هزار تومان

بادام شور

۶۴ هزار تومان

بادام منقی خام

۴۸ هزار تومان

بادام خام

۶۴ هزار تومان

بادام هندی

۶۶ هزار تومان

بادام زمینی

۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان

تخمه ژاپنی

۴۴ هزار تومان

تخمه هندوانه

۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان

تخمه کدو

۳۲ هزار تومان

تخمه آفتاب گردان

۱۶ هزار تومان

توت خشک

۸۵ هزار تومان

نخودچی

۱۳ هزار تومان

کشمش

۱۴ هزار تومان

میوه خشک

۷۸ هزار تومان

گردو

۶۰ هزار تومان

انجیر

۵۸ هزار تومان


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج