جاباما
۳۰۷۱۱
۱ نظر
۵۱۲۲
۱ نظر
۵۱۲۲
پ

آیا غذاهای تند به لاغری كمك می‌كنند؟

نتایج مطالعات جدید می‌تواند همه آدم‌هایی را كه دچار اضافه‌وزن هستند و می‌خواهند لاغر شوند خوشحال كند.شاید آنها خیلی راحت بتوانند با پیاز، فلفل و هرچیزی كه غذاهایشان را تند كند، كمتر غذا بخورند و در نتیجه لاغر شوند


آیا غذاهای تند به لاغری كمك می‌كنند؟


برترین ها: نتایج مطالعات جدید می‌تواند همه آدم‌هایی را كه دچار اضافه‌وزن هستند و می‌خواهند لاغر شوند خوشحال كند.شاید آنها خیلی راحت بتوانند با پیاز، فلفل و هرچیزی كه غذاهایشان را تند كند، كمتر غذا بخورند و در نتیجه لاغر شوند اما آیا این واقعا كلید مشكل جهانی چاقی است؟

آیا غذاهای تند به لاغری كمك می‌كنند؟

راه‌های اصلی و فرعی

تقریبا هر روز می‌توانید در لابه‌لای اخبار، نكته‌های جدیدی را در مورد شیوه‌های لاغری، مبارزه با چاقی و رسیدن به وزن ایده‌آل پیدا كنید. البته اصلی‌ترین راه‌حل‌ها طی زمان فرق نكرده‌اند: كمتر بخورید، بیشتر ورزش كنید، از برخی گروه‌های غذایی خاص بیشتر بخورید و از برخی دیگر كمتر، سالاد بیشتر بخورید، تعداد وعده‌های غذایی‌‌تان را بیشتر كنید و حجم كلی غذایی كه می‌خورید را پایین بیاورید، هر لقمه را بارها بجوید، لقمه‌هایتان را كوچك كنید، تا می‌توانید آب بنوشید و
...
اما برخی نكات هم هستند كه معمولا در میان اصول كلی جایی ندارند اما شاید بتوانند برای خیلی از كسانی كه به دنبال كاستن اضافه وزنشان هستند مفید باشند.


غذاهای هندی محبوب‌تر می‌شوند؟

مطالعات اخیری كه در هلند، روی تعداد زیادی از افراد و طی چند سال انجام شده، نشان داده رابطه‌ای میان طعم و مزه غذاها و مقدار غذایی كه خورده می‌شود، وجود دارد. خب، احتمالا فكر می‌كنید این نكته چیز جدیدی است و طبیعی است كه هر چه غذا خوشمزه‌تر باشد، انسان را بیشتر به سمت خودش می‌كشاند و طبیعی است كه احتمال پرخوری با آن بیشتر باشد، اما مسئله این نیست. مسئله این است كه مطالعات هلندی‌ها نشان داده كه برخی طعم‌های خاص از جمله طعم و مزه تند، می‌تواند باعث لقمه‌های كوچك‌تر و در نتیجه كمتر غذا خوردن شود. در واقع این مطالعات مدعی است كه غذاهای تند را در لقمه‌های كوچك‌تر می‌خورید و زودتر هم احساس سیری خواهید كرد. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد كه می‌توان از بوها و طعم‌های مختلف برای كوچك كردن لقمه‌های انسان‌ها استفاده كرد.


یك اتفاق بزرگ

دكتر هانس ویلی كریستینسن، متخصص تغذیه و استاد ارشد دانشگاه سلطنتی هلند كه در تحقیقات اخیر حضور داشته، می‌گوید: « این یك كشف بزرگ است؛ یك جهش بزرگ علمی.» وی كه به همراه ۱۷ پزشك، پرستار و متخصص تغذیه در این مطالعات حاضر بوده، می‌افزاید: «اصلی‌ترین نتیجه‌ای كه در این تحقیقات به دست آمده این است كه غذاهای تند كه طعم و بوی تندی دارند، می‌توانند باعث كوچك شدن لقمه‌های هر فرد شده و او را زودتر سیر ‌كند، اما این موضوع در تضاد با برخی عقاید سنتی بسیار ریشه‌دار قرار می‌گیرد. برخی از غذاهایی كه به غذاهای لاغری شهرت دارند در این گروه از طعم‌ها و مزه‌ها جای نمی‌گیرند.»


هم بو مهم است و هم مزه

در یكی از بخش‌های این مطالعه، دانشمندان یك دسر تركیبی از كیك، بستنی و وانیل را، كه 49 نفر شركت‌كننده همگی طعم آن را قبلا امتحان كرده و بسیار پسندیده بودند با سس‌های مختلف كه طعم و بوی متفاوتی داشتند، روبه‌روی همان گروه گذاشتند. در نهایت مشخص شد هرقدر طعم و بوی سس این دسر تندتر بود، میزانی كه افراد از آن می‌خوردند هم كمتر می‌شد. دكتر كریستینسن در این‌باره می‌گوید: «ما به دو صورت این امتحان را انجام دادیم؛ دفعه اول، یك فرد غریبه‌ برای هر فرد میزانی از دسر را می‌كشید و افراد هر وقت فكر می‌كردند كافی است دكمه‌ای را فشار می‌دادند و دفعه دوم خود افراد می‌توانستند از داخل ظرف دسر را بكشند. در هر دو دفعه افراد ابتدا با بوی سس‌ها در تماس قرار می‌گرفتند، نتیجه مطالعه این بود كه هرقدر بوی سس‌ها تندتر می‌شد، افراد كمتر دسر می‌كشیدند و جالب اینكه هرقدر طعم دسر تندتر بود، میزان خوردن آن بخش كشیده شده هم كمتر و كمتر می‌شد. در واقع این بخش نشان می‌دهد كه در چه اندازه خوردن، هم بوی غذا اهمیت دارد و هم طعم آن.»


بویی كه 10درصد شما را لاغر می‌كند

گروه تحقیقاتی هلند، كه در شهرهای آمستردام و اوترخت این كشور این مطالعه را انجام داده بودند، به این نتیجه رسیدند كه تندتر كردن طعم و بوی غذاها می‌تواند ۵ تا ۱۰درصد از حجم غذای مصرفی و میزان كالری مصرفی شما بكاهد.

در واقع این تایید همان نظریه‌هایی است كه به طور سنتی اعتقاد دارند كه غذاهای تند هندی و نیز سیر و پیاز، می‌توانند باعث لاغری شوند.

نتایج این تحقیقات مورد توجه بسیاری از پزشكان قرار گرفته است و شاید در آینده به راحتی متوجه شوید كه غذاهای تند و تیز با بوی تند به اصلی‌ترین غذاهای انسان‌های جهان بدل شود، اما در این میان برخی پزشكان درباره نتایج این تحقیقات ابراز شك و تردید كرده‌اند. دكتر ویس پلانتی، متخصص تغذیه از آكادمی ملی آكسفورد در این‌باره می‌گوید: «چاقی، لاغری و كاهش وزن مسائلی چندمتغیری هستند، یعنی نمی‌توان بدون در نظر گرفتن میزان متابولیسم هر انسان، میزان سیری و گرسنگی او و... صرفا نتیجه گرفت كه تند بودن طعم و بوی غذا می‌تواند در میزان غذا خوردن همه انسان‌ها تاثیر بگذارد. در ضمن شما نمی‌توانید خیلی راحت بگویید با كم شدن لقمه‌ها، كمتر می‌خورید و زودتر لاغر می‌شوید. شاید بلافاصله پس از كمتر خوردن این دسر، سراغ غذاهای دیگر بروید و اصلا به این فكر كنید كه آیا می‌توانید همه غذاها را به شكل تند سرو كرد؟»


هشت كف دست غذا بخورید

دورا ولش، مدیر مركز تحقیقات و مطالعات تغذیه‌ای «نوتری‌هال» هم می‌گوید: «بهترین راه كنترل غذا خوردن، كنترل وعده‌های غذایی است. باید بدانید كه وعده‌های اصلی غذایی باید به اندازه 2 دست شما یعنی تقریبا معادل اندازه معده‌تان باشد. طی روز هم دو میان‌وعده بخورید كه هر كدام از آنها اندازه یك دست مشت كرده شما باشند. در واقع برای راحتی كار می‌توانید به این فكر كنید كه طی روز باید 8 كف دست غذا بخورید، 6 كف دست در سه وعده اصلی و دو كف دست در دو میان‌وعده.» دكتر ولش می‌گوید: «قطعا اگر به اندازه بخورید و غذاهای سالم میل كنید، می‌توانید تندرست باشید. حالا اگر می‌خواهید وزن كم كنید یا دچار چاقی هستید، می‌توانید از راه‌های مختلف استفاده كنید كه یكی از آنها همین استفاده از غذاهای تند است، اما فراموش نكنید كه به دست آوردن وزن متناسب و سالم غذا خوردن صرفا با رعایت یك نكته ممكن نمی‌شود.»


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      من کلا غذاهای تند میخورم اما وزنم کم نمیشه!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج