۳۰۷۰
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

توصيه‌هايي براي انتخاب، نگهداري و نظافت رختخواب

همه چیز درباره یک خواب آرام!

انتخاب تخت خواب مناسب به انتخاب محل زندگي‌تان بستگي دارد هرچه باشد تختي كه انتخاب مي‌كنيد قرار است حداقل، ۰۱ سال آينده زندگي‌تان را در كنار شما بگذراند. بايد در طول شبانه‌روز ۸ ساعت كنار او باشيد و راحت بودن شما وابسته به راحت بودن آن است.

همه چیز درباره یک خواب آرام!

تشك‌ها را بشناسيد

يك تخت مناسب و ايده آل در واقع از 3 بخش كلي تشكيل شده است كه مهم‌ترين آن تشك است؛ تشك‌هاي موجود در بازار را مي‌توان از نظر ساختار به 3 دسته تقسيم كرد.

همه چیز درباره یک خواب آرام!

  • تشك‌هاي فنري
در لايه‌هاي وسطي اين تشك‌ها فنر به كار رفته است. اين مدل رايج‌ترين مدل تشك‌هاي موجود در بازار است كه با توجه به نوع فنر و درصد تراكم ابر لايه‌هاي پوشاننده آن طبقه بندي مي‌شود اما مهم‌تر از نوع و تراكم ابر، بهترين روش براي تشخيص، متناسب بودن اين تشك‌ها با بدن شما و توجه به تعداد فنر‌ها و پخش آن در تشك است. متخصصان توصيه مي‌كنند كه يك تشك تك نفره ايده‌آل بايد حداقل ۳۵۰ عدد فنر داشته باشد. اين تعداد براي يك تشك دونفره كينگ سايز به عدد ۵۸۰ مي‌رسد. براي خريد اين نوع تشك‌ها حتما از فروشنده بخواهيد تا كاتالوگ مخصوص تشك كه لايه‌هاي مختلف آن را نشان مي‌دهد به شما نشان دهد. بعضي فروشگاه‌ها حتي يك تشك نمونه را به همين منظور برش عرضي داده‌اند تا شما از مواد به كار رفته درون آن آگاه شويد. براي انتخاب انواع مختلف اين تشك‌هاي فنري و مدل مناسب آن خجالت را كنار بگذاريد. اجازه بگيريد كه روي آن دراز بكشيد و پستي و بلندي و ميزان تحمل آن در برابر وزن خودتان را بررسي كنيد. تشك‌هاي فنري با توجه به ميزان مقاومت فنر و تراكم ابر و لايه پارچه‌اي به كار رفته ميزان سختي متفاوتي دارند.

  • تشك‌هاي بادي
اين تشك‌ها در واقع كيسه‌هاي هوايي هستند كه در بين چند لايه ابر و فوم محصور شده‌اند. براي استفاده از اين تشك‌ها بايد حتما عادت به تشك‌هاي نرم داشته باشيد چون هرچقدر هم كه لايه‌هاي فوم متراكم باشند بر اثر وزن شما فرو مي‌روند و كيسه‌هاي هوا و لايه پارچه‌اي روي آن تمام پستي و بلندي بدن شما را پر مي‌كند و يك فشار تقريبا يكسان به تمام بدن شما وارد مي‌كند. براي انتخاب اين تشك‌ها كاملا حساب شده عمل كنيد و تحت‌تاثير قرار نگيريد. درصورت انتخاب اين تشك‌ها هم بهتر است كه مدلي را خريداري كنيد كه لايه فوم روي آن تراكم بالايي داشته باشد. خوبي اين تشك‌ها اين است كه مي‌تواند مانند يك تشك پنبه‌اي عمل كند اما اين تشك‌ها و تشك‌هاي آبي كه به جاي هوا از مايع براي پر كردن كيسه داخل آن استفاده شده است به خاطر اينكه كاملا به بدن شما مي‌چسبند و اجازه جريان هوا را نمي‌دهند باعث عرق كردن بدن در زمان خواب مي‌شوند.

همه چیز درباره یک خواب آرام!
  • تشك‌هاي ابري
دراين تشك‌ها در واقع در تمام لايه‌هاي‌شان از انواع مختلف فوم يا ابرهاي مصنوعي استفاده شده‌است. ممكن است در بعضي انواع لايه‌هاي رويي كه به بدن نزديك‌تر است از ابرهاي طبيعي يا پنبه فشرده استفاده شده باشد اما حجم عمده اين نوع تشك‌ها را فوم‌هاي مانند پلي اورتان و ويسكولاستيك شكل مي‌دهد كه تراكم متفاوتي دارند. اين نوع تشك‌ها معمولا به خاطر حجم بالايي كه دارند براي تخت‌هاي ساده با ارتفاع كم به كار مي‌روند چون خود معمولا به خاطر ساختار لايه بندي ارتفاع زيادي دارند. اين تشك‌ها هم گرما را در خود نگه مي‌دارند به همين دليل اگر گرمايي هستيد و از گرم بودن رختخواب‌تان در هنگام خواب شاكي مي‌شويد بهتر است انواعي را انتخاب كنيد كه منافذي را براي تهويه هوا در داخل تشك درنظر گرفته‌اند. درنظر داشته باشيد كه تشك‌هاي فومي يا ابري به خاطر تكنولوژي جديدتر از انواع تشك‌هاي ديگر گران‌ترند و از نكات مثبت آن اين است كه به مرور زمان و بر اثر مصرف، اين تشك‌ها به‌طور متناسبي نشست مي‌كنند و برخلاف تشك‌هاي فنري ديگر لازم نيست نگران بيرون زدن دنده‌هاي تشك‌تان از لاغري باشيد.


لحاف مناسب كدام است؟

دومين قسمت سازنده يك تختخواب ايده‌آل، انتخاب يك روتختي و لحاف مناسب است.
براي انتخاب لحاف بايد كمي هزينه كنيد. اين قسمت علاوه بر آنكه بايد به بقيه دكور خانه‌تان بيايد، بايد متناسب با شرايط آب و هوايي محل زندگي‌تان هم باشد. بهتر است لحافي را انتخاب كنيد كه ظاهر شيكي هم داشته باشد تا ديگر احتياج به انتخاب يك روتخي ديگر نداشته باشيد و با مرتب كردن همان لحاف روي تخت دكور تخت‌تان تكميل شود. لحاف‌هاي دكوري معمولا از چند مدل پارچه به‌طور همزمان تشكيل شود و گاهي مدل‌هاي آستردار آن‌كه لايه‌اي هم در وسط دارد بعد از مدتي از خواب در بين دست و پا‌گير مي‌كند و باعث كلافگي مي‌شود، براي انتخاب لحاف بهتر است كمي خصوصيات پارچه‌هاي مختلف را بشناسيد.

  • نخي
اين مدل رو تختي خنك‌تر و داراي تهويه بهتر و متناسب براي فصل بهار است. اين روانداز‌ها باعث مي‌شوند تا تخت و بدن شما به‌اصطلاح راحت‌تر نفس بكشند.

  • پشمي
لحاف‌هاي پشمي هم همان مشكل مدل‌هاي مخملي را دارند ؛ گرماي بيش از حد، در ضمن اين لحاف‌ها عايق هم هستند و دماي بدن را هم حفظ مي‌كند و بعد از مدتي در هم فشرده مي‌شوند و روز به روز اين خاصيت‌شان تشديد مي‌شود.

همه چیز درباره یک خواب آرام!

  • پوست يا مخمل
اين لحاف‌ها در واقع بيشتر روتختي هستند و معمولا جنبه دكوري دارند به‌خصوص اگر الياف صنعتي هم قاطي آنها باشد چون حتي در سرد‌ترين شب‌هاي زمستان هم كسي نمي‌تواند بيشتر از يك ساعت روي لحاف پوستي يا مخمل بخوابد.

  • لحاف‌هاي پر
اين مدل از روانداز‌ها كه از چند لايه پارچه پر شده از كرك ظريف بدن پرندگان تشكيل شده‌اند، بهترين انتخاب براي روتختي و لحاف هستند چون تقريبا در هر هوايي مي‌توان از آن‌ها استفاده كرد. لحاف‌هاي پر اگرچه ابتدا كمي خنك به‌نظر مي‌رسند اما به‌تدريج به خاطر عايق بودن‌شان حرارت را حفظ مي‌كنند و گرم مي‌شوند. اين رواندازها وزن كمي دارند و با داشتن حجم و اندازه بزرگ چندان سنگين نيستند و باعث اذيت نمي‌شوند.


چه بالشي انتخاب كنيم

سومين قسمت تشكيل‌دهنده يك تختخواب ايده‌آل، بالش مناسب است.
براي انتخاب بالش هم بايد فقط عادت خواب‌تان را درنظر بگيريد و توجهي به دكور اتاق و هماهنگ بودن وسايل نداشته باشيد. گردن درد ناشي از بالش بد را هيچ هارموني ست تختخوابي نمي‌تواند جبران كند.

  • اگرعادت به خوابيدن روي شكم داريد
از بالش‌هاي پر استفاده كنيد. در اين حالت تراكم بالش چندان مهم نيست اما از آنجايي كه پوست صورت‌تان در تماس دائم با بالش است بهتر است پارچه‌اي را انتخاب كنيد كه پوست صورت‌تان به آن حساسيت نداشته باشد. اين بالش‌ها بايد تا حدي سفت باشند تا با قرار دادن صورت‌تان روي آن كاملا فرو نرود و جلوي نفس كشيدن‌تان را نگيرد.

همه چیز درباره یک خواب آرام!

  • اگر سابقه آلرژي داريد
حتما از انواع بالش‌هاي ضد‌آلرژي استفاده كنيد و بالش‌هاي پر را فراموش كنيد چون مايت‌ها و گرد و غبار به راحتي در بالش‌هاي پر فرو مي‌روند و باعث تشديد آلرژي شما مي‌شوند. درصورت اصرار به استفاده از بالش‌هاي پر حتما از روبالشي‌هاي مخصوص و ضد‌مايت استفاده كنيد. اين مسئله را در مورد روتختي و لحاف هم رعايت كنيد. حالاتخت خواب شما آماده است.


همه چیز درباره یک خواب آرام!
  • اگر عادت داريد طاقباز يا به پهلو بخوابيد
حتما از بالش‌هاي سفت ابري استفاده كنيد كه پايدارتر و سفت‌تر هستند و حالت متناسب گردن و سرتان را حفظ مي‌كنند. در غير اين‌صورت عضلات گردن‌تان دچار اسپاسم مي‌شوند. درصورت استفاده از بالش‌هاي پر هم از نوع متراكم آن استفاده كنيد كه حفره‌هاي بين گردن و سرتان را پر كند و باعث ثابت نگه داشتن گردن و سرتان شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج