۳۰۶۷۱۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

هزینه‌های متفاوت خدمات نوروزی در تهران

آخرین بازاری که در آستانه عید گرم می‌شود، بازار بخش خدمات است. علاوه‌بر این بازار، رزرو هتل‌ها و بازار تورهای مسافرتی ایام عید نیز داغ می‌شود. به نظر می‌رسد چند سال‌ است بازار خدمات مسافرتی بیش از بازارهای خدمات منزل رونق داشته است.

روزنامه وقایع اتفاقیه: آخرین بازاری که در آستانه عید گرم می‌شود، بازار بخش خدمات است. علاوه‌بر این بازار، رزرو هتل‌ها و بازار تورهای مسافرتی ایام عید نیز داغ می‌شود. به نظر می‌رسد چند سال‌ است بازار خدمات مسافرتی بیش از بازارهای خدمات منزل رونق داشته است.

با‌این‌حال شاهد اختلافات فاحش قیمتی میان شرکت‌ها و واحدهای خدماتی نیز هستیم. باوجود اینکه بخش تولید و تجارت در سال‌های اخیر چندان رونقی نداشته اسـت اما آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که بخش خدمات چندان با رکود مواجه نبوده است.

قیمت‌های عجیب و غریب خانه‌تکانی

تهران و کلانشهرها در سال‌های اخیر با یک بازار خدماتی جدید آشنا شدند. بازار «خدمات نظافت»؛ گویا چنان جذاب شده که تاکون بیش از صدها شرکت در کلان‌شهر تهران برای ارائه این خدمات تأسیس شده است. البته این بازار در گذشته بسیار کمرنگ بود. در شرایطی که دیگر خانوارها جمعیت سابق را ندارند و بخش قابل توجهی از زنان جوان و میانسال در خارج از خانه مشغول به کار هستند، بازار خدمات نظافت منزل هر روز داغ و داغ‌تر می‌شود. این درحالی است که این صنف هنوز اتحادیه مشخصی ندارد.

در نتیجه تعرفه‌ معین و حقوق کاری مشخصی در این صنف وجود ندارد و این مسئله موجب شده تا بازار این خدمات آشفته‌تر از سایر رشته‌های خدماتی در کشور شود. یکی از صاحبان این شرکت‌ها در گفت‌وگوی کوتاهی با ما بیان کرد: «بازار ما در آستانه عید رونق چندانی نداشته است. خیلی از مردم خانه را رها کرده و به مسافرت می‌روند. این برای ما عادی است. بسیاری از خانوارها هم وضع مالی خوبی ندارند و ترجیح می‌دهند خود کارهای مربوط به سنت خانه‌تکانی شب عید را انجام دهند. دراین‌میان قیمت‌های این شرکت‌ها برای نظافت هم جالب است. برخی شرکت‌ها خدمات نظافت را ساعتی حساب می‌کنند و برخی از شرکت‌ها نیز با توجه به تعداد طبقات آپارتمان نرخ خود را کم یا زیاد می‌کنند.

«محسن» که یک نظافتچی است و برای یکی از شرکت‌ها واقع در خیابان ایران کار می‌کند مدعی است باید نصف پولی که از مردم می‌گیرد را به شرکت بدهد. او که از کار خود ناراضی است می‌گوید: «تعدادی از مشتریان هنگام پرداخت پول با من چانه می‌زنند. این درحـالی اسـت کـه من خودم نـیـروی کـار یک شرکت هستم. چانه‌زدن با فردی چون من و بحث و جدل درباره زمان کار مثل این است که با پیک موتـوری سـرویـس یک رستوران سر قیمت جنس چانه بزنید.»

به همه اینها بایـد چالـش تفـاوت‌های قیمتی را هم اضافه کرد. بسیاری از شرکت‌ها دقیقا در شعب مختلف خود در تهران، قیمت‌های متفاوت را به شهرونـدان اعـلام می‌کننـد. یـک شـرکت مربوط به خدمات نظامت منزل در یک تماس تلفنی در شعبه تجریش خود برای چهار ساعت نظافت نرخ ۴۰ هزار تومان را اعلام می‌کند. این درحالی است که همان شرکت در تماس تلفنی با شعبه فلکه صادقیه، قیمت ۳۰ هزارتومان را برای چهار ساعت نظافت اعلام کرد.

قیمت‌ها در سایر مناطق نیز تفاوت چشمگیری دارند. شرکتی در حوالی خیابان پاسداران برای شش ساعت خدمات نظافت ۵۰ هزارتومان و شرکتی در خیابان افسریه واقع در جنوب شرق تهران در ازای هشت ساعت کار، ۲۵ هزارتومان طلب می‌کند. این درحالی است که این نرخ در نقاط مرکزی شهر بین ۳۰ هزارتومان تا ۳۵ هزارتومان (در ازای هشت ساعت نظافت) است. بااین‌حساب شرکت‌های یاد‌شده که فاقد یک شورا یا اتحادیه صنفی هستند، گویا برای هر منطقه هر نرخی را که بخواهند، دریافت می‌کنند.

قالی‌شویی؛ راکد اما گران

باوجود منازلی که دیگر مانند گذشته حیاط‌ها و پشت بام‌های اختصاصی بزرگ ندارند، بازار شرکت‌های قالی‌شویی نیز هر روز داغ‌تر می‌شود.

البته در گذشته بسیاری از شرکت‌های قالیشویی نیز به شکل سنتی و با دست فرش را شسته یا رفو می‌کردند اما امروزه بسیاری از این شرکت‌ها به گواهی «حمید محمدی کمسرخ»، رئیس اتحادیه صنفی قالیشویان تهران، ماشینی شدند. البته محمدی کمسرخ نسبت به وضعیت رونق یا رکود و حتی تفاوت‌های میان نرخ بالاشهر و پایین‌شهر شرکت‌های قالیشویی و رفوگری، اظهارنظری نمی‌کند. یک قالی‌شویی در خیابان زمزم (واقع در جنوب تهران) قیمت شستشوی فرش ماشینی را متری سه هزارتومان و همین قیمت را برای فرش دستباف ساده (بدون گل ابریشم) هفت هزارتومان اعلام می‌کند. در خیابان نارمک واقع در شمال شرق تهران این رقم برای فرش ماشینی متری چهار هزارتومان و برای فرش دستباف بین ۱۲ تا ۱۵ هزارتومان تعیین شده است.

یک شرکت قالیشویی با سابقه نیز در حوالی نیاوران، قیمت شستشوی فرش ماشینی را متری پنج هزارتومان و قیمت فرش دستباف‌ را بین ۱۰ تا ۲۰ هزارتومان درج کرده است. این تفاوت‌های قیمتی درحالی است که این صنف دارای یک اتحادیه و نرخ‌های مصوب است.

خشکشویی و لباس‌شویی؛ کم رونق اما با ضابطه

برخلاف سایر اصناف که این روزها نرخ‌های دلخواهی اعلام می‌کنند، سایت خبری صنف لباس‌شویان و خشـک‌شــویـی رسمـا نرخ‌های خدمات خود را منتشر کرده و واحد‌های صنفی وابسته را ملزم به رعایت آن دانسته است. در اطـلاعیـه آخر این پایگاه خبری صنفی، نرخ مصوب درجـه سه برای خشکشویـی و اطـوی کت و شلوار ۱۰هزارو ۵۰۰ تومان، کت هفت هزارتـومـان، مانتـو بین هفت تا هشت هزارتومان و شـلـوار سـه تا چهار هزارتومـان اعلام شده است. ایـن نـرخ‌ها برای خشکشویی‌ از نوع درجه یک بین پنج تا هفت هزارتومان اضافه می‌شود.

آقای «ابولفضل رجب‌زاده»‌ رئیس اتحادیه خشکشویان تهران ضمن تأکید بر اینکه خود مسئول یک واحد صنفی است، در گفت‌وگویی با «وقایع اتفاقیه» گفت: «واقعیت این است که امسال نسبت به سال گذشته با توجه به افت قدرت خرید برخی خانوارها کاهش رونق داشتیم اما قیمت‌های ما نسبت به سال گذشته به واسطه افزایش برخی قیمت‌ها و رشد دستمزد نیروی کار، باز هم افزایش یافته است». وی در پاسخ به سؤالی حاشیه‌ای مبنی‌بر اینکه «ادعا پیرامون تداخل شغلی پیراهن دوزان با صنف شما را درزمینه تعمیرات و دوخت لباس تأیید می‌کنید؟» گفت: این ادعا صحت ندارد و کارهای ما منطبق بر قوانین اصناف است.

واحدهای ما امکانات پیراهن‌ دوزی ندارند و فقط خدمات مربوط به تعمیرات و رفوگری، تعمیر زیپ و امثال آن را انجام می‌دهند و بازار هیچ صنفی را دراین‌زمینه اشغال نکردند.

هتل‌داری و توریسم؛ بی‌رونق اما گران

هتل‌داری در ایران هنوز به صنعت جا افتاده‌ای تبدیل نشده است. بسیاری از مردم در هنگام سفرها منازل همشهریان خود یا میهمان‌خانه‌ها و ویلاها را بیشتر از هتل‌ها می‌پسندند. یکی از دلایل این امر‌ گران‌بودن خدمات هتل‌ها است. محمدعلی فرخ مهر رئیس اتحادیه هتل‌داران تهران با اعلام اینکه امسال نسبت به سال گذشته تغییری در میزان رزرو هتل‌ها رخ نداده است، مدعی شد: قیمت‌ها و تعرفه‌های هتل‌ها با توجه به ستاره‌ها و رتبه‌بندی آنها نسبت به سال قبل چندان تغییری نداشته است.

بااین‌حال به سراغ برخی هتل‌ها رفتیم و متوجه شدیم هنوز قیمت‌ها بالاست. مسئول یک هتل آپارتمان کوچک در مشهد می‌گوید به ازای هر نفر صد هزارتومان دریافت می‌کند. هتل سه‌ ستاره دیگری برای رزرو اتاقی یک خوابه شبی ۴۰۰ هزارتومان دریافت می‌کند. این درحالی است که یک هتل پنج ستاره برای دو شب ۵۰۰ هزارتومان دریافت می‌کند. آقای «داورزنی» که خود اهل استان خراسان رضوی است در پاسخ به سؤال دیگر ما درباره تورهای زیارتی گفت: بازار دلالی‌های تور زیارتی نیز داغ است. برخی تورهای مسافرتی با چانه‌زنی و برخی روابط قیمت رزرو هتل‌ها را پایین می‌آورند که بتوانند با قیمت بیشتری هزینه‌های مربوط به حمل‌و‌نقل مسافر را روی قیمت بالای هتل‌ها سرشکن کنند. دراین‌میان البته باید به بازار پر رونق ویلا به‌‌ویژه در استان مازندران (و بازار پر رونق دلالی آن) نیز اشاره کرد که خود یک پرونده قابل بررسی است.

تخفیف‌های عجیب نوروزی برای جلب مشتری

در آستانه ایام عید البته برخی هتل‌ها در شهرهای توریستی مانند مشهد، اصفهان و جزیره قشم، تخفیف‌های ویژه نوروزی را راهکاری سریع برای افزایش و جلب مشتری اعلام کردند. نرخ‌های عجیب تخفیف انسان را به فکر فرومی‌برد. با توجه به اینکه خدمات برخی هتل‌های ایرانی به‌هیچ‌وجه برای توریست‌های خارجی مناسب نبوده است، قیمت بالای آنها می‌تواند در برخی مقاطع سال به راحتی بشکند. البته این خود حاکی از نرخ سود بالای برخی از هتل‌ها است. تخفیف‌های بین ۶۴ درصد تا ۳۳ درصد بسیاری از هتل‌های شهر مشهد در سال جاری و تخفیف‌های ۱۵ تا ۲۴درصدی هتل‌های اصفهان خود حاکی از گسترش این سیاست‌ در بین هتل‌داران است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج