۳۰۶۸۹۹
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

نگاهی به مسیر نفتی ده ساله ایران

سه میلون و ۹۰۰ هزار بشکه؛ ۱۰ سال پیش میزان تولید نفت خام ایران در این سطح بود، رقمی‌که ایران در حال حاضر با آن فاصله‌ا‌ی یک میلیون بشکه‌ای دارد و البته حالا برای رسیدن دوباره به چنین رقمی داد گام‌های کوتاهی را بر می‌دارد.

خبرگزاری ایسنا: سه میلون و ۹۰۰ هزار بشکه؛ ۱۰ سال پیش میزان تولید نفت خام ایران در این سطح بود، رقمی‌که ایران در حال حاضر با آن فاصله‌ا‌ی یک میلیون بشکه‌ای دارد و البته حالا برای رسیدن دوباره به چنین رقمی داد گام‌های کوتاهی را بر می‌دارد.

یکی از مهم‌ترین اثرات تحریم دراقتصاد وابسته به نفت ایران کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در این صنعت، تحریم خرید نفت و در نهایت کاهش تولید نفت خام بود، همن اثرات اگرچه باعث کاهش وابستگی ایران به درآمدهای نفتی طی چند سال اخیر شده است، اما پس از برداشته شدن تحریم‌ها برنامه ایران بازگشت به جایگاه سابق در بین تولیدکنندگان بزرگ اوپکی است.

ایران پیش از ۲۰۱۲ اگرچه با اختلاف زیاد نسبت به عربستان اما در رتبه دوم تولید اوپک قرار داشت، رتبه‌ای که به رغم کاهش تولید نفت طی سال‌های متوالی پیش از آن که از مرز سه میلیون بشکه سقوط کند، همچنان آن را حفظ کرده بود.

حالا برای بازگشت به جایگاه قبلی بهتر است به روندی که ایران طی سال‌های تحریم برای سقوط از جایگاهش طی کرده است نگاهی بیاندازیم.

نگاهی به مسیر نفتی ده ساله ایران

گزارش سالانه اوپک نشان می‌دهد که در سال ۲۰۰۵ تولید ایران به مرز چهار میلیون بشکه در روز نزدیک شده بود، در آن زمان این میزان تولید فاصله‌ای بیش از یک میلیون بشکه را بین ایران و صادرکنندگان پایین‌تر جدول تولید، ایجاد کرده بود و البته عربستان با تولید بیش از ۹ میلیون بشکه نفت خام در آن زمان با فاصله زیادی از ایران در جایگاه دوم تولید قرار داشت.

روند نزولی در تولید نفت خام در ایران نیز از همان سال رسیدن به اوج آغاز شد، پس از آن ایران در سراشیبی تولید نفت قرار گرفت و این روند آن قدر ادامه یافت تا در سال ۲۰۰۹ تولید ایران با ۱۶۶ هزار بشکه کاهش نسبت به سال پیش از آن به سه میلیون و ۷۲۶ بشکه در روز رسید.

در ۲۰۱۰ نیز این روند کاهشی البته با شیبی کمتر ادامه یافت به طوری که در این سال نیز تولید ایران با ۱۹ هزار بشکه کاهش به عدد سه میلیون و۷۰۰ هزار بشکه و در سال بعد از آن نیز با ۸۵ هزار بشکه کاهش به سه میلیون و ۶۲۱ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

۲۰۱۲ اما سال تغییر معادلات اوپک بود، چرا که افزایش شدت سقوط سهم نفت ایران در سبد اوپک باعث شد عراق جای ایران را در رتبه‌بندی اوپک بگیرد و با راندن ایران به جایگاه سوم، به عنوان کشوریکه طی سال‌های قبل به تدریج تولید خود را افزایش داده بود، دومین تولیدکننده نفت اوپک پس از عربستان شود.

ایران در سال ۲۰۱۲ مجموعا به میزان ۶۵۵ هزار بشکه سهمش را در سبد اوپک از دست داده وتولیدش را به دو میلیون و ۹۷۳ هزار بشکه در روز رساند.

۲۰۱۳ اوضاع ایران را بدتر کرد، این بار کاهش تولید نفت خام ایران همگام با افزاش تولید در برخی کشورها در مسیری قرار گرفت که عراق، کویت و امارات متحده عربی نیز به ترتیب از ایران پیشی گرفتند و در رتبه دوم، سوم و چهارم پس ازعربستان سعودی قرار گرفتند این درحالی بود که سعودی‌ها بیش از ۹.۵ میلیون بشکه نفت در آن سال تولید نفت داشتند.

در سال ۲۰۱۳ تولید نفت ایران با کاهشی ۲۸۰ هزار بشکه‌ای به کمتر از ۲.۷ میلیون بشکه در روز رسید.

نگاهی به مسیر نفتی ده ساله ایران

روال نزولی اما در سال ۲۰۱۴ تغییر کرد، تولید ایران مجموعا بر اساس منابع دست دوم اوپک در این سال به بیش از دو میلیون و ۷۶۰ هزار بشکه در روز رسید، این رقم نسبت به تولید سال قبل، رشدی۷۳ هزار بشکه‌ای را نشان می‌دهد، این رشد باعث ارتقا ایران به رتبه چهارم تولید اوپک شد.

این روند رشد ۷۰ هزاربشکه در سال بعد از آن نیز ادامه پیدا کرد، به طوری که در سال گذشته تولید نفت خام ایران به دو میلیون و ۸۳۶ هزار بشکه رسید رقمی که حالا تقریبا یک میلون بشکه کمتر از تولیدش در سال‌های ۲۰۰۵ بود.

حالا منابع دست دوم اوپک نشان می‌دهد که تولید نفت خام در ایران به مرز بازگشت به سه میلیون بشکه در روز نزدیک شده و در این ماه به رقم دو میلیون و ۹۲۵ هزار بشکه رسیده است، این رقم نسبت به تولید ماه پیش از آن رشدی ۳۸ هزار بشکه‌ای را نشان می‌دهد.

برنامه‌های ایران اما فراتر از این ارقام است، ایران قصد دارد در نخستین گام تولیدش را علی‌رقم تمام مشکلات به ۵۰۰ هزار بشکه افزایش دهد تا به سقفی که تا ۱۰ سال گذشته تولید می‌کرد دست پیدا کند و البته انتظار دارد که روند رشد تولید نفتش را با برگزاری نخستن مناقصه در تهران بر اساس مدل جدید قرارداد نفتی، سرعت بخشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج